Däcket poppar inte

Däcket poppar inte
Har köpt Schwalbe Big betty super Gravity TLE-E50 29 tums till min Orbea Occam H30 2020. Skulle funka var det tänkt. Blev nervös över E-50 först men det ska tydligen bara vara kompatibelt med elcykel.
Dimensioner 29x2,60, 65-622.
Har testat två olika kompressorer och använt både såpvatten och däcksmörj nu men det går inte att få dem att poppa ut. Lögn i h-vete. Det vill inte sluta tillräckligt tätt mellan däck och fälg. för att luften ska trycka ut dem. Har öven försökt med slang och pumpade upp till 6.0. Poppade ändå inte.
”Masserat” och tryckt och grejat på däcket medans jag pumpat.

Kan det vara fel på däcket?
Kan däcket vara fel till fälgen? Är fälgen för bred. Är ju standardfälg.
Finns det något annat tricks? Värma däcket?

Med vänlig hälsning, Martin

Däcket poppar inte
Jag hade låtit det stå 1-2 dagar med slang i, och testat igen (noga med att enbart lossa ena sidan för att plocka ut slangen). Annars gett upp. Om man inte vill ge upp kan man cykla ett tag med slang i för att mjuka upp/"anpassa" däck för fälg innan man gör ett nytt försök.

Du är inne eller i varmt garage när du testar förresten va? Lögn i helvete med däck som stått i kallt förråd har jag lärt mig den hårda vägen.

En sak till - har du fyllt på med vätska? Det hjälper ju också till att täta, kan läcka en hel del innan det sätter sig dock.

Senast ändrad:
Däcket poppar inte
Tack.
Garaget är isolerat och sitter ihop med huskroppen men inte uppvärmt. Kanske 14-15 grader.

Kan ju testa att cykla med slang men det poppar inte med slang heller. Var uppe på 6.0 med pumpen. Står att max pressure 4.0 tror jag.

Har tubeless sealant men den är ju snart slut ?. Åker ut när jag försöker pumpa.

Däcket poppar inte
Ok, om du inte redan gjort det skulle jag ta in fälg och däck, låta det bli innetempvarmt (20C sådär), pumpa upp med slang i, låta stå nån dag (eller ännu bättre som sagt, cykla några dagar och ta sen in och låt det bli husvarmt), plocka ur slang, sätta däcket på plats, hälla i ny vätska, och sen ut i garaget och dra på med kompressor direkt. Lyckas det inte så köp nytt däck, cykel, kompressor, ev. garage. :-)

Däcket poppar inte
Tack.
Garaget är isolerat och sitter ihop med huskroppen men inte uppvärmt. Kanske 14-15 grader.

Kan ju testa att cykla med slang men det poppar inte med slang heller. Var uppe på 6.0 med pumpen. Står att max pressure 4.0 tror jag.

Har tubeless sealant men den är ju snart slut ?. Åker ut när jag försöker pumpa.

6 bar bör du passa dig för att köra. I värsta fall kan fälgen paja och det är inte kul!

Däcket poppar inte
Har haft liknande problem men lyckats genom att ta bort den yttre delen av ventilen som du kan skruva bort. Tar bort mycket av motståndet och man får in luften med högre tryck. När däcket poppat kan man lätt sätta fingret för, för att hindra luften att åka ur när du lossar kompressorn och snabbt skruva i yttre delen av ventilen. Brukar funka för mig. Lycka till!

Däcket poppar inte
Jag hade väldiga problem med ett däck som inte ville poppa pga att luften läckte ut från sidorna. Körde då med denna metod och det funkade fint. Satte ett gummiband runt däcket som tryckte ut däcksidorna mot fälgkanten och gjorde det tätt.

1607762329049.jpeg

Däcket poppar inte
Jag får prova. Hoppas jag lyckas poppa däcket med slang i denna gången. Annars får jag väl cykla ”opoppat” en runda.
Kan bli ny kompressor ändå.
Tack
Har haft liknande problem men lyckats genom att ta bort den yttre delen av ventilen som du kan skruva bort. Tar bort mycket av motståndet och man får in luften med högre tryck. När däcket poppat kan man lätt sätta fingret för, för att hindra luften att åka ur när du lossar kompressorn och snabbt skruva i yttre delen av ventilen. Brukar funka för mig. Lycka till!

