Cyklister i Örebro?

Jonas W

Ny medlem
Cyklister i Örebro?
Tjenna, har vart i Örebro i ett par dagar nu och jag kom att tänka på hur platt där är.
Då kommer min fråga, finns det några mtbers i Örebro och vart cykar ni? Helt platt och knappt vildmark. Såg bara några Lvg hojjar.

Cyklister i Örebro?
Tror det finns någon annan tråd men det är väl markaspåret brevid universitetet som gäller om det ska vara cykelavstånd till stigen. För mig som total nybörjare(kört mtb två gånger hitills) är det tillräckligt svårkört för att jag inte tar mig runt utan att kliva av ett par gånger.

Bergslagsleden är populär också men dit måste man åka bil så det har inte blivit av ännu, det ska iaf vara långa spår och ganska svårkört om jag fattat rätt.

Här är "örebro-tråden": http://happymtb.org/forum/read.php/1/623147/908871#msg-908871

MTB-spåret går i närheten av detta("gula" elljusslingan i markaskogen)
elljus_utan_data.JPG ht=725

Senast redigerad av en moderator:
Cyklister i Örebro?
Jag har en krumelur till flickvän som försöker få mej att flytta från FR/AM-mekkat Göteborg till platt-staden Örebro. Hon har inte lyckats ännu! :-)

Med anledning av detta tog jag dock med min Canyon Torque för lite seriös stig-scouting i Örebro under semestern.
--
Markabanan var klart intensiv och underhållande. Skulle vara intressant med lite alternativa stigar i anslutning till backarna. Den rätt saftiga sluttningen i norra delen av banan borde vara ok för pushbike, North shore etc, om det funnes tid/folk/energi.

Väster om banan finns en golfbana. Söder om denna hittade jag några enstaka stigar, men mest motionsspår. Själva markaskogen är ju stor.. Kanske finns några mer gobitar som kan klippas ihop til en bana?

Jag hann inte med Karlslund, vilket är det enda andra område som jag vet om för tillfället som skulle vara intressant inom pedalavstånd. Sen finns ju kilsbergen väster om stan för de ambitiösa/fordonsburna cyklisterna!

Vidare: Gå in på Norra cykel& motor - en av grabbarna där hade koll på nån regelbunden motionstur på mtb.

Jag kommer hålla ett öga på liknande trådar då jag riskerar att få flytta dit en vacker dag..

Cyklister i Örebro?
Mtb-slingan vid Markaspåret bjuder helt klart på den största utmaningen i Örebros närliggande skogar. Det är mig veterligen den enda dedikerade mtb-slingan som underhålls och cyklas på dagligen idag.

Vid Karlslunds motionsspår finns massor av stigar och där finns också en övergiven mtb-slinga som man måste veta var den ligger för att kunna hitta den (blåa spray-markeringar på träd). Motionsspåren i sig vid Karlslund är förstås inte mtb-stigar men det går att hitta roliga stigar med spåren som utgångspunkt.

Jag och Freud var på stigsökande igår och började vid stigarna runt Sommaro. Vi kom från Brunnsvägen och hoppade på stigarna runt Lugnet. Stigarna vid Sommaro var inte direkt spännande.
karta1.gif ht=386

Vi drog vidare österut och hittade stigar runt elljusspåret som syns nedan. Betydligt roligare än runt Sommaro, spåret och stigarna runt omkring var skojiga och eftersom vi är nära Sörbybacken är det inte helt okuperat.
karta2.gif ht=392

Den stora fördelen med att befinna sig i området är då att man är ett stenkast från Markaskogen. Fortsätter man österut så är man strax vid mtb-slingan, som kretsar runt spåret nedan, precis som illustrerat tidigare i tråden.
karta3.gif ht=525

Om man kommer från Adolfsbergshållet kan man helt klart kosta på sig att cykla vår rutt som transportsträcka mot Marka.

Stigletandet i Örebro rullar vidare!

Cyklister i Örebro?
Ett annat tips är Klockarängsleden

Börjar vid Lillåsåpret och går i en sling mot Götavi och tillbaka ca 12-13km
Ganska mycket grusväg men det finns endel trevliga skogspartier.

