Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gucka som i däcksmörj. Sådant klet man har på hink och smetar på innan man monterar däcket. Inte tubelessgucka :-)Vad hjälper gucka om man har slang och 6 bar?
Edit.
Eller luftflöde för den delen.
Jag fick för mig att att talades om stans tidigare, men tyckte det var konstigt ja.Gucka som i däcksmörj. Sådant klet man har på hink och smetar på innan man monterar däcket. Inte tubelessgucka :-)
Rätt mängd smörj på rätt ställe gör det omöjligt för däcket att inte ploppa på plats, i min mening i alla fall... Men vem vet, detta kanske är någon kombination från yttre rymden.
Äh jag vet inte, har inte läst så noga så jag kanske missat nåt. Men tyckte TS skrev att han använt däcksmörj.Jag fick för mig att att talades om stans tidigare, men tyckte det var konstigt ja.
Jo, jag dubbelkollade början av tråden nu. En del pumpar visst med stans. Det är nytt för mig. Jag behöver rotera och klappa uppmuntrande med en hand medan jag pumpar med andra. Skulle inte gå med vätska i. Såpa däremot har hjälpt nån gång när jag poppade med slang. Tubeless har det räkt med våld.Äh jag vet inte, har inte läst så noga så jag kanske missat nåt. Men tyckte TS skrev att han använt däcksmörj.
Jag lägger gärna kyld fälg till listan över saker som inte hjälper vid 6 bar och slang. Däcket ska justeras med minskad friktion eller ökat våld. Våld under pumpning, vid max tryck är det för sent.
Eller lite mindre tryck, lägg det på golvet, stå med halva fötterna på däcket dra upp bortre sida med händerna och kräng.Pröva att fyll i 3bar i slangen och ta en gummiklubba och slå stett utåt på däcket, lr slå lite mot golvet. Så har jag fått göra med crossdäck.
Får man inte däcket att hamna rätt med slang känns de väl meningslöst att hålla på med tubless?
Jag håller med! Jag har svettats vid pumpen några gånger under åren, nån gång fått dra till farsan och låna kompressorn, men generellt tyckte jag att jag hade koll och kunde det där med slanglöst. Ingen rädsla för det. Men den där videon var en ögonöppnare för mig, den har tagit bort all osäkerhet ur ekvationen. Skitbra trick att kunna!Har du provat detta? Sen jag fick veta detta trick har jag aldrig haft problem med att poppa däck. Du behöver inte ens en kompressor.
Men jag tror det kan fungera dåligt för TS som ju helt enkelt har ett för litet däck (feltillverkat, felbeställt (27,5? ?), extrem otur med däck-fälg-kombon). Prova annat däck. Fungerar det som det ska kan du nog kassera problemdäcket... 6bar med slang, smörj på däcksidorna, kompressor och borttagen ventilkägla? Däcket är ej användbart även om du tillslut får upp det. Vad gör du om däcket hoppar loss (ok, det lär väl sitta bättre än vanligt) ute i fält? Det lär bli slutet på cykelturen.
Kan vara så men har själv haft liknande upplevelser. Tre månader senare gör man det i sömnen.... Men självklart kan det vara knas.
Lite otydligt att bara skriva tack såklart.Kan vara så men har själv haft liknande upplevelser. Tre månader senare gör man det i sömnen.... Men självklart kan det vara knas.
Edit. När jag gick över till moderna cyklar 2018 så wobblade framhjulet 2cm eftersom jag inte fattat att det måste poppa. Om jag inte minns fel gnällde jag också att det var nästan omöjligt att få på däcken......
Fast det är lika vanligt att happy rekommenderar reklamation eller vinkelslip och 3 inlägg senare visar det sig är TS monterat skiten bak och fram.Lite otydligt att bara skriva tack såklart.
Jag uppskattade när någon sammanfattade mina egna tankar i ett inlägg.
Jag kommer aldrig förstå att personer helt utan koll skriver rekommendationer på forum.
Jag kommer heller aldrig för mitt liv begripa att personer stångas med däck som inte sen kommer gå att fixa i fält. Kan väl funka med flera hjulpar i någon park iofs men aldrig annars.
