Däckbredd till kolfiberfälgar (fälgbredd inre 29 mm)

RockyM sa:
landen har du oxå en spark med 120 / 120?

Nop, kör mest på YT Jeffsy 29. Men finns lite annat att tillgå, skulle dock säga att däcktryck (främst bak) inte skiljer så mycket mellan olika hojar för mig. Har haft ganska många olika cyklar senaste 10 åren.

RockyM sa:
Spacekitty har rätt ni andra tror..

Jag har traverse SL 30mm innermått, har kört Conti Raceking 2,2 på 0.9 bar fram & 1bar bak.

Nu har jag S-works renegade 2.3 fram med 1.0 bar fram & 2.1 i bak med 1.1bar (vilket är hårt).

Nu väger jag visserligen bara 85kg.

Ni som tycker att han ska ha minst 1.8bar kan ni förklara att man har minst 6bar på en landsvägscykel men endast typ 2,2bar på en vanlig bil. Bilen är ju mycket tyngre varför slår det inte igenom vid varje farthinder? ;)

Om du inte inser det själv så påverkar volymen i däcket också vad som är lämpligt tryck, därför har man låga tryck i bilar.
Om du med 85kg vikt klarar dig på 1.1 bar i ett 2.1" däck så får du antingen köra extremt försiktigt i kurvorna eller så visar din tryckmätare fel. Det skiljer som Jomper skrev ovan rätt mycket mellan vad olika pumpar visar, enklast är att använda en lös tryckmätare (även om det förstås är variationer i dem också).

Spacekitty sa:
landen sa:
Jag säger inte att han ska ha 1.8, bara att han inte ska sänka allt för mycket, speciellt inte bak. Möjligen att 0.9 funkar för 80kg, men vad cyklar ni då? Vet inte vad TS räknar som stökig XC, jag tror jag inte hade gjort annat än byggt hjul om jag kört med 0.9.

Jag cyklar dock kanske vad många hade beskrivit som Enduro har jag förstått, i GBG heter det stökig XC ;)

Jag cyklar på Vallåsen med 1 bar, tänker sänka lite till nästa gång. Vi kan kalla det stökig XC.

Vet inte vad du väger, men kan bara se till mig själv som väger 75kg. Jag skulle inte ta mig längre än första stenkistan innan fälgen hade varit kasserad med 1 bar bak. Skulle du på riktigt rekommendera någon som väger 85kg att köra 1bar i bak i Vallåsen?

De flesta som kör Enduro är mycket närmare 2 bar bak än 1. Även EWS-pallen.

Senast ändrad:
landen inte snällt att slänga på TS 5kg övervikt, 80kg kör spark skrev han (tror inte han varit med i ews? hundra på att han inte stått på pallen med sin spark?)

RockyM sa:
skier vad du inte förstår är att volymen i fälgen påverkar däcket oxå, de 2 tillsammans är luftkammaren.

Sen åker jag inte med lågt tryck?
De flesta i WC XCO som har tillgång till 30mm fälg ligger runt 1bar.

Luftmätaren är Topeak Shuttle Gauge digital https://www.bike24.com/p2273749.html?q=topeak

Jodå, jag förstår, jag har fälgar med allt mellan 15 och 30mm innerbredd, ingen av dem funkar med 1 bars tryck för mig. Jag har sönderslagna fälgar i både kolfiber och alu och däck med snakebite som bevis.
Inte för att vara elak men jag tror det är få inom wc xco som väger 85 kg.

RockyM sa:
skier vad du inte förstår är att volymen i fälgen påverkar däcket oxå, de 2 tillsammans är luftkammaren.

Sen åker jag inte med lågt tryck?
De flesta i WC XCO som har tillgång till 30mm fälg ligger runt 1bar.

Luftmätaren är Topeak Shuttle Gauge digital https://www.bike24.com/p2273749.html?q=topeak

Vart kommer infon att "De flesta i WC XCO som har tillgång till 30mm fälg ligger runt 1bar." ifrån?
Jag tror nämligen att det är mer. Speciellt om du heter Jaroslav Kulhavý eller MVDP...

