Däck för 29er och blött underlag

Jag tror att det finns lika många däck som det finns behov och åsikter.
Nu blev det Rocket Ron 2,25 fram och Racing Ralph 2,25 bak, beställda från R2-Bike.de (mest för att de hade dem i lager).

Jag var nära att slå till på X-King, Bontrager 29-1, Nobby nic, men det föll på denna kombo och det får visa sig hur bra eller dålig den är.

Kör själv Maxxis Ikon och är grymt nöjd, Maxxis verkar ha lyckats med gummiblandningen över lag på sina däck. Tycker personligen att de greppar mycket bättre än t.ex. de Schwalbe jag hade tidigare, så typ Maxxis Ardent kommer det bli när det blir "riktig" höst.

DigiMannen skrev:
-------------------------------------------------------
> Maxxis Ikon är grymma....

+1

Har kört Ikon 2,2 EXC 3C EXO, dom greppar mycket bra på blöt stig med stenar och rötter.

En kille i klubben körde Renegade förrut och han rasade hela tiden i skogen.

Någon som prövat Michelin med GumX-gummit?

/Mattias

Hur lättrullade är Maxxis Ikon i förhållande till Race king eller Renegade? Jag kör en hel del grusväg och vill ha ett lättrullat däck. Renegade s-works sägs slitas fort medan Maxxis Ikon är mer hållbara, frågan är bara hur mycket det skiljer i lättrull mellan dem.

Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> kokodrill skrev:
> Specialized renegade nästa långloppsäsong.
>
>
> Du kanske har kört på renegade och är nöjd,
> men om du inte har provat så vill jag nog påstå
> att det är det sämsta däck jag kört tror jag.
>
> Det sitter ett renegade bak på min Specialized
> Epic comp FSR 29.
> Rullar otroligt bra, men släpper för ingenting.
> Greppet är verkligen skitdåligt, minsta lilla
> som det lutar så kasar det i sidled, oavsett
> tryck.
>
> Förmodligen ett superbra grusvägsdäck, men
> helkass i skogen.

+1
Fast mina satt på en Stumpy HT. Har bytt till X-king 2.2 Black Chili och de är mycket bättre.

NNNN

Reartire.jpg

Racing Ralph
Fronttire.jpg
Rocket Ron

Racing Ralph och Rocket Ron.

Ron däcket var som många påpekade lite smalare än 2,25", de är mer åt 2,1" medans RaRa var 2,25". Har pumpat upp till 3 bar och låter dem stå så under några dygn för att se om de växer i bredd.

Jag ska testa hur det fungerar och har som plan att byta till Nobby Nic fram om fästet inte är vad jag hade hoppats på.

Senast ändrad:
Bytte från Panaracer Rampage till Maxxis Ardent och jag är mycket nöjd, bra grepp, köttiga väggar så man kan köra lågt tryck och lägre rullmotstånd än Rampage.

Har kört ett antal turer i Hellas på vått och torrt, förutsägbara och trevliga. Som vanligt är det mer fel på cyklistens ork än något annat...

Jag har nu bytt från Race King black chili till Maxxis Ikon EXC 3C. Var ute och körde första rundan med dem igår och jag är supernöjd. Riktigt bra grepp även på blöt stig och löst underlag i backar. Kör man i lerigt underlag packar de i en del lera på de yttre delarna av rullytan, dock inget i mitten varför greppet bibehålls. Känns även lättrullade även asfalt, helt i paritet med RK black chili.

Lämnar mina erfarenheter från däck som testats här. Såg att du redan handlat, men

Raceking Superconic
Funkar riktigt bra på torra underlag Inkl stenar och rötter. Bra hållbarhet i däcksmönstret, men sidovägarna blir fort uppfransade om man kör tekniskt. Väldigt lättrullat. För vått underlag funkar det bra så länge det inte är stenar och rötter, då är det ingen höjdare.
Är förvånad över hur mycket elra det kan ligag kvar mellan det små nabbarna när det är grisigt ute.
X-king racesport
Bra allrounddäck om det inte är för blött. Rullar relativt lätt och funkar bra för träning. Lite mer tungrullat än raceking
Nackdelar är att det känns betydligt mjukare än raceking om man kör på riktigt hårt underlag.tex torra kliphällar och asfalt, där det kan kännas lite småhalt. En till nackdel är att det kletar fast en massa lera mellan nabbarna i däcket när det är lerigt. Å då blir däcket jättetungt.

Nobby nick
Bra allroundäck om du ska köra i alperna eller tuffare terräng. För träning och tävling är det mycket tungrullat. En till nackdel är att det kletar fast en massa lera mellan nabbana i däcket när det är lerigt. Å då blir däcket jättetungt. Fick med Nobby original på cykeln, men använder dem aldrig mer.

Rocket Ron
Mjukt och lättrullande däck. Kan kännas rätt halt på torr asfalt och torra klipphällar.
I blöta förhållanden är det en dröm. Lera rensas snabbt ut mellan nabben och det ett underbart fästa (så gott det nu kan bli) på rötter och sten om inte lufttrycket är för hårt. Mitt val då det rätt blöta tävlingsförhållanden. På finmarksturen i år så var det som en dröm. Jag bara flöt förbi andra cyklister när man behövde fäste i lervällingen.
Nackdelen är att däcken nötts ner fort som bakdäck, så jag har dem oftast som ett rent som tävlingsdäck.

Mitt tipps på däcksval

Torrt: Raqceking fram och bak

Halvfuktigt och tekniskt: X-king fram och raceking bak

Lervälling och hällregn med tekniska partier. Rocket Ron fram och bak.

Blir man van att rocketron är lite halt på hårt underlag så kan man köra det som framdäck i alla väder.

Tillbaka
Topp