Har redan provat utan ventilen. Tack ändå

Däcket poppar inte
Jag har också märkt en stor skillnad med slangdimension från kompressorn ut till ventilen. De smala billiga spiralslangen man får med kompressorn flyttar inte tillräckligt med luft för jävliga kombos.

Däcket poppar inte
Hade samma problem, me annat däck o fälg. Löste d genom att värma däcket me hårtork, länge. Metall e bättre ledare än gummi o iom att d e kallt utomhus blir fälgen kall snabbare än gummit. Efter att ha värmt däcket (sidan som inte ville poppa ut) lät jag hjulet stå ute i 1-2 min. Sen pumpade jag o popp!

Däcket poppar inte
Haft liknande problem med just Schwalbe på mina bonetrager Line 30 fälgar. Till slut krävdes det samarbete av tre (!) personer på att få på skiten. När jag sedan skulle montera av dem fick jag klippa bort dem...?
Kör numera Maxxis och kommer nog aldrig ge mig på Scwalbe igen.

Däcket poppar inte
Grattis!
Kan ju vara viss skillnad på olika fälgar och typ av däck. Har aldrig varit med om liknande förr på de dryga 13 år jag cyklat mtb och även jobbat med cykel.

Liknande vad? Att det inte poppar ut?
Lämnade däcket till en kompis som också försökt. Han la ner efter många försökt. Vätskan bara sprutade ut överallt.

Däcket poppar inte
Haft liknande problem med just Schwalbe på mina bonetrager Line 30 fälgar. Till slut krävdes det samarbete av tre (!) personer på att få på skiten. När jag sedan skulle montera av dem fick jag klippa bort dem...?
Kör numera Maxxis och kommer nog aldrig ge mig på Scwalbe igen.

Medhåll. Har lovat mig själv att aldrig köpa Schwalbe igen.

Förutom de iofs fräckaste namnen i hela branschen har de dessutom inte direkt något som talar för dem heller.

Rådet till TS blir således att köpa något annat, alternativt ta hjälp vid monteringen och ladda upp med en rejäl salva svordomar.

Däcket poppar inte
Det här var en förvirrande tråd eftersom du beskriver två helt olika problem. Om det pyser under däckkanten när du försöker pumpa upp slanglöst så är däcket oftast för slappt mot fälgen. Om det däremot inte vill hoppa ut mot fälgkanten när det väl börjat täta (eller med slang) så är det oftast för tajt. Raka motsatserna allså.

Att pumpa till 6 bar är att be om hörselskador. Varken fälg eller däck är gjorda för det och smäller det, ja då jävlar i helvete smäller det högt. Risk för permanenta skador skulle jag säga. På dig alltså.

Däcket poppar inte
Det här var en förvirrande tråd eftersom du beskriver två helt olika problem. Om det pyser under däckkanten när du försöker pumpa upp slanglöst så är däcket oftast för slappt mot fälgen. Om det däremot inte vill hoppa ut mot fälgkanten när det väl börjat täta (eller med slang) så är det oftast för tajt. Raka motsatserna allså.

Att pumpa till 6 bar är att be om hörselskador. Varken fälg eller däck är gjorda för det och smäller det, ja då jävlar i helvete smäller det högt. Risk för permanenta skador skulle jag säga. På dig alltså.

Precis men når hen 6 bar verkar det vara skapligt tätt

Däcket poppar inte
Men hur ser däcket ut att sitta då? Inte alltid det poppar, särskilt inte om man haft lite lagom med däckgucka på. IBland liksom "väller" det på plats och sen sitter det.
Lägg upp lite bilder vetja.

Däcket poppar inte
Men hur ser däcket ut att sitta då? Inte alltid det poppar, särskilt inte om man haft lite lagom med däckgucka på. IBland liksom "väller" det på plats och sen sitter det.
Lägg upp lite bilder vetja.

Den där ”linjen” som man kan se om det sitter på plats syns inte. Ser inte ens hela texten på big betty. Och utan slang gick det inte ens att få in luft.

Tillbaka
Topp