däck till cyklocross

planB

Aktiv medlem
däck till cyklocross
Vad ska man ha för däck på en cyklocross för att slippa punkteringar? Nu har jag punkat två gånger på väg till jobbet den senaste veckan, och det känns inte riktigt acceptabelt. En gång på grusväg och en gång på grusad cykelbana, men jag var under uppfattningen att man borde kunna cykla på grus med en cx. Nu kör jag med 33mm Racing Ralph, med ca 5 bar. Vad finns det för däck som är bra? Det gör ju inget om de är OK att cykla på asfalt med också.

däck till cyklocross
Om det inte är "släta" däck (som i länkad tråd) och det inte gör något om det blir lite dyrt så är Bontrager CX3 riktigt rappa med bra fäste (och en "glasskivepunka" på ungefär 100 mil på huvudsakligen grusad cykelväg, grusväg och skogsstig).
Det är inte världens bästa livslängd, men jag kan tro CX0 är bättre på det (men det vet jag inte, ännu :-) )

däck till cyklocross
För jobbpendling Conti 4 Seasons eller SChwalbe Durano verkar funka fint också har kört dem ett tag nu.
Funkar fint på lite grus också.

däck till cyklocross
Prova ett lägre lufttryck i däcket, låt däcket deformeras/formas runt ojämnheter och vassa kanter så slipper du en massa onödiga punkteringar.

däck till cyklocross
Otur och för högt tryck. Kolla så att det inte sitter något kvar i däcket. Det är inget fel på Racing Ralph. Funkar utmärkt på gräs, grus och i nödfall asfalt.

däck till cyklocross
Välj ett touringdäck om du har tröttnat på punkor. Vittoria randonneur, Schwalbe Marathon eller Conti sport contact. Vill du ha lite bättre rull men sämre skydd så finns Gatorskin, durano osv.

Däck är en kompromiss, ställ dig frågan vad du tycker är viktigt rull eller punkaskydd?

däck till cyklocross
För högt tryck alltså? Vad har man för tryck i däcken när man cyklar cx på grus då? Jag drog ju i lite extra efter den första punkteringen i veckan för att vara på den säkra sidan...

däck till cyklocross
Ju sämre underlag, desto lägre tryck ner till ungefär 2 bar beroende på hur tung du är. På fina grusvägar kör jag mellan 3 och 4 bar. Med lägre tryck får du bättre fäste och mindre skumpig framfart. Lägre tryck ger dock större risk för genomslagapunka.

däck till cyklocross
3.5 bar fram 3.7 bar bak och sammy slick. Har kört grus, stig och asfaltspendling. Bara någrs genomslagspunkor på 200 mil.

däck till cyklocross
Durano är väldigt veka i kanterna, conti gp 4000s är betydligt bättre om det är släta däck du är ute efter, och på mina gatorskin har jag på 4 års vinterpendling på grusade cykelvägar inte haft en enda punka, men de rullar lite sämre också..

däck till cyklocross
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Ju sämre underlag, desto lägre tryck ner till
> ungefär 2 bar beroende på hur tung du är.

Detta gäller väl för bästa körbarhet, inte för maximalt punkaskydd?

däck till cyklocross
Jo, det gäller för max punkaskydd.
På däck utan punkaskydd i slitbanan, dvs de flesta MTB däck som är nått att ha och riktiga cx däck så är för högt tryck lika illa som för lågt, som jag uppfattar saken.

Frid!

däck till cyklocross
LilleNo skrev:
> Prova att sticka hål på två ballonger, en full
> med luft jmft. med en halvfull. Vilken kräver
> mest kraft för att punkteras?

Nu är ju inte analogin helt klockren för den uppblåsta är ju större och därmed tunnare, vilket ju förhoppningsvis inte gäller cykeldäck och cykelslang :-)
Men blås upp två ballonger lika mycket, dra på gaffatejp över, blås upp den ena ytterligare: prova sen med en nål :-)

Man skulle ju till och med hävda motsatsen. Hur stor är anläggningsytan mot marken på ett löst pumpat och ett hårt pumpat? Jo, mycket större på ett löst pumpat. Sannolikheten att man får något vasst i hjulet ökar ju med bredden på anläggningsytan så ett löst pumpat däck rullar över fler potentiella punkteringsobjekt. Yttermera så omsluter ett löst pumpat däck in en sten/glasskiva när det rullar över (dvs gummit "lirpar" sig mycket över och hjälper till att jobba in det) emedan ett hårt pumpat antingen rullar ovanpå (trycker in) eller skjuter iväg en sten eller glasskärva.

däck till cyklocross
Nä, analogin är nog inte klockren. Men i kombination med vad jag skrev tidigare om deformation och följsamhet så tänkte jag att det skulle vara tydligt hur jag tänkte. Det finns säkert bättre sätt att förklara det på.

däck till cyklocross
Miracle skrev:
> Jo, det gäller för max punkaskydd.
> På däck utan punkaskydd i slitbanan, dvs de
> flesta MTB däck som är nått att ha och riktiga
> cx däck så är för högt tryck lika illa som
> för lågt, som jag uppfattar saken.

Rätt eller fel, men jag har i a f sedan barnsben fått höra att man ska ha hårdpumpat för att undvika punkteringar.

Tillbaka
Topp