Cyklisters attityder leder till olyckor

bruse

Aktiv medlem
I P4 precis nu

"Många cyklister utgör en fara för andra cyklister och gående. Varje år rapporteras till polisen cirka 260 allvarligare olyckor där en cykel krockar med en annan eller kör på en fotgängare."

...

"– Om alla bilister skulle sätta igång och köra som cyklister gör skulle jag inte vilja gå utanför dörren. Inte utan pansarvagn i alla fall, säger Carl Gustaf Wrangler.

Han vill komma åt trafikanternas attityder och berättar om den holländska staden Drachten med 45 000 invånare där man tagit bort alla trafiksignalerna och låtit trafikanterna sköta saken själva."

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2074444

"Folk som cyklar på bilvägen, svänger i korsningar utan att varna medtrafikanterna, talar i mobiltelefon under färden eller kör i full fart mot rött."

Låter som Tokholmstrafiken i allmänhet, tycker jag. Byt ut "cyklar på bilvägen" mot "parkerar på cykelbanan eller annat olämpligt ställe" så stämmer resten ganska bra på biltrafiken också. Dock är det många gånger fler cyklister än bilister som kör mot rött och mot enkelriktat.

Fast det råder inget tvivel om att det skulle behövas en uppskärpning bland Tokholmscyklisterna. Men jag insåg just varför så många cyklar utan belysning - de är uppenbarligen blinda, så de har ju ingen nytta av cykelbelysning.

Ja, jag håller till stor del med. I en ganska hårt trafikerad korsning nära mig är det ljusstyrt normalt, och det är ett ljusmönster med 5-7 olika steg, beroende på om GC-ljusen aktiverats. Ofta rörigt och tar lång tid att passera. Men så en morgon var det bara blinkade gula ljus, och trafiken flöt på smidigt. Man körde när det var klart, och då stannade de andra som kom in i korsningen senare. Som en vanlig korsning var som helst där det inte är ljus. Själv behövde jag knappt ens sakta in, trots att jag normalt behöver stå still i 2-3 minuter där.

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Han vill komma åt trafikanternas attityder och
> berättar om den holländska staden Drachten med
> 45 000 invånare där man tagit bort alla
> trafiksignalerna och låtit trafikanterna sköta
> saken själva."

Det där funkade bra i typ tre månader, sen så blev staden totalt dominerad av felparkerade bilar och buffliga bilister.

rikard skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Han vill komma åt trafikanternas attityder och
> > berättar om den holländska staden Drachten
> med
> > 45 000 invånare där man tagit bort alla
> > trafiksignalerna och låtit trafikanterna
> sköta
> > saken själva."
>
> Det där funkade bra i typ tre månader, sen så
> blev staden totalt dominerad av felparkerade bilar
> och buffliga bilister.

Fotgängarna kanske får tuffa till sig lite?

Sen behöver man inte tillåta parkering bara för att trafikljus och gatumarkeringar avregleras.

Nu har jag ingen vidare grund att stå på vad gäller beteendevetenskap, men gissar att det där med frihet under ansvar inte är något man kan införa fläckvis. Om vi har ett system som i övrigt lämnar ganska lite till individens omdöme vad gäller de flesta av livets alla vägskäl så kan det bli problem om man helt plötsligt förväntas ta ansvar.

Visserligen drar jag resonemnaget till sin spets för att göra en poäng. Men åtminstone såhär en fredagmorgon efter en välsmakande banan känns det logiskt.

Det är bilister som dödar och tar plats. Rödljus och enkelrikting är till för att bilar ska kunna komma fram i stadstrafiken. Bilismen är normen alla lagar stiftas kring. I Holland har man viasat att om man låter trafikanterna själva ta ansvar för att trafiken flyter (mindre skyltar och regler) så minskar olyckorna.

Alltså. Snart är det dags att anpassa stadstrafiken efter fotgängarna och cyklisterna.

