Däck/hjul

KIRE

Ny medlem
Däck/hjul
Jag cyklar både ren skogsstig/lera/grus men även blandad asfalt/grus och ibland endast asfalt. Nu har jag Tioga terrafirma däck som passar bra för det förstnämnda men har massor av rullmotstånd på asfalt.
Alltså vill jag ha slicks eller något liknande med lågt rullmotstånd för asfalten. Vilka däck är bäst? Har ni dubbla uppsättningar hjul eller skiftar ni däcken bara för olika tillfällen?

Hur står sig terrafirma däcken i jämförelse mot andra däck för samma ändamål?

Däck/hjul
Jag cyklar inte asfalt! ;) Eller inte med skogscykeln i alla fall. Förutom lite transportsträckor till och från skogen såklart, men då går det bra med lite rullmotstånd.

Det har varit väldigt mycket däckssnack här. Du borde kunna få en hel del info genom att söka runt lite.

f

Däck/hjul
> Har ni dubbla uppsättningar hjul eller skiftar ni däcken bara för olika tillfällen?

Vi skiftar, när vi åker ut till skogen har vi supersnabba slicks, o så byter vi till traktordäck där singletracken börjar :)

Nej, om vi åker på väg använder vi hellre racerhoj, med helt mönsterfria däck, och tycker inte att det är något större problem att klämma ngr mil på grova däck om det skulle krävas för att ta sig till intressant stig.
Per

Tillbaka
Topp