Cyklocross, Gravel, Hybrid eller MTB?

kape1

Ny medlem
Hej
Jag undrar om jag kan få lite tips. Jag är ingen van cyklist, men har fått möjlighet att leasa cykel hos Sportson och tänker att det kan vara ett sätt att komma ut och röra på sig lite mer. Jag tänker mig en "allroundcykel", dvs den ska funka till att cykla på grusvägar och skogsstigar, men också vardagscykling på asfalt i ett samhälle med mycket backar. Jag är inte så intresserad av tuff terrängkörning eller landsvägskörning, men jag vill gärna kunna hänga på en cykelkärra ibland. Tänkt pris är upp till ca 10k. Låter det som att man ska välja en Cyklocross, Gravel, Hybrid eller MTB? Tacksam för hjälp.

Senast ändrad:
Leasa vet jag inget om, men köp gärna cykeln i butik om du vill ha hjälp att serva den.

Vill du ha rakt styre: köp mtb eller hybrid
Vill du ha bockstyre: köp gravel eller cykelcross.

De flesta cyklar fungerar för dina ändamål. Det enda tipset är väl att ifall du redan har cykelkläder så köp en cykel som matchar färgtemat på dina kläder.

Tack. Låter bra att de flesta funkar för mina behov. Får prova om rakt eller bockstyre funkar bäst. Att jag nämnde leasingen handlade mest om att jag begränsas till deras sortiment vid val av cykel, men service ingår.

Om du inte tänker så långa sträckor så funkar en hybrid bra som vardagacykel. Tränar man mer vill man ändå ha en cykel enbart för ändamålet men upp till 4-5mil är den ok som det är en sportigare modell.

Lite lurigt med cykelkärra, om det är ett krav så titta från början att det går att montera på din cykel. Men det borde Sportson veta.

Viktig är att undvika dämpad gaffel som bara är tunga och röstar ihop på vardagacykel. I alla fall min ;)

/A

En mtb är mer mångsidig. Jag har min 29er HT till långlopp, cykla stig, koppla på barnvagn. Köra cykelbana 2mil till farmor. Den går kanon på alla discipliner

Bajker sa:
En mtb är mer mångsidig. Jag har min 29er HT till långlopp, cykla stig, koppla på barnvagn. Köra cykelbana 2mil till farmor. Den går kanon på alla discipliner

En cykelcross är iofs också rätt mångsidig. Funkar till klungcykling och helt ok att tävla med i både landsväg och cykelvasan. Snabbare året-runt-cykel för pendling på landsväg får man ju leta efter dessutom.

Ett tips om man vill koppla på barnvagn är att inte köpa kolfiberram, det brukar stå i manualen att vagnen inte är godkänd ihop med kolfiberram. Det blir ju oftast billigare så också så då är det win-win.

Jag håller verkligen inte med om att cx är liks mångsidig. Det funkar rätt illa på stig. Och nej du kan inte tävla Cykelvasan på en cx. Och jag skulle inte vilja köra en sån där heller för den delen . Köp en mtb

Bajker sa:
Jag håller verkligen inte med om att cx är liks mångsidig. Det funkar rätt illa på stig. Och nej du kan inte tävla Cykelvasan på en cx. Och jag skulle inte vilja köra en sån där heller för den delen . Köp en mtb

Har inte cykelvasan till och med vunnits på en cykelcross med rakt styre?

katten sa:
Om du inte tänker så långa sträckor så funkar en hybrid bra som vardagacykel. Tränar man mer vill man ändå ha en cykel enbart för ändamålet men upp till 4-5mil är den ok som det är en sportigare modell.

Lite lurigt med cykelkärra, om det är ett krav så titta från början att det går att montera på din cykel. Men det borde Sportson veta.

Viktig är att undvika dämpad gaffel som bara är tunga och röstar ihop på vardagacykel. I alla fall min ;)
/A

Tack. Har du crosshybrid eller cityhybrid (kanske samma sak men olika däck?)? Blir det inte för skumpigt/stötigt på grus och stig om man kör odämpat?