Jag försöker verkligen att cykla enligt rådande lagar (som ju är anpassade för bilismen) men blir ofta irriterad över hur fel det känns. Det är något som är totalt feltänkt med hur det funkar i trafiken Stockholm idag!

BFS skrev:
> Felaktiga/risktagande attityder leder till
> olyckor.

Sant. Jag tänkte att om man ser bilisten i ögat och korsar gatan med bestämda steg kanske det går bättre. Man kan ju inte alltid bara stå och vänta passivt.

Men det funkar inte att vara hur djärv som helst förstås.

Appel skrev:
> Det är bilister som dödar och tar plats.
> Rödljus och enkelrikting är till för att bilar
> ska kunna komma fram i stadstrafiken. Bilismen är
> normen alla lagar stiftas kring. I Holland har man
> viasat att om man låter trafikanterna själva ta
> ansvar för att trafiken flyter (mindre skyltar
> och regler) så minskar olyckorna.
>
> Alltså. Snart är det dags att anpassa
> stadstrafiken efter fotgängarna och cyklisterna.
>
> Jag försöker verkligen att cykla enligt rådande
> lagar (som ju är anpassade för bilismen) men
> blir ofta irriterad över hur fel det känns. Det
> är något som är totalt feltänkt med hur det
> funkar i trafiken Stockholm idag!

Apropå...
"Those signs and signals serve not human, but mechanical, purposes - they exist purely to enable the industrial function of moving big rolling chunks of steel around without too many fatal collisions. Modern streets do not merely ignore pedestrians, or fail to serve them. They don't merely place pedestrians at risk. Rather, they require pedestrians (often with the force of law) to act like cars."
http://carfree.com/cft/i047.html#brown

Jag är så kluven i detta.

När jag kör bil i Stockholm i rusningstrafik (händer väldigt sällan) känns detta bara jobbigt. Försöker undvika det så mycket som möjligt. Sen tycker jag att det är mycket smidigare att köra bil nere i tunnlarna (t.ex city tunneln/södra länken). Så på ett sätt tycker jag det är bra med dessa mastodont/penningslukande projekt för bilismen (norra länken etc). Tänk vad mycket mysigare norrtull och roslagstull kommer att bli när norra länken är klar. Och tänk vad mycket smidigare det kommer att bli att åka bil där.

Fast jag förstår mig inte riktigt på folk som orkar åka bil i rusningstrafik varje dag. Att dom står ut liksom...

När jag cyklar känns det som att detta är ju lösningen på alla problem. Men då jag samtidigt måste "leka bil" och anpassa mig till alla bilar då jag cyklar blir jag lätt irriterad!

skaparn skrev:
> Om vi har ett system som i
> övrigt lämnar ganska lite till individens
> omdöme vad gäller de flesta av livets alla
> vägskäl så kan det bli problem om man helt
> plötsligt förväntas ta ansvar.

Det var diplomatiskt :-)

JLarsson skrev:
> Har ni fått spelet på riktigt?
>
> Beror alla cyklisters missgärningar på bilarna?

Bil=usa=satan. Det vet du väl?

JLarsson skrev:
>

Nej, men chefen för trafikpolisen är inne på att reglerna ställer till med mer besvär än nytta. Och nog är många av reglerna mest till för bilarnas skull.

Många cyklister resonerar efter "bara för att jag *kan* göra en viss sak så *får* jag göra det."

Typ jag kan cykla mellan bilarna på tvären i en kö som rör sig för sakta eller jag kan cykla mot rött, på trottoaren eller mot färdriktningen.

JLarsson skrev:
> Har ni fått spelet på riktigt?
>

Glöm inte Cyklonen i Burma, där har nog Stockholmsbilister också ett finger med i spelet. Och för att inte tala om VM-fiskot '88 där Olle Nordin fick ta skulden trots att vi på Happy vet vilka som skall pekas på.

