Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > C-dale skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Uppenbarligen kommer Conti också med ett
> 850gr
> > > AM/FR Der Baron 2.3". Blir intressant att se
> > hur
> > > lätt det rullar.
> > >
> > > /S
> >
> > Aha, ja det låter ju betydligt mer rimligt.
> > Greppet lär vara grymt, det är nog
> > rullmotståndet som blir knäckfrågan, som du
> > säger.
>
>
> 850gr, det är ju tyngre än Wicked Will. Hur
> tänker du nu? WW's nackdel tidigare var ju vikten
> enligt dig? ;-)
>
> /Leo
Ja, jag tänker inte på Rain King/Der Baron för mig utan resonerar mest kring trådens innehåll eftersom det kom upp. Det är fortfarande alldeles för tungt för att jag skulle vilja ha det på min hoj, och trögrullade däck vill jag inte ha ens om de väger 750g. Men jag verkar inte vara som många andra i den här tråden och prioriterar grepp, grepp grepp för skogsåka. Tycker själv att det är en härligare känsla med acceleration och låg vikt och att rulla lätt och flyga fram i skogen. Grepp satsar jag mer på på utförscykeln. Jag tycker faktiskt inte det gör något att det släpper ibland, snarare tvärtom så växer man som cyklist när man lär sig parera lite. Det är rätt nyttig träning inför DH-åka också det.
Om jag hade varit byggd som du Leo och haft grym fysik så kunde jag naturligtvis kört DH-däck och varit snabb ändå, men det har/kan jag inte, och inte så många andra heller varför jag tycker rådet att köra tunga, greppiga däck i skogen är lätt att misstolka som att det är något för alla. Just ww verkar dock ha en trevlig egenskap i att vara relativt lättrullade, i så fall kan du ha träffat rätt och hittat en mycket bra kompromiss som är bra för många. Och då ska jag naturligtvis ompröva min åsikt och erkänna att jag hade fel! Jag är i vilket fall nyfiken att testa! Men, i och med att du kommer från Big Betty-bakgrund och jag kommer ihåg hur mycket du hyllade det skitdäcket så är jag sunt skeptisk. :) (Jag har dragit slutsatsen att min åkstil i kurvor inte är samma som din, för jag fick aldrig BB att funka ens godkänt. Bara toksläpp så fort man lutade ner och tryckte till i en kurva.)
Tills vidare är jag fortfarande mest impad över nya Nobby Nic Evo Snakeskin Pacestar (puh, långt namn).