Däck-korvar. Vad är hetast för stigcykling? Rimpact?

Är det som länkas ovan någon ny version av Anaconda? Versionen jag köpte för ett par år sedan gick sönder och drog åt sig vätska. Efter det har jag inte orkat med inserts.

Nu tänkte jag dock försöka igen och är ute efter ett lätta inserts som skyddar kolfälg vid stigåka och normala tryck, har inget behov av att köra superlåga tryck. Såg Pinkbikes test och tror Panzer Evo är vad jag letar efter. Verkar inte vara lätta att få tag på dock. Någon som testat?
Skitenkelt att få tag på, bara att köpa direkt från Panzer. https://ridepanzer.shop/collections/all-products

Kan nog bli panzer nästa gång, men just nu har jag en airliner bak som jag egentligen köpte till en ht för två år sedan.

Har nyligen satt i denna korv bak:

Efter en dag i parken så känner jag en enorm skillnad på hur däcket beter sig över stök samt så kunde jag gå ner till 26psi bak med DHF exo+. Fick punka innan ett stort platåhopp men kunde fortfarande komma över utan att bottna fälgen på landningen.

Jag kör själv utan men får en fundering om det egentligen är en viss skillnad om man behöver korv för att komma ner på runt 2 bar och de som tvungen ska ner på under 1 bar..... Punkar man på 2 bar så kör man annorlunda än vad jag och, jag gissar vilt, fler andra gör.

Kör CushCore i enduron och PTN i min HT, i bägge fallen för att kunna köra lågt tryck men av olika anledningar. På enduron är det mest för att få stabilitet utan att däcket kränger (av) vid lågt tryck och på HT är det för att få lite mer stötdämpning i kombination med 2,6" däck.

Är väl denna delen av pinkbikes test som är säger mkt om det inte bara är känslan man söker.

p5pb20907407.jpg

p5pb20907406.jpg

Är väl denna delen av pinkbikes test som är säger mkt om det inte bara är känslan man söker.

p5pb20907407.jpg

p5pb20907406.jpg
Intressant att alla inserts var så lika (observera att diagrammet börjar på 20). Pinkbike skriver också att de testat ett hjul helt utan korv och då fått ett referensvärde på 32psi, dvs då blev fälgen skadad utan korv.

Jag läser ovanstående diagram som att Panzer Evo överlevererar stort givet vikt (särskilt mot Cush Core Pro). På Panzer Evo uppstår skada vid 26 psi vs 23 psi för Cush Core Pro och Rimpact Pro. 3 PSI högre tryck ger samma skydd som dessa men till ett viktstaff av 90g vs 275 för Cush Core Pro.
Detta test handlar dock bara om skydd för fälgen, inte om "känsla" eller hur stadigt däcket sitter på fälgen i kurvor.

Intressant att alla inserts var så lika (observera att diagrammet börjar på 20). Pinkbike skriver också att de testat ett hjul helt utan korv och då fått ett referensvärde på 32psi, dvs då blev fälgen skadad utan korv.

Jag läser ovanstående diagram som att Panzer Evo överlevererar stort givet vikt (särskilt mot Cush Core Pro). På Panzer Evo uppstår skada vid 26 psi vs 23 psi för Cush Core Pro och Rimpact Pro. 3 PSI högre tryck ger samma skydd som dessa men till ett viktstaff av 90g vs 275 för Cush Core Pro.
Detta test handlar dock bara om skydd för fälgen, inte om "känsla" eller hur stadigt däcket sitter på fälgen i kurvor.
Ja jämfört med vikt men jämfört med Rimpact Pro underlevererar Panzer Evo rejält om man måste ha 2psi=0,14 bar mer i däcken, kanske värt det fram men aldrig bak i min värld så länge det är mer än ren XC.
"We ran a control of no insert and the rim received damage at 32PSI."
9psi lägre utan skada med Rimpact Pro och Cushcore Pro, 7psi lägre till skada med Panzer Evo. Ganska mkt skydd ändå!
Vad man bör välja beror väl mest på känsla o hur man cyklar. För mig personligen klarar jag mig precis med 1,55bar bak och Rimpact Pro oavsett terräng och däck (samma tryck bak på stig som för DH, man kan ju landa fel även på stig), bakfälgen har några flatspots men inga intryckta kanter (tack Newmen), hade då inte velat höja trycket till 1,7bar för att kunna cykla utan fälgskador.

