[Däck]Recension av Onza Ibex FR 2,25

Under sommaren har jag kört Ibex DH 2,4 120tpi både fram och bak, eller ja större delen av sommaren. Jag är inte på något sätt en fräsig och snabb åkare, men jag tyckte att de gav mer grepp än jag behövde på alla typer av underlagt. Ända gången greppet blev för dåligt för mig var när jag skulle åka ner från glaciärsjön på Helags, då fanns det delar av stigen som var rätt sandig och dessutom brant. men i övrigt är jag mkt nöjd!Jag körde alla trendurotävlingar jag kört i år på Ibex/Ibex och det har funkat bra, punkade i falun pga stenkrosslandning, men annars bara fint. Åre var inga problem heller.

De lite mjukare 120tpi-sidorna gör att däcket blir mer följsamt och rullar mjukare. jag har fått ett fåtal punkteringar, alla har varit rättfärdiga (taggbuske, droppat ner på vass sten osv). Jag har dessutom slagit igenom så att jag var säker på att det skulle punka men klarat mig (jag kör med slang).

Mönstret på Ibex beter sig rätt lika Maxxis HR, fast jag tycker nog att det rullar aaaaaningens lättare. Som marran skrev så slits det på ett bra sätt, inte schwalbe dåligt.

Under semestern som efterföljde Åretävlingen så tyckte jag att jag inte behövde så mycket grepp bak egentligen så jag bytte till Canis 2,25 FR. Som marran redan sagt så är det betydligt tunnare och vekare, men jag körde på dryga 2 bar och det har fungerat för mig. Det greppar otroligt bra för den typen av däck och rullar väldigt fint. Jag har kört två rallyn med det som bakdäck och dessutom kört igenom banorna på CES i Flottsbro utan punka samt kört stigarna vid Lugnet och Källviken i falun.

Det är inget för den som punkar ofta, men för någon som gillar att ha något lite lättare och mer lättrullat bak så kan det definitivt vara ett bra alternativ.

jag skulle säga Ibex/Ibex för trenduro och rejs och Ibex/Canis för blajcykling.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Klart du inte punkar med över två bar i.
> Asfaltstryck! För så tjock vet jag att du inte
> är.

Jag kan ha överdrivit, men jag tror att jag ligger runt 2bar. För mig funkar det bra. Däcket greppar ändå som jag vill och det är inte någon ping-pongkänsla. Det är så pass följsamt att det rullar bra ändå.

Rattnalle skrev:
> Klart du inte punkar med över två bar i.
> Asfaltstryck! För så tjock vet jag att du inte
> är.

Jag kör mellan 30psi/2.0Bar och 25psi/1.7Bar bak och 20-25psi fram, beroende på underlag. (HD-ts/HD-ps, 2,35)

Lägre än så ger mig problem med genomslag och sladrighet. (Sen gillar jag den lite rappare känslan med lite högre tryck :) )

Det låter som om jag borde inhandla lite Onza-däck... Om man skulle satsa på en trippel med Ibex 2,4+ Ibex 2,25 + Canis kanske. Då kan man mixa och matcha beroende på humör.

Bara att bestämma sig för vilken hjulradie som är tuffast då....

Hur breda fälgar kör ni på? Om ni har kört däcken på olika cyklar, har fälgbredden påverkat mycket?

Jag ligger runt 1,5-1,7 bak beroende på terräng så 2 är ju inte extremt mycket högre men över två så börjar det bli mycket :-)

Jag kör absolut minst 2 bar i Canis, nog gärna uppåt 2,2-2,4, annars blir det punkapartaj. I alla fall de jag har är med tunnare sidoväggar (c3 istället för Fr) än Ibex så de är både lättae, sanbbare och sladdrigare.¨

Som referens har jag legat på precis över 2 bar i mitt Ibex 2,4 på Stumpyn när jag kört i Spanien och så.

Alla mina fälgar är typ lika breda, ArchEX, Roval någonting och 521.

Låter ju bra, mina TL-28or är väl 23mm breda :)

Då ska jag bara bestämma mig för om jag ska gå över till enduro-specifik fälgdimension eller om jag ska leva kvar i medeltiden... Nya däck behöver jag ju iaf.

Exakt!

Det finns 60 och 120tpi. 60 är lite styvare, rullar lite trögare och väger kanske lite mer, men är lite säkrare mot punkor.

