Däck till gravelbike, nybörjare

TheLea

Medlem
Hej där!

Jag sitter här med en sprillans ny gravelbike och vill ha ett mindre "grusigt" alternativ till de 37mm som sitter på från butik.

Jag ska ut och toura europa nästa sommar och behöver ett par däck som passar för lågt motstånd på asfalt, men som även klarar av kortare sträckor av jord och lätt grusväg utan att jag behöver oroa mig överdrivet för att det ska slinka iväg åt ett annat håll än jag tänkt mig. Ska cykla från Umeå till Göteborg till att börja med, så jag kommer behöva cykla på diverse "mindre asfalterade" vägar för att undvika E4'an tills jag passerar Sundsvall.

Jag har suttit och tittat på Panaracer däck och div schwalbe modeller, men jag måste erkänna mig besegrad i förhand eftersom jag inte är så hajj på däckmönster och vad som passar till vad. Hade tänkt mig något i 28-32mm bredden, men jag är såklart helt öppen för förslag här. Minsta rullmotstånd möjligt utan att behöva avlida så fort det kommer något annat än asfalt.

Innan nån frågar varför jag köpte en gravelbike och inte en racer eller liknande: Tyngdpunkten på gravelbikes passar mig bättre då jag av fysiska anledningar måste ha en lite lägre sadelhöjd och gillar att cykla handsfree på raksträckorna.

Här har du några timmars läsning:

Jag kör på Gravelking Semislick, tycker att de stämmer rätt väl in på dina önskemål. Finns såklart en massa andra alternativ också.

Jag har suttit och tittat på Panaracer däck och div schwalbe modeller, men jag måste erkänna mig besegrad i förhand eftersom jag inte är så hajj på däckmönster och vad som passar till vad. Hade tänkt mig något i 28-32mm bredden, men jag är såklart helt öppen för förslag här. Minsta rullmotstånd möjligt utan att behöva avlida så fort det kommer något annat än asfalt.
Tvärtom vad man tror så ger bredare däck lägre rullmotstånd, åtminstone så länge de bredare däcken är minst lika bra konstruerade som de smalare,
dessutom blir fördelen med bredare däck större ju sämre vägarna är och ju större belastningen är (tex med mkt packning)
Ytterligare en sak är att man inte har särskilt stor nytta av grovt mönster, på tex asfalt kan det både öka rullmotståndet och försämra greppet, grovt mönster gör nytta när underlaget är mjukt, typ blöt jord, lera och likn, annars inte

Är det Panaracer eller Schwalbe-däck du väljer mellan rekommenderar jag därför
Panaracer Gravelking Slick Plus TLC Folding Tire - 35-622
Panaracer Gravelking SK Plus TLC Folding Tire - 38-622
eller
Schwalbe G-One Allround Evolution - 40-622
(Det finns många fler än de jag klarar av att leta reda på, men vem som har dem i lager just nu har jag ingen aning om)

Mönster ger ingen större glädje på grus. Smidig däck, lågt lufttryck och förhållandevis breda däck, gärna på lite bredare fälgar gör däcket bra på grus. Blött gräs och lera kräver mönster, annars är slätt bra.

Tillbaka
Topp