/Albin

Bilagor

• klockaräng.JPG
    klockaräng.JPG
    130.1 KB · Besök: 248
Cyklister i Örebro?
Tack för info och kartorna, Ginnfilt. Jag scoutade just där ni varit nu. Tyckte oxå att runt elljusspåret kunde det finnas potential i och med sluttningen.

Nästa gång jag kommer till stan medtages cykel på tåget för eget stigletande! Bikebag rules, hoppas jag.

Cyklister i Örebro?
Om ni liksom jag tycker att den riktiga Mtb-banan i markaskogen är för svår
så har jag bundit ihop ett antal befintliga stigar. Här slipper vi dom svåra
passagerna. Banan (ett varv) mäter 5,6km varav 5km är stigar. På ett kort parti möts
slingan. Cyklar den ibland, springer den ofta.

IMG_0290marka.JPG ht=480

Mycket nöje!

Kjell

Cyklister i Örebro?
Om man ska köra nerför i Örebro, så finns kvarntorpshögen 1,5 mil söderut.
Det finns oändliga möjligheter till nya spår om man vill gräva eller bara köra upp nya. Mycket snäll "jord" att gräva, men se upp för slukande hål som bräner dig levande!! <-Seriöst.
Det finns ett roligt spår som, från toppen sett, börjar på stigen som går ner vid "bensinpumpen". Sen hittar man.

I Ånnaboda finns resterna av ett sverigecup-spår i Storstenshöjden höger om liften i skogen. Från botten sett.

Cyklister i Örebro?
Ojoj se där ja, var inte där för att cykla men det slog mig pga att det är så j*kl* platt näst in till över allt så blev jag nyfiken och se om någon visste betydligt mer än mig. ;D

Cyklister i Örebro?
ginnfilt!!!

Vart i krokarna av karslundsspåren kan jag hitta den där ga mtb stigen,nått riktmärke???
Vore kul att testa den.

Cyklister i Örebro?
McPh: Börja vid starten och åk motionsspåret i motsatt riktning. Du passerar en stor grillplats med flera eldstäder. Fortsätt ett par backar upp och ned och håll sedan utkik på vänster sida efter blåa prickar (ca 10 cm stora). Här kommer det även en stig i en backe från höger som rullar ner från en annan grillplats.

Med denna info bör du hitta rätt! Lycka till! :)

Var beredd på att spana efter prickar och du kommer säkert att åka fel och klia dig i huvudet efter var tusan leden fortsätter, så var det iaf för mig...

Cyklister i Örebro?
McPh, har du hunnit spana efter mtb-spåret?

Jag har rekat lite mer där själv och även röjt spåret lite för bättre framkomlighet.

Insåg också att det är lättare att hitta dit så här:

Börja vid starten och välj motionsspåret på 1,25 km, i rätt riktning. När det spåret viker av från övriga stiger det mot en grillplats som ligger högst upp på en ås. 50 meter (max) från denna når du mtb-slingan. Du ser även ett par blå markeringar redan vid grillplatsen. När 1,25 km-spåret återkopplar med övriga spår fortsätter mtb-slingan rakt över spåren och in i skogen på en smal stig.

Mtb-slingan är uppdelad i två etapper. Du kommer att nå en större stig där de blåa markeringarna upphör. Här tar du vänster och trampar en bit tills spåret viker av in i tätare terräng igen.

Etapp två mynnar ut några hundra meter från där etapp ett börjar. Här går det bra att bara korsa motionsspåret och stigar leder då till grillplatsen på åsen. Ta-da! En rundslinga! :)

Varning för 1000-tals motionärer nu när det är "kom-i-gång" i två veckor!

Cyklister i Örebro?
ginnfilt skrev:
-------------------------------------------------------
>>
> Jag har rekat lite mer där själv och även röjt
> spåret lite för bättre framkomlighet.
>
Hjältepoäng!!!!

Cyklister i Örebro?
Någon som körde mellan ånnaboda och surtarbodarna igår, var där och körde vid 13.30 tiden och såg färska cykelspår.
Känns som om det vore på tiden med en happyride i örebrotrakten snart?

