Däck

• Trådstartare Trådstartare ActiVision
  • Start datum Start datum
A

ActiVision

Guest
Däck
Tja!
Jag ska ut på en längre tur med min mtb på nästan uteslutande adfalt och tänkte då byta till ett par asfaltsvänligare däck, har racing ralph nu. Jag utgår ifrån att det räcker att köpa ett par slicks, motsv. och sedan ta ut luften, ta bort det gamla däcket och sedan unka på det nya och rulla lite lättare. är det rätt? Något annat jag bör tänka på?

Tacksam

Däck
Glöm inte att pumpa upp det nya däcket med ny luft också, annars verkar du ha fattat galoppen bra. Eventuellt behöver du en lite smalare innerslang om du köper smala(1-1.5") slicks. Vanliga mtb slangar är oftast gjorda för däck 1.75-2.3".

/Leo

Däck
ActiVision skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja!
> Jag ska ut på en längre tur med min mtb på
> nästan uteslutande adfalt och tänkte då byta
> till ett par asfaltsvänligare däck, har racing
> ralph nu. Jag utgår ifrån att det räcker att
> köpa ett par slicks, motsv. och sedan ta ut
> luften, ta bort det gamla däcket och sedan unka
> på det nya och rulla lite lättare. är det
> rätt? Något annat jag bör tänka på?
>
> Tacksam

Jag tänkte precis (Jag menar precis jättenyss, när jag loggade på Happy) fråga detta, funderar på att cykla lite Gotland senare i sommar. Men du hann före!

Däck
Körde Continental S-Contact slicks på cykeln innan jag hade råd med en racer och de funkade kalas i allt utom snömodd och blankis. Aldrig punkat och lågt rullmotstånd. 1.3" bredd på de så de är inte snusksmala heller. Klart bra däck som jag tror skulle passa ditt ändamål bra. Sen finns ju Continental Grand Prix också i 26" som är i grunden ett landsvägsdäck fast då för MTB bruk som en kompis kört på i 2 år nu utan några som helst problem. Vet dock inte om de finns bredare än 1" vilket blir rätt hårt/stötigt.

/C

Däck
Kör också på Sport Contact. Fick med ett par slangar men de hade racingventil och det gillade inte jag så jag körde med vanliga slangarna och det funkar utmärkt. En kompis har kört på sina ett tag och de verkar ha fungerat felfritt. Garanti på dem också och det är ju inte fel.

Däck
Håller med de andra Continental Sport Contact är riktigt fina och bra att köra med. Ett tips är att köpa nya slangar då också för det är väldigt trångt med vanliga mtbslangar som Leo skrev om.

Tillbaka
Topp