Senast ändrad:
Ja jämfört med vikt men jämfört med Rimpact Pro underlevererar Panzer Evo rejält om man måste ha 2psi=0,14 bar mer i däcken, kanske värt det fram men aldrig bak i min värld så länge det är mer än ren XC.
"We ran a control of no insert and the rim received damage at 32PSI."
Så 9psi lägre utan skada med Rimpact Pro och Cushcore pro, 7psi lägre till skada med Panzer Evo. Ganska mkt skydd ändå!
Vad man bör välja beror väl mest på känsla o hur man cyklar.
Hahaha ligger i betraktarens ögon antar jag. Har man investerat ( :LOL: ) i lätta stighjul för att få en kul och pigg cykel vill man ju inte sen genast tynga ner dem igen med korv. Jag tar gladeligen -7 psi istället för -9 psi och sparar nära 200g (mot Cush Core). Rimpact är som sagt också lätta, men väger ändå ca 70% mer än Panzer Evo. Lite lurigt att man får med tätningsvätska till Panzer dock, om den inte fungerar med vanlig Stans blir det ju lätt jobbigt i längden.

Hahaha ligger i betraktarens ögon antar jag. ... Jag tar gladeligen -7 psi istället för -9 psi och sparar nära 200g (mot Cush Core). Rimpact är som sagt också lätta, men väger ändå ca 70% mer än Panzer Evo. ...
Haha jo men insett att jag inte litar på lättare korv bak för att skydda nog men är sällan platt o långsamt där jag cyklar så mina stigturer kanske innehåller andras värsta utförslöpor.
Siffror är en sak men tänker mer på erfarenhet av bucklade fälgar och att jag inte vill ha högre tryck. Sen gillar jag att poppa på allt möjligt osvsett tur o däck.

Ska du tänka procent så tänk procent av roterande vikt långt ut istället.
Min stigfälg med däck, insert o gucka
150/(400+900+150+100) = 9,7%
vs lättare insert
90/(400+900+90+100) = 6,0%

Min uförsfälg med däck, insert o gucka
150/(535+1400+150+100) = 6,9%

3,7% är ju mindre än 70% ?

Usch och tvi för inserts. Hu.
Bättre att köra rejäla däck, så får man både punkaskydd och dämpning, med samma roterande vikt, och utan allt krångel.
Tänk så bra.

Fyller i med korttidstest av Tubolight SL.
Satt i bakhjul, lätt att montera. Marknadsförs som insert för XC och det stämmer. Jag kör 29x2,4” 30mm fälgar hardtail, lekfull/spontan och tar lite risker med linjeval, hatar när däck viker sig, kör runt 1.7 bar bak sistone.

Jag slog genom med tydligt klonk ett par ggr/3 turer. Fälg o däck klarade sig. Inserten har fått tydliga tuggor och i princip lossnat för nästan varje riktigt genomslag. Tycker dem motverkar att däcket viker sig.

Skickade i den tuggade tubolight SL fram för långtidstest. Bak sitter nu tubolight HD, i handen känns det som jag kan tugga mig genom även den vid genomslag, dock är HD allmänt kraftigare.
Fick tag på dem löjligt billigt och dem har låg vikt. Skulle helst hitta en insert man inte tuggar i bitar. Återkommer framöver om HD håller bra i längden. Man måste köra ventiler som öppnar i sidled för annars blockar inserten ventilen och man (jag) kunde inte tömma luft. Tubolight har en inre luftkanal samt form som ska hjälpa dämpa i däcket, svårt att säga om jag upplevde skillnad.