Senast ändrad:
den var inte elak? De väger säkert 20 kg mindre men de kör 200% snabbare än mig!

Gaslagen är lite intressant, på bilen har jag 9" fälgar med 245/40 däck. Har jag för lågt tryck så slungas mitten partiet på däcket ut så slitbanan nöts i mitten.

RockyM sa:
landen inte snällt att slänga på TS 5kg övervikt, 80kg kör spark skrev han (tror inte han varit med i ews? hundra på att han inte stått på pallen med sin spark?)

Tänkte nog mer på dig som ett exempel. Även om jag tror att varken 80 eller 85kg spelar någon roll. Va ju specifikt riktat till Spacekitty som hävdade att 0.9 funkade i Vallåsen.

landen sa:
Va ju specifikt riktat till Spacekitty som hävdade att 0.9 funkade i Vallåsen.

Det fungerar för mig. Jag tror det fungerar för andra också, om dom bara vågar släppa sargen och ångesten och faktiskt provar på. För XC kör jag oftast lägre.

Det är Hemavan som har problem med dålig komfort och att det är stötigt, att inte våga prova lite lägre tryck än 1,8 för att det är det Hemavan alltid kört med är ju fånigt.

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
landen sa:
Va ju specifikt riktat till Spacekitty som hävdade att 0.9 funkade i Vallåsen.

Det fungerar för mig. Jag tror det fungerar för andra också, om dom bara vågar släppa sargen och ångesten och faktiskt provar på. För XC kör jag oftast lägre.

Det är Hemavan som har problem med dålig komfort och att det är stötigt, att inte våga prova lite lägre tryck än 1,8 för att det är det Hemavan alltid kört med är ju fånigt.

Jag prövade på sista sträckan Endurocupen 2018, gick från 1.8 till 1.6, punkade efter 25 sekunder. Anser du att EWS är fel ute med att vara närmre 2 än 1?

killen är förrvirrad innan ska man hjälpa eller stjälpa här på happy?

(sen är det intressant att du gjorde något 2018 som såg till att du fick punka, hur bevisar du att du inte fått punka med 2bar i däcket vid samma linjeval)?

RockyM sa:
killen är förrvirrad innan ska man hjälpa eller stjälpa här på happy?

(sen är det intressant att du gjorde något 2018 som såg till att du fick punka, hur bevisar du att du inte fått punka med 2bar i däcket vid samma linjeval)?

Svårbevisat :) Här är en film på eländet, går bevisligen att ta sig ner med 0 bar med.
Efter 20 sek, vi kan ju passa på att kolla om detta är "teknisk XC" för TS.

Till vi får svar vill jag gärna höra vart infon om att XC WC kör med 1 bar, har själv försökt hitta sådana siffror, men mycket enklare för DH och Enduro än XC.

Mina källor kan jag inte lämna ut källskydd.

Däremot kan jag berätta att Martin Mayes är avstängd 90 dagar o förlorar 2 race för dopning (verkligen OT)

"Mathieu van der Poel kiest verder in bijna alle omstandigheden voor Maxxis Ikon 2.2-banden. “Hij vindt hun quasi voorspelbare rijgedrag geweldig. Mathieu rijdt met een bandendruk van 1.2 tot 1.3 bar.” De wielen werden op maat gemaakt, met een Shimano XTR-naaf, Sapim-spaken en carbon Duke Lucky Jack-velgen."

Så för att sammanfatta tråden:
-Optimal däckbredd är sannolikt 2.4, även om vissa upplever att hjulbredden även funkar med smalare däck.
-Testa att sänka trycket något, men kanske max till 1.5 för att skona fälgen.
-I framtiden kanske testa slanglöst.
-Ev testa latexslang.

-Kolfiberstyre? Kolfibersadel? Onödigt? Värt?

Hemavan sa:
-Optimal däckbredd är sannolikt 2.4, även om vissa upplever att hjulbredden även funkar med smalare däck.
Nja, sedan cyklar börjat leveras med bredare fälgar har vissa däck anpassats. Maxxis Ardent race 2.2 är optimerat för 30-35 fälg och även Rekon Race 2.25 lär fungera bra på bredare fälgar. Jag har Wolfpack Trail 2.25 på 30 fälg och de långt från "fyrkantiga".

