[Däck] - Schwalbe Wicked Will 2.35" - Det ultimata AM däcket?

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
Björnsitsen skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar ju lovande! Körde du nått på hällar och
> rötter?

Ja det blev mkt blöta rötter blandat med hällar med både mossa och lera. Däcket fungerade över förväntan i alla situationer. Det inger en massa förtroende när man kör och det kändes med en gång, ingen inkörningsperiod för att lära känna däckets egenskaper.. Bara att kränga på gummit, pumpa i luft och sen ut och leka, känns lite som point and shoot, behöver inte fundera så mkt, bara åk där du vill...
Blev en del körning på skrå och det var inga problem nån gång.

En stor skillnad för mig var att våga köra nedför på våta hällar, här har jag aldrig fått fäste fram innan så det har varit att gå av och leda cykeln. Nu kan ja åka vart ja vill så länge det inte blir så brant att man tippar över..
Sluta fundera o köp nu ;0)

Kx_Anders: hur gick d med testriden? Nöjd med din Canyon nerve? Ses på tis kanske..

Björnsitsen skrev:

> I vilken gummiblandning då? Funderar på det bak
> isf på grund av mindre lufkammare. Funkar det bra
> när det blir kallt?

60 bak och 42 fram körde jag med i alperna i somras. Det var varmt.

Har kört 42 bak och 40 fram, det är riktigt sticky och greppar ta mig tusan även i blötan när man kör över rötter på diagonalen. Men det rullar inget vidare.. :)

Oftast har jag 1.8-2.0 bar i mina WW, aldrig mer. Ibland lite lägre om man inte pumpat på länge, men aldrig mindre än 1.5 gissar jag. Kör med slang i mina. De som kör slanglöst har nog lite lägre tryck rent generellt.

/Leo

MK II är ju bäst i test så de måste ju vara bättre än både WW och HD. Hoppas det iaf för ja har precis beställt ett par...

/T

Ingen som kört både WW och MK2 än och kan jämföra lite rakt av? ;-)
Speciellt intresserad av kurvegenskaper.

Synd att Schwalbedäcken är så satans breda allihopa.
Verkligen kommit att gilla lite mindre luftvolymer.
WW i 2,2" kanske hade vart nått... :-)

Har nu fått mina WW som jag körde på en runda igår. Fuktiga stigar och något blöthala klippor i södra Sandsjöbacka (båda röda slingorna mellan Sandsjöbacka och Kyrkbyn Dala). Tidigare hade jag ett par conti mountain king 2,2. Något svårt att jämföra då det förra veckan var torrt underlag. Tyckte nu att det kändes trögt att cykla med WW men det kan bero på underlaget som ju inte var torrt längre. Lyckades också klyva en rutten stubbe mitt itu och fick lite blåmärken vilket gjorde att benen också kändes lite stumma. Däremot var det rätt stor skillnad när jag körde upp på klippor. Normalt brukar jag klara en ca 60 cm klippa uppför men nu klarade jag flera runt 100 cm höga klippor utan större problem. Kändes också mycket tryggare upp för klippor.

Bilagor

• sandsjöbacka.jpg
    sandsjöbacka.jpg
    60.9 KB · Besök: 45
  • wicked will.jpg
    wicked will.jpg
    65.6 KB · Besök: 39
Eric W skrev:
> Ingen som kört både WW och MK2 än och kan
> jämföra lite rakt av? ;-)
> Speciellt intresserad av kurvegenskaper.
>
> Synd att Schwalbedäcken är så satans breda
> allihopa.
> Verkligen kommit att gilla lite mindre
> luftvolymer.
> WW i 2,2" kanske hade vart nått... :-)

Breda? Tycker 2.6" är kanon! :)

rr38.jpg

Senast ändrad:
Helt rätt, skita ned grejerna bara...
Hoppas ni blir nöjda med nya sulorna Peter och Thomas

Har också införskaffat två ww i triple gummit.

