Däck för grusväg

frippegubben

Aktiv medlem
Däck för grusväg
Tänkte investera i lite bredare däck än 23 mm för sommarens hoj att ta med i husbilen. Tanken är att det fortfarande ska vara lättrullat, men med hyfsad marginal för punkteringar om man åker några mil grusväg (och komfortmässigt också).
Planen är att sätta dessa på en gammal Miyata One Hundred Mixte som frugan får ha, och som jag kan låna när jag känner för att trampa lite väg. Den har gott om plats för lite bredare däck.
Funkar det med 28mm eller behöver jag titta på ännu bredare? 32mm? CX-däck eller bara breda vanliga landsvägsdäck?
Dela gärna med er av tankar och tips på bra och prisvärda däck!
Jag har ingen erfarenhet av att köra landsvägshoj på grus, så därför frågar jag...

Däck för grusväg
Ett par 28 mm funkar utmärkt på grus. Kör ofta grussträckor på mina 25 mm. Ska du bara köra grus ger 32 mm mer komfort. Du behöver inte cx däck.

Däck för grusväg
Fasen vad alla krånglar till det bara för att det blir lite traditionellt(*) underlag.

(*) Från den tid vi hade fri fart i sverige.

Däck för grusväg
Vanliga 25mm landsvägsdäck duger gott. Kört 20-milarundor med mestadels grus på 25mm Vittoria Corsa.

Med det sagt så är det också riktigt trevligt att cykla grus med t.ex. 40mm Schwalbe G-One, särskilt om rutten blandas upp med lite mer spännande underlag.

Däck för grusväg
Däck för grusväg
Helt vanliga däck, så dyra du har lust med. Dyrast är dock kanske varken mest slitstarkt eller punkasäkert utan kanske bara mest lättrullat. Det gäller att hitta en rimlig balans.

Som bsandborgh skriver finns det ingen anledning att sätta i smalare däck än du har plats till, speciellt om fokus är på oasfalterad väg.

Däck för grusväg
Det är helt klart en kompromiss, men det blir nog 28mm då, ev 32. CycloXKing ser väl brutala ut för vårt ändamål...

Vi ska ner i Europa med husbil och har begränsat med plats, så det får bli max en cykel per person, dvs 5 totalt...
Vet inte alls vad vi kommer att möta för underlag där vi hamnar, så allt blir kompromisser och chansningar!
Tanken är att jag själv tar en ht, så kan jag cykla både i terräng och till stranden, frugan får Miyatan, så kan jag kanske sno den om jag vill trampa lite landsväg, men hon behöver kunna cykla grusväg om vi hamnar på såna ställen, men då blir det nog inga längre sträckor.
Och barnen får ta med sina vanliga hojar så vi kan åka på utflykter!

Jag ser att det finns gott om däck på t ex chain reaction eller wiggle så man landar på runt 300:- för två!

Däck för grusväg
När är det läge att avliva den gamla 80-talsmyten att smala däck är snabba :)
Mavic's nya hjul (för 25 och 28 mm däck) numera är 19 mm invändigt, inte en dag för sent. Video @ 11:15
(samt 22 mm fälg för nya Allroad 40 mm däcket)
Däcksnubben ser det som en självklarhet att 28:orna är snabbare än 25:or. Video @ 14:55
Lite andra tester
http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28
http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/schwalbe-marathon-32-37-40-47

Däck för grusväg
Tror inte någon i denna tråd hävdat att smalare däck skulle vara snabbare, bara påpekat att grusvägar egentligen inte kräver några speciella däck.

Däck för grusväg
Sixten Fors sa:
När är det läge att avliva den gamla 80-talsmyten att smala däck är snabba :)
Vad lyckliga alla kommer bli den dagen tom du inser att rullmotstånd (inkl rörelser i fel riktning) bara är en liten del av effektförlusterna : Om man inte cyklar väldigt sakta.

Däck för grusväg
Sixten Fors sa:
Däcksnubben ser det som en självklarhet att 28:orna är snabbare än 25:or. Video @ 14:55
Inte snabbare : Rullar snabbare under förutsättning att allt annat är lika.
Precis samma sak som att tubeless rullar lättare än med slang, men bara om man förutsätter att det är lika mycket gummi i däcken och lika grov cord, och det är det nästan aldrig (Huutchinson Fusion 5 är väl möjligen undantaget än så länge)

Däck för grusväg
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Inte snabbare : Rullar snabbare under förutsättning att allt annat är lika.
Precis samma sak som att tubeless rullar lättare än med slang, men bara om man förutsätter att det är lika mycket gummi i däcken och lika grov cord, och det är det nästan aldrig (Huutchinson Fusion 5 är väl möjligen undantaget än så länge)

Get a room! ?

