Pfaff
Aktiv medlem
Däck läcker som ett såll
”You should have used Stans”Jag har punkat TL två gånger. Inte i något av fallen tätade Orange seal. Cykeln blev dock duktigt nersmetad.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
”You should have used Stans”Jag har punkat TL två gånger. Inte i något av fallen tätade Orange seal. Cykeln blev dock duktigt nersmetad.
Men är det slang eller ej?Visa bilaga 770942
Nä, inga punkor här.
Mindre saker som kan krångla och mindre vikt.
"Simplify, then add lightness." Colin Chapman
Menar du TL-kit eller punkafix-kit?Om man nu skulle få för sig att testa tubeless på graveln…vilket punkakit ska man ha? Något som är bättre än andra?
Tubeless kit har jag utan tänker på punkafix-kit. Såg att Lezyne har ett med CO-patroner.Menar du TL-kit eller punkafix-kit?
Jag kör Gravelkings på Hunt 4S. Tror jag har Muckoffs tejp och Orangeseal. Ventiler kommer jag inte ihåg.
De är lätta att poppa och håller luften bra. Har punkat ett par gånger utan att det tätade. Det blev kladdigt. Sista gången fick jag dit en salami (Lezynes).
En vanlig slang funkar bra, har man bråttom så kör man med en s.k. Salami av något märke.Tubeless kit har jag utan tänker på punkafix-kit. Såg att Lezyne har ett med CO-patroner.
Min set up är också Hunt x Mason med Gravelking ss.
Patroner behövs för att poppa om ett däck du har haft loss. Jag har med slang och salamis. Lappar finns oxå. Man lär sig snabbt i fält.Tubeless kit har jag utan tänker på punkafix-kit. Såg att Lezyne har ett med CO-patroner.
Min set up är också Hunt x Mason med Gravelking ss.
Ja, lite det som gör att jag varit tveksam till konverteringen. Med slang är allt så basic.Patroner behövs för att poppa om ett däck du har haft loss. Jag har med slang och salamis. Lappar finns oxå. Man lär sig snabbt i fält.![]()
Ja, lite det som gör att jag varit tveksam till konverteringen. Med slang är allt så basic.
Jag skulle nog dubbelkollat så det inte läcker vid ekrar eller ventil.Återkoppling till mitt läckande däck:
Måndag: Pumpa upp däcket, cykla 11km till jobbet och 9h senare cykla 11km hem igen.
Tätade cykelturen? Nix.
Tisdag morgon: Pumpa upp däcket, cykla 11km till jobbet och 9h senare cykla 11km hem igen.
Tätade cykelturen? Nix.
Sprayade och försökte skaka gucka till hålen. La däcket horisontellt med lutning där jag snurrade däcket var 10e minut för att försöka få gucka överallt.
Onsdag morgon: Tätt? Nope. Repeat.
Jag ska testa ta loss allt imorgon och köra svamp, vatten och diskmedel på insidan av däcket som ni rekommenderat.
Själva konventeringen tog ju bara några minuter, att få det tätt tar en livstid.
Jag har sprayat vatten/diskmedel på ventilen. Då borde man se? Eller måste jag sänka ner det i vatten?Jag skulle nog dubbelkollat så det inte läcker vid ekrar eller ventil.
Däcket följde med cykeln, inhandlades april 2023.Reklamera däcket.
Slang är bra..har funkat för mig i 30 år ..Återkoppling till mitt läckande däck:
Måndag: Pumpa upp däcket, cykla 11km till jobbet och 9h senare cykla 11km hem igen.
Tätade cykelturen? Nix.
Tisdag morgon: Pumpa upp däcket, cykla 11km till jobbet och 9h senare cykla 11km hem igen.
Tätade cykelturen? Nix.
Sprayade och försökte skaka gucka till hålen. La däcket horisontellt med lutning där jag snurrade däcket var 10e minut för att försöka få gucka överallt.
Onsdag morgon: Tätt? Nope. Repeat.
Jag ska testa ta loss allt imorgon och köra svamp, vatten och diskmedel på insidan av däcket som ni rekommenderat.
Själva konventeringen tog ju bara några minuter, att få det tätt tar en livstid.
God morgon!1. vilken tätvätska kör du? (står säkert nånstans)
2. Är tubeless ventilen åtdragen? (ordentligt med handkraft, intr överdrivet med verktyg.
3. När du sprayar, spraya runt ventilen och vicka gärna lite där
4. när du fyllde vätskan/ poppade, tog du loss ventilkärnan? I så fall är den åtdragen?
5.Har du kollat så att däcket verkligen sitter 100% på beaden? (vad nu det heter på svenska). Vissa däck poppar 95% men en liten liten sektion på nån av sidorna är envis och kräver liiiite mer tryck för att poppa, där är det lätt att det läcker.