Tack för tips! Tror att det lutar åt hybrid eller mtb eftersom jag är lite tveksam till bockstyre och jag har svårt att se mig själv i cykelvasan. Fast jag ska kolla noga om cykeln klarar av att dra kärra. Men är det väldigt stor skillnad att cykla mtb eller hybrid om man inte cyklar på små skogsstigar, eller är det väldigt individuellt?

Har också sett att det skiljer en del i vikt mellan cyklar. Är det något man ska tänka på eller är det bara vid lite mer avancerad cykling som det är något man tänker på?

En fundering till. Det är väldig variation av antalet växlar. För-/nackdelar med många/få?

Senast ändrad:
bellasoda sa:
Bajker sa:

Har inte cykelvasan till och med vunnits på en cykelcross med rakt styre?

Klart man kan strula och byta till sig ett rakt styre på din cx. Men det är enefterhandskonstruktion man kör med för att spela viktig. När man talar cx så menar man en med bockstyre och det är inte tillåtet att tävla på.

Jag hade köpt en lätt XC (cross country) MTB med lättrullande däck och alu ram. Hardtail självklart. Till cykelkärra förslår en Thule Chariot med e thru fäste som passar shimano thru axel nav.

kape sa:
En fundering till. Det är väldig variation av antalet växlar. För-/nackdelar med många/få?

Antalet växlar är ganska oviktigt för att bedöma kvalitén. Det är istället bättre att titta på komponenterna i en hierarki, läs t ex här:

https://www.evanscycles.com/coffees...s-mountain-bike-groupsets-and-their-hierarchy

Växlar som är tillverkade med bättre toleranser, bättre funktion och bättre hållbarhet kostar mer. Man betalar även för att få lättare komponenter. Trampeffektiviteten är i princip lika bra på alla, men det är möjligt att du kan köra 500 mil istället för 400 mil innan du behöver byta kassett om du köper dyrare grejer t ex. När du väl har slitit ut alla växelkomponenterna så kommer du säkert bli sugen på dyrare grejer, för att de exempelvis är snyggare eller passar dina händer bättre.

Jag funderar allt mer på en hybrid eftersom jag efter visst rannsakande tror att jag kommer att cykla mest asfalt, därefter grusvägar och ibland större stigar och jag vill inte ha bockstyre. Efter vad jag läst ovan och på andra ställen kan det vara bra att ta odämpat (i alla fall i min tänkta prisklass) pga vikt och risk för rost, men också att dämpningen blir "svampig" med tiden. Men vill man trots allt ha möjligheten att köra lite lätt terräng någon gång verkar det vara crosshybrid som gäller och då är alla dämpade - tex https://www.sportson.se/produkt/helag-27vxl eller https://www.sportson.se/produkt/xc-six-herr Någon som har förslag på alternativ till dessa som inte är dämpade, eller tänker jag knasigt?

Jag har sett att Cyclocross/Gravel verkar vara odämpade, men trots detta marknadsförs de som att de kan användas även för viss skogskörning, t ex https://www.sportson.se/produkt/zepto-sport-18vxl Hur hänger det ihop?

Jag har aldrig varit med om att en dämpargaffel rostar, trots många års åretrunt-pendling på crosshybrid.

LTS sa:
Jag har aldrig varit med om att en dämpargaffel rostar, trots många års åretrunt-pendling på crosshybrid.
Samma här. Har pendlat med både billiga och dyrare dämpargafflar i saltslask m.m utan problem eller rost.

Men det förekommer nog att vissa drabbas, särskilt med kombinationen gaffel med stålrör, obefintligt/minimalt med underhåll och tvätt, och parkering ute utan tak. Har man däremot en bättre gaffel med aluminiumrör, gör rent och servar regelbundet, och parkerar under tak eller inomhus, så kan den hålla i många år trots året-runt-användning. Det blir vad man gör det till.

kape sa:
Jag har sett att Cyclocross/Gravel verkar vara odämpade, men trots detta marknadsförs de som att de kan användas även för viss skogskörning, t ex https://www.sportson.se/produkt/zepto-sport-18vxl Hur hänger det ihop?
Det behövs inga dämpare på enklare stigar, det är mer när man kör i stenkistor och rotmattor de kommer till sin rätt. Tänk efter hur du mest kommer köra; är det mest asfalt, grusväg, och enklare stig klarar du dig utan dämpare. Visst, du kan köra med också, men det adderar vikt och servicebehov.