Däck för grusväg
bsandborgh sa:
Köp det bredaste däck som ryms i ramen. Finns ingen anledning att köra på något smalare.
+1

emmer sa:
Om grusväg är ovanligt här så är det som lika vanligt som lättrullade fatbikes söder ur.
Om du med HÄR menar Sverige så stämmer inte ditt påstående,
i Sverige finns det c:a 10ggr mer grusväg jmf med asfalt (åtminstone map distans och inkl enskilda vägar)

JTF sa:
Bra inlägg Sixten, men tyvärr kommer nog nostalgiska smaldäckspredikanter alltid att finnas i cykelvärlden.
+1
Tyvärr

emmer sa:
Vad lyckliga alla kommer bli den dagen tom du inser att rullmotstånd (inkl rörelser i fel riktning) bara är en liten del av effektförlusterna : Om man inte cyklar väldigt sakta.
Vad lyckliga alla vi kommer att bli den dagen du inser det som Team Orica-GreenEdge insåg redan 2013.
I lagtempot på TdF använde de så 25mm däck, dels vann de lagtempot, dels satte de nytt hastighetsrekord (för lagtempo) med en snitthastighet på hela 57,84km/h!

Kommer det att dröja ytterligare fyra år för dig?

/Håkan

Däck för grusväg
HåkanC sa:
emmer sa:
Vad lyckliga alla vi kommer att bli den dagen du inser det som Team Orica-GreenEdge insåg redan 2013.
I lagtempot på TdF använde de så 25mm däck, dels vann de lagtempot, dels satte de nytt hastighetsrekord (för lagtempo) med en snitthastighet på hela 57,84km/h!

/Håkan

Räknar visserligen med att emmer kan svara för sig själv... men påpekandet att rullmotstånd är en liten del av det totala motståndet är trots allt inte i konflikt med det etablerade faktum att bredare däck har lägre rullmotstånd än smala.

Däck för grusväg
ohellstrom sa:
rullmotstånd är en liten del av det totala motståndet är trots allt inte i konflikt med det etablerade faktum att bredare däck har lägre rullmotstånd än smala.
+1
Bra formulerat.

Mitt exempel var mest för att visa att även i höga hastigheter, och för lätta cyklister, har 25mm däck inte endast lägre rullmotstånd.
De är helt enkelt snabbare.

/Håkan

Däck för grusväg
HåkanC sa:
ohellstrom sa:
rullmotstånd är en liten del av det totala motståndet är trots allt inte i konflikt med det etablerade faktum att bredare däck har lägre rullmotstånd än smala.
+1
Bra formulerat.
Mitt exempel var mest för att visa att även i höga hastigheter, och för lätta cyklister, har 25mm däck inte endast lägre rullmotstånd.
De är helt enkelt snabbare.
/Håkan
Du menar att Orica varit totalt överlägsna sedan 2013? Har jag totalt missat.
Men det finns väl en anledning till att Zipp har 25 och +/- en storlek genom däcksprogramet - funkar bra med fälgar upp mot 27. Fast relevansen för en gammal Miyata One Hundred i det kan man ju fundera på :-) Även om jag tog mig frivoliteten att säga att 28:or funkar väl bra, utan att börja tjafsa om hatt han ska köpa ännu inte släppte Mavichjul eller Shimanohjul a´la Orica (som är tub om de ska vara av lite bredd).

HåkanC sa:
/Håkan
Innan jag ligger och snittar 55km/h eller innan jag kör 25:or? 55kmph kommer aldrig hända och 25 finns till vissa saker sen gammalt gammalt.
[Jag kör 23, 25, 27, 28 på lite olika hjul och brukar ofta mäta lite snitthastigheter på olika "referenssträckor" bara för att det är kul - jag begriper inte varför folk snöat in så förbålt på att man bara rekommenderar det man själv råkar använda. Happysjuka...]