Jag pendlar från Stockholms norra förorter in till city varje dag. Jag är i princip den enda som stannar för rött inne i stan. Hur många idioter som helst på damcyklar utan hjälm med mobilen i högsta hugg som vinglar förbi mig när jag står och väntar på grönt. Med andra ord tror jag man gör det väl lätt för sig om man säger att allt beror på bilarna. Sen finns det ju också alltför många som verkar endast ha hittat körkortet i Cornflakes paketet men aldrig hittade instruktionen hur man använder blinkers och backspegeln. Jag menar att polisen har ett stort ansvar här, sluta bråka med folk som kör fixed hojar för att dom "saknar" brom (vilket dom ju de facto inte gör) och mig som kör racer utan lyse på dagen och sätt åt alla som cyklar mot rött och på övergångställen/trottoarer! Mina 5 cent

bruse skrev:
> Han ...berättar om den holländska staden Drachten med
> 45 000 invånare där man tagit bort alla
> trafiksignalerna och låtit trafikanterna sköta
> saken själva."

Det där är något som provats på flera ställen, och som alltid är verkligheten lite mer komplicerad. Det är flera faktorer som påverkar:
1) Distraktionsfaktorn
En genomsnittlig trafikant kan bara hantera ett viss antal instruktioner åt gången. Blir det för många trafikanter, skyltar, trafiksignaler och vägmarkeringar samtidigt så kommer vissa att ignoreras - och det finns inget som garanterar att prioriteringen blir den rätta. Här hjälper en rensning i skyltfloran.
2) Nyhetsvärdet
Som trafikant är man van att ta instruktioner ur trafikmiljön för hur/var man skall köra, och dessa instruktioner ger en ockå en uppfattning hur de andra kommer att bete sig. Utan instruktioner så måste jag själv kommunicera mitt syfte samt tolka andras.
Så länge situationen är ny för alla inblandade så brukar det då lösa sig, om än lite långsamt och veligt - som när trafikljusen står på gul blink.

Det finns dock ett antal nackdelar:
- Utan fastställda instruktioner så uppstår det lätt lokala sedvänjor om vem som har företräde t.ex. Funkar bra för de infödda men skapar risker för utomstående på genomresa.
- innebär ofta en allmän fartsänkning och ett överlag minskat trafikflöde(om det sen är en för- eller nackdel är en annan fråga..)
- Det finns en brytpunkt för hur många rörliga föremål en människa kan hålla koll på samtidigt. Blir trafiksituationen för komplex så bryter systemet ihop till en nivå där "mest riskbenägen går först".

Jänkarna har ju en rätt kul trafikregel som kanske Europa skulle kunna ha nytta av, 4-vägskorsningar där ALLA har väjningsplikt, men företräde går till den som når korsningen först.
Låter ju inte riktigt heltäckande, men funkar tydligen bra.

Selast skrev:
> Med andra ord
> tror jag man gör det väl lätt för sig om man
> säger att allt beror på bilarna.

Mer populärt att skriva än att läsa märker jag.

I Holland sker 70% av alla transporter med cykel, det är nog därför det fungerar där. Intressant att se trafikplaneringen när cykeltransport är normen.

Erik Sandblom skrev:
> BFS skrev:
> -----
> > Felaktiga/risktagande attityder leder till
> > olyckor.
>
>
> Sant. Jag tänkte att om man ser bilisten i ögat
> och korsar gatan med bestämda steg kanske det
> går bättre. Man kan ju inte alltid bara stå och
> vänta passivt.
>
> Men det funkar inte att vara hur djärv som helst
> förstås.

Sen spelar ju bilistens attityd en stor roll också. Det handlar ju om ett samspel. Och när det dyker upp nån som inte "samarbetar" blir det ju lätt fel.

Det största problemet som jag upplever det är den egoism eller brist på empati & hänsyn som breder ut sig och tar sig uttryck i att både bilister, cyklister och fotgängare tex. struntar i trafikregler, uppvisar 0 smidighet, taskig framförhållning osv.