Cyklister i Örebro?
Får väl slänga ihop en skogstrampert med så vi blir lite folk här i öre sen klart vi fixsar en ride ..
Kanske man skulle ta en enkel fika i exsempelvis i statsparken nu i helgen, och kolla över vad vi har för personer och medel för och få till nått aktivt.
Ett förslag bara, vore kul och skapa en liten subkultur i happy anda här i stan ..

//sven

Cyklister i Örebro?
Låter som en bra idé. Är själv ganska ny i stan så det vore kul att träffa lite folk med cykelintresse.
Vet inte vad ni kör, men själv gillar jag det mesta med två hjul, kör allt från racer till dh.

Cyklister i Örebro?
Eknor skrev:
> Låter som en bra idé. Är själv ganska ny i
> stan så det vore kul att träffa lite folk med
> cykelintresse.
> Vet inte vad ni kör, men själv gillar jag det
> mesta med två hjul, kör allt från racer till
> dh.

>Vi kör inte så värst mycke, vi dricker och skruvar som mest sen tävlar man om vem som har flest hojar i olika kategorier...

Men klart roligt och träffa kommande iconer med ...

//sven

Cyklister i Örebro?
Vad roligt att se att det finns lite personer i Örat med Cykelintresse.
Bra ide MR HYDE med en litet Förspel i form av en fika motsvarande!

/albin

Cyklister i Örebro?
ginnfilt skrev:
> Alla mtb-intresserade Örebroare bör väl masa
> sig upp till Ånnaboda för att spana in
> Svealandsmästerskapen i MTB, den 27-28
> september.
>
> Länk:
> http://www.scf.se/orebro/t2.asp?p=1415866

är det någon som ska ställa upp och tävla? Jag ska åka dit och titta på iallfall.

Är det på den befintliga SM-banan eller ska dom dra en ny bana? någon som vet?

/albin

Cyklister i Örebro?
Freud skrev:
> Vad roligt att se att det finns lite personer i
> Örat med Cykelintresse.
> Bra ide MR HYDE med en litet Förspel i form av en
> fika motsvarande!
>
> /albin

>Ja va bra, skal jag värma på förra årets choklad och snåla fram lidl kexen då?
Så lägger vi ut oss på filten i statsparken och myser i sol/regnet nu till helgen ??

Kom med förslag nu ....

// sven

Cyklister i Örebro?
För nybakade örebroare med cykelintresse. Mtb-träning för vuxna börjar i morron. Tänkte försöka samla cykelentusiaster en dag i veckan. Mest för de som är nya i sporten men snacka cykelvägar kan man göra med alla. Markaspåret kl 18.00 onsdag altså. Notera dock att vi kommer att vara i Karlslund vissa gånger opch att från vecka 37 är det tisdagar som gäller. Har med mitt jobbschema att göra.

Cyklister i Örebro?
focusforever skrev:
> För nybakade örebroare med cykelintresse.
> Mtb-träning för vuxna börjar i morron. Tänkte
> försöka samla cykelentusiaster en dag i veckan.
> Mest för de som är nya i sporten men snacka
> cykelvägar kan man göra med alla. Markaspåret
> kl 18.00 onsdag altså. Notera dock att vi kommer
> att vara i Karlslund vissa gånger opch att från
> vecka 37 är det tisdagar som gäller. Har med
> mitt jobbschema att göra.

>Låter ju jätte bra fast man inte är nybakad, men blir lite osäker när du säger
>vuxna. Min sambo tycker inte jag ingår i den kategorien tyvärr...
>Men helt klar nått och fundera på, bara man får ihop den lättare hojen..

//sven

Cyklister i Örebro?
focusforever skrev:
> För nybakade örebroare med cykelintresse.
> Mtb-träning för vuxna börjar i morron. Tänkte
> försöka samla cykelentusiaster en dag i veckan.
> Mest för de som är nya i sporten men snacka
> cykelvägar kan man göra med alla. Markaspåret
> kl 18.00 onsdag altså. Notera dock att vi kommer
> att vara i Karlslund vissa gånger opch att från
> vecka 37 är det tisdagar som gäller. Har med
> mitt jobbschema att göra.