Senast ändrad:
Låter som pepis alla varanter och korvar i allmänhet. Upplever inte samma förstörelse med Rimpact pro eller Cushcore Pro.

Fyller i med korttidstest av Tubolight SL.
Satt i bakhjul, lätt att montera. Marknadsförs som insert för XC och det stämmer. Jag kör 29x2,4” 30mm fälgar hardtail, lekfull/spontan och tar lite risker med linjeval, hatar när däck viker sig, kör runt 1.7 bar bak sistone.

Jag slog genom med tydligt klonk ett par ggr/3 turer. Fälg o däck klarade sig. Inserten har fått tydliga tuggor och i princip lossnat för nästan varje riktigt genomslag. Tycker dem motverkar att däcket viker sig.

Skickade i den tuggade tubolight SL fram för långtidstest. Bak sitter nu tubolight HD, i handen känns det som jag kan tugga mig genom även den vid genomslag, dock är HD allmänt kraftigare.
Fick tag på dem löjligt billigt och dem har låg vikt. Skulle helst hitta en insert man inte tuggar i bitar. Återkommer framöver om HD håller bra i längden. Man måste köra ventiler som öppnar i sidled för annars blockar inserten ventilen och man (jag) kunde inte tömma luft. Tubolight har en inre luftkanal samt form som ska hjälpa dämpa i däcket, svårt att säga om jag upplevde skillnad.
Tillägg i tubolight review, hade SL bak, har tuggor överallt men punka först efter ett år, (2 år använt däck) däcket är antingen skadat /verkar inte täta mot fälgen. Tror inserten inte släpper fram vätskan längs ytan dem ligger mot däcket, fick inte däcket tätt mot fälgen i fält efter för hård körning. Min väl begagnade SL vägde strax över 100g, ny väger 58g enl tillverkaren, lär har sugit i sig ca 50g vätska. Sammanfattningsvis har jag kört ihjäl en insert för XC på mer brötig åkning.

Tubolight HD som suttit i framdäcket på helstel cykel hade fåtal tuggor trots att jag tycker mig tuggat på rätt bra, uppskattar att HD funkar fram för stigcykling. SL i förgrunden och HD i bakgrunden på bild..

Bilagor

• 386818956_843401417568566_4514683895238981116_n.jpg
    386818956_843401417568566_4514683895238981116_n.jpg
    1.2 MB · Besök: 86
Tillägg i tubolight review, hade SL bak, har tuggor överallt men punka först efter ett år, (2 år använt däck) däcket är antingen skadat /verkar inte täta mot fälgen. Tror inserten inte släpper fram vätskan längs ytan dem ligger mot däcket, fick inte däcket tätt mot fälgen i fält efter för hård körning. Min väl begagnade SL vägde strax över 100g, ny väger 58g enl tillverkaren, lär har sugit i sig ca 50g vätska. Sammanfattningsvis har jag kört ihjäl en insert för XC på mer brötig åkning.

Tubolight HD som suttit i framdäcket på helstel cykel hade fåtal tuggor trots att jag tycker mig tuggat på rätt bra, uppskattar att HD funkar fram för stigcykling. SL i förgrunden och HD i bakgrunden på bild..
Intresant, ska dom dära rackarna smörjas med nått fett som cross/enduro eller tröcker man i dom torra? tänker att dom kanske inte spricker om dom är fettade?

Som min uppfattning av varianter på rörisolering, fungerar ok fram men absolut inte bak, äts upp/skär igenom vid smällar och skyddar då inte lika mkt vid nästa smäll. Rimpact Pro ftw om man inte vill släpa runt på cushcore pro eller Vittoria air liner.!

Intresant, ska dom dära rackarna smörjas med nått fett som cross/enduro eller tröcker man i dom torra? tänker att dom kanske inte spricker om dom är fettade?

Du kör dom slanglöst med gucka . Det går att trycka in dom torra om man har tur men den kan vara ett helvete. Ofta använder man sopavatten för att trycka in inserten.

