Däck för hala berg och rötter

yce99

Medlem
Hej!

Jag vet att det skrivits massor om detta ämne och jag har nog läst det mesta som skrivits om det på detta forum, även rescensioner på CRC men jag blir inte riktigt klok på vad jag ska ha för däck. Jag har nu ett par Schwalbe Smart Sam och de är bra förutom när det regnat och jag kör i skogen då slirar det bara på bergen och över rötterna. Där jag bor finns ingen asfalt så det är ointressant om de är bra eller dåliga då. Jag kör bara grusväg och i skogen på smala, steniga stigar med massor av rötter.

Vad är det som gör att ett däck är bra på halt underlag? Fler dubbar, mindre dubbar, mjukare gummi, smala eller breda däck? Vill helst ha ett par som klarar de förhållanden jag använder cykeln till så jag slipper byta hela tiden. Kanske det inte finns däck som klarar såphala berg och rötter...

Så vad förslår ni??

Camilla

Börja med att sänka däcktrycket så mycket du vågar om du inte redan gjort det, det gör underverk.

Annars är jag väldigt nöjd med hur mina Kenda Nevegal beter sig i väta, blir mycket stenhällar, rötter och dylikt där jag cyklar. Greppar rejält vilket ju så klart är trevligt, men framför allt släpper det väldigt lugnt och sansat när man väl tappar greppet så att man inte far åt fanders utan förvarning. Dock är de allt annat än snabbrullade på grusväg, särskilt inte med så lågt tryck som jag brukar köra.

Jag har inte prövat däcket själv, men läst och hört att conti Baron 2.3 ska ha sjukt bra grepp i både vårt och tort.

Tack för tipsen, ska kolla de däcken och även prova att släppa ut mer luft men tror inte det hjälper. De slirar verkligen på hala berg, är tvungen att gå upp..

Jag är nöjd med mina Specialized Purgatory Control 2,2. Kör tubeless och ca. 1,8 bar.

Lite hänger det på tekniken också, inga tunga växlar uppför hala stenar och klipphällar, att stå upp och trampa med halvtung växel ger hjulspinn.

Senast ändrad:
Jag har Specialized Purgatory control 2,2 på den ena hojen vilket fungerar mycket bra tycker jag.

På den andra har jag Maxxis High Roller 2,5, kanske inget att rekommendera då det är lite onödigt tungt, men det är väldigt bra grepp. Maxxis har generellt bra grepp tycker jag.

Om man i uppförsbackarna flyttar fram så att man endast sitter på/berör de främsta 3-5cm på sadeln så flyttar man fram tyngdpunkten och får då ner den bättre i bakhjulet vilket verkligen gör skillnad i fästet för bakhjulet! Testa! Däcktrycket är såklart också avgörande!

Cardassian skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man i uppförsbackarna flyttar fram så att man
> endast sitter på/berör de främsta 3-5cm på
> sadeln så flyttar man fram tyngdpunkten och får
> då ner den bättre i bakhjulet vilket verkligen
> gör skillnad i fästet för bakhjulet!

Lite förståsigpåarevarning och lite halvt off topic, men ju längre fram du har vikten ju sämre tryck har du på bakhjulet. För maximalt grepp ska du ha vikten så långt bak som möjligt. Dock kommer du förmodligen komma till en gräns där framhjulet lyfter sig istället. Testa lite olika tills du hittar läget där bakhjulen inte spinner eller framhjulet lyfter (om det går, punkten där du "bör" lägga vikten är även olika för olika branta backar)

Största skillnaden för mig var när jag slängde mina slangar och började köra tubeless så jag kom ned på vettigare däckstryck utan att få punkteringar.

Själv söker jag hellre ett däck som man får en liten förvarning innan det släpper än super bra grepp på vått underlag.

[OT] Köp ett extra par hjul, lägg på ett gummi som är anpassat att köra på vått underlag så det går snabbt att byta.

Tack för alla tips! jag ska införskaffa ett par nya hjul med att par däck för halt underlag, Maxxis är det många som föreslår eller ett par Nevagal. Mina Smart Sam funkar bra på torrt underlag.

Om man ska ha tubless måste man ha speciella fälgar då? Funkar vilka däck som helst att ha tubeless?

Ja, fast nej. Du kan köra vilka fälgar som helst, men om du inte har speciella tubelessfälgar så måste du köra med en insats. Det gör ekipaget lite tyngre, så det är kanske smartare att ha fälgar för tubeless redan från början om du vill köra det.

Vad gäller däck så fungerar många icke-tubelessdäck även som tubeless. Men här är jag ute på hal is, så någon annan får svara.

Tack för svar! Hur mycket tynge pratar vi om? Min cykel är ju inte nån lättviktare från början (13,5 kg) så några gram hit och dit spelar ingen roll. Har fått tag på en beg dämpare som väger 1 kg mindre än orginalet så det gör ju att jag nog inte kommer märka nån skillnad om hjulet väger lite mer, dessutom så väger väl slangen lite också så det kanske går på ett ut...

Hur breda är dina Smart Sam, och vilket tryck har du vågat dig ner till hittills?

Jag körde länge med över 2bar i skogen och trivdes ganska bra med det. Tills jag började experimentera med lägre tryck. Jag måste säg att det är större skillnad än man kan tro på 1.5bar och 2bar.

En del fälgar kan man tejpa, och det är inte tyngre än ett vanligt fälgband. Man kan få problem med däcket inte sitter fast lika bra i fälgen jämfört med en UST fälg.

Man tjänar inte så mycket vikt på tubeless när man tryckt in gegga i däcket för att det ska hålla tätt.

Tejp för ändamålet finns på välsorterade cykelaffärer eller Internet.

Panaracer Rampage brukar oxå dyka upp i sådan här diskussioner. Jag är nöjd med mina (29x2,35) även om dom egentligen skulle behöva lite bredare fälgar när man kör riktigt lågt tryck.

Kenda Excavator 2,35 i Stick-E gummit är mitt tips. Snuskigt bra grepp!
Maxxis Swampthing 2,35 1-ply är ett annat tips som jag dock inte provat själv, men körde 2,5 2-ply (dh-modellen) ett tag och det var fan det mest överjävliga grepp jag vart med om. Var som sugproppar på hala klippor.

Mina Smart Sam är 2,25. Pumpen med manometer gick sönder i somras, men innan dess så hade jag ca 2 bar. Sen så har jag försökt att ha ungefär samma..tror jag :-). Men ska införskaffa en ny pump! Och sänka till 1,5 bar. Hjälper inte det så blir det nya däck. Nån som har några billiga fälgar till salu i Sthlm? Gärna med skivbromsfäste fram.

Speedskejtarn skrev:
> Continental Race King Black Chili, grymt bra grepp
> på blöta stenhällar och rötter. Mönstret
> funkar ok även på leriga avsnitt.

-1!

RaceKing tycker jag är kasst i vätan. Det är snabbt och greppigt när det är snustorrt, men inte på blöta hällar och rötter, trots BlackChilli.

MountainKing och RubberQueen däremot, är bra när det är blött. Med BC då såklart.

rooth skrev:

>
> MountainKing och RubberQueen däremot, är bra
> när det är blött. Med BC då såklart.

Det håller jag verkligen inte med om. Min uppsättning Mountain King II med BC-gummi var helt bedrövliga på blöta hällar. Baron med BC-gummi är däremot det däck jag provat som jag litar helt och hållet på när det är blöta hällar och rötter.

Tillbaka
Topp