6. Innan du gör nånting annat, ta av hjulet håll det upprätt några sekunder så vätskan får åka till botten, skaka, skvalpar det? Om däcket är väldigt poröst kan all vätska gått åt för att försöka täta väggarna och då behövs helt enkelt mer vätska.
Läcker det genom däcksidorna eller vid "skarven" mellan däck och fälg?God morgon!
1. Stans.
2. Ja, jag har vridit om relativt hårt. Själva långa hårda delen. Innerdelen, den man plockar loss, har jag nog inte skruvat särskilt hårt. Vågade inte ta i för mycket.
5. Ja, jag tror det... Eller, vattnet lägger sig fint där och bubblar inte. Det är bara på sidorna av däcket det bubblar.
6. Det finns lite kvar. Precis som du säger måste man hålla däcket några sekunder och sedan kan man skaka det och lyssna... Inga mängder men tillräckligt för att låta lite granna.
Om det bara bubblar på sidorna ovanför slitbanans kant hade jag börjat med mer gucka.
Såpa också runt varje nippel / ekerhål för att checka eventuella tejpläckage.
Det läcker bara på sidorna på däcket... Och när trycket sjunker så läcker det inget. Jag måste pumpa upp till till max (4 bar) och spruta vatten för att se alla bubblor.Läcker det genom däcksidorna eller vid "skarven" mellan däck och fälg?
Ett tunt lager fett på gummi konan på ventilen kan hjälpa om det inte vill hålla helt tätt.
Prova att pumpa till däckets högsta rekommenderade tryck och dra åt ventilen så hårt det går för hand och kolla sedan efter läckage vid ventil och ekrar.
Jag hoppas på ett sätt att det är däcket för när jag lyckats med det här så måste jag göra om processen. Jag har ju bakhjulet kvar sen. Jag tänkte att jag kör ett däck i taget när det är första gången.Följ tipsen ovan som @glitch och andra tipsat om.
Men du kan oxå ha otur med att däcket är defekt, jag har kört slanglöst sen 2005 och för ett par tre år sen så stötte jag på ett däck som vägrade täta däcksidorna och det visade sig att schwalbe hade missat nåt lager med membran i tillverkningen så det fick gå i soptunnan.
Det läcker bara på sidorna på däcket... Och när trycket sjunker så läcker det inget. Jag måste pumpa upp till till max (4 bar) och spruta vatten för att se alla bubblor.
Jag börjar med att fylla på mer gucka och mer noggrant undersöka ventil/eker innan jag gör något annat.
Tack för guidningen hittills
Jag hoppas på ett sätt att det är däcket för när jag lyckats med det här så måste jag göra om processen. Jag har ju bakhjulet kvar sen. Jag tänkte att jag kör ett däck i taget när det är första gången.
Nej, det gjorde jag faktiskt inte. Jag sprutade bara i 60ml enligt rekommendation. Nu när jag idag fyllde på 30ml ytterligare skakade jag flaskan rejält.Jag gissar på att släppvax fortfarande finns på insidan. Har du tvättat däcket med flödigt varmt vatten och diskmedel och sedan sköljt? Skakat flaskan med tätningsmedel innan den hälldes in i däcket?
Det finns inte mycket att välja på om däcksidorna läcker. Antingen finns inte tillräckligt med plättar i vätskan eller de kan inte fästa på däcksidorna.
Stämmer fint. Det är 700x38. Rekommenderad max med slang är 5,3 och 4 bar utan.Bubblar det genom sidorna är det ju uppenbart däcket. Jag hade börjat med att fylla på mer vätska.
Sen skriver du "när jag pumpar till maxtrycket 4 bar bubblar det" - Nu vet jag inte vad det är för däck eller bredd på dem - men ponera det är 40 mm däck, då ska du ju inte heller cykla runt med 4 bar i.
Har däcket i sig redan tunna däcksidor och du pumpar till 4 bar, som i verkligheten likagärna kan vara betydligt mycket mer beroende på hur kalibrerad manometern är så är det inte heller helt orimligt att trycket drar upp små minisprickor i däcksidorna.
Det relevanta är ju hur däcket betet sig med "åktryck" i. Ska det vara säg 2.5 bar i vid cykling, är det rätt irrelevant om du töjer däcket så pass vid 4 bar att mikrosprickor bildas.
Och har du skakat vätskan ordentligt innan påfyllning så du inte bara häller i sås utan även partiklar?
Om cykeln är såld som förberedd för slanglöst och däcken märkt likadant finns ju en grund för reklamation.Jag har sprayat vatten/diskmedel på ventilen. Då borde man se? Eller måste jag sänka ner det i vatten?