Jag har haft Nube inserts i två cyklar i två säsonger nu. Jag har varit riktigt nöjd med dem, men de har passerat bäst före nu. Tycker det är klart gk att få ut två säsonger.

Egentligen är det ju dumt att chansa på något annat nu när jag vet vad jag får om jag köper nya Nubes. Men det är ju kul att testa nytt också...

Jag har spanat lite på mer profilerade varianter, typ Tubolight Evo HD. Verkar ju vettigt på sätt och vis, men hur fungerar det att nödcykla hem med punka? Och skyddar de fälgen lika bra som ett par runda, ser ändå ut att finnas lite mindre material emellan?

Åsikter på det?

Jag har haft Nube inserts i två cyklar i två säsonger nu. Jag har varit riktigt nöjd med dem, men de har passerat bäst före nu. Tycker det är klart gk att få ut två säsonger.

Egentligen är det ju dumt att chansa på något annat nu när jag vet vad jag får om jag köper nya Nubes. Men det är ju kul att testa nytt också...

Jag har spanat lite på mer profilerade varianter, typ Tubolight Evo HD. Verkar ju vettigt på sätt och vis, men hur fungerar det att nödcykla hem med punka? Och skyddar de fälgen lika bra som ett par runda, ser ändå ut att finnas lite mindre material emellan?

Åsikter på det?
Klarar du dig med Nube klarar du dig nog med det mesta så prova på. Däcktryck, terräng, fart, teknik, däck spelar in så lite svårt att säga mer.

Klarar du dig med Nube klarar du dig nog med det mesta så prova på. Däcktryck, terräng, fart, teknik, däck spelar in så lite svårt att säga mer.
Ska jag tolka det som att Nube är bland de sämsta insertsen när det kommer till att skydda däck och fälg? Även bland de sämsta att nödcykla på med punka? Då är det ju läge att byta sort.

Jag vill ha så bra förhållande mellan vikt och skydd som möjligt. Några förslag?

Tolka det är ju just en tolkning.
För mig hjälper inte en sån insert bak, därav min förklaring att det är individuellt. Något som skyddar mindre än Rimpact Pro skyddar inte fälgen tillräckligt för mig och det är det jag är ute efter bak.
Som jag skrivit ovan har jag provat en del och tycker alla varianter som är som någon rörisoleringsvariant är skräp helt enkelt men verkar fungera för cyklister som kanske cyklar lugnare, har högre relativ däcktryck eller håller mer sig på marken. Kan hjälpa lite fram dock i långsam hastighet för mig.

Senast ändrad:

Åsikter på det?
Har kört Tubolight HD ett par månader. Skyddar hyffsat, men gick i bitar när jag skulle byta däck. Enligt dem själva ska det komma en ny bättre version nu som jag skulle få som ersättning. Inte sett röken av nåt på en månad.

Senast ändrad:
Jag vill ha så bra förhållande mellan vikt och skydd som möjligt. Några förslag?
Rimpact, om man ska gå på Pinkbikes test:

Jag kör rosa Pepi som ligger på ungefär samma vikt (109 g). Vet inte hur bra den skyddar fälgen jämfört med andra korvar, men jag gillar känslan i däcket med den i. Har cyklat en kortare bit på punkat däck med den i och det funkar för att ta sig hem.

Åsikter på det?
När jag körde Nube så fick jag fler punkor än vid korvlöst.

Slump eller statistik, svårt att veta. Men det är definitivt inte inserts som man kan testa "lägre tryck" i. Inte om det finns sten där man cyklar.

Så här i efterhand är jag väldigt osäker på vad dom egentligen tillförde

Jag har kört vittoria airliner i bakhjulet senaste åren. Gillar designen på den, materialet ligger där däcket kläms mot fälgkanten.
Upplever att jag kunnat sänka ca 0,3 bar, jämfört med att köra utan insert.

