Cyklister på ridstigar

Cyklister på ridstigar
Allemansrätten gäller på i princip samma sätt för fotgängare, cyklister och ryttare. För ridning finns särskilda skrivningar om att undvika markskador, men det finns t ex inget allmänt förbud mot att rida på motionsspår och vandringsleder. Många av Sveriges kommuner har dock förbjudit ridning i markerade motionsspår och preparerade skidspår (se naturvårdsverket.se). Dessutom bör en förstås använda sunt förnuft och inte rida på de mest trafikerade cykelstigarna, och inte heller cykla på t ex hästarnas träningsspår i området utanför travbanan. Det bästa är nog hursomhelst att gilla läget, det kommer att finnas både cyklister och ryttare därute och bägge har full rätt att vara där.

Då är det förstås, som flera skrivit, viktigt att ta hänsyn till varandra. Jag brukar både cykla och rida i skogen, och tycker det funkar väldigt väl i och med att i stort sett alla tar stor hänsyn till varandra. Jag vill ändå understryka att gentemot hästar bör särskild hänsyn tas, på grund av att en ryttare kan aldrig ha 100% kontroll över sin häst (som har en egen vilja). Hästar är till sin natur flyktdjur, det är deras naturliga reaktion vid fara, och olika hästar är mer eller mindre lättskrämda. Vare sig ryttare eller andra i närheten vill ha en skenande häst.

Det är dock i praktiken vanligtvis mycket enkelt att undvika om bägge parter tar hänsyn. För ryttaren gäller det att vara synlig, ha koll på vad som händer framför, bakom och runtomkring hästen och sakta ned eller stanna vid möten. Även för cyklisten är det viktigt att vara synlig (förstås inte blända) och sakta ned eller stanna vid möte med häst. Om du närmar dig en häst bakifrån, ropa hallå mycket långt i förväg (ev flera gånger) så att både häst och ryttare vet att du vill köra om. Det är mycket bättre att häst och ryttare upptäcker cyklisten på 70 m avstånd än på 7 m. Ha ögonkontakt med ryttaren både vid möte och omkörning. Då brukar det funka bra :-)

Vill bara tillägga att om skylten "påbjuden ridväg" finns (rund blå med vit ryttare på häst) så är cykling förbjuden. Var snack här på happy ett tag sen om nån som skrämt en häst på en sån väg på sånt sätt att hästen sprang och skadade sig och var tvungen att avlivas.

Cyklister på ridstigar
Det största problem med skyltarna är att alla som rider utgår från att alla vet vilka spår som är ridvägar, trots att de oftast enbart är utsatta vid starten.
... Eller utsatt själv av hästägare. Gärna inlägg i sociala medier istället för att tala med cyklist / cykelklubb. I en mörk skog så kanske man blir väldigt bländad, även om de på cykel bländade av.

Hästar där det är ridning förbjuden är ju också väldigt vanligt, men sånt här går bara åt ett håll?

Jag är livrädd för hästar, och hästar har inget förstånd så man är passiv. Tyvärr vet man aldrig om det är ordning på häst och ägare såklart, så man håller sig alltid på sin kant.

Cyklister på ridstigar
Jag vet.. Men vi måste ändå fortsätta att le och vara trevliga.
Allt det här snacket om ett "vi" är i alla fall inte jag med på. Det är ju exakt den inställningen som Facebook-kommentarerna till varje DN/GP/SvD-artikel som handlar om cyklister har; att cyklister är en homogen grupp. Om en, fem eller tio cyklister kör mot rött inne i stan så betyder det att alla cyklister gör på det viset. Hur det däremot inte funkar är det omvända; att visar en, fem eller tio cyklister hänsyn så är det snarare en anomali. Och sen rätt tillbaka på att hata cyklister som vanligt igen efter det mötet.

Cyklister på ridstigar
Vill bara tillägga att om skylten "påbjuden ridväg" finns (rund blå med vit ryttare på häst) så är cykling förbjuden. Var snack här på happy ett tag sen om nån som skrämt en häst på en sån väg på sånt sätt att hästen sprang och skadade sig och var tvungen att avlivas.

Jag kan tycka att det är lite opedagogiskt att en bild på en häst också betyder cykelförbud. För bilister kan det kanske vara ok, för där måste man avlägga prov för att få köra, men vem som helst får ju cykla. Speciellt för barn/unga, som är vanligt förekommande på mtb i skogen där jag brukar cykla, är det nog bättre med en bild på en överstruken cykel än en häst.

