Däck läcker som ett såll

Däck läcker som ett såll
Mindre saker som kan krångla och mindre vikt.
"Simplify, then add lightness." Colin Chapman

Som stort fan av Chapmans filosofier och tidigare ägare av flertalet kreationer sprungna ur mottot - så måste man ju tyvärr också medge att det här med "färre saker som kan krångla" inte är lika med "mindre krångel" 😂

Just driftsäkerhet är kanske inget begrepp jag använder i samma mening som Chapman.

Sen finns också baksidan med att man skalar sv så mycket att det hållbarheten/ driftsäkerheten blir lidande av den anledningen istället, för lite marginal helt enkelt.

Däck läcker som ett såll
Om man nu skulle få för sig att testa tubeless på graveln…vilket punkakit ska man ha? Något som är bättre än andra?

Däck läcker som ett såll
Om man nu skulle få för sig att testa tubeless på graveln…vilket punkakit ska man ha? Något som är bättre än andra?
Menar du TL-kit eller punkafix-kit?
Jag kör Gravelkings på Hunt 4S. Tror jag har Muckoffs tejp och Orangeseal. Ventiler kommer jag inte ihåg.

De är lätta att poppa och håller luften bra. Har punkat ett par gånger utan att det tätade. Det blev kladdigt. Sista gången fick jag dit en salami (Lezynes).

Däck läcker som ett såll
Menar du TL-kit eller punkafix-kit?
Jag kör Gravelkings på Hunt 4S. Tror jag har Muckoffs tejp och Orangeseal. Ventiler kommer jag inte ihåg.

De är lätta att poppa och håller luften bra. Har punkat ett par gånger utan att det tätade. Det blev kladdigt. Sista gången fick jag dit en salami (Lezynes).
Tubeless kit har jag utan tänker på punkafix-kit. Såg att Lezyne har ett med CO-patroner.
Min set up är också Hunt x Mason med Gravelking ss.

Däck läcker som ett såll
Ja, lite det som gör att jag varit tveksam till konverteringen. Med slang är allt så basic.

Det är lika basic med tubeless, bara att du dessutom har möjligheten att:
- punkan tätar innan du ens märkt den
- du kan laga med en salami utan att ens behöva ta loss däcket.

Du MÅSTE inte ha patroner om du kör tubeless liksom.

I värsta värsta värsta fall när du lagt in en slang så kanske kanske däcket inte vill poppa helt runtom - och vet du vad, det går alldeles utmärkt att cykla på också även om däcket kanske går perfekt runt. Det duger alla gånger för att ta sig hem.

Däck läcker som ett såll
Återkoppling till mitt läckande däck:
Måndag: Pumpa upp däcket, cykla 11km till jobbet och 9h senare cykla 11km hem igen.
Tätade cykelturen? Nix.
Tisdag morgon: Pumpa upp däcket, cykla 11km till jobbet och 9h senare cykla 11km hem igen.
Tätade cykelturen? Nix.
Sprayade och försökte skaka gucka till hålen. La däcket horisontellt med lutning där jag snurrade däcket var 10e minut för att försöka få gucka överallt.
Onsdag morgon: Tätt? Nope. Repeat.

Jag ska testa ta loss allt imorgon och köra svamp, vatten och diskmedel på insidan av däcket som ni rekommenderat.
Själva konventeringen tog ju bara några minuter, att få det tätt tar en livstid.

Däck läcker som ett såll
Måndag: Pumpa upp däcket, cykla 11km till jobbet och 9h senare cykla 11km hem igen.
Tätade cykelturen? Nix.
Tisdag morgon: Pumpa upp däcket, cykla 11km till jobbet och 9h senare cykla 11km hem igen.
Tätade cykelturen? Nix.
Sprayade och försökte skaka gucka till hålen. La däcket horisontellt med lutning där jag snurrade däcket var 10e minut för att försöka få gucka överallt.

Jag ska testa ta loss allt imorgon och köra svamp, vatten och diskmedel på insidan av däcket som ni rekommenderat.
Själva konventeringen tog ju bara några minuter, att få det tätt tar en livstid.
Jag skulle nog dubbelkollat så det inte läcker vid ekrar eller ventil.

Däck läcker som ett såll
Tätade cykelturen? Nix.
Tätade cykelturen? Nix.

Slang är bra..har funkat för mig i 30 år ..