Det blidde 2*Ibex, och eftersom jag är extremt trendkänslig och mest tittar på cykeln snarare än cyklar, så blev det 27,5*2,4 FRC 60 TPI då det är den enda modell som finns som skinwall i 27,5.

#VIKT
Utlovade 870g visade sig vara något av en glädjesiffra...
10995092_1559971280921334_981214577_n.jpg

Det andra däcket var dock lite närmare sanningen, det vägde 887g.
(Gissa vilket som behövde mest Gucka för att täta....)

#TUBELESS
Däcken ramlade på fint på fälgen, och med lite massage fick jag dem på plats med min lilla Lezynepump som jag brukar ha i ryggsäcken. Det tog ett par dar för däcken att täta, men det berodde nog på att jag hade nästan slut på Gucka i min dunk, när jag toppade upp guckan tätade dem fint. (Runt 60ml i det tyngre däcket och 80ml i det lättare)

#TRAMPA
Rullar "ok", men märkbart sämre än de Hans Dampf PS/TS som jag kom från. Både i och utanför skogen. Ingen natt och dag skillnad, men som sagt ändå märkbar.

#GREPPA
Greppar märkbart bättre än Hasse i alla lägen, klättra/broms/svänga, rötter och stenar på tvären. Gissningsvis tack vare den mer "platta" profilen, så greppar ibexarna även bättre vid högre tryck tycker jag.

#SVÄNGA
Återigen, tack vare den mer kantiga profilen, så behöver man inte luta ner Ibexarna lika hårt för att hitta lite kantgrepp. Hans Dampf kräver nästan 45 graders lutning (känns det som) innan det börjar bita ordentligt. Med Ibexarna kändes det knapt som om jag behövde anstränga mig, men de biter i bra även vid rejält nedlägg.
(Jag har en kurva i botten av en utförslöpa där det brukar vara en utmaning att ta kurvan i fart med HD, med Ibexarna höll jag betydligt högre hastighet genom kurvan.)

#KÄNSLA
Förutom att de behöver lutas ner så förbaskat för att hitta kantgrepp, så gillar jag känslan i HD bättre. Ibexarna känns lite mindre lekfulla, och vill gärna spåra lite och snabba kursändringar känns inte lika lätt som med HD(återigen, gissningsvis p.g.a den kantiga profilen)
Samtidigt som Ibexarna greppar på ett mer förtroendeingivande sätt, jag har inte haft några plötsliga släpp överhuvudtaget.

OBS! Ibexarna är tillsammans runt 200g tyngre än mina HD, det kan såklart ha bidragit till känslan.

#FETMA
Inte lika feta som Hans Dampf 2,35, men fullt tillräckligt.

#TITTA
Skinwalls, tyck vad ni vil, jag gillart.
928938_1102276833131495_1577136062_n.jpg

Sammanfattning:
Än så länge är jag riktigt imponerad av Ibexarna, även om 2,4 i 60tpi kanske är lite overkill för vanlig stigcykling. Om Onza släpper Canis i Skinwall så kommer jag testa ett sånt bak.

(Fast nästa gång blir det kanske schwalbe ;) )

Rattnalle skrev:
> Vadå nästa gång? Nu när du lämnat
> schwalbeträsket behöver du inte börja leta nya
> däck turen efter att se invigts ;-)

Som sagt, vi får se hur jag trivs med mina Ibexar framöver, jag gillar greppet, men är lite missnöjd med sävligheten. Men ge det några månader så har jag nog glömt hur schwalbedäck känns ;)

(Vadå premiärtur? Jag har hunnit med tre turer de senaste tre dagarna ;) )

Jag är jättenöjd med hur mitt Ibex 2.40 FRC har funkat som framdäck, förutsägbart och greppigt men inte världens bästa rull. Till våren/sommaren tänkte jag prova mitt Vee fluid/Higroller 2 fram och sätta på ardent/Rock razor bak. Kommer att ha två hjulpar så jag tänkte köra mitt Ibex + Highroller 2 Maxxpro på det andra som mer utförspar.

Som referens, mina HD PS är helt slut men de höll ändå längre än Ibex:arna.
På dem blev det ju hål ta mig fan överallt. :)

theBrand skrev:
> Jag gillar ju iofs att ha bra bett bak också,
> dåligt rull får jag väl leva med :)

Det är ballt att sladda ju.

Tillbaka
Topp