ooms sa:
kape sa:
Det behövs inga dämpare på enklare stigar, det är mer när man kör i stenkistor och rotmattor de kommer till sin rätt. Tänk efter hur du mest kommer köra; är det mest asfalt, grusväg, och enklare stig klarar du dig utan dämpare. Visst, du kan köra med också, men det adderar vikt och servicebehov.
En CX-bana består av gräs, sand, lera, löphinder och ibland även lite rötter och annat mindre stök. Det går fint att ta sig fram även där det är mer stenar och rötter, men man får ta det lugnare och det kräver mer teknik än på en dämpad hoj.

otvivelaktigt monstercross! :)
monster.png

https://theradavist.com/2018/05/georges-landyachtz-titanium-drop-bar-29-is-a-beast-morgan-taylor/#1

helt överlägset i blandad terräng, alltså vad gäller både snittfart och bekvämlighet (cx har ju krav på smala däck, max 33mm...)
ännu bättre med höj/sänkbar gafffel på, så kan man optimera aero tucken och geon för i asfalten

Har man en av varjer det ett utmärkt val.
Annars tar många cx upp till 40mm breda däck. Själva tävlingsformen säger 33mm bredd, sen ska det kunna rensas lera osv.

Hej igen. Tack för tips och synpunkter. Har kikat runt lite och lutar allt mer åt odämpad hybrid. Har någon erfarenhet av dessa cyklar eller synpunkter. Förhoppningsvis finns de inne i butik så att de går att titta på och provcykla, men bra att ha med sig lite tankar och synpunkter.
Nishiki 601 https://sportson.se/produkt/601-herr
Sirrus Men Elite https://sportson.se/produkt/sirrus-men-elite-int-cndyred-rktred-xl
Sirrus Men https://sportson.se/produkt/sirrus-men-eq-bt-int-cstblk-rktred-xl
Crescent Atto https://sportson.se/produkt/atto-24-vxl-v112532
Crescent Kebne https://sportson.se/produkt/kebne-24vxl
(Anledning till att jag bara länkar till Sportson är att jag fått möjlighet att leasa cykel där. Har inte råd att betala hela cykeln på en gång.)

Senast ändrad:
Örjan Lax sa:
LTS sa:
Samma här. Har pendlat med både billiga och dyrare dämpargafflar i saltslask m.m utan problem eller rost.

Men det förekommer nog att vissa drabbas, särskilt med kombinationen gaffel med stålrör, obefintligt/minimalt med underhåll och tvätt, och parkering ute utan tak. Har man däremot en bättre gaffel med aluminiumrör, gör rent och servar regelbundet, och parkerar under tak eller inomhus, så kan den hålla i många år trots året-runt-användning. Det blir vad man gör det till.

Jag hade en RS Psylo som inte mådde bra efter att ha cyklats genom snömodd och slask men där var det gaffelbryggan som började vittra sönder, gaffelröret ser fortfarande fint ut så här 10 år senare.

Att vardagscykla med dämpad framgaffel är lite som att bilpendla till jobbet med en Land Rover Defender. Det går, men det finns bättre verktyg.

Av de cyklarna som länkas ovan hade jag tagit en Sirrus. Vilken av modellerna? Ta den du har råd med. Bägge kommer funka fint.

Skulle rekommendera dig att tänka en gång till vid val av styre. Ett bockstyre tillåter fler positioner och du slipper att sitta med tryck på samma ställe på händerna, vilket kan leda till problem med domningar. För de ändåmål du beskriver är en CX/gravel roligare än en MTB. Jag har tidigare pendlat med bl a MTB. Det gör jag numera bara på de värsta vinterdagarna. Det är är helt enkelt mycket roligare att cykla på CX:en.

Bele sa:
Skulle rekommendera dig att tänka en gång till vid val av styre. Ett bockstyre tillåter fler positioner och du slipper att sitta med tryck på samma ställe på händerna, vilket kan leda till problem med domningar. För de ändåmål du beskriver är en CX/gravel roligare än en MTB. Jag har tidigare pendlat med bl a MTB. Det gör jag numera bara på de värsta vinterdagarna. Det är är helt enkelt mycket roligare att cykla på CX:en.
+1
Kunde inte sagt det bättre själv.

thomaslundstrom sa:
Pga att jag har hört mycket bra om just den.

