Däck för grusväg

Däck för grusväg
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
freddiesan sa:
glitch sa:
https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/schwalbe-g-one-speed.html
G One Speed är jag sugen på testa. Ska funka riktigt bra på både hårt och löst..
Trevliga däck. Körde mina TL på asfalt i 100mil och efteråt såg de ut så här från att ha varit helt nya vid start. Du kan nog gissa vilket som är framdäcket ;) Inga punkteringar hittills.
På 100 mil bara! Oj...
Bra grepp och lite grövre struktur på underlaget ger inte lång livslängd :-)

Nä sant iofs, men blir dyrt det där i längden. G one är väl lite på dyrare sidan redan. Men fungerar det bra så varför inte?!

Jag delar din reaktion Bengt. Livslängden känns inte jättebra så för långdistanscykling är de trots allt inte att rekommendera om man söker hållbarhet på sikt. Nu var mina 100mil genomförda mestadels i kuperad asfalterad terräng (läs E45 i Lappland) och med lite packning vilket kan förklara det extra slitaget.

Däck för grusväg
Inget under gällande rullmotstånd. Speciellt inte om man kör mest asfalt. Lite overkill om man alltid håller sig på vägar som finns på kartan kanske. Men jag tycker ändå Schwalbe CX Comp är prisvärt för ~150kr/st

Däck för grusväg
Klart man kan köra på 23mm. Men om grusvägen råkar bjuda på ett par kilometer tvättbräda blir man väldigt mycket gladare av att ha bredare. Såklart inte relevant om man bara ger sig ut på släta fina vägar. Men då tappar man lite av tjusningen med att utforska bygderna som grusvägarna bjuder på!

Den andra stora anledningen till att gå bredare tycker jag är för att kunna köra lite snabbare utför. Ju smalare däck du kör, desto högre tryck behöver du köra för att inte få genomslag. Ju högre tryck, desto sämre grepp. Grepp är generellt sett bra när man bromsar.

Däck för grusväg
JTF sa:
emmer sa:
mmmrrrr sa:
om grusvägen råkar bjuda på ett par kilometer tvättbräda
Det vore kul att se en grusväg där det är tvättbräda över hela vägens bredd...
Fast det är klart. Om man prompt vill ha just det spåret så.
Finns i Dalarna ibland. Och vid möte är det inte bara viljan som bestämmer spårvalet, liksom.
Visst måste man gå åt sidan vid möte men då tvättbrädan kommer sig av egenfrekvens i hjulupphängningar så är det där bilarna normalt kör och det är liksom inte när man går åt sidan. Utom i dalarna då :-)

Däck för grusväg
emmer sa:
JTF sa:
emmer sa:
mmmrrrr sa:
Finns i Dalarna ibland. Och vid möte är det inte bara viljan som bestämmer spårvalet, liksom.
Visst måste man gå åt sidan vid möte men då tvättbrädan kommer sig av egenfrekvens i hjulupphängningar så är det där bilarna normalt kör och det är liksom inte när man går åt sidan. Utom i dalarna då :-)

Finns i Bohuslän också. Foton tagna idag. Är djupare fåror än vad bilden ger sken av. Gubben går ju till och med... :-)

009.JPG

014.JPG

Senast ändrad:
Däck för grusväg
JTF sa:
emmer sa:
JTF sa:
emmer sa:
mmmrrrr sa:

Finns i Bohuslän också. Foton tagna idag. Är djupare fåror än vad bilden ger sken av. Gubben går ju till och med... :-)

Men det där är ju bara för att en del bilister försöker undvika de första tvättbrädorna som uppstår och hitta rent spår, då blir det ju tvättbräda där också, korkat :/

Tillbaka
Topp