Däck tryck

Däck tryck
Som Jonzén skriver... Det beror ju på en hel massa faktorer.... Här i Övik så åker vi på ganska högt tryck.. jag iaf åker på ca 4 bar... och jag tror de flesta här omkring åker på nåt sånt tryck pga av vår extremt steniga och agressiva terräng.... och trots det så har man en 4-6 genomslag per gång man är ute...

Men helt klart är ju att mindre tryck ger bättre grepp (till en viss gräns...)

Däck tryck
hmm... så du menar att dom här som åker med ca4 bar.. och har gegga i däcken, fetaste dh-slangarna och en del med 4 ply däck gör nåt fel när det blir punka då??

Du är välkommen hit för att se med egna ögon... och dom killarna väger inte 90kg heller...

Däck tryck
För lågt tryck kan slita onödigt på fälgarna också. Testade att sänka trycket lite extra i helgen vilket resulterade i att bakfälgen påminner om något ett dagisbarn skulle kunna göra med modellera... Hela fälgen är helt knögglig och bucklig. Fälgsidorna vek in sig 90 grader på en sträcka över decimetern så att det inte fanns nåt som höll emot kanttråden på däcket. Ny fälg är på väg på posten, den gamla blev inte så vacker av att vika ut och räta upp kanterna igen...

Däck tryck
Du får pröva dig fram. Jag märkte tex att smala fälgar med lågt lufttryck som jag brukar köra på var en mindre lyckad kombination i freeridespåret i gesunda.

Däck tryck
Riktiga downhilldäck med tjock fin stomme och anti-klämpunka-kanter, typ Maxxis DH varianter, är skiten. Jag klarar mig på 1.5-2 bar och vanliga xc slangar i dem.
Testade ett par WTB Timberwolf DH i sommar och de hade sämre punkaskydd trots större luftkammare. Fick köra uppemot 3 bar i dem för att slippa klämpunka vilket gjorde att greppet blev lidande. Synd, för det var mycket trevliga däck annars.

Tillbaka
Topp