Omdömet efter några turer i Hellas.

Extremt mycket stabilare vid lågt tryck i jämförelse med mina tidigare däck, NN, X-king mfl. Kör ner mot 1,3 bar utan problem. Fortfarande stabila som fan.
Bra grepp överallt även vid blöta klippor och rötter.
Rullar lätt.
Bra bredd och fin luftkammare.

Dom negativa delarna är att det blir ganska stor skillnad vad gäller roterande vikt. Känns tydligt vid klättringar och framför allt när det behövs explosivitet för att lyckas ta sig över hindret. Nu är inte jag den benstarkaste cyklisten men jag upplever cykeln som betydligt trögare och mindre rapp. Nu har jag monterat däcken tubeless på mina lättare fälgar och tycker att det fungerar mycket bättre. Kommer varva med lättare däck vid finväder och köra ww vid blött före och mer utförorienterad cykling.

Annars på däcksfronten? Är ni fortfarande lika nöjda med HD? Känns dom lika som mina upplevelser av ww? Nån som provat Specialized Butcher eller Clutch? Kände på såna hos min LBS och tyckte dom verka nice!

Jag ska börja köra i Hellas och kör annars Sörmlandsleden och liknande. Kör hellre stig och kraftig terräng än grusvägar och enklare terräng. För tillfället har jag Nobby Nick Evo Snakeskin bak och Fat Albert Front Evo Snakeskin fram. De är från 2010, inte så mycket körda men de börjar bli lite slitna (tror jag, första riktiga mountainbiken).

För att få ut så mycket prestanda men behålla lite praktiska fördelar (slöhet antar jag) tänkte jag ha en uppsättning däck för torrt underlag och en för vått. Vilket i stort sätt betyder torrt = sommar och blött = resten av året.

För torrt underlag funderar jag på Mountain King II Protection 2.4 både fram och bak.

Förr blött underlag funderar jag på Der Baron fram och bak. Gamla Rain King vilket som jag förstår det ska vara gjort för att klara blöta förhållanden först och främst.

Annars Wicked Will eller kanske Hans Dmapf men HD vet jag inte riktigt vad folk tycker om i blöta svenska förhållanden. Hans Dampf är den har som lägst vikt av dessa i alla fall och som påpekats i denna tråd är jag lite skeptiskt till hög vikt på däcken. Vikt: WW 890g, Baron 850 g, HD 765g.

Någon som har synpunkter på de ovan nämnda däcken för blött underlag och andra alternativ, gärna med lägre vikt?

Stirra dig inte blind på vikten, om du slänger på tunga däck så kan vikten öka 500-600g rätt så snabbt men det är inte av nån avgörande betydelse vid "vanliga" cykelturer och träning med kompisarna.
Viktigare då att du har däck som ger bra fäste och som bidrar till mjukare körning. Breda däck med stor luftkammare kan göra att du får igen det du förlorar i vikt och rullmotstånd när du kör i lite stökigare avsnitt och när det är stenigt och jäkligt utför.

Jag har själv haft tanken att ha flera däck och byta efter väder men det tanken har jag övergett, orka liksom!
Kör nu med samma däck hela tiden, bara under vintern ja skiftar mot dubbisar. Om du kör nåt lopp emellanåt kan du ju kränga på ditt nobby nick och nåt liknande fram men annars, kör med samma, det ger träning om inte annat.
Jag har monterat hans dampf i trailstar-gummi fram och kenda nevegal stick-E bak, rullar lite trögt ibland men är överlag mkt nöjd med den combon, i skogen märker man inte riktigt rullmotståndet heller.
Jämförelser låter ja andra göra för ja har inte kört med nåt bra däck fram innan, hade ett nobby nick 2,25" pacestar fram som var helt livsfarligt när det var blött ute ;0)

Är det någon som har märkt/testat skillnaden på TrailStar/PaceStar/Gooey Gluey/VertStar på de nya Schwalbedäcken? Är det stor skillnad? Hopplöst med så många gummiblandningar...