Däcket följde med cykeln, inhandlades april 2023.![]()
Han har bara monterat ena tubeless för att testa att det funkar.Fälgen är väl dubbelbottnad och om det läcker vid ventilen kommer det därför ut vid ekrarna.
Jag hänger inte med på alla turer men om ena hjulet var tätt så bytt däck. Om det är däcket så släng det.
Igår kväll trodde jag verkligen att det gick åt rätt håll. Efter helgens påfyllning, skakande och vändande låg däcktryck på 3 bar igår kväll, jag sprayade och hittade "bara" 3-4 läckande hål.Hur går det för sållet?
Starkt att du inte ger upp men så besvärligt skall det banne mig inte vara.Igår kväll trodde jag verkligen att det gick åt rätt håll. Efter helgens påfyllning, skakande och vändande låg däcktryck på 3 bar igår kväll, jag sprayade och hittade "bara" 3-4 läckande hål.
Idag på morgonen var det dock tillbaka till ruta 1 med ocyklingsbart däck.
Det ironiska här är ju att jag tänkte konventera för att slippa pyspunka men det är ju det enda jag har nu
Imorgon hoppas jag hinna testa nästa steg dvs montera av allt igen, rengöra med vatten, diskmedel och montera på det igen.
Varför ska TS ta bort tejpen om däcksidorna läcker?I början av min "tl-karriär" kunde jag ibland uppleva problem att få däcken täta och har testat ett antal olika guckor. Är inget fan av Stans faktiskt. Den jag främst använder nu är WTB som jag tycker fungerar väldigt bra och problem med att däcken tappar luft har i princip upphört. Har även bra erfarenheter av Orange (speciellt endurance) och Challenge gucka. Så innan du helt ger upp skulle jag rekommendera att börja om från början; ta bort tapen från fälgarna, rengör och tejpa nytt. Rengör däcken ordentligt och montera noggrant och testa någon annan gucka. Vissa däck funkar sämre till vissa guckor.
För att minimera antalet felkällor och vara säker på att inte läckage också sker pga skadad tejp. En del tejp, som ex DT Swiss är enligt min erfarenhet rätt spröd, så jag brukar alltid byta även tejpen när jag monterar och kör ofta två lager om jag använder DT Swiss. Men visst, är man säker på att den är fräsch så kan man hoppa över det. Vad gäller däcksidorna hade jag liknande problem med ett par Terra Speed och just Stans gucka för några år sen och jag lyckades inte få tätt. Conti rekommenderade annan gucka. Körde bara med Stans i början och förutom läckaget genom däcksidorna på Conti-däcken hade jag några punkor som inte tätades. Började testa andra guckor och till de däck jag kört de senaste fyra åren som Challenge Getaway och Terravail Ruthland så har både Challenges och WTBs guckor funkat utan anmärkning. Trycket hålls över veckor och jag har inte haft någon punka. Visst, anekdotiskt, men har man de problem TS har så är guckan en av de första sakerna jag skulle ändra, det är skillnad på olika fabrikat och hur de funkar till olika däck.Varför ska TS ta bort tejpen om däcksidorna läcker?
Mest imponerad är jag av att du uppenbart orkade se hela vidjon….intressant med vikterna etc
men nackdelarna....
1) man kan spilla på golvet
2) om man är idiot så kanske man lägger dem i en väska utan luft men med gucka
3) en del tycker det är svårt att sätta på däcket
Och att det verkar bättre, trots vikten eftersom han körde med det själv när det gällde. På grund av vikten!intressant med vikterna etc
men nackdelarna....
läckage beror ju också mycket eller kanske mest på däcksidornas konstruktion, liksom inte minst deras ålder. en del moderna tl-däck klarar sig i princip utan gucka. körde t ex två säsonger med ett par vittoriadäck helt utan gucka, sedan började däcksidorna bli porösa och gucka åkte i. med framgång.I början av min "tl-karriär" kunde jag ibland uppleva problem att få däcken täta och har testat ett antal olika guckor. Är inget fan av Stans faktiskt. Den jag främst använder nu är WTB som jag tycker fungerar väldigt bra och problem med att däcken tappar luft har i princip upphört. Har även bra erfarenheter av Orange (speciellt endurance) och Challenge gucka. Så innan du helt ger upp skulle jag rekommendera att börja om från början; ta bort tapen från fälgarna, rengör och tejpa nytt. Rengör däcken ordentligt och montera noggrant och testa någon annan gucka. Vissa däck funkar sämre till vissa guckor.
Jag tycket videon var balanserad och belyste ämnet från flera olika håll. :-)intressant med vikterna etc
men nackdelarna....
1) man kan spilla på golvet
2) om man är idiot så kanske man lägger dem i en väska utan luft men med gucka
3) en del tycker det är svårt att sätta på däcket