Många verkar inte ha förstått att trafikregler till största delen är till för att skapa smidighet genom att andra skall slippa gissa vad du tänker göra och därmed kunna agera i enlighet med reglerna.

Men här i Tokholm har det gått överstyr med rödlysen osv. jag skulle tro att i 90% av fallen med avstängda rödlysen (som jag passerar regelbundet i bil eller på cykel) så fungerar det bättre när de är avstängda, så jag förstår att många inte orkar vänta.

4-vägskorsningen där alla har väjningsplikt funkar fint. Men jag har mest sett den i anslutning till köpcenter eller i villaområden där farten normalt sett är låg.

Annars gillar jag skarpt den amerikanska regeln om att det är tillåtet att svänga höger om det är rött. Underlättar mycket. Ffa i kombination med en "Michigan left": http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_left

clnr skrev:
> 4-vägskorsningen där alla har väjningsplikt
> funkar fint. Men jag har mest sett den i
> anslutning till köpcenter eller i villaområden
> där farten normalt sett är låg.
>
> Annars gillar jag skarpt den amerikanska regeln om
> att det är tillåtet att svänga höger om det
> är rött. Underlättar mycket. Ffa i kombination
> med en "Michigan left":
> http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_left

Finns minst en i Tokholm som jag passerar i princip varje vardag

Götgatan Högbergsgatan på söder.
Det intressanta med denna är att det är uppförsbacke från Medborgarplatsen och därför verkar många cyklister tycka att de har företräde från det hållet;-) till viss del förståeligt
Förresten verkar de (förmodligen samma) tycka att de har företräde från alla håll i den korsningen;-( inte förståeligt
Inte bra reklam för oss andra då det är mycket fotgängare där.

Senast redigerad av en moderator:
4-vägskorsningar med stopplikt från alla håll fungerar utmärkt. Vi har flera sådana i närområdet där vi bor. Det enda problemet är när någon inte vet hur det fungerar och sitter och vinkar fram andra trots att de själva stannat först. Jag ser det som ett väääldigt litet problem. Jag vet inte vad de som bor precis vid korsningarna tycker för det blir mycket accelerationer.

Hur blev detta en biltråd??

"Många cyklister utgör en fara för andra cyklister och gående"

Strutsar, lyft huvudet ur sanden. Och ta sedan och läs igenom "pendlartråden". Där kryllar det av exempel på attityder och beteenden som "utgör en fara för andra cyklister och gående".

Rippa skrev:
> Hur blev detta en biltråd??
>
> "Många cyklister utgör en fara för andra
> cyklister och gående"

Du fattar ju ingenting Rippa. Just det beteendet beror ju på bilarna.

JLarsson skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Hur blev detta en biltråd??
> >
> > "Många cyklister utgör en fara för andra
> > cyklister och gående"
>
> Du fattar ju ingenting Rippa. Just det beteendet
> beror ju på bilarna.

Ja visst fan..så måste det ju vara när jag tänker efter.

Rippa skrev:
> Hur blev detta en biltråd??

Genom polischefens uttalande:

"Jag är övertygad om att om folk faktiskt fick möjlighet att själva ta hänsyn då gör man det. Men i dag känner vi oss övervakade, tittar på skyltar och är så styrda av skyltar att vi inte tittar på trafiksituationen, säger Carl Gustaf Wrangler." Wrangler tycker man borde prova med färre trafikljus och skyltar, som i Drachten i Holland.

Erik Sandblom skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Hur blev detta en biltråd??
>
>
> Genom polischefens uttalande:
>
> "Jag är övertygad om att om folk faktiskt fick
> möjlighet att själva ta hänsyn då gör man
> det. Men i dag känner vi oss övervakade, tittar
> på skyltar och är så styrda av skyltar att vi
> inte tittar på trafiksituationen, säger Carl
> Gustaf Wrangler." Wrangler tycker man borde prova
> med färre trafikljus och skyltar, som i Drachten
> i Holland.