Ja med mitt NN pacestar bak och hyffsat hårt pumpat däck var det inte roligt att vara i skogen på blöta hällar och liknande.

Av Schwalbes bättre gummmi är Trailstar mjukare, greppigare, lämpligt som framdäck. Pacestar är lite tåligare med bättre rull och mindre grepp, används ofta som bakdäck. Sen finns en ny Gatestar som ska vara någon blandning eller liknande som endast finns hos en del av deras modeller än så länge. Något i den stilen i alla fall. Gooey Gluey är gammal benämning.

Klaviken
Du tycker alltså hans Dampf är ett bra allround-däck? Både torrt och vått? Ska beställa grejer från Bike-discount och såg att de har en kombo med HD i Trail + Pace
http://www.bike-discount.de/shop/k371/a69863/hans-dampf-evo-snake-skin-pacestar-trailstar-set.html

Vad jag inte riktigt gillar med Fat Albert och Nobby Nick är kurvtagning i högre hastigheter. Det känns som man har fäste men skulle man luta sig lite mer känner jag mig skraj att det ska släppa helt.

NN i pacestar är inte bra i blött i alla fall. Ska jag köpa nytt från schwalbe blir det trailstar. Kanske slits fortare men det tar jag i så fall. Mina ww är gamla gummiblandningen. Triple compound, funkade bra. Står tidigare i tråden vad det motsvarar i nya gummit om ja inte minns fel.

Broken Arrow Peter skrev:

> Har nu fått mina WW som jag körde på en runda igår
> Lyckades också klyva en rutten stubbe mitt itu

Se, det hade du aldrig klarat med dina gamla conti mountain king ;0)

Senast ändrad:
alkeru skrev:
> Ja med mitt NN pacestar bak och hyffsat hårt
> pumpat däck var det inte roligt att vara i skogen
> på blöta hällar och liknande.

Precis min mening, dom är helt livsfarliga när det är blött ute. Funkar så länge man inte vet bättre men sen vill man aldrig byta tillbaka

> Av Schwalbes bättre gummmi är Trailstar mjukare,
> greppigare, lämpligt som framdäck. Pacestar är
> lite tåligare med bättre rull och mindre grepp,
> används ofta som bakdäck. Sen finns en ny
> Gatestar som ska vara någon blandning eller
> liknande som endast finns hos en del av deras
> modeller än så länge. Något i den stilen i
> alla fall. Gooey Gluey är gammal benämning.

Helt riktigt, sen finns vertstar också som är tänkt som downhill-däck och är det mjukaste/greppigaste av dom tre.
Alla är dock triple compound, det betyder bara att dom använder olika gummiblandningar i olika delar av däcken, dubbar, sidovägg etc.

> Klaviken
> Du tycker alltså hans Dampf är ett bra
> allround-däck? Både torrt och vått? Ska
> beställa grejer från Bike-discount och såg att
> de har en kombo med HD i Trail + Pace
> http://www.bike-discount.de/shop/k371/a69863/hans-
> dampf-evo-snake-skin-pacestar-trailstar-set.html

Jag kommer troligen slänga på ett HD bak när mitt Kenda Nevegal Stick-E 2,5" är utslitet bak, ja är sugen på att testa redan nu men ja är alldeles för nöjd med det för att byta ut det tidigare.
Jag vet en som kör med den kombon du ska beställa som är riktigt nöjd och som klättrar upp för det mesta så det funkar helt klart.
En som kör trailstar både fram och bak som är nöjd och en som beställt trail och pace.
Vill man va safe kan man ju köra trailstargummi både fram och bak men dom hade ju inte haft det som en kombo om det inte hade funkat tänker jag..
I mina ögon så funkar det riktigt bra som allrounddäck. Kurvtagning är inte mkt att säga om, funkar fint och känns tryggt.

