Däck + utrustn på 08XC

ekis

Ny medlem
Däck + utrustn på 08XC
Har lite funderingar inför 08XC som jag hoppas kunna få lite input om, framför alt vad gäller däcksval:

1) Däcken på min nya hoj är mycker mer grovmönstrade än på den gamla (dessutom 26*2 istället för 26*1,75) och således klart mycket mer trögtrampat. Vad rekommenderas att jag använder på söndag i 08XC? Mycket tacksam för förslag på märke och modell(i och med att det är så kort tid kvar så kan jag inte handla dem via nätet...). Är inte helt pigg på att lägga en förmögenhet man vill ändå ha schyssta grejjor som inte kommer att strula.

2) Har jag missat något i min utrustningslista?

Verktyg:
* 2 Extraslangar
* Pump
* Däckkrängare
* Vattenflaskor
* "Insexnyckelverktyg"

Kläder:
* Skor
* Strumpor
* Brallor
* Tröja
* Hanskar
* Glasögon
* Hjälm
* Ev extratröja/jacka

Däck + utrustn på 08XC
Ser klockrent ut, jag brukar köpa litet Powergels/bars att käka på under vägen. Det suger mycket energi att cykla så långt i högt tempo. Annars så har väl Conti Twister bak & Explorer fram rekommenderats ganska mycket inför Finnmarksturen. Jag har inte kört 08:an ännu (blir första gången för mig med) men jag undrar om man inte t.om. kan köra Twister både fram och bak?

Ed: ...stavning.

Senast redigerad av en moderator:
Däck + utrustn på 08XC
2)

Släng med en kedjebrytare och en SRAM PowerLink.

Armvärmare till en kortärmad tröja eller en underställströja att ta med kan vara skönt, om du inte kör långärmat. Är det runt 10 grader eller kallare föredrar jag själv att ha långfingrade handskar.

1)

Jag har kört många lopp med Continental Twister både fram och bak. har aldrig upplevt framgreppet som speciellt dåligt. Pumpa dem rätt hårt så rullar de fint. Funkar förvånansvärt bra i både lera och väta men är inga rena regndäck.

Har du tur hittar du en deal med två vikbara för 300,- de är inte helt ovanliga (erbjudandena alltså). För det priset är det svårt att slå dem. På Långa Lugnet förra året fick man dessutom med en jacka, väst eller tröja!

Däck + utrustn på 08XC
har själv kört på twister ett par omgångar nu och är totalt trött på dem, en uppsättning är slut på 1, max 1½ månad för mig fastän jag inte sladdar o liknande.

köpte ett par schwalbe jimmy för en vecka sen nu och de fungerar väldigt bra, mer tungrullade fast jag kommer å andra sidan fram överallt där jag försökt och fungerar bra på både torrt och blött underlag.

Däck + utrustn på 08XC
Jo, det är Twisters nackdel. Det mjuka gummit tar slut lite för fort, men vill man ha bra grepp och lågt rullmotstånd så. Hittar man dem för 300,-/paret är de iaf. billiga. Mina har överlevt ett halvårs cyklande men bakdäcket är inte riktigt lika fint längre. Satte det fram och det tycks funka bra. Så ett år bör de hålla, eller 300 mil.

Däck + utrustn på 08XC
Hur är det med Racing Ralph? De borde väl vara bra för långlopp, lite tyngre och mer trögrullade än Fast Fred men bättre grepp (och kanske slitstyrka???). Dock så är de dyra har jag för mig.

Däck + utrustn på 08XC
Som det ser ut just nu så är det ganska blött i skogen efter senaste dagarnas regn. Håller det upp och blir lite varmt dom resterande dagarna kan Continental Twister vara ett bra alternativ. Körde fösta gången förra året, då var det lite blandat underlag, lite lerigt på sina ställen men torrt för det mesta. Om jag kommer ihåg rätt var det liknande förhållanden då som det är nu (med lite regn under veckan innan). Man ska vara medveten om att större delen av loppet går på grus/asfalt och därmed ett lopp som passar Twister (eller annat semislics) ganska bra även om det är lerigt på sina ställen!
/Erik

Däck + utrustn på 08XC
Okej, vilka däck ska jag välja? Alternativen är Michelin Jet S eller Continental Vertical (att köpa nya däck finns inte på kartan...). Själv lutar jag åt att köra på Vertical, kanske med lite mer luft i, typ 3,5 bar. Är det vettigt?

/Johan

Däck + utrustn på 08XC
kella Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska man ta med Camelbaken?

Självklart, CB är kung i skogen!
/Erik

Däck + utrustn på 08XC
Jag kommer att köra Twister! Och Camelbak! Bägge är optimala långloppare.

Och jag är böjd att, med vissa undantag, hålla med Tobbe när han skriver:

> I min bok leder Conti med 2-0 över Michelin.

Undantaget varande det att i min bok står det DNF efter Michelin...

Däck + utrustn på 08XC
Lägger min röst på Conti Explorer, både fram och bak, då kommer man fram varsomhelst. De är också mer slittåliga än Twister. Skillnad finns i rull, men så länge det inte är asfalt och enbart grusväg så spelar det mindre roll.