Det är nog bra. Men återigen. Läs "pendlartråden" och tänk efter en smula vad som är störst orsak. Attityder eller skyltar!

Rippa skrev:
>
> tänk efter en smula vad som
> är störst orsak. Attityder eller skyltar!

Rätt attityd är viktigt. Men attityder påverkas av bland annat skyltar.

BFS skrev:
> Jag misstänker att skyltar och regler uppkommit
> pga brist på hänsyn och rätt attityder.

Sant. Därmed inte sagt att det inte kan bli för mycket skyltar och regler.

Erik Sandblom skrev:
> BFS skrev:
> -----
> > Jag misstänker att skyltar och regler
> uppkommit
> > pga brist på hänsyn och rätt attityder.
>
>
> Sant. Därmed inte sagt att det inte kan bli för
> mycket skyltar och regler.

Precis. Skyltar ska ju inte, och kan inte, ersätta sunt förnuft och hänsyn.

Erik Sandblom skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> >
> > tänk efter en smula vad som
> > är störst orsak. Attityder eller skyltar!
>
>
> Rätt attityd är viktigt. Men attityder påverkas
> av bland annat skyltar.

Ett och annat rödljust kan säkert plockas bort. Agreed, men...

Läs pendlartråden om folk som ständigt och jämt hamnar i "situationer" på cykelbanorna.

- cykeldator/pulsklocka
- "nytt personbästa"
- nån som till och med "väntar in" andra som ser "snabba" ut för att kunna race'a.
- 35+ Km/h bredvid gående
- bonkningar på bilar
- gubbar på fixies utan bromsar
- etc
- etc
- ect

Sedan skylls det till höger o vänster på "andra". Vingliga tanten med mobilen och SUV-mannen tycks vara de mest populära att skylla på.

Selast skrev:
> Jag pendlar från Stockholms norra förorter in
> till city varje dag. Jag är i princip den enda
> som stannar för rött inne i stan. Hur många
> idioter som helst på damcyklar utan hjälm med
> mobilen i högsta hugg som vinglar förbi mig när
> jag står och väntar på grönt. Med andra ord
> tror jag man gör det väl lätt för sig om man
> säger att allt beror på bilarna. Sen finns det
> ju också alltför många som verkar endast ha
> hittat körkortet i Cornflakes paketet men aldrig
> hittade instruktionen hur man använder blinkers
> och backspegeln. Jag menar att polisen har ett
> stort ansvar här, sluta bråka med folk som kör
> fixed hojar för att dom "saknar" brom (vilket dom
> ju de facto inte gör) och mig som kör racer utan
> lyse på dagen och sätt åt alla som cyklar mot
> rött och på övergångställen/trottoarer! Mina
> 5 cent

Men det är ju detta jag menar. Är du egentligen inte arg över att du måste "leka bil" på din cykel och anpassa dig efter lagar som är skrivna för bilismen! Klart man ska stanna för rött som cyklist, men det känns fel och för bilanpassat många gånger! Därmed basta!!!

Rippa skrev:
>
> - cykeldator/pulsklocka
> - "nytt personbästa"
> - nån som till och med "väntar in" andra som ser
> "snabba" ut för att kunna race'a.
> - 35+ Km/h bredvid gående
> - bonkningar på bilar
> - gubbar på fixies utan bromsar

Nej det är ju inte bra.

> Sedan skylls det till höger o vänster på
> "andra".

Eh... nej det ska man ju inte göra... :-p

Rippa skrev:
> "situationer" på cykelbanorna.
> - "nytt personbästa"
> - bonkningar på bilar
> - gubbar på fixies utan bromsar

"The vägskylt made me do it!"

Rippa skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > Rippa skrev:
> >

> - 35+ Km/h bredvid gående

Cyklister är väl rena änglarna när det gäller detta (om man jämför med bilar som kör minst 50 bredvid gående)

Tillbaka
Topp