Däck 2010

Ekan

Ny medlem
Däck 2010
Då börjar det bli dax att skaffa nya däck till cykeln inför den (förhoppningsvis) stundande våren. Frågan är bara vad man ska ha. Har det kommit ngt nytt och bra som någon rekommenderar? Det gäller XC cykling, mest stig. Hade även tänkt mig cykelvasan, så det bör ju inte vara några riktiga traktordäck.

Har fynderat lite på crossmark, Rocket Ron, kanske python. Finns hur många som helst, men eftersom de nästan kostar som guld så vill jag inte köpa på chans...

Däck 2010
Continental Race King 2,2" borde du ha med i tankarna med, stora bekväma däck som rullar riktigt bra.

Jag kommer köra på 2,1" Crossmark Exception på mina träningshjul nu i vår och sommar iaf. Verkar vara riktigt bra däck även när det är lite blött. Vann ett test Terrengsykkel hade i XCkategorin.

Däck 2010
Jag funderade också till cykelvasan, började köra MTB i höstas så jag har inte hunnit testa så många olika. Beställde Schwalbe däck från B-D, jag köpte NN, RR och FF. Tänkte testa med deras "3-Tire-Race-System". Köpte visserligen två av varje, men enligt dem så funkar det rätt bra med 2 RR, 1 NN, och 1 FF för att ha en bra täckning. Priserna var kring 250-320 kr per däck. Jag har väl mest snöat in på dem för att de har coola namn :) Nån mer seriös kanske kan tipsa bättre :)

http://www.schwalbe.co.uk/n-115-schwalbe-3-tire-race-system.html

Förra året verkade det väldigt lättkört så då kanske FF hade funkat bra? Nu har de väl ändrat vissa delar av banan?

Senast redigerad av en moderator:
Däck 2010
Nu i snön har jag kommit fram till att Comti Speedking 2.1 supersonic fungerar riktigt bra. Bättre än Nokian hakkapelitta 294 faktiskt. När det är torrt körs det med Conti Raceking 2.2 Eller Schwalbe Racing Ralph 2.25, jag kommer dock att skaffa ett sett Rocket Ron 2.25 för att se om de är snabbare och mer allround än Raceking.

/jerka

Däck 2010
Hmm, RaceKing verkar leda just nu. Är lite orolig för att de är lite för släta, men jag har ett par riktiga lerdäck som jag kan använda tidig vår och sen höst.

En kompis hade tydligen precis köpt ett par Rocket Ron och han var helnöjd med dem...

Däck 2010
Kommer lägga mina pengar på Raceking, igen. Sen jag började köra med dom förra våren ser jag ingen anledning att byta, det får bli bra lerigt innan det lönar sig att byta mot smalare med mer aggressivt mönster.

Däck 2010
Se till att köpa supersonic modellen av racerkingdäcken. Det är de som har det fina black chili gummit som ger de låga rullmotståndet och det fina greppet.

Tillbaka
Topp