Däck-korvar. Vad är hetast för stigcykling? Rimpact?

Stoppade i nya Tubolight bak igår, gick ändå rätt lätt med nya designen. Beror ju såklart på casing på däcket också, kör bar Exo+ just nu. Ska testa hur den känns och fungerar idag.
Ska bli kul att höra om du upplever 9% minskat rullmotstånd ?‍?

Det ser ju inte helt begåvat ut att göra risken för punka olika stor varannan centimeter däcket rullar. Eller?

Ska bli kul att höra om du upplever 9% minskat rullmotstånd ?‍?
"When your mountain bike tire hits an obstacle, the tire deforms at the site of impact. That locally increases the air pressure in the tire,"

Uh..

Det är då golfbollsmönstret börjar göra nytta.... :rolleyes:
Får erkänna att jag zonade ut lite efter den där smockan, men minns även nåt om venturieffekt osv..

Kommentarsfältet hade en del guldkorn iaf: "I see the Snake-Oil salesmen from the audiophile industry are branching out into the cycling industry."

Det ser ju inte helt begåvat ut att göra risken för punka olika stor varannan centimeter däcket rullar. Eller?
Håller med, jag skär ut 3 små kanaler för vätska ur Rimpact Pro samt för ventil men är väldigt lite som skärs ut i det som faktiskt skyddar, är ju några mm inte centimeter, Cushcore har liknande kanaler har jag sett nu.
Ser ingen anledning att prova annat i dagsläget. Hittar någon något vettigt så skriv!

Håller med, jag skär ut 3 små kanaler för vätska ur Rimpact Pro samt för ventil men är väldigt lite som skärs ut i det som faktiskt skyddar, är ju några mm inte centimeter, Cushcore har liknande kanaler har jag sett nu.
Ser ingen anledning att prova annat i dagsläget. Hittar någon något vettigt så skriv!
Inget vettigt alternativ, men kan rekommendera sugrör i stål för själva skärandet.

Och kommer aldrig våga använda stålsugrör till det dom är tänkta..

Uppföljning Tubolight:
Ännu ingen punka. Dock så upplever jag att jag fortfarande hör genomslag då och då. Väldigt stor skillnad mot förra modellen. Men en faktor kan vara att jag just nu kör Exo+ bak och tidigare hade Schwalbes super gravity med förra modellen.

En positiv sak är ju att däcket helt klar blir stabilare så jag diggar ändå kombinationen lite tunnare däck med korv.

Uppföljning Tubolight:
Ännu ingen punka. Dock så upplever jag att jag fortfarande hör genomslag då och då. Väldigt stor skillnad mot förra modellen. Men en faktor kan vara att jag just nu kör Exo+ bak och tidigare hade Schwalbes super gravity med förra modellen.

En positiv sak är ju att däcket helt klar blir stabilare så jag diggar ändå kombinationen lite tunnare däck med korv.
Är den stora skillnaden mot förra att du hör genomslag ibland eller har du upplevt några andra skillnader?

Är den stora skillnaden mot förra att du hör genomslag ibland eller har du upplevt några andra skillnader?
Kanske att det känns marginellt mindre dämpat också. Men det kan bero på däcket också. Vet inte om jag upplever något revolutionerande i körkänsla eller stabilitet, men det har jag å andra sidan inte upplevt med någon insert.

Summa summarum än så länge är att förra modellen var bättre (utifrån vad jag letar efter), likaså Rimpact som jag körde innan dess.

Uppföljning Tubolight:

Första punkan kom i onsdags. Typ platt lagom högt dropp till sten (inte spetsigt). Inte så förtroendeingivande men jag skyller mest på däcket tror jag (Exo+). Jag tror jag skippar mitt experiment med lättare däck ?

Smäller det rejält är nog DH-casing eller Specialized nya fälgar med superbred fälgkant om man vill undvika snake bite!
Har klarat mig fram med insert och DD i park men bak har jag fått gå från DD. Rampact Pro med Exo+ eller DD med maxxterra bak hade jag kunnat köra på stig, fjäll o allmän enduro osv men park o ren enduro blir det DH-casing.
Kanske vägde 80 med utrustning förra året och körde 1,45 fram och 1,65 bak, Rimpact pro i båda.

Någon som har testat AirMousse? Ser ganska simpel ut jämfört med många andra, men jag har väldigt bra erfarenhet av deras produkter för MX/Enduro.

Är ute efter en insert till bakhjulet, 30mm kolfälg och 2.4 XC-däck(oftast Rekon Race).

