Däck för vintercykling (mtb)

Jag tycker att Nokia w240 är bäst, jag köpte ett par nya sådana igår på sportson kostade knappt 1200kr för ett par, har ävet testat Biltemas dom är väl ok men håller bara en vinter, Nokian höll i två för mej kanske jag kunde få en vinter till på dom.

Senast redigerad av en moderator:
Budget: biltema (279:-/st) höll 1 vinter håller en vinter o har någolunda hyggligt grepp (känns lite "plastiga" och hårda i kyla)

Prisvärt: ovanämda nokia w240 (dock har dom haft en tendens att börja spricka runt dubbhålen efter 1-2 vintrar) men har ett bra grepp o bra pris (runt 600:-/st) o kvalite, håller 2 vintrar

Dyrare: Conti Spike Claw 240 ett riktigt grymt grepp dock relativt dyra (runt 800:-/st) bra kvalite o långlivat mina höll 4 vintrar (dock sista vintern börja de lossna dubb)

är inte 240orna spinkdäck för pendlare?

Nokian 294 eller ännu hellre WXC 300 är toppen

Tror Schwalbe Ice spiker pro också kan vara bra men dom har jag inte testat.

Å andra sidan, behövs dubbat ofta i Göteborg?

Kanske skulle ha några odubbade kladgummidäck istället Big Betty 2,4" Guey Gluey eller så?

darkforce skrev:
-------------------------------------------------------
> Budget: biltema (279:-/st) höll 1 vinter håller
> en vinter o har någolunda hyggligt grepp (känns
> lite "plastiga" och hårda i kyla)
>
> Prisvärt: ovanämda nokia w240 (dock har dom haft
> en tendens att börja spricka runt dubbhålen
> efter 1-2 vintrar) men har ett bra grepp o bra
> pris (runt 600:-/st) o kvalite, håller 2 vintrar
>
> Dyrare: Conti Spike Claw 240 ett riktigt grymt
> grepp dock relativt dyra (runt 800:-/st) bra
> kvalite o långlivat mina höll 4 vintrar (dock
> sista vintern börja de lossna dubb)

Enligt dina uppgifter blir ju conti billigast i längden, fall man jämför pris/livslängd!

Jo det låter logiskt att kanske satsa på ett par mer rejäla däck utan dubb typ Big Betty. Är det detta däck utan dubb som funkar bäst även vintertid? Har som sagt aldrig cyklat på vintern med det blir väl inte så isigt i skogen ändå?

jepp sant så sant men av vana så skrev ja utifrån summa vid inköp är så van att folk muttrar att det är dyrt för man inte ser pris/livsläng utan bara stirrar sig blind på inköpspris....

Nokian Freddies Revenz. Inte lite-modellen, utan den grova DH-liknande.
336st långa vassa dubbar :)

freddie7.jpg

Jag har Nokian Freddies Revenz lite-modellen.
Fästet = skitbra på snö och is.
Har bara förlorat en dubb på en vinter (det gäller att inte bromsa så hjulen låser sig).
Lite bredare däck 2,3 och jag har fått för mig att de inte sjunker ner så mycket i snön som smalare däck.
Bra sidogrepp på sjöisen.

Glöm Biltemadäcken, kör på antingen Nokia eller Schwalbe om det är dubbdäck du vill ha. Dubbdäck behöver du förresten endast någon vecka per år, då det är blankis i skogen. Annars funkar Schwalbe Big Betty 2.4" ORC eller liknade däck med bra mönster och volym perfekt i snö och slask. Förra vintern körde jag med Kenda ExCavator 2.35", grymt grepp när det är halt(dock inte när det är blankis).

Det mest intressanta dubbdäcket annars just nu är Schwalbe Ice Spiker Pro 2.35", äntligen ett bredare dubbdäck som inte väger bly. Bara 850gram. Och 361 dubbar: http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/mtb/produkt/?ID_Produktgruppe=15&ID_Produkt=115
product_115.gif

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Leo skrev:
> Glöm Biltemadäcken, kör på antingen Nokia
> eller Schwalbe om det är dubbdäck du vill ha.
> Dubbdäck behöver du förresten endast någon
> vecka per år, då det är blankis i skogen.
> Annars funkar Schwalbe Big Betty 2.4" ORC eller
> liknade däck med bra mönster och volym perfekt i
> snö och slask. Förra vintern körde jag med
> Kenda ExCavator 2.35", grymt grepp när det är
> halt(dock inte när det är blankis).
>
> Det mest intressanta dubbdäcket annars just nu
> är Schwalbe Ice Spiker Pro 2.35", äntligen ett
> bredare dubbdäck som inte väger bly. Bara
> 850gram. Och 361 dubbar:
> http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/mtb/produkt
> /?ID_Produktgruppe=15&ID_Produkt=115
> http://www.schwalbe.de/cache/bilder/produktBilder/
> product_115.gif
>

ÄNTLIGEN! =)

Är Nokian "Freddies Revenz lite" mindre hållbara jämfört med extreme296? Lossar/nöts dubbarna fortare? Är ju alu i "kroppen" på freddie och stål på 296
Det kommer att bli en del asfalts-nötande i vinter, och ingen skog, så prion är att håller för asfalt(ja jag vet, en del overkill mm, men så är det)Har kört extreme296 tidigare men nu verkar jag ha ett par Freddis på kroken för en rimlig peng. Så är det någon som vet om de pallar asfalt?