Jag kommer ihåg när jag köpte kombopaketet Fat Albert 2,4" fram+bak med precis den tanken, "det skulle inte funnits en kombo om det inte funkade". På sätt och vis var det sant, båda däcken var lika värdelösa.

Det skulle vara lite intressant att testa WW och se om Schwalbe skärpt till sig de senaste två åren

Hej!

Går det att köra WW Tubeless?

Björnsitsen, tolkar jag dig rätt att du kör dina tubeless? De är ju inte tubeless ready, men det kanske funkar ändå?

Jag tänkte slänga på ett par på mina mavic crossmax sx + gucka.

Ja jag kör tubeless på stans fälgar med lite gegga i. Går ju med dom flesta däck även om dom inte är tubeless ready. Brukar vara olika svårt bara. Mina ww är nog dom lättaste hitills som jag monterat.

Jag har just varit ute med mina WW, tubelessmonterade på ett par Pacenti TL28 fälgar. Tyvärr med en massa gegga i. Det gick bra utan några pruttar. Dock gick det inte så fort och det blev inte sneda landningar, som oftast leder till pruttningar. Testade några 1 m plattdropp, utan problem. Vi får se om den tål några turer i Änggården.
Börjar det prutta så åker slangen i. Jag har inte vågat köra med lägre tryck än då fälgen verkar lite skör. Däcket blev ändå 2 mm bredare på den här fälgen jämför med tidigare.

Jag har tidigare testat ful-UST med Kenda Excevator på smala fälgar. Jag gav upp det försöket för att de pruttade för mycket när man i hög fart träffar stenar snett. Jag fick också omöjliga punkor på de tunna Excevator,som för övrigt är rätt känsligt däck.

Med WW kändes det mycket bättre så det har tjockare däckssidor. Min förhoppning är att de breda fälgarna tillsammans med mer gummi, skall leda till pruttfri cykling. Jag lyckades också få tryck i däcket med enbart däck och Stans tunna plasttejp utan gegga. De höll inte trycket helt och hållet men ändå. Med gegga läckte inte alls lika mycket ut genom däckssidorna som jag är van vid, vilket bådar gott.
Skulle inte detta fungera så sätter jag i Noflats breda gummiband, med ventil inbyggt. De är lite pålitligare.

Jag har kört väldigt lågt tryck utan problem med burps. Har hänt en gång och då hade jag väldigt lågt tryck typ 1,2 kilo. Satsade hårt på skrå upp mot en klippa och då pös det lite. Höjde trycket lite efter det och har inte haft mer problem. Kör gula tejpen från stans och lite gegga i. Funkar fint på Stans fälgar.

Tack för info!

Borde kunna köra mina utan problem på UST-fälg med gucka alltså. Funkar finfint med nobby nic (TL) i dagsläget i alla fall. Tänkte om det var nåt special med TL/icke-TL. Kastar på dem och håller tummarna...

Alternativ till Wicked?

På grund av det myckna regnandet är jag sugen på nya däck, igen... Är sjukt nöjd med mina Wicked men har köpt nya Flow fälgar och då svällde däcken till 62mm och har redan skrubb i baktriangeln... Är också sugen på mer grepp i blött före. I nuläget kläggar Wicked igen i leran och sitter kvar till nästa kritiska ställe= halt!

Så det jag söker ska ha bra grepp i blött före och bakhjulet ska vara något smalare. Viktmässigt under 900gr...Cyklar mest i Hellas.

Alternativen jag funderat på är:

Conti Baron 2,3 fram och bak.

Schwallbe Muddy Mary fr vertstar 2,35 fram och Baron bak.

Minion DHF, nackdel smala med liten luftkammare i 2,35. 40a kanske lite väl trögt bak?

Specialized butcher controll verkar mjuka å goa oxå.

Tankar om detta?

Tillbaka
Topp