Hemavan sa:
-Kolfiberstyre? Kolfibersadel? Onödigt? Värt?
Svårt att motivera. Du skulle behöva provåka för att känna att du får mer komfort och inte mindre...

Har du kollat på att anpassa dämperiet på din cykel? XC-hojar brukar ha en del inbyggd platform som inte hjälper för komforten. Den korta slaglängden hjälper inte så mycket heller!

Sen handlar allt om kompromisser. Rapphet och styvhet går lite emot komfort.

Du borde iaf kunna sänka trycket på dit framdäck till 1,5 bar

Senast ändrad:
Som motvikt till hur lågt kan man gå så har jag kört med lite drygt 3 bar i 2,35:or. Det är inget jag kan rekommendera, mycket nervöst beteende och otäckt i kurvorna.

Jag kollade Geoff Kabushs insta. Han skriver ofta om sina cyklar..t.ex. på ngn tävling i Moab körde han Rekon Race 2.35 med 1.45 bar.

Så där har vi ett konkret värde.

//

Screenshot_20190626_215510_com.instagram.android.jpg

Gissar att han inte är så tjock, 70kg?

Tror knappast han väger 70 kg, han är nog lättare.

Det är också kort till tech-zon när man kär WCXC. Man slipper och betala och laga grejerna själv.

Den som tävlar på riktigt kör väl högre tryck för att sejfa, dom får ta att det är lite stötigt och obekvämt istället för att förlora minuter vid en punka.

noodles verkar också gjort intåg...

väger 74kg, kör inte över 1,8 bar på 2,25or, men knappast heller lägre än 1,4. det högre värdet bak och om det går undan på stökigt underlag.

det är förstås en läcker känsla att flyta fram kring 1,0 bar, men det brukar straffa sig, förr eller senare.

en sak man kan tänka på är att med bredare fälg och samma däckdimension blir volymen större, och progressiviteten därmed lägre, utan att däcket blir högre. detta sammanlagt medför relativt sett ökad risk för genomslag. det som förbättras med bredare fälg är styrbarhet och självstyrning.

jofahjalm sa:
Tror knappast han väger 70 kg, han är nog lättare.

Det är också kort till tech-zon när man kär WCXC. Man slipper och betala och laga grejerna själv.

Visst är det så och nya grejer nästa race. 66kg enligt wiki.
Jag har ingen uppfattning om han är smutt eller vandal heller.

Man märker ju tydligt att folk hittar argument för sin egen övertygelse.

För egen del har jag sjukt svårt att tro att redan 1.5 bar vore hanterbart -upplever inte ni som kör mot 1.8 bar att cykeln blir stötig och obekväm över rötter mm? Jag ska erkänna att jag med 1.1-1.2 bae ibland får välja linjer och undvika de vassaste stenarna....men det samma skulle ju gälla med 1.8 bar? För då skulle ju däcket hoppa på och vara allmänt ohanterbart?

castrello sa:

För egen del har jag sjukt svårt att tro att redan 1.5 bar vore hanterbart -upplever inte ni som kör mot 1.8 bar att cykeln blir stötig och obekväm över rötter mm? Jag ska erkänna att jag med 1.1-1.2 bae ibland får välja linjer och undvika de vassaste stenarna....men det samma skulle ju gälla med 1.8 bar? För då skulle ju däcket hoppa på och vara allmänt ohanterbart?

Det har inte slagit dig att det kanske är så att folk har högre tryck för att inte behöva köra runt stenarna? Jag lever gladligen med att det är obekvämt i låg fart och kan studsa lite mot att det går att köra med högre fart in i saker.