Kedjebrytare är ett måste vid haveri, samt en SRAM powerlink så att du snabbt får ihop kedjan igen. Vill du tjäna några minuter så är en kolsyrepump riktigt trevlig, men ta med två patroner ifall det strular eller om du får mer än en punktering.

/Leo

Däck + utrustn på 08XC
varför är ni så oroliga för rullmotståndet? på med ett par däck som fungerar bra och kör.

fast fred, jimmy, racing ralph mm... det epelar inte så stor roll. men jag kör nog fast fred bak och ett skinny jimmy fram, alt fast fred/RR alt RR/RR... beroende på vädret då och vad jag känner för.

Däck + utrustn på 08XC
the_TnT Skrev:
> I min bok leder Conti med 2-0 över Michelin.
>

Alright, tack, då blir det Vertical då! Gillar de däcken skarpt, tänkte bara att om det är mycket grusväg så skulle Jet S vara snabbare, men Vertical-däcken känns så pass mycket säkrare när det är lite mer ojämnt att det nog uppväger.

Däck + utrustn på 08XC
JTExploder: Även om jag har riktigt dåliga erfarenheter av Michelin och verkligen gillar många av Contis däck (särskilt Vertical) så skulle jag nog ändå köra på JetS om det stod mellan enbart dom och ett par Vertical till 08! D v s om du vill rejsa (vilket i o f s 08 går ut på, mer eller mindre, eller?). Om du vill ha en trevlig tur och softa järnet ska du köra Vertical.

Bara mina fem öre värda...

Däck + utrustn på 08XC
Micke S Skrev:
> varför är ni så oroliga för rullmotståndet? på med
> ett par däck som fungerar bra och kör.
>
> fast fred, jimmy, racing ralph mm... det epelar
> inte så stor roll. men jag kör nog fast fred bak
> och ett skinny jimmy fram, alt fast fred/RR alt
> RR/RR... beroende på vädret då och vad jag känner
> för.

Ehh, du har alltså samma funderingar som alla andra........
dp

Däck + utrustn på 08XC
Ecke Skrev:
> kella Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska man ta med Camelbaken?
>
> Självklart, CB är kung i skogen!

Fick frågan om jag skulle campa efter vägen när jag klev in i fållan på FMT med min CB BlowFish. :)

Däck + utrustn på 08XC
erbe Skrev:
> JTExploder: Även om jag har riktigt dåliga
> erfarenheter av Michelin och verkligen gillar
> många av Contis däck (särskilt Vertical) så skulle
> jag nog ändå köra på JetS om det stod mellan
> enbart dom och ett par Vertical till 08! D v s om
> du vill rejsa (vilket i o f s 08 går ut på, mer
> eller mindre, eller?). Om du vill ha en trevlig
> tur och softa järnet ska du köra Vertical.
>

Okej, jag är nog inte ute för att rejsa direkt tror jag, snarare att ta mig i mål under maxtid (blir cykelloppspremiär för mig, har aldrig cyklat så långt förut). Så då blir det nog bra med Vertical då... =) Cyklade sju mil igår på mestadels grusväg i sådär medeltempo (för mig), 19,7 km/h i snitt, det kändes ok, men det blev rätt blött i spöregnet. Hoppas det blir uppehåll på söndag...

/Johan

Däck + utrustn på 08XC
Skönt att höra att det finns fler förstagångsåkare än jag! :o)

Såg kommentar om lufttryck ovan. Vad tycker ni är optimalt lyfttryck för 08:an?

/Ekis

Däck + utrustn på 08XC
ekis: beror väl lite på däck och så. Jag har i princip alltid 50 psi i mina Conti Explorer.
10 psi ca 0.7 Bar
/Anders

Däck + utrustn på 08XC
Gissar att det blir köp av Conti Twister på lördag. 3.5 bar, det borde ge ganska högt tryck i däcket va? För egen del så tror jag att jag föredrar högt tryck och lågt rullmotstånd framför komfort.

Däck + utrustn på 08XC
Tänker köra på mina IRC Mythos XC - de brummar så gött på asfalten och har inte svikit på de 4 år jag har använt olika par av dem. Har ägnat senaste månaderna åt att rejsa med racerknuttarna fram och åter till jobbet på dem - rullar förvånansvärt bra jmf knuttarnas 700cX21 t ex i nerförslöpan från Nacka Forum ner till Sickla (där är det alltid race eller rulle). Biter dessutom kanon i ev lervälling och lösgrus på 08:an.
/Oscar

Däck + utrustn på 08XC
Förlåt för en säkert jätte dum fråga, men hur vet man vad man har för exakt lufttryck då ?

Finns det mätinstrument eller vad ?

// Malin

Däck + utrustn på 08XC
De flesta pumpar (ej minimodell för nödlagning i skogen) har en tryckmätare.

Om du har slangar med bilventil kan du pumpa och kolla trycket på närmsta bilmack, har du ventilmodellen som kräver att man skruvar upp den lilla skruven först måste du ha en specifik cykelpump.