Däck läcker som ett såll
1. vilken tätvätska kör du? (står säkert nånstans)
2. Är tubeless ventilen åtdragen? (ordentligt med handkraft, intr överdrivet med verktyg.
3. När du sprayar, spraya runt ventilen och vicka gärna lite där
4. när du fyllde vätskan/ poppade, tog du loss ventilkärnan? I så fall är den åtdragen?
5.Har du kollat så att däcket verkligen sitter 100% på beaden? (vad nu det heter på svenska). Vissa däck poppar 95% men en liten liten sektion på nån av sidorna är envis och kräver liiiite mer tryck för att poppa, där är det lätt att det läcker.
6. Innan du gör nånting annat, ta av hjulet håll det upprätt några sekunder så vätskan får åka till botten, skaka, skvalpar det? Om däcket är väldigt poröst kan all vätska gått åt för att försöka täta väggarna och då behövs helt enkelt mer vätska.

Däck läcker som ett såll
1. vilken tätvätska kör du? (står säkert nånstans)
2. Är tubeless ventilen åtdragen? (ordentligt med handkraft, intr överdrivet med verktyg.
3. När du sprayar, spraya runt ventilen och vicka gärna lite där
4. när du fyllde vätskan/ poppade, tog du loss ventilkärnan? I så fall är den åtdragen?
5.Har du kollat så att däcket verkligen sitter 100% på beaden? (vad nu det heter på svenska). Vissa däck poppar 95% men en liten liten sektion på nån av sidorna är envis och kräver liiiite mer tryck för att poppa, där är det lätt att det läcker.
6. Innan du gör nånting annat, ta av hjulet håll det upprätt några sekunder så vätskan får åka till botten, skaka, skvalpar det? Om däcket är väldigt poröst kan all vätska gått åt för att försöka täta väggarna och då behövs helt enkelt mer vätska.
God morgon!
1. Stans.
2. Ja, jag har vridit om relativt hårt. Själva långa hårda delen. Innerdelen, den man plockar loss, har jag nog inte skruvat särskilt hårt. Vågade inte ta i för mycket.
5. Ja, jag tror det... Eller, vattnet lägger sig fint där och bubblar inte. Det är bara på sidorna av däcket det bubblar.
6. Det finns lite kvar. Precis som du säger måste man hålla däcket några sekunder och sedan kan man skaka det och lyssna... Inga mängder men tillräckligt för att låta lite granna.

Däck läcker som ett såll
Följ tipsen ovan som @glitch och andra tipsat om.
Men du kan oxå ha otur med att däcket är defekt, jag har kört slanglöst sen 2005 och för ett par tre år sen så stötte jag på ett däck som vägrade täta däcksidorna och det visade sig att schwalbe hade missat nåt lager med membran i tillverkningen så det fick gå i soptunnan.

Däck läcker som ett såll
God morgon!
1. Stans.
2. Ja, jag har vridit om relativt hårt. Själva långa hårda delen. Innerdelen, den man plockar loss, har jag nog inte skruvat särskilt hårt. Vågade inte ta i för mycket.
5. Ja, jag tror det... Eller, vattnet lägger sig fint där och bubblar inte. Det är bara på sidorna av däcket det bubblar.
6. Det finns lite kvar. Precis som du säger måste man hålla däcket några sekunder och sedan kan man skaka det och lyssna... Inga mängder men tillräckligt för att låta lite granna.
Läcker det genom däcksidorna eller vid "skarven" mellan däck och fälg?

Ett tunt lager fett på gummi konan på ventilen kan hjälpa om det inte vill hålla helt tätt.
Prova att pumpa till däckets högsta rekommenderade tryck och dra åt ventilen så hårt det går för hand och kolla sedan efter läckage vid ventil och ekrar.

Däck läcker som ett såll
Om det bara bubblar på sidorna ovanför slitbanans kant hade jag börjat med mer gucka.
Såpa också runt varje nippel / ekerhål för att checka eventuella tejpläckage.
Läcker det genom däcksidorna eller vid "skarven" mellan däck och fälg?

Ett tunt lager fett på gummi konan på ventilen kan hjälpa om det inte vill hålla helt tätt.
Prova att pumpa till däckets högsta rekommenderade tryck och dra åt ventilen så hårt det går för hand och kolla sedan efter läckage vid ventil och ekrar.
Det läcker bara på sidorna på däcket... Och när trycket sjunker så läcker det inget. Jag måste pumpa upp till till max (4 bar) och spruta vatten för att se alla bubblor.