Leo skrev:
> Glöm Biltemadäcken, kör på antingen Nokia
> eller Schwalbe om det är dubbdäck du vill ha.
> Annars funkar Schwalbe Big Betty 2.4" ORC eller
> liknade däck med bra mönster och volym perfekt i
> snö och slask. Förra vintern körde jag med
> Kenda ExCavator 2.35", grymt grepp när det är
> halt(dock inte när det är blankis).
>
> Det mest intressanta dubbdäcket annars just nu
> är Schwalbe Ice Spiker Pro 2.35", äntligen ett
> bredare dubbdäck som inte väger bly. Bara
> 850gram. Och 361 dubbar:
> http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/mtb/produkt
> /?ID_Produktgruppe=15&ID_Produkt=115
> http://www.schwalbe.de/cache/bilder/produktBilder/
> product_115.gif
>
> /Leo

Hur många millimeter/centimeter breda är Schwalbedäcken i storlek 2,35?

Det ser bra ut Leo. Äntligen breda däck som gå bättre i snön. Synd att jag köpte nya förra året.

Visst behöver man dubbdäck i skogarna i Göteborg. Framför allt efter att det har frusit efter regn. Då blir det hårt och halt. I vissa fall så räcker det inte ens med dubbdäck.

Min budgetlösning kostade 50 spänn plus inköp av däck 400:- och 2 timmar i cykelrummet med skruvdragare....

Om det greppar? Ja helt sjukt ute i skogen. men rekommenderas inte för att cykla på asfalt med då dom vandrar.
Men för rent skogsbruk så är dom rena drömmen
Efter att bilden är tagen drog jag även i skruv i dubben som var tomma...
IMG_0359.JPG

Senast ändrad:
till vinterpendling tycker jag två cyklar är optimalt, en med dubb och en med rätt raska däck, välj på morgonkulan efter förhållanden, jag tippar att det blir få dagar med monsterdäck på en normal gbg- eller stockholmsvinter./J :)

pekpersson skrev:
> Men punkterar man inte slangen med skruvskallarna
> Jockes

Inte nåt jag gjort än iallafall. På insidan har limmat fast en slang som ligger mellan skruvskallar och vanliga slangen. Skyddar mot punka för mig

> /Leo

Menar du det alltså?
Jag körde med dubbdäck mellan mitten av december till slutet av februari i vintras.
Kändes välbehövligt hela tiden, kanske beror på var man cyklar?

till 29er finns nog bara nokian extreme 294 (29x2.1)
de funkar bra men man måste ha rikigt lågt tryck och på ss:en så släppte det en hel del i vintras!
det kan iof vara min dåliga teknik!

/Per

det blir nog till att satsa på ett par riktigt feta vanliga sulor till 29an och hoppas på att det inte blir fullt tlika mycket vinter i år som de senaste två..

Lulle skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som har koll på webshop (eller butik)
> med
> > bra pris på Schwalbe Ice Spiker Pro 2.35:an?
>
>
> 67€ på B-D
>
> http://www.bike-discount.de/shop/k1040/a40757/ice-
> spiker-pro-235-361-spikes-tl-ready.html

€69.90:-

Det är €69:95 på bike-components, verkar som man inte kommer undan billigare än ~€7

Bara bita ihop och hosta upp pengarna, undrar vilken som har billigast frakt?

De säljer ett tvåpack WXC300 på cyclecomponents för 1200 pix, vilket kändes helt ok. Verkar gå att köra som UST/stans om man är lagd åt det hållet. Vassa dubb.

Ska bli spännande att testa i skogen när det blir halkigt ute, jag är normalt för kass rent tekniskt för att klara av hala rötter så det kanske blir pendlardäck av dem hehe.

Kan bara dela med mig av vad man inte ska ha: Conti Spike Claw. Körde förra vinterträningen på såna och de sög. Jämfört med kompisarnas Hakka 300 hade de noll grepp. Undvik.

Om man handlat för mer än 1000kr på wiggle så får man dem för 70pund med frakt. Dessutom finns det ju ytterligare en 10% rabattkod. Borde väl vara billigast?

Om vi säger så här, det talas om vilka däck som är billigast och ger mest för pengarna = klokt.

Men... Om vi tänker tanken att du väljer billiga odubbade däck och vurpar en morgon...

Vad kostar det dig att vara hemma sjukskriven en dag från jobbet...

Köp bra däck :)

Änligen fått tummer ur och köpt, bästa pris jag hittat på Ice Spiker Pro 2,35:or är €59,90:- på Actionsports.de

www.actionsports.de/de/Komponenten/Reifen/Schwalbe-Ice-Spiker-Pro-TL-Ready-26x235-Falt-11600008::41896.html

Tillbaka
Topp