Däcktryck beror ju på:

1. Hur hårt/snabbt du cyklar, attackerar du stenarna så krävs högre tryck än om du väjer undan för minsta lilla. Cyklar du långsamt kan du ha lägre tryck, cyklar du snabbt kan du ha högre tryck. Samma gäller för övrigt även för fjädringen på cykeln, ju snabbare du är desto högre tryck måste du ha för att det ska funka.
2. Din vikt

Om du cyklar typisk XC, lite mesigt i skogen på krattade stigar och trampar hårt på grusvägarna kan du köra hur lågt tryck som helst i princip.
Åker du mer trail, över stock och sten och mosar på lite som jag själv gärna gör så är 1.7-1.8 minimum för att inte slå igenom och ha sönder fälgen, kör med slanglöst, väger 80kg.

håller med knuppe.

kör man snabbt och har följsamma däck blir det "bekvämt" även uppåt 1,8 bar på 2;25or, åtminstone bak.

man lättar på något vis. sen ska man ju ställa fjädringen rätt också.

varför ts upplever rocket ron 2,25 som stötiga är ändå gåtfullt. det är verkligen ett följsamt däck, om han nu inte köpt någon billighetsvariant. jag trodde kanske på slangarna, men makten trodde annorlunda.

castrello sa:

Jag cyklar oftast med 1.8.

För mig hör trycket ihop dels med vilket däck/stomme det är och dels hur fort jag cyklar. Kör jag utför i Vallåsen är 1.8-1.9 lagom, cyklar jag vanlig stig med samma tryck blir det oerhört stötigt och dåligt fäste. Med kraftigare stomme och inserts kör jag lite lägre tryck än utan.

Det är ju egentligen samma sak med dämparna. Jag använder shockwiz för att ställa in dämparna och om jag gör det i mystempo får jag en helt annan (mkt mjukare) inställning än om jag gör det i tävlingstempo. Det blir ju mkt större krafter på däck och dämpare när farten ökar.

kais01 sa:
håller med knuppe.

kör man snabbt och har följsamma däck blir det "bekvämt" även uppåt 1,8 bar på 2;25or, åtminstone bak.

man lättar på något vis. sen ska man ju ställa fjädringen rätt också.

varför ts upplever rocket ron 2,25 som stötiga är ändå gåtfullt. det är verkligen ett följsamt däck, om han nu inte köpt någon billighetsvariant. jag trodde kanske på slangarna, men makten trodde annorlunda.

Tror det måste vara en kombination av 3 förändringar samtidigt: nya hjul i kolfiber, bredare bredd (29 imm ist för 23 imm) och smalare däck (2.25 ist för 2.35). Tror däcken är grymma, men sammantaget blir det stötigt. Prövade att sänka trycket igår (sannolikt ned till ca 1 bar) och det blev bättre, men fortsatt stötigt. Tror jag kommer köra på 2.5 fram och 2.35 bak för ökad komfort.

Du har säkert rätt Jofa, att högre fart kräver säkert högre tryck. Tävlar man stökigare långlopp (menar inte CV då) KAN man ju inte ladda 100 % i alla partier pga fysiska begränsningar så då vinner man kanske mer på max komfort. Dessutom så får man ofta mer fart med sig med mindre watt om mam inte smäller rakt in i saker utan mera runt. Sen mår nog generellt snälla xc-däck bättre av att köras "runt". Stor skillnad på 2.25 xc och 2.4 trail.

RockyM sa:
slog det igenom på sannolika 1 bar? krängde däcket av?
Om du svara nej på båda sänk mer...

Känns nervöst att sänka mer....märker att jag med dessa hjul/däck behöver tänka mycket mer på min linje när jag cyklar. Tidigare kunde jag mer plöja mig fram över rötter och stenar. Vill nog ha lite grövre däck för att få den känslan.

Satte ett par Racing Ray/Ralph 2.25 på min 30 mm inner kolfiberfälgar idag. 1.8 kändes ju stenskarpt! Sänkte till 1.20 och först då kändes de bra.

castrello sa:
Satte ett par Racing Ray/Ralph 2.25 på min 30 mm inner kolfiberfälgar idag. 1.8 kändes ju stenskarpt! Sänkte till 1.20 och först då kändes de bra.

Blev du nöjd till slut? Har du testat 2.4 eller 2.5 på dina kolfiberfälgar? Vill ha lite mer ”off-pist-skidor-känsla” i åkningen utan att det blir alltför tungcyklat. Dvs jag vill i princip kunna ”plöja” mig över hindren.

Tillbaka
Topp