Däck vobblar

feffer

Medlem
Däck vobblar
Mina nya dubbdäck nokian wxc 300 vill inte sluta vobbla, det ena är ganska bra medans det andra är värre.
Har testat montera dom fram eller bak och med annan slang och försökt få dom rakt men det vill sig inte, hjälp tack.
Fälgen är rak och sommardäcken med så det är nåt med däcken jag inte får till

Däck vobblar
hur ska den hjälpen på ett forum ser ut? nog bäst att gå till nån mekaniker som är duktig och ber om hjälp då det är svårt att hjälpa via strömburken.

Däck vobblar
Nokian stoppade produktionen av just WXC300 för några år sedan just pga det problemet. Det kanske har återkommit. I så fall kan du reklamera däcken.

Däck vobblar
Du är säker på att du fått upp däcket runt om på fälgen?

Har själv problem med mina Nokia som jag måste såpa
för att få upp dom på fälgen runt om

Däck vobblar
Senast körde jag med sprayflaska med vatten och såpa som jag sprayade runt på båda sidor, sedan pumpa upp lite högre tryck som Lulle tipsar om, när däcket sitter på är det bara att släppa ut till lagom tryck

Däck vobblar
Hade samma problem med ett Continental Mountan King härom dagen. Flytande tvål på både fälg och däckskant och sen dra, slita o kränga/hjälpa däcket upp samtidigt som jag pumpade upp det (med ganska högt tryck).
Blev inte helt perfekt, men nästan. Nu vobblar det bara pyttelite...

Däck vobblar
Trodde också att jag hade problem med mina Conti MK, men provade att pumpa till maxtryck. Det small och levde mot slutet men däcket blev spikrakt (från att ha varit som en slingrande orm).

Däck vobblar
Har lite samma problem med mina nobby nic, har provat att pumpa till 4 bar men det hjälpte inte. Ska nog prova såpavatten också tror jag. Hur högt vågar man pumpa innan det smäller?

Däck vobblar
Valhalla_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Har lite samma problem med mina nobby nic, har
> provat att pumpa till 4 bar men det hjälpte inte.
> Ska nog prova såpavatten också tror jag. Hur
> högt vågar man pumpa innan det smäller?

Pumpa ännu mer !!! (+6 bar)

Däck vobblar
rejält med diskmedel/såpa(båda två utspätt såklart) på däck och fälgkant och sedan pumpa tills det "poppar" ut runt om brukar funka. Ett tips är att man drar ett varv med handen på däckkanten och fälgen så att diskemdlet smetas ut ordentligt innan man pumpar. Det smäller rätt bra när det sätter sig ibland så det får man vara beredd på...

Däck vobblar
Har haft såpa med vatten runt om och pumpat till ca 4,5 bar men den vill ändå inte. Ena är ganska bra så det kan jag nog leva med men ett vobblar på ett ställe ganska ordentligt så nu är jag rådlös:(

Däck vobblar
feffer skrev:
-------------------------------------------------------
> Har haft såpa med vatten runt om och pumpat till
> ca 4,5 bar men den vill ändå inte. Ena är
> ganska bra så det kan jag nog leva med men ett
> vobblar på ett ställe ganska ordentligt så nu
> är jag rådlös:(

Pumpa mer !!!

Tillbaka
Topp