Däck för grusväg
HåkanC sa:
emmer sa:
Om grusväg är ovanligt här så är det som lika vanligt som lättrullade fatbikes söder ur.
i Sverige finns det c:a 10ggr mer grusväg jmf med asfalt (åtminstone map distans och inkl enskilda vägar)
/Håkan
Du anstränger dig verkligen för att läsa det så dumt och fel det bara går :-)

Däck för grusväg
Jag har schwalbe g one på min All-road, rullar ok på grus, skjutfält, och asfalt.
Ingen jag talat med offline har sagt att jag ska byta till racerdäck. ;)

"editerade då telefonen översatte asfalt till svägerska :p"

Senast ändrad:
Däck för grusväg
CycloXking är även mitt favoritdäck för blandat underlag, särskilt nu när mittenraden med nabbar är halvt nedslitna. Rullar numera ok även på asfalt och känns härligt säkra i gruskurvor :)

Tillägg: Så numera är det väl typ Racing Ralph jag har :D

Senast ändrad:
Däck för grusväg
emmer sa:
HåkanC sa:
emmer sa:
/Håkan
Du anstränger dig verkligen för att läsa det så dumt och fel det bara går :-)

Jag tror han inte anstränger sig utan förstår helt enkelt inte bättre.
Hans logik bygger på egna antaganden tagna helt ur luften utan att ta hänsyn till fakta som för honom verkar hotfullt och skrämmande om det talar emot hans bräckliga självbild :)

Senast ändrad:
Däck för grusväg
HåkanC sa:
bsandborgh sa:
Köp det bredaste däck som ryms i ramen. Finns ingen anledning att köra på något smalare.
+1

emmer sa:

JTF sa:
Bra inlägg Sixten, men tyvärr kommer nog nostalgiska smaldäckspredikanter alltid att finnas i cykelvärlden.
+1
Tyvärr

emmer sa:

/Håkan

Körde dom grusväg på TdF?
Intressant! Har du några mer antaganden Håkan, ska TS köra lagtempo också?

Däck för grusväg
Slår ett slag för Vittoria Cross XN Pro. Även Schwalbe G-One ska vara ett bra grusdäck även om jag inte har provat dessa.

Trådkapningen angående smala vs bredare däck köp det däck som är mest aerodynamiskt på din fälg. Luftmotståndet slår rullmotståndet alla dagar i veckan. Ni pratar om enstaka Watt i skillnad, det är så försumbart så att en fjärt nästan gör större skillnad!

Däck för grusväg
glitch sa:
https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/schwalbe-g-one-speed.html

G One Speed är jag sugen på testa. Ska funka riktigt bra på både hårt och löst..

Trevliga däck. Körde mina TL på asfalt i 100mil och efteråt såg de ut så här från att ha varit helt nya vid start. Du kan nog gissa vilket som är framdäcket ;) Inga punkteringar hittills.

IMG_6768.JPG

Däck för grusväg
Blev väl lite av ett sidospår med däckbreddens inverkan på rull- och luftmotstånd.

Dock är det ju onekligen så att mer luft ger högre komfort vilket oftast uppfattas som trevligt på lite sämre vägar. Dessutom minskar risken för genomslagspunktering. Jagvill dock inte påstå att det skulle göra nån direkt skillnad på andra typer av punkteringar.

Däck för grusväg
Vid den enda test jag sett på olika däcksbredders inverkan på luftmotståndet har skillnaden inte kunnat mätas. Den var inom vindtunnelns felmarginal.

Däck för grusväg
Däck för grusväg
Bengt-re sa:
freddiesan sa:
glitch sa:
G One Speed är jag sugen på testa. Ska funka riktigt bra på både hårt och löst..
Trevliga däck. Körde mina TL på asfalt i 100mil och efteråt såg de ut så här från att ha varit helt nya vid start. Du kan nog gissa vilket som är framdäcket ;) Inga punkteringar hittills.
På 100 mil bara! Oj...
Bra grepp och lite grövre struktur på underlaget ger inte lång livslängd :-)

Däck för grusväg
emmer sa:
Bengt-re sa:
freddiesan sa:
glitch sa:
På 100 mil bara! Oj...
Bra grepp och lite grövre struktur på underlaget ger inte lång livslängd :-)

Nä sant iofs, men blir dyrt det där i längden. G one är väl lite på dyrare sidan redan. Men fungerar det bra så varför inte?!

Tillbaka
Topp