(Crescent bör du glömma - överprissatta cyklar för svenskar som hade en fashion line när de var unga på 80-talet, typ.)

Jag lutade lite åt sirrus redan tidigare och din input gör att jag funderar på den ännu mer. Det känns lockande att ta den billigare av de två, men tänker att då kanske snålheten bedrar visheten som man säger. Amatör som jag är har jag svårt att värdera skillnaden när jag läser de tekniska specifikationerna.

ooms sa:
Bele sa:
+1

CX verkar iofs väldigt trevliga, men jag är inte helt kompis med bockstyre. Kanske är en vanesak? Om man köper en CX - går det då att byta till ett rakt styre om det inte känns rätt? Och tvärt om - funkar det att sätta på ett bockstyre istället för rakt på en racerhybrid om man ångrar sig?

kape sa:
ooms sa:
Bele sa:
+1

CX verkar iofs väldigt trevliga, men jag är inte helt kompis med bockstyre. Kanske är en vanesak? Om man köper en CX - går det då att byta till ett rakt styre om det inte känns rätt? Och tvärt om - funkar det att sätta på ett bockstyre istället för rakt på en racerhybrid om man ångrar sig?
Det går, men du måste ju byta reglage. Och framförallt blir geometrin på cykeln tokig. Dvs en ram är byggd antingen för att ha bockstyre eller för att ha rakt styre.

ooms sa:
Det går, men du måste ju byta reglage. Och framförallt blir geometrin på cykeln tokig. Dvs en ram är byggd antingen för att ha bockstyre eller för att ha rakt styre.

Ok. Som tydligt framgår är jag helt novis när det gäller cyklar, så jag är grymt tacksam för alla tips och förklaringar. Då återstår det att bestämma från början om det ska vara bockstyre eller rakt och då lutar det nog ändå åt rakt.

kape sa:
ooms sa:

Ok. Som tydligt framgår är jag helt novis när det gäller cyklar, så jag är grymt tacksam för alla tips och förklaringar. Då återstår det att bestämma från början om det ska vara bockstyre eller rakt och då lutar det nog ändå åt rakt.

Jag tycker att du ska helt klart gå på känslan! Risken är att det blir trist att ge sig ut på en cykel du inte gillar. Hellre att du använder den ordentligt och köper en till cykel lite senare om du kommer på att du verkligen vill ha bockstyre.

bellasoda sa:
Jag tycker att du ska helt klart gå på känslan! Risken är att det blir trist att ge sig ut på en cykel du inte gillar. Hellre att du använder den ordentligt och köper en till cykel lite senare om du kommer på att du verkligen vill ha bockstyre.

Bra tips =)

ooms sa:
[Det behövs inga dämpare på enklare stigar, det är mer när man kör i stenkistor och rotmattor de kommer till sin rätt. Tänk efter hur du mest kommer köra; är det mest asfalt, grusväg, och enklare stig klarar du dig utan dämpare. Visst, du kan köra med också, men det adderar vikt och servicebehov.

Läser tillbaka lite i tråden och har en följdfråga på detta. Klarar man sig utan dämpare även på lite halvtaskiga grusvägar? Om man bortser från de vanliga kortare turerna till affären osv så kommer jag nog cykla ca 50% asfalt och 50% grusväg av skiftande kvalitet. Jag har funderat allt mer på racerhybrid, men jag kanske tänker fel? Det kanske ändå är crosshybrid eller mtb 29er som är bäst? (Vill fortfarande ha rakt styre.)

kape sa:
ooms sa:
[Det behövs inga dämpare på enklare stigar, det är mer när man kör i stenkistor och rotmattor de kommer till sin rätt. Tänk efter hur du mest kommer köra; är det mest asfalt, grusväg, och enklare stig klarar du dig utan dämpare. Visst, du kan köra med också, men det adderar vikt och servicebehov.