Cyklister på ridstigar
Jag tror inte det är så många som känner till, men det är inte tillåtet att rida, leda häst eller köra häst och vagn på gång- eller cykelbanor. Det är väldigt tydligt reglerat i trafikförordningen (1998:1276).

Bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.
  • Du ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Använd vägren, om det finns en sådan.
  • Du får inte färdas på gång- eller cykelbanor.

Cyklister på ridstigar
De påbjudna häststigar vi har runt oss (billdal) är väldigt tydliga med att cykling är förbjuden. Står till o med en lång förklarande text om att man ska visa hänsyn.

Sedan är det synd att det är så. Min cykelväg till jobbet hade blivit kortare, roligare och säkrare om jag fått cykla på dem :( men men, bara att anpassa sig. Vi ska alla få plats i skogen.

Cyklister på ridstigar
Sedan funderar jag ibland över alla 10-12-åringar med hörlurar som kollar mobilen när de rider. Inte så mycket för att de varken ser eller hör något (alla andra visar ju hänsyn här i Hästebo stad) eller för att små barn hanterar flera hundra kilo häst utan för att de måste missa hela upplevelsen av natur?!

Obs, är inte ironisk även om jag det att det verkar så.

Cyklister på ridstigar
Varför miljötränas eller miljötestas inte hästar?
Det görs dom, men det är i grunden ett flyktdjur.
Dom ser inte rakt fram eller rakt bakåt och när det kommer en nästan ljudlös cyklist som upptäcks i sista sekunden så kommer hästen bli skrämd och ta till flykten.
Människor tar väl till flykt,frysa eller fight om dom blir skrämda.

Cyklister på ridstigar
Det görs dom, men det är i grunden ett flyktdjur.
Dom ser inte rakt fram eller rakt bakåt och när det kommer en nästan ljudlös cyklist som upptäcks i sista sekunden så kommer hästen bli skrämd och ta till flykten.
Människor tar väl till flykt,frysa eller fight om dom blir skrämda.
Men det finns ingen lag på det? När jag hade hästar så var det inget konkret ansvar för att vi skulle hålla koll hur hästen hanterar situationen och mycket var lagt på att miljön var bra. Detta var 10-15 år sen så kan väl ha hänt lite men det känns inte så

Cyklister på ridstigar
Om man ska se helt neutralt på det så är det anmärkningsvärt att man alls får röra sig till häst utanför inhägnat område. Det är självklart beroende på historiken. Det finns fler grejor som knappast vore lagligt om man hittade på det 2021. (Tobak, sprit, motorcykel och kanske bilar vore också svårt att pitcha till länsstyrelsen idag)

Ja, jag har också haft häst även om det var längesen.

Cyklister på ridstigar
Men det finns ingen lag på det? När jag hade hästar så var det inget konkret ansvar för att vi skulle hålla koll hur hästen hanterar situationen och mycket var lagt på att miljön var bra. Detta var 10-15 år sen så kan väl ha hänt lite men det känns inte så
Nej det är extremt svårt att få bort något så djupt rotat i hästens natur. Spelar inte nån roll hur mycket träning så kommer fortfarande flyktbetendet finnas kvar. Men tyvärr går det nästan åt andra hållet, många avlar idag fram tävlingshästar som är väldigt heta och har dåliga psyken.

Cyklister på ridstigar
Det gick bra att avla/träna fram krigshästar när det begav sig så tror fan man kan träna upp hästar att tåla dåligt servade skivbromsar. Det har nog inte riktigt varit prioriterat.
Självklart ska vi visa hänsyn och är det någonstans de ska rida så är det så klart på ridstigar.

Cyklister på ridstigar
Om man ska se helt neutralt på det så är det anmärkningsvärt att man alls får röra sig till häst utanför inhägnat område. Det är självklart beroende på historiken. Det finns fler grejor som knappast vore lagligt om man hittade på det 2021. (Tobak, sprit, motorcykel och kanske bilar vore också svårt att pitcha till länsstyrelsen idag)

Ja, jag har också haft häst även om det var längesen.

Jag håller faktiskt med dig, mer opålitliga ”tama” djur får man leta efter.

Hur gör polishästar? Antar att toleransen bara är högre men inte obegränsad? Frågar Av nyfikenhet.

Dom tränas för att klara av det dom kan tänkas utsättas för. Och det är inte barry batong som precis kommit ur polisskolan som rider hästarna.
polisen ryttare är självklart utbildade i samma situationer och vet hur hästen bör reagera.