Jag börjar med att fylla på mer gucka och mer noggrant undersöka ventil/eker innan jag gör något annat.
Tack för guidningen hittills

Följ tipsen ovan som @glitch och andra tipsat om.
Men du kan oxå ha otur med att däcket är defekt, jag har kört slanglöst sen 2005 och för ett par tre år sen så stötte jag på ett däck som vägrade täta däcksidorna och det visade sig att schwalbe hade missat nåt lager med membran i tillverkningen så det fick gå i soptunnan.
Jag hoppas på ett sätt att det är däcket för när jag lyckats med det här så måste jag göra om processen. Jag har ju bakhjulet kvar sen. Jag tänkte att jag kör ett däck i taget när det är första gången.

Däck läcker som ett såll
... Eller ge upp? Så här ska du inte behöva ha det 2025.

Monterade nya Tufo Speederos igår kväll. De har lika mycket luft idag. Har inte såpat tvättat eller nåt. Inte ens haft i vätska.

Har haft min beskärda del av allt det motsatta.

Däck läcker som ett såll
Det läcker bara på sidorna på däcket... Och när trycket sjunker så läcker det inget. Jag måste pumpa upp till till max (4 bar) och spruta vatten för att se alla bubblor.

Jag börjar med att fylla på mer gucka och mer noggrant undersöka ventil/eker innan jag gör något annat.
Tack för guidningen hittills

Jag hoppas på ett sätt att det är däcket för när jag lyckats med det här så måste jag göra om processen. Jag har ju bakhjulet kvar sen. Jag tänkte att jag kör ett däck i taget när det är första gången.

Gjorde du rent fälgen ordentligt innan du tejpade den? Eller kan du ha råkat skada tejpen när du krängde däcket?
Fälg tejp är väldigt ömtålig och små skador i tejpen kan vara svåra att upptäcka.

Däck läcker som ett såll
Jag gissar på att släppvax fortfarande finns på insidan. Har du tvättat däcket med flödigt varmt vatten och diskmedel och sedan sköljt? Skakat flaskan med tätningsmedel innan den hälldes in i däcket?

Det finns inte mycket att välja på om däcksidorna läcker. Antingen finns inte tillräckligt med plättar i vätskan eller de kan inte fästa på däcksidorna.

Däck läcker som ett såll
Bubblar det genom sidorna är det ju uppenbart däcket. Jag hade börjat med att fylla på mer vätska.

Sen skriver du "när jag pumpar till maxtrycket 4 bar bubblar det" - Nu vet jag inte vad det är för däck eller bredd på dem - men ponera det är 40 mm däck, då ska du ju inte heller cykla runt med 4 bar i.
Har däcket i sig redan tunna däcksidor och du pumpar till 4 bar, som i verkligheten likagärna kan vara betydligt mycket mer beroende på hur kalibrerad manometern är så är det inte heller helt orimligt att trycket drar upp små minisprickor i däcksidorna.

Det relevanta är ju hur däcket betet sig med "åktryck" i. Ska det vara säg 2.5 bar i vid cykling, är det rätt irrelevant om du töjer däcket så pass vid 4 bar att mikrosprickor bildas.

Och har du skakat vätskan ordentligt innan påfyllning så du inte bara häller i sås utan även partiklar?

Däck läcker som ett såll
Tack för alla inputs! Jag känner att trots att det är mitt första däck är jag snart teoretiskt fullärd av från alla inlägg.

Jag gissar på att släppvax fortfarande finns på insidan. Har du tvättat däcket med flödigt varmt vatten och diskmedel och sedan sköljt? Skakat flaskan med tätningsmedel innan den hälldes in i däcket?

Det finns inte mycket att välja på om däcksidorna läcker. Antingen finns inte tillräckligt med plättar i vätskan eller de kan inte fästa på däcksidorna.
Nej, det gjorde jag faktiskt inte. Jag sprutade bara i 60ml enligt rekommendation. Nu när jag idag fyllde på 30ml ytterligare skakade jag flaskan rejält.

Bubblar det genom sidorna är det ju uppenbart däcket. Jag hade börjat med att fylla på mer vätska.