Läser tillbaka lite i tråden och har en följdfråga på detta. Klarar man sig utan dämpare även på lite halvtaskiga grusvägar? Om man bortser från de vanliga kortare turerna till affären osv så kommer jag nog cykla ca 50% asfalt och 50% grusväg av skiftande kvalitet. Jag har funderat allt mer på racerhybrid, men jag kanske tänker fel? Det kanske ändå är crosshybrid eller mtb 29er som är bäst? (Vill fortfarande ha rakt styre.)

Vilken typ av hybrid du väljer speglar mer vilken typ av komponenter som sitter på cykeln. Racer-hybrid har landsvägskomponenter, crosshybrid har kanske oftare mtb-komponenter. (En cykelcross har nästan alltid lvg-komponenter dock). Det är rätt oviktigt egentligen.

Om du vill kunna cykla grov grusväg så ska du istället kolla på hur breda däck som går in i ramen, gärna över 40mm. Det finns ju grusvägsdäck på under 30mm breda, men då blir det ingen bekväm åktur. Skippa dämpare helt oavsett.

Jag har för övrigt cyklat en del grusväg i sommar på 35mm Continental CX speedking och jag tyckte det rullade rätt mjukt, även med stel gaffel.

bellasoda sa:
Om du vill kunna cykla grov grusväg så ska du istället kolla på hur breda däck som går in i ramen, gärna över 40mm. Det finns ju grusvägsdäck på under 30mm breda, men då blir det ingen bekväm åktur. Skippa dämpare helt oavsett.

Låter bra. Ska kolla upp detta. Så då kanske jag ska sikta på en Sirrus Men Elite med breda däck, om det visar sig funka.

För en vardagshoj / allt i allo skulle jag välja en med skärmar och pakethållare. Har själv pendlat året runt på en Specialized Sirrus och är mycket nöjd.

kape sa:
bellasoda sa:

Låter bra. Ska kolla upp detta. Så då kanske jag ska sikta på en Sirrus Men Elite med breda däck, om det visar sig funka.

Ett utmärkt val tycker jag! Tiagra (som sitter på den) är en hyfsat bra komponentnivå. Om du köper cykeln i butik så kan du säkert få hjälp att få till riktigt bra däck som passar dina ändamål.

Tack för bra tips. Känns som att jag börjar hitta rätt med er hjälp. Innan ni tröttnat helt och hållet på mina oinsatta frågor undrar jag om det sett till mina behov kommer att vara så stor skillnad att det motiverar prisskillnaden att jag väljer den ena eller den andra av följande cyklar och sätter på lite bredare däck?
Sirrus Men https://www.sportson.se/produkt/sirrus-men-int-char-cndyred-blk-xl
Sirrus Men Elite https://www.sportson.se/produkt/sirrus-men-elite-int-cndyred-rktred-xl
Sirrus men Sport https://www.sportson.se/produkt/sirrus-men-sport-v112995

Senast ändrad:
Elite verkar klart mest prisvärd av dessa, det är den enda som är 10-delad och Tiagra är helt ok. Varför Sport är dyrare fattar jag inte ens.

ooms sa:
Elite verkar klart mest prisvärd av dessa, det är den enda som är 10-delad och Tiagra är helt ok. Varför Sport är dyrare fattar jag inte ens.

Ok. Såg att två av cyklarna var extrautrustade, bland annat Sport. Har ändrat det nu och då är Elite dyrast så det kanske var förklaringen.

Jag håller med att Tiagra känns som en bra komponentnivå att lägga sig på. En annan sak som skiljer åt är framgaffeln, och den allra billigaste hade en framgaffel i stål, medan de andra hade kolfiber.

'Sirrus Men Elite', fanns ju i röd och svart, medan 'Sirrus Men Sport' fanns i silvrig. Köp den du tycker är snyggast.

Nu är jag lite osäker på just Tiagra, men jag tror att Sora-växlarna är kompatibla med Shimano 105, så då kan du byta ut bakväxeln mot en Shimano 105 för 400kr och få bättre kvalitet på växlandet. Klart billigare uppgradering jämfört med de 1500kr som skiljer cyklarna åt.

Försök prova dig fram till rätt storlek i butik, men kom ihåg att man lätt kan byta ut styrstam på cykeln för att få den att passa dig bättre. Det borde de kunna hjälpa dig med i butik.

Tillbaka
Topp