Första punkan kom i onsdags. Typ platt lagom högt dropp till sten (inte spetsigt). Inte så förtroendeingivande men jag skyller mest på däcket tror jag (Exo+). Jag tror jag skippar mitt experiment med lättare däck ?
Nu har Tubolight-insertsen sålts. Fick min andra pinch flat (med inserts) med Continentals Endurocasing (även min kompis med Cushcore och likadana däck) nyligen. Jag börjar tröttna lite på inserts så nu kör jag bara med ännu kralligare casing bak. Inga genomslag alls på sistone med samma däcktryck som med lättare casing + inserts ?‍♂️

Senast ändrad:
Nu har Tubolight-insertsen sålts. Fick min andra pinch flat (med inserts) med Continentals Endurocasing (även min kompis med Cushcore och likadana däck) nyligen. Jag börjar tröttna lite på inserts så nu kör jag bara med ännu kralligare casing bak. Inga genomslag alls på sistone med samma däcktryck som med lättare casing + inserts ?‍♂️

Samma här , jag tröttnade också på inserts efter att ha kört med cushcore pro I 2-3 år . Nu gör jag som du och kör med något kralligare casing bak och håller med att det funkar minst lika bra.

Kan hålla med om att det fungerar om man kör höga tryck, vill man köra lite lägre tryck på stig är inserts överlägset. Fuktigt i hellas när man cyklar långsamt har jag kommit undan med 1,1 bar fram o 1,3 bak med inserts med mina 78kg klädd men hade inte gjort det med DD-casing. Går upp 0.4 bar det när det går snabbare eller man tar luft oftare =)

Senast ändrad:
Kan hålla med om att det fungerar om man kör höga tryck, vill man köra lite lägre tryck på stig är inserts överlägset. Fuktigt i hellas när man cyklar långsamt har jag kommit undan med 1,1 bar fram o 1,3 bak med inserts med mina 78kg klädd men hade inte gjort det med DD-casing. Går upp 0.4 bar det när det går snabbare eller man tar luft oftare =)
Jag kör runt 1.8 bar bak nu. Det gjorde jag även med DD och annan Endurocasing + Insert (rimpact, np ard, tubolight hd/Diamana) men fick ändå pinch flats ofta.

Skillnaden jag upplever är just att kralligare casing har bättre genomslagskydd än Insert + lättare casing.

Rimpact var nog bäst ändå, men ganska jobbiga att hålla på med. Men som sagt det är ju högt anekdotiskt så funkar det för dig är det ju toppen ?

Jag kör runt 1.8 bar bak nu. Det gjorde jag även med DD och annan Endurocasing + Insert (rimpact, np ard, tubolight hd/Diamana) men fick ändå pinch flats ofta.

Skillnaden jag upplever är just att kralligare casing har bättre genomslagskydd än Insert + lättare casing.

Rimpact var nog bäst ändå, men ganska jobbiga att hålla på med. Men som sagt det är ju högt anekdotiskt så funkar det för dig är det ju toppen ?
Exocasing har ju väldigt lite genomslagsskydd så där håller jag med till fullo, men numera finns ju fälgar med bred fälgkant ;) t.ex. specialized med 5mm. Stig med dd/dh-casing är ju inte det bästa eftersom följsamheten blir såpass mkt sämre. Är det bara snabb stökcykling är det kanske skit samma, låter ju mer som att det är utförscykling du gör @manneblask
I park kör jag DD+ Rimpact eller DH casing fram, 1,4-1,5bar. Bak Rimpact Pro och DH-casing 1.6-1.7 bar, slår i fälg någon gång men brukar inte bli så mkt bucklor men kan inte köra mjuka fälgar, föredrar ändå så låga tryck och punkar inte så

Senast ändrad:
Exocasing har ju väldigt lite genomslagsskydd så där håller jag med till fullo, men numera finns ju fälgar med bred fälgkant ;) t.ex. specialized med 5mm. Stig med dd/dh-casing är ju inte det bästa eftersom följsamheten blir såpass mkt sämre. Är det bara snabb stökcykling är det kanske skit samma, låter ju mer som att det är utförscykling du gör @manneblask
I park kör jag DD+ Rimpact eller DH casing fram, 1,4-1,5bar. Bak Rimpact Pro och DH-casing 1.6-1.7 bar, slår i fälg någon gång men brukar inte bli så mkt bucklor men kan inte köra mjuka fälgar, föredrar ändå så låga tryck och punkar inte så
Ja Exo är inte bra, fram kan det fungera men inte bak. Där är du inne på något tror jag med fälgkanten också, har mest hållit mig till DT-fälgar men kanten är ju rätt vass. Tycker dh-casing (iaf bak) kan funka bra på stig, men det blir ju inga xc-ambitioner. ?

Jag tror punka/genomslagsfaktorn har ökat rejält sen jag flyttade till Göteborg förra hösten ?
I park är ju mycket rätt tillrättalagt så där kan man komma undan ännu mer. Det är väl de större krafterna som uppstår vid högre drops och hopp som kan fucka ur vid fellandning.

Förra året så gjorde jag min ex511-bakfälg oval på en fellandning på Kristin i Järvsö med insert. Dock tror jag det inte hade spelat någon roll med eller utan i det fallet dock.

Tillbaka
Topp