Sen skriver du "när jag pumpar till maxtrycket 4 bar bubblar det" - Nu vet jag inte vad det är för däck eller bredd på dem - men ponera det är 40 mm däck, då ska du ju inte heller cykla runt med 4 bar i.
Har däcket i sig redan tunna däcksidor och du pumpar till 4 bar, som i verkligheten likagärna kan vara betydligt mycket mer beroende på hur kalibrerad manometern är så är det inte heller helt orimligt att trycket drar upp små minisprickor i däcksidorna.

Det relevanta är ju hur däcket betet sig med "åktryck" i. Ska det vara säg 2.5 bar i vid cykling, är det rätt irrelevant om du töjer däcket så pass vid 4 bar att mikrosprickor bildas.

Och har du skakat vätskan ordentligt innan påfyllning så du inte bara häller i sås utan även partiklar?
Stämmer fint. Det är 700x38. Rekommenderad max med slang är 5,3 och 4 bar utan.
Det här är också en stor omställning. Jag har ju tidigare kört på tunna 25mm däck på racern med 8-9 bar och på pendlaren 6 bar. Den här nya svampiga känslan när däcket kränger så fort man ställer sig i en backe känns fortfarande väldigt läskigt.

Jag har fyllt i 30ml extra, skakat flaskan innan och skakat runt däcket flera minuter. Jag låter det ligga platt framme så går jag vänder på det då och då under dagen. Är det inte tätt i eftermiddag/kväll så blir det avmontera, tvätta insidan med diskmedel och testa igen. Har lite fullt upp med annat så hinner tyvärr inte ut och cykla däcket tätt.

Däck läcker som ett såll
Jag har sprayat vatten/diskmedel på ventilen. Då borde man se? Eller måste jag sänka ner det i vatten?

Däcket följde med cykeln, inhandlades april 2023. 😔
Om cykeln är såld som förberedd för slanglöst och däcken märkt likadant finns ju en grund för reklamation.
Omän lite sent. Efter år två ligger bevisbördan på dig om jag inte minns fel. Fast att bevisa att just detta däck läcker verkar inte så svårt.

Däck läcker som ett såll
Fälgen är väl dubbelbottnad och om det läcker vid ventilen kommer det därför ut vid ekrarna.

Jag hänger inte med på alla turer men om ena hjulet var tätt så bytt däck. Om det är däcket så släng det.

Däck läcker som ett såll
Fälgen är väl dubbelbottnad och om det läcker vid ventilen kommer det därför ut vid ekrarna.

Jag hänger inte med på alla turer men om ena hjulet var tätt så bytt däck. Om det är däcket så släng det.
Han har bara monterat ena tubeless för att testa att det funkar.

Nu vet jag inte vad cyklist plus ekipage väger, men nånstans runt dryga 3 bar kan vara en vettig start. Finns ingen anledning att maxpumpa.

Är det WTB däck så har det fåtal WTB däck jag haft en tendens att svettas i början men det brukar ge sig.

Senast ändrad:
Däck läcker som ett såll
Hur går det för sållet?
Igår kväll trodde jag verkligen att det gick åt rätt håll. Efter helgens påfyllning, skakande och vändande låg däcktryck på 3 bar igår kväll, jag sprayade och hittade "bara" 3-4 läckande hål.
Idag på morgonen var det dock tillbaka till ruta 1 med ocyklingsbart däck.

Det ironiska här är ju att jag tänkte konventera för att slippa pyspunka men det är ju det enda jag har nu 😂

Imorgon hoppas jag hinna testa nästa steg dvs montera av allt igen, rengöra med vatten, diskmedel och montera på det igen.

Däck läcker som ett såll
Igår kväll trodde jag verkligen att det gick åt rätt håll. Efter helgens påfyllning, skakande och vändande låg däcktryck på 3 bar igår kväll, jag sprayade och hittade "bara" 3-4 läckande hål.
Idag på morgonen var det dock tillbaka till ruta 1 med ocyklingsbart däck.

Det ironiska här är ju att jag tänkte konventera för att slippa pyspunka men det är ju det enda jag har nu 😂

Imorgon hoppas jag hinna testa nästa steg dvs montera av allt igen, rengöra med vatten, diskmedel och montera på det igen.
Starkt att du inte ger upp men så besvärligt skall det banne mig inte vara.
Lägg i en slang, slit ut däcket/däcken, köp nya och kör slanglöst därifrån!
Finns uppenbart billiga kina-tpu- slangar om de nu är bättre än butyl.

