Däckbyte Highroller II och Ardent?

Tobias B

Medlem
Gokväll cyklare!

Cyklar på en Kona Process 111DL, stig och teknisk terräng. För all del det kan bli liftburet och bikepark ibland. Ardent 2.25 bak och 2.4 fram. Bakdäcket är slut så jag funderar på att flytta bak 2.4 Ardent och sätta ett Highroller II fram, bara för att testa något nytt. Nyfiken på det "grymma" kantgreppet i Highrollerdäcket. Någon med erfarenhet? blir det väl grovt bak,förlorar jag mycket på rullet?
Jag är i och för sig helnöjd med Ardent men kan man få lite bett till utan att rullet blir för lidande så varför inte.

Tack då

Tobias

Jag har kört jättemycket High Roller 2 och jag älskar det. High Roller 2 2,4" EXO 3C Maxxterra är supergrymt. Det är otroigt mycket mer grepp jämfört med Ardent. Jag kör bara Ardent 2,4" bak om det är snustorrt i skogen.

Och det rullar självklart sämre, men i skogen och som framdäck tycker jag inte det är en stor faktor. Jag kör däremot bara tungrullade däck.

Jag upplever väldigt stor skillnad på Ardent och HRII både vad gäller kantgrepp och rull, HRII känns som säkerheten själv i alla lägen samtidigt som man (iaf nästan...) får trampa för att komma framåt i nerförsbacke. Jag har även ett HRII i 29" att avvara om du inte vill köpa nytt eftersom jag är för mycket svetto för så köttiga däck.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Och det rullar självklart sämre, men i skogen
> och som framdäck tycker jag inte det är en stor
> faktor. Jag kör däremot bara tungrullade däck.

Ok men nu blev det ännu intressantare. Hur upplever du att Highroller II är bak då? Tänker framförallt på lite mer lerigt rötter osv. Stor skillnad mot Ardent när du bromsar nerför branter och diverse stup?

Det är enorm skillnad i grepp. Jag kör som sagt bara köttiga däck och min referensram är därefter. Ardent är det snabbast rullande däck jag har använt och det minst greppiga. Jag tycker det är helt värdelöst så fort det är fuktig i skogen, vilket det nästan alltid är. Jag brukar köra High Roller 2 27,5" EXO 2,4" Maxxpro bak vilket väger ca 1 kg. Det rullar väl lite bättre jämfört med de mjukare däcken och håller längre. Jag tycker absolut det är tillräckligt med grepp, men kanske mindre grepp på blöt häll jämfört med mjukare däck. Ardent är ocyklingsbart på blöt häll enligt mig, men sedan har jag skreva preferenser.

wobblie skrev:
> Jag upplever väldigt stor skillnad på Ardent och
> HRII både vad gäller kantgrepp och rull, HRII
> känns som säkerheten själv i alla lägen
> samtidigt som man (iaf nästan...) får trampa
> för att komma framåt i nerförsbacke. Jag har
> även ett HRII i 29" att avvara om du inte vill
> köpa nytt eftersom jag är för mycket svetto
> för så köttiga däck.

Och jag som ställde av kompisen som kör Highroller II idag. Trodde det var mitt Vo2 som var anledningen, f..ck.
Ok så pass illa på rullen alltså. Var nära att jag beställde ett, men nu blev det osäkert igen.

Äh, beställ ett och testa. Det är ju kul att testa lite olika grejer, t ex jättebra grepp nu när du kört ett ganska o-greppigt däck.

Jag kollar iofs aldrig snittfart på mtb n och man vill ju vara en Enduromaan så Highroller kan nog bli bra ändå. Spännande med greppet, har som sagt bara kört Ardent.

Jag brukar skifta mellan HRII och Ikon bak (Minion DHF fram). Nu har jag kört HRII sen Åre eftersom jag inte orkat byta innan Gesunda. Jag gillar HRII, kanrgreppet är riktigt bra. Jag har dock det lite mjukare maxxterra, så det slits lite snabbare. Bromsgreppet är också riktigt bra, nästan för bra.

Jag körde på Ikon i Falun och det var en riktig lerfest, men däcket var inte det som hindrade mig. Jag gillar även Ikon så det greppar rätt bra men rullar otroligt mkt bättre än HTII. Men vill du ha något greppigare än Ardent är HRII ett bra alternativ.