Cyklister på ridstigar
Det gick bra att avla/träna fram krigshästar när det begav sig så tror fan man kan träna upp hästar att tåla dåligt servade skivbromsar. Det har nog inte riktigt varit prioriterat.
Självklart ska vi visa hänsyn och är det någonstans de ska rida så är det så klart på ridstigar.
Självklart, men det var en helt annan värld då.. Idag är det ju ett sällskapsdjur/tävlingsredskap mer än ett nyttodjur.

Och det är ju de plötsliga ljudet/upptäckten att nåt som låter är precis bakom dig som skrämmer.
skulle det smälla konstant som vid krig. Eller låta hela tiden som vid en demonstration så kan du ju vänja hästen vid det.

Hade vi skjutit nyårsraketer året om så hade inte djur varit rädda för dom.

Cyklister på ridstigar
Nej det är extremt svårt att få bort något så djupt rotat i hästens natur. Spelar inte nån roll hur mycket träning så kommer fortfarande flyktbetendet finnas kvar. Men tyvärr går det nästan åt andra hållet, många avlar idag fram tävlingshästar som är väldigt heta och har dåliga psyken.
Absolut men man får också kunskapen om hur hästen brukar reagera i olika situationer. TS verkade inte vara beredd att hantera situationen(om hästarna hade flytt) överhuvudtaget.

Nu menar jag inte att kritisera dig om det låter som det. Jag håller med dig i allt du säger. Så jag resonerar som f.d. hundinstruktör.

Cyklister på ridstigar
Absolut men man får också kunskapen om hur hästen brukar reagera i olika situationer. TS verkade inte vara beredd att hantera situationen(om hästarna hade flytt) överhuvudtaget.

Nu menar jag inte att kritisera dig om det låter som det. Jag håller med dig i allt du säger. Så jag resonerar som f.d. hundinstruktör.
Så är det, Där ligger väl mycket i som du säger med miljöträning. Inte bara för hästen utan även ryttaren.

Ingen kritik tagen. Jag förstår vad du menar.

Cyklister på ridstigar
Jag möter mest hästar med bilen på ikkeallmän väg ute skogen (jag har tillstånd), med tanke hur glada de blir när man krypkör förbi så är hänsyn kanske bristvara. De brukar också alltid stanna och gå av vägen och låta bilen passera.

En av få gånger jag mött hästar på cykel i just den skogen så hörde jag långt innan en jävla kalabalik när jag till sist förstod att det var hästar gick långt ut i diket. I nästa stund kommer två hästar i full galopp runt kröken med grusen sprutande. Två femtonåringa tjejer var det. Jag tyckte det var roligt och uppfriskande att det inte bara är killar och gubbar som lever rövare. Förhoppningsvis fick de en tankeställare att det kan vara barnvagnar runt nästa krök

Cyklister på ridstigar
... Eller utsatt själv av hästägare. Gärna inlägg i sociala medier istället för att tala med cyklist / cykelklubb. I en mörk skog så kanske man blir väldigt bländad, även om de på cykel bländade av.

Hästar där det är ridning förbjuden är ju också väldigt vanligt, men sånt här går bara åt ett håll?

Jag är livrädd för hästar, och hästar har inget förstånd så man är passiv. Tyvärr vet man aldrig om det är ordning på häst och ägare såklart, så man håller sig alltid på sin kant.
Samma här, hästar är jävligt läskiga. Rädda och oförutsägbara monster på flera hundra kilo. Ofta med en tonåring bakom "ratten". Ännu ett argument för att ta det extra lugnt när man stöter på dem i skogen.

Cyklister på ridstigar
Alltid bra att bli påmind om att visa hänsyn.

Jag brukar oxå alltid börja tala så fort som möjligt med den som rider o upplever att både den som rider men framför allt hästen är mycket lugnare då.

Cyklister på ridstigar
Jag tycker en del av debatten känns igen från bilist vs cyklist-debatten som ofta förekommer:
Cyklist är upprörd för att bilist ej visar hänsyn ÄVEN om cyklisten faktiskt är den som gjort ”fel”. Detta eftersom en bil är farligare än en cykel. Jag tycker det är rimligt.
Med det resonemanget i bakgrunden tycker jag därför man bör ta det jävligt lugnt som cyklist och visa överdriven hänsyn när man möter en häst med ryttare. Ryttaren riskerar nämligen allvarlig skada ÄVEN om det faktiskt är denne som är ”skyldig”. (Visst cyklisten kan bli skadad av en skenande häst också, men den risken måste vara betydligt mindre.)

Tillbaka
Topp