Om det inte passar så byt någon av komponenterna.
M
Det här var en förvirrande tråd eftersom du beskriver två helt olika problem. Om det pyser under däckkanten när du försöker pumpa upp slanglöst så är däcket oftast för slappt mot fälgen. Om det däremot inte vill hoppa ut mot fälgkanten när det väl börjat täta (eller med slang) så är det oftast för tajt. Raka motsatserna allså.
Att pumpa till 6 bar är att be om hörselskador. Varken fälg eller däck är gjorda för det och smäller det, ja då jävlar i helvete smäller det högt. Risk för permanenta skador skulle jag säga. På dig alltså.
Så 6 bar är med slang? Poäng till makten då
Jag menade att makten hade rätt att läget är lite oklart.Japp. Men då körde jag inte kompressor. Hängde på pumpen?. Men har förstått att det kunde smällt eller förstört fälgen.
Jag menade att makten hade rätt att läget är lite oklart.
Jag hade inte haft i gucka innan däcket är poppat.
Du beskriver fortfarande två separata problem som vanligtvis beror på helt motsatta orsaker. Det måste vara nåt generalfel här alltså. Passningen mellan däck och fälg kan liksom inte vara för slapp och för tajt samtidigt.Först försökte jag slanglöst. Men däcket sluter inte mot fälgkanten tillräckligt för att luften ska blåsa upp däcket. Spruta gukka överallt.
Har tagit bort ventilen, kört såpvatten på däckkanten och värmt däcket men omöjligt. Kör då med kompressor.
Blev förbannad och tänkte att jag kör väl med slang då. Då kom det i luft såklart men inte i närheten av att poppa. Har kollat så att det ska funka med fälg och däck tillsammans.
Så huvudproblemet är att det inte går att få det att sluta tätt mot fälg. Jag vill ju inte ha slang eftersom jag försöker göra det tubeless.
Det löser du med att skruva ur själva ventilkäglan när du häller i guckan.Jag är nybörjare. På min sealantförpackning står det att gukkan ska i först. Så jag bara gjorde så.
På däckets bruksanvisning drar de i gukkan sist. De kanske vet hur mycket bekymmer de orsakar?.
Skämt åsido. Tänkte göra så men det står på min gukka att den inte får köras genom ventilen då den täpps igen om man gör det.
Du beskriver fortfarande två separata problem som vanligtvis beror på helt motsatta orsaker. Det måste vara nåt generalfel här alltså. Passningen mellan däck och fälg kan liksom inte vara för slapp och för tajt samtidigt.
Vad är det för fälg? Vad har du använt för tejp, eller vad sitter det för fälgband på? Det är inte så att du försöker använda ett fälgband som inte är avsett för slanglöst, och att luften sticker iväg den vägen? Eller att du sabbat tejpen vid montering för att däcket var så tajt? Är fälgen bucklad av genomslag sen tidigare? Hur vet du att däcket inte "poppat" när du hade slang i; kan du ta en bild?
Du beskriver fortfarande två separata problem som vanligtvis beror på helt motsatta orsaker. Det måste vara nåt generalfel här alltså. Passningen mellan däck och fälg kan liksom inte vara för slapp och för tajt samtidigt.
Vad är det för fälg? Vad har du använt för tejp, eller vad sitter det för fälgband på? Det är inte så att du försöker använda ett fälgband som inte är avsett för slanglöst, och att luften sticker iväg den vägen? Eller att du sabbat tejpen vid montering för att däcket var så tajt? Är fälgen bucklad av genomslag sen tidigare? Hur vet du att däcket inte "poppat" när du hade slang i; kan du ta en bild?
Gött.tack för alla svar. Jag funderade på detta med ”två olika problem”. Med slang kommer ju luft in men då poppade inte däcken och utan slang kom det öuft överallt. Fick hjälp av en kompis med starkare kompressor. Inför besöket hade jag värmt däcken inomhus, smort däck och fälgar med såpvatten och bett en bön. Efter att ha masserat och dragit och pressat från alla håll med hjälp av golv, vägg och 3 händer så lyckades vi till slut. Vilken lycka.
tack för feedback. Men att det ska vara så svårt alltså ?