HR2 EXO, Ardent EXO och DHF EXO är ju ungfär lika tunga men rullar rätt olika beroende på mönster och gummiblandning. Jag kör DHF fram och Ardent bak och tycker det rullar helt OK. DHF ska tydligen rulla något men inte ljusår bättre än HR2 påstås det.

Jag har faktiskt rullat ifrån sambon som kör MK2 med slang på grusväg med kombon ovan och slanglöst.

Nu kör du ju redan Ardent så du har säkert en egen uppfattning men till skillnad från jofa tycker jag inte Ardent är helt värdelöst i väta, så länge man inte ska klättra allt för mycket för då slirar det en del. Men plattförs och nedförs använder jag ändå bakhjulet som någon sorts roder så det är lite skit samma ärligt talat.

Men skillnaden i framförallt kantgrepp mellan DHF och Ardent är natt och dag. HR2 ska ju vara ännu bättre så det är väl polarvinternatt mot dagen i Sahara.

Senast ändrad:
Min cykling är till stor del just klättring på blöt häll och det är där Ardent suger. Viktskillanden är påtaglig, speccat 775 gram för Ardent respektive 965 gram för Hight Roller 2 för ovan nämnda versioner.

jofahjalm skrev:
> Min cykling är till stor del just klättring på
> blöt häll och det är där Ardent suger.
> Viktskillanden är påtaglig, speccat 775 gram
> för Ardent respektive 965 gram för Hight Roller
> 2 för ovan nämnda versioner.

Åfan. Till 26" är väl skillnaden snarast ett hekto om jag inte minns helt tokigt. Mellan Ardent EXO 2,4 och DHF EXO 2,5 skiljer typ dryga 50g på mina exemplar om jag inte minns fel.

Vafan. Efter en titt på Maxxis sida så är ju Ardent EXO 2,4" tyngre till 26" än till 27,5 eller 29..

Senast ändrad:
jofahjalm skrev:
> Min cykling är till stor del just klättring på
> blöt häll och det är där Ardent suger.
> Viktskillanden är påtaglig, speccat 775 gram
> för Ardent respektive 965 gram för Hight Roller
> 2 för ovan nämnda versioner.

Jag trodde att du gillade att cykla utför?

På nya Processe 111 DL har Kona satt på

FRONT TIRE Maxxis Minion DHF EXO DUAL TR 29x2.3"
REAR TIRE Maxxis Minion Semi-Slick DUAL EXO TR 29x2.3"

Ska man ha annan körstil i år eller vad är det frågan om.
Man blir stark om det går tung så det måste vara en win win med feta däck.

Jag dissar Ardent helt och hållet. Rullet, kantgreppet och sladdfesten är märkbart bättre med Schwalbe Rock Razor. Föredrar faktiskt det sladdriga Pacestar/snakeskin före Super Gravity. SG gör sig bäst i park eller om man älskar riktigt mört kött.

Det var min åsikt. Jag vet att få delar den.

Luthman Photography skrev:
> Minion SS tror jag är ett riktigt vinnardäck.
> Det har ju inte gått att få tag i på hela
> säsongen bara.

Ja det ser rätt schysst ut.

Det vore kul att prova ett såntdäringa. Ardent har ju båda halvbra kantgrepp, bromsgrepp och rull, Mer rull och mindre bromsgrepp står på att-prova listan till nästa sommar tror jag.

Maxxis borde jobba på att få ut sina däck lite snabbare, minion finns bara i 2,3 för 27,5 vilket är lite klent som framdäck. Men den grövre varianten (2,4 eller 2,5) är på väg och ska komma i oktober säger Maxxis.

Angående HR2 så har jag internetcyklat mig till att HR2 2,3 och 2,4 skiljer sig mer än bara bred. 2,4 ska ha betydligt högre mönster och vara mer tungrullat.

theBrand skrev:
> Maxxis borde jobba på att få ut sina däck lite
> snabbare, minion finns bara i 2,3 för 27,5 vilket
> är lite klent som framdäck. Men den grövre
> varianten (2,4 eller 2,5) är på väg och ska
> komma i oktober säger Maxxis.
>
> Angående HR2 så har jag internetcyklat mig till
> att HR2 2,3 och 2,4 skiljer sig mer än bara bred.
> 2,4 ska ha betydligt högre mönster och vara mer
> tungrullat.