Rimpact, om man ska gå på Pinkbikes test:

Jag kör rosa Pepi som ligger på ungefär samma vikt (109 g). Vet inte hur bra den skyddar fälgen jämfört med andra korvar, men jag gillar känslan i däcket med den i. Har cyklat en kortare bit på punkat däck med den i och det funkar för att ta sig hem.
Nu har jag surfat runt lite till och Rimpact verkar vettigt. Frågan är om man ska köra 2×PRO eller Pro+Original. Jag har ju klarat mig med Nube hittills. Om Original skyddar lika eller bättre än Nube så vore det skönt att spara 65g fram.

Låter ju som att du skulle klara dig med Pro + original. Blev mer stabilitet med pro också beror ju på hur man cyklar och däcktryck om det behövs.

Jag har punkat med PRO. ??
Men får nog skylla mig själv, Järvsö och glömde kolla tryck i däcket innan jag började köra.

Jag gillar Tubolight HD (utifrån prestanda/vikt), och de funkar absolut att cykla hem med punka med..
Denna? Halva priset mot PTN, kan ju vara värt att testa...

Denna? Halva priset mot PTN, kan ju vara värt att testa...
Precis. Bra pris, blir nog att köpa ett och ha på lager. Jag har inte benchmark:at mot t. ex. PTN, men det har helt klart räddat min fälg från ett gäng tunga genomslag. Det syns att det fått en del stryk nu (har haft det i i >1.5år tror jag) men det funkar fortfarande och "dricker" ingen vätska vilket t. ex. Barbieri Anaconda gjorde när de hade fått gå ett tag (de var även sämre på att skydda, tror de komprimeras rejält av trycket i däcket).

Är också nöjd med min Tubolight HD, bortsett från att den föll i bitar när jag plockade ur den vid däckbyte då.

Senast ändrad:
Om någon i Gbg tänkt köpa sig rimpact pro kan jag isåfall köpa andra halvan av ett set och dela på kostnaden och frakten (behöver en 27,5).

Du kan väl punka med vad som helst men inget räddar mot klantighet ;) DH-casing och insert gör livet enklare i bikepark!
Vet inte om det där kommentaren var riktad mot mig specifikt eller allmänt, men om den var mot mig så kan jag allt ta åt mig :D

Sista åket i Järvsö för i år var med liften nedåt, tackvare platt DH-casing på Rimpact Pro.

Det är däremot inget hål i däcket. Har inte orkat kränga loss allt än för att kolla vad som läcker..

Vet inte om det där kommentaren var riktad mot mig specifikt eller allmänt, men om den var mot mig så kan jag allt ta åt mig :D

Sista åket i Järvsö för i år var med liften nedåt, tackvare platt DH-casing på Rimpact Pro.

Det är däremot inget hål i däcket. Har inte orkat kränga loss allt än för att kolla vad som läcker..
Haha ne men många missförstår inserts, de hjälper ju men väger den under 100g kommer den inte hjälpa så mkt vid hårda smällar men cyklar man lugnt kan de ju hjälpa. Väger den 150+ hjälper den mer, Rimpact Pro hjälper ju lika mkt som Cushcore Pro enligt Pinkbikes genomslagstest men pga materialet inte vikten.
Appråpå punkan så med en Samurai Sword i bb och du hade fixat det på plats med pumpen på toppen av liften ;) Kan du inte se hålet lär det gå att laga med en liten korv eller 2 ;)
Såpavatten och en pump/kompressor avslöjar hålet ;)

.
Appråpå punkan så med en Samurai Sword i bb och du hade fixat det på plats med pumpen på toppen av liften ;) Kan du inte se hålet lär det gå att laga med en liten korv eller 2 ;)
Såpavatten och en pump/kompressor avslöjar hålet ;)
Nej alltså däcket är helt, det läcker genom tejp/ekerhål.

Vilket inte är så kul att fixa när det är just DH-casing på insert.
Tog bra mycket tid av svärande att få på det hela ?

Spännande att höra hur det funkar. Riktigt nöjd med åkkänslan på mina gamla tubolight hd men har inte plockat av däcket och kollat hur de ser ut än.

Tillbaka
Topp