Däck till Merida Big seven striker

Richard.G

Ny medlem
hej, jag är ny här och efter lite letande bland tidigare trådar finner jag inte det jag söker så ställer frågan helt enkelt.

Jag köpte nyligen en Merida Big seven striker 2015 års modell, se detaljer längre ner. jag är inte super kunnig om cyklar men fixar det mesta själv. nu är det så här, jag vill köpa tunnare däck och sätta på de befintliga fälgarna för att få lite mer fart på cykeln. jag vet att den är byggd för XC och att utväxling med mera inte är optimalt för asfalt, men jag vill ha möjligheten att bara ta cykeln ut i skogen och ha skoj någon gång då och då, detta innebär att jag vill ha en cykel till alla ändamål.

så, tillbaka till min fråga, jag vill ha tunnare däck, gärna med tunt mönster. s.k. slicks-däck. Är det bara att köpa ett par däck som är 27,5 tum och kränga på eller behöver man tänka på något specifikt med fälgen osv?

tack på förhand.

Specifikationer:
- Ram: Big 7 Speed
- Gaffel: SR 27 XCM HLO 100
- Bromsar: Tektro Auriga hydraulic 160
- Växelreglage: Shimano Altus rapidfire 8
- Framväxel: Shimano M190
- Bakväxel: Shimano Alivio
- Vevparti: Shimano M131 42-34-24 CG
- Nav: Alloy Disc cassette
- Fälgar: Merida Big 7 D
- Däck: Merida 27 2.1
- Kedja: KMC 8s
- Kassett: Sunrace CS8 11-32
- Styre: Merida comp OS 680 R15
- Styrstam: Merida Comp OS 6
- Sadelstolpe: Merida speed 27.2
- Sadel: Merida Sport
- Pedaler: XC Steel
- Vikt: 13,65 kg

Det ska gå bra att köra med vilka 27.5"-däck som helst så länge de inte är för breda för att få plats i ramen. Inget du behöver tänka på om du letar semi-slicks eller "snabbare".

Det enda som kan vara något är att vissa fälgar inte är gjorda för det lufttryck man vill ha i renodlade landsvägsdäck. Ibland står det max-tryck printat på fälgen, ibland inte och då får man gissa. Upp till 4-5 bar (60-70 psi) borde inte vara några problem oavsett.

Tillbaka
Topp