Däck för snö utan dubb

Jonne

Medlem
Däck för snö utan dubb
Tips på odubbat för vintercykling i skog och fjäll, tror på mest snö och mindre is så jag tänkte odubbat. Dessutom hittar jag inga riktigt breda dubbade däck.
Vad tror ni om t.ex. Maxxis Minion 2,7"?
Mjuka gummisorter lär bli dåliga i minusgrader, stämmer det och vilket gummi/däck ska man i så fall undvika?
En fatbike vore kul men nu har jag inte det och de verkar stört omöjliga att beställa också, i alla fall Moonlandern.

Däck för snö utan dubb
Har kört mycket med Schwalbe Wicked Will 2.35"(Pacestar) i snö och slask, de funkar riktigt bra. På is funkar bara dubbdäck, så när vädret slår om från slask till kyla är det bara att byta till ett par Schwalbe Ice Spiker Pro 2.35". Annars är det färdigcyklat utan dubbdäck på många av stigarna här i Göteborg åtminstone.

/Leo

Däck för snö utan dubb
Minions mönster packar igen. HighRoler rensar bättre.
Maxxis gummi är inte bäst i minusgrader. Nokian klarar kyla bättre.

Däck för snö utan dubb
Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Minions mönster packar igen. HighRoler rensar
> bättre.
> Maxxis gummi är inte bäst i minusgrader. Nokian
> klarar kyla bättre.

Så Nokian kanske är bättre även i mjuk snö trots att de är smalare?
Finns det inga dedikerade odubbbade vinterdäck?

Däck för snö utan dubb
Det där med att mjukare eller finare gummiblandningar blir som puckar, är det en myt? Jag har kört RoRo evo, RQ med bc och olika maxxis, och inte haft problem på snö.

Däck för snö utan dubb
Mina gamla WTB Mutanoraptor med "DNA"-gummi funkar bättre på snö och is än när det har regnat. T.ex körde jag en gång i vintras "mördarbacken" i ursvik med dessa däck. Jag har aldrig kommit högre än den gången.

Däck för snö utan dubb
Odubbat men kanske lite smalt. http://www.suomityres.fi/rpw.html
Schwalbe funkar rätt bra på vintern som leo säger. Big Betty har jag kört en del på vintern.
För länge sedan körde jag Tioga på vintern. Dom höll sig ganska mjuka i kylan.
Undra hur conti är nu? Innan black chili var dom livsfarlig på vintern iallafall.
Nu kör jag bara dubbdäck på vintern. Överlägset tryggast. Nokian Freddies Light 2,3.

Däck för snö utan dubb
Cyklade ganska mycket med mina maxxis ikon i vintras. Funkade kanon så länge det var kallt och torrsnö (ingen is). Bra mycket bättre grepp än nu faktiskt, med blöta hällar och rötter.

Däck för snö utan dubb
Conti:http://www.conti-online.com/generator/www/de/de/continental/fahrrad/themen/city/Winter/TopContactWinter/topContactWinter_de.html

Tillbaka
Topp