Däck läcker som ett såll
I början av min "tl-karriär" kunde jag ibland uppleva problem att få däcken täta och har testat ett antal olika guckor. Är inget fan av Stans faktiskt. Den jag främst använder nu är WTB som jag tycker fungerar väldigt bra och problem med att däcken tappar luft har i princip upphört. Har även bra erfarenheter av Orange (speciellt endurance) och Challenge gucka. Så innan du helt ger upp skulle jag rekommendera att börja om från början; ta bort tapen från fälgarna, rengör och tejpa nytt. Rengör däcken ordentligt och montera noggrant och testa någon annan gucka. Vissa däck funkar sämre till vissa guckor.

Däck läcker som ett såll
I början av min "tl-karriär" kunde jag ibland uppleva problem att få däcken täta och har testat ett antal olika guckor. Är inget fan av Stans faktiskt. Den jag främst använder nu är WTB som jag tycker fungerar väldigt bra och problem med att däcken tappar luft har i princip upphört. Har även bra erfarenheter av Orange (speciellt endurance) och Challenge gucka. Så innan du helt ger upp skulle jag rekommendera att börja om från början; ta bort tapen från fälgarna, rengör och tejpa nytt. Rengör däcken ordentligt och montera noggrant och testa någon annan gucka. Vissa däck funkar sämre till vissa guckor.
Varför ska TS ta bort tejpen om däcksidorna läcker?

Däck läcker som ett såll
Varför ska TS ta bort tejpen om däcksidorna läcker?
För att minimera antalet felkällor och vara säker på att inte läckage också sker pga skadad tejp. En del tejp, som ex DT Swiss är enligt min erfarenhet rätt spröd, så jag brukar alltid byta även tejpen när jag monterar och kör ofta två lager om jag använder DT Swiss. Men visst, är man säker på att den är fräsch så kan man hoppa över det. Vad gäller däcksidorna hade jag liknande problem med ett par Terra Speed och just Stans gucka för några år sen och jag lyckades inte få tätt. Conti rekommenderade annan gucka. Körde bara med Stans i början och förutom läckaget genom däcksidorna på Conti-däcken hade jag några punkor som inte tätades. Började testa andra guckor och till de däck jag kört de senaste fyra åren som Challenge Getaway och Terravail Ruthland så har både Challenges och WTBs guckor funkat utan anmärkning. Trycket hålls över veckor och jag har inte haft någon punka. Visst, anekdotiskt, men har man de problem TS har så är guckan en av de första sakerna jag skulle ändra, det är skillnad på olika fabrikat och hur de funkar till olika däck.

Däck läcker som ett såll
intressant med vikterna etc
men nackdelarna....

1) man kan spilla på golvet
2) om man är idiot så kanske man lägger dem i en väska utan luft men med gucka
3) en del tycker det är svårt att sätta på däcket

Däck läcker som ett såll
innan jag hade börjat riva bort tejp mm. hade jag pumpat igen och kört såpbubblemetoden. Läcker det från sidorna är det rätt drygt att riva bort tejp i onödan.

Däck läcker som ett såll
läckage beror ju också mycket eller kanske mest på däcksidornas konstruktion, liksom inte minst deras ålder. en del moderna tl-däck klarar sig i princip utan gucka. körde t ex två säsonger med ett par vittoriadäck helt utan gucka, sedan började däcksidorna bli porösa och gucka åkte i. med framgång.

min erfarenhet av stans säger att det i däck med porösa sidor behöver förnyas typ årligen, ibland oftare. andra däck med från början mer ogenomträngliga sidor klarar sig bättre. återkommande behov av lufttillförsel tycks vara negativt för hållbarheten, kanske bidrar oxidation från syret? guckan polymeriserar iaf till en seg hinna på däckens insida.

hursom är det bra om det kommer alternativ. men man blir ju inte direkt uppmuntrat av diverse negativa rapporter. många verkar vara rena skräpet. wtb som du nämner kan kanske vara värt att pröva, men knappast på mtb eller vinterpendlaren med sin köldgräns på minus 9.

har aldrig behövt förnya tejpning jag gjort själv. varmluftspistol är en tillgång när man tejpar.

viktigt är att guckan inte pärlar sig på däckens insida. få i så fall bort den feta hinnan

Tillbaka
Topp