Ja, de får faen lägga på ett kol!

På storhjulingen så funkar minion dhf i 2,3 som framdäck. Det är inte asbrett men med 30mm innerbredd på fälgarna så har jag inte något att klaga på direkt. Samma med HRII som bara finns i 2,3 till 29", funkar bra. H. kör det både fram och bak och han verkar då ha grepp.

Dhf finns som 2,5 också men då är det rätt tungt.

wobblie skrev:
> Jag upplever väldigt stor skillnad på Ardent och
> HRII både vad gäller kantgrepp och rull, HRII
> känns som säkerheten själv i alla lägen
> samtidigt som man (iaf nästan...) får trampa
> för att komma framåt i nerförsbacke. Jag har
> även ett HRII i 29" att avvara om du inte vill
> köpa nytt eftersom jag är för mycket svetto
> för så köttiga däck.

Vilket gummi är det i däcket? Lite sugen på ett annat i fram då mitt CM vill halka lite i Järvsö… Blev ett revben och blå hand sist :-) Troligtvis lägger jag inte ner cykeln tillräckligt för att det ska funka ändå, men CM är väldigt runda.
Vilket gummi föredrar ni i HRII fram för DH? Kör inte svarta stökleder. Än… :-P

Har HR2 fram och ardent bak som standardspec på min Commencal meta V4, tycker det har funkat kanon. Man får skön överstyrning samtidigt som greppet bak inte är "on/off". Satte på HR2 både fram och bak senast jag var i Järvsö. Gillade det inte riktigt, tyckte cykeln blev understyrd och kunde inte lita på det, i vanliga fall, supergrymma greppet fram.

Kör med Ardent 2.4 fram och 2.25 bak. Kör slanglöst.Funkar bra för mig som iofs nästan bara cyklar när det är torrt men tycker att greppet även är bra när det är blött. Funderar på att byta framdäck till ngt med mer grepp, mest bara för att det är kul att prova ngt nytt.

dnleriksson skrev:
> wobblie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag upplever väldigt stor skillnad på Ardent
> och
> > HRII både vad gäller kantgrepp och rull, HRII
> > känns som säkerheten själv i alla lägen
> > samtidigt som man (iaf nästan...) får trampa
> > för att komma framåt i nerförsbacke. Jag har
> > även ett HRII i 29" att avvara om du inte vill
> > köpa nytt eftersom jag är för mycket svetto
> > för så köttiga däck.
>
> Vilket gummi är det i däcket? Lite sugen på ett
> annat i fram då mitt CM vill halka lite i
> Järvsö… Blev ett revben och blå hand sist :-)
> Troligtvis lägger jag inte ner cykeln
> tillräckligt för att det ska funka ändå, men
> CM är väldigt runda.
> Vilket gummi föredrar ni i HRII fram för DH?
> Kör inte svarta stökleder. Än… :-P

Det är 3C MAXX TERRA. Jag upplever att jag känner när kantdobbarna biter i trots att jag inte kör överdrivet hårt och i platta Uppsala, det saknar jag när jag kör med rundare däck.

Nackdelen med Maxxterra är att det slits hyfsat snabbt. Jag har bara kört mitt bakdäck två dagar i Åre och ett par dagar i fjällen samt några kortare turer hemma, men det är redan rätt slitet. Nästa gång blir det Maxxpro bak.

Har nu tagit första repan med HR2 fram. Greppet blev grymt bättre mot Ardent. Dock flyttade jag bak mitt 2,4 Ardent, körde med 34 psi både fram och bak. Blev betydligt tyngre att rulla med. Klickar hem ett 2,25 Ardent istället tror jag. Dessutom blev det fult med fetare däck bak. Gäller att se bra ut också;)

Luthman Photography skrev:
> Minion SS tror jag är ett riktigt vinnardäck.
> Det har ju inte gått att få tag i på hela
> säsongen bara.

Någon som vet när dom börjar sälja dom till folket??
Har sett ett par 2016 års hojar som ska komma och där sitter det på.

Tillbaka
Topp