Däck + utrustn på 08XC
Aha! Så smidigt. (Jag kör med racerventil men har bara en minimodells pump som inte har någon tryckmätare)

Finns det några för/nackdelar med "vanlig" ventil kontra bilventil ?

// Malin

Däck + utrustn på 08XC
UST däck med högt lufttryck(Racing Ralph,Fast fred) så slipper man stå och mecka som alla med lågt lufttryck och slang i däcken.

Multiverktyg,luftparon och en slang(som jag aldrig använt sedan jag började med UST)

För egen del blir det inget 08 i år(jobbar), men återkommer nästa år med ny maskin och putsning,förbättring av tid,placeringen från -03.

Till er som köra på Söndag, Lycka till!

//Jekyll

Däck + utrustn på 08XC
> Finns det några för/nackdelar med "vanlig" ventil
> kontra bilventil ?

Det är mindre läckagerisk med raceventil medan bilventil går att pumpa på macken.

Själv kör jag uteslutande race (utom SnigelSpeed hojen som hade bilventil när jag adopterade den).

Däck + utrustn på 08XC
Om ni skall byta däck (eller något annat för den delen), gör det i tid och kör några mil på de nya innan raceday för att kolla att de är OK.
Inget kul att stå med punka efter 5km på 08XC p.g.a t.ex. grus i däcket som du fick med in vid bytet eller med ett däck som som gått sönder för att det var ett måndagsex.

Däck + utrustn på 08XC
ekis Skrev:
> Gissar att det blir köp av Conti Twister på
> lördag. 3.5 bar, det borde ge ganska högt tryck i
> däcket va? För egen del så tror jag att jag
> föredrar högt tryck och lågt rullmotstånd framför
> komfort.

Jag körde FMT med Twister och 3.5 bar. Det funkade för mig (82kg), ingen superkomfort direkt men ingen punka heller. Normalt kör jag ca 3 bar eller strax under vid träning, med för att minska risken för punka trycker jag i 0.5 bar extra på söndag!
/Erik

Däck + utrustn på 08XC
Verkar detta vettigt:
liten rygga:
vattenblåsa (2 liter)
extra slang 2
1:a förband
Träningsoverallsjacka
Mobil
Plastkort+sedlar
4 st Gels
2 bars
Sadelväska:
Multitool (kjedjeknäckare, insexnycklar)
Extra slang 1
Förgummerade lagningslappar
däckskrängare
Pumpen i hållare på ramen.
Silvertejp upplindad på pumpen.

Däck + utrustn på 08XC
Jerry Skrev:
> Verkar detta vettigt:
> liten rygga:
> vattenblåsa (2 liter)
> extra slang 2
> 1:a förband
> Träningsoverallsjacka
> Mobil
> Plastkort+sedlar
> 4 st Gels
> 2 bars
> Sadelväska:
> Multitool (kjedjeknäckare, insexnycklar)
> Extra slang 1
> Förgummerade lagningslappar
> däckskrängare
> Pumpen i hållare på ramen.
> Silvertejp upplindad på pumpen.
>
> ---------------------
> Time ... enough!

Skulle ta 4 bars och 2 gel, bättre med långsam energi jämt utsprid en snabba kickar lite ny och då.
Samt en flaska att ta sportdryck i från kontrollerna

Däck + utrustn på 08XC
Jerry Skrev:
> Verkar detta vettigt:
> liten rygga:
> vattenblåsa (2 liter)
> extra slang 2
> 1:a förband
> Träningsoverallsjacka
> Mobil
> Plastkort+sedlar
> 4 st Gels
> 2 bars
> Sadelväska:
> Multitool (kjedjeknäckare, insexnycklar)
> Extra slang 1
> Förgummerade lagningslappar
> däckskrängare
> Pumpen i hållare på ramen.
> Silvertejp upplindad på pumpen.
>
> ---------------------
> Time ... enough!

Ska du flytta=)?

Däck + utrustn på 08XC
Kaijan Skrev:
<snip>
> Ska du flytta=)?
<snip>

Näe, vad skulle du stryka från listan;-?

Däck + utrustn på 08XC
Jackan( vindjacka räcker),mobil,1 extra slang
Förbandet skulle jag nog åxå strunta i.Vad ska du med plastkort till.?Finns inget varuhus på vägen=)

Däck + utrustn på 08XC
Kaijan Skrev:
> Jackan ( vindjacka räcker)

Men det var ju en vindjacka ja mena jö;-)
Skinpajjen lämnar jag hemma på detta uppdrag

> mobil,

Tycker jag nog är bra att ha.

> 1 extra slang

Kanske räcker med en slang dårå, men jag har en känsla
av att ifall det ska bli punkteringen så lär det väl bli
många oxå.

> Förbandet skulle jag nog åxå strunta i.

Du litar på att andra tar hand om dig ifall du slår dig;-)

> Vad ska du med plastkort till.?Finns inget varuhus på vägen=)

Jag kanske ledsnar och tar en taxi hem:-D

Tillbaka
Topp