Det låter kul, idag har jag dock rullskidträning med karlslund, men om det blir tisdagar framöver skulle man kanske kunna haka på. Vad är det för typ av träning? och var ligger nivån?

Angående happyride så kanske vi ska sattsa på etapp 12 på bergslagsleden till helgen som det föreslogs i en annan tråd. Sen avrunda med aferbike på lämpligt hak lite senare?

Cyklister i Örebro?
Stämmer att det blir tisdagar från v 37. Samma tid. Vad gäller nivån så anpassas den efter vilka osm är där. Någon elitträning för herrar med ambition att sno keckes plats i OS 2012 kan dock bli något besviken. Skulle nivån på de som är där vara väldigt varierande kan man dela på sig och låta de som är duktigareköra med själv med förslag på träningsupplägg. Typ backintervaller/ tidträning eller liknande medan de nyare hänger på med lite enklare övningar i teknik och sånt.

Cyklister i Örebro?
Tack för en Trevlig runda igår med, nya fräsha stigar, massor med tips och ideer.

Onsdagar 1800. Markaspåret mycket rolig åkning!

/albin

Cyklister i Örebro?
Jag var i örebro i helgen.
Tog med hojjen i bike-bag för att roa mej lite och leta stigar ifall jag skulle bli flytta hit från Göteborg (pga flickvän).. Sen är det ju alltid kul att cykla!

Jag cyklade denna gång norr om stan, i anslutning till lillåns löparspår. Tackar för tipset om området Freud!
Hojjade omkring med målet att hitta rolig stig och hittade lite blandad vara runt lillån. Stack sedan iväg på vägen som går söderut från klockarängen (se även Freuds karta!) Nordost om skjutbanorna fanns ett precis lagom uppåkt motocross-spår som jag körde i. det var mysigt! Cyklade runt en bra stund och kom till sist fram till de två militärförråden som är inringade i svart. Nån som känner till spåret eller vet hur långt det är?
Lilln080824.jpg ht=480

Jag anar atteftersom det är ett gammalt militärområde och rätt nära bebyggelse så borde det kunna finnas ganska många stigar som "underhålls". Hör gärna era synpunkter. Återkommer om vädret/planerna tillåter mer cyklande i örebro framöver!

Cyklister i Örebro?
Perra: Området är lite avsides för mig så jag har bara cyklat Klockarängsleden och inte utforskat vidare där. Kanske värt att ta en närmare titt vid tillfälle!

Frågan är när du tänker bestämma dig för att bli Örebroare eller inte? :)

Cyklister i Örebro?
Perra; Det där är ett gamalt endurospår som FMSK ombesörjer, om jag inte missminner mig så ska det vara runt 5-6 km.

Har inte åkt det själv men jag har mekat lite motorhyckel i fmsk i mina unga år. Dom brukar ha en årlig endurotävling där.

Senast redigerad av en moderator:
Cyklister i Örebro?
Finns det någon dirt i Örebro för BMX och mtb?
Eller finns det något annat ställe man kanske kan ta med sig en spade till och gräva lite?

Skulle vara kul att variera markaskogen med något annat och bmx har jag kört förut så antingen blir det att köpa en sådan eller hoppa lite med mtb'n.

Cyklister i Örebro?
Davskog skrev:
> Finns det någon dirt i Örebro för BMX och mtb?
> Eller finns det något annat ställe man kanske
> kan ta med sig en spade till och gräva lite?
>
> Skulle vara kul att variera markaskogen med något
> annat och bmx har jag kört förut så antingen
> blir det att köpa en sådan eller hoppa lite med
> mtb'n.

Mellan Jonsson Metal på holmen och Hagaby finns det en lite plätt som lokala bmxare brukar använda. Det finns några hopp där och man kan säkert ha med spaden och gräva lite.

För några månader sen när jag cykla förbi såg det ganska nedslitet ut, men det går säkert att fixa till om man är några eldsjälar.

/albin

Tillbaka
Topp