Däcket poppar inte

Däcket poppar inte
Vad hjälper gucka om man har slang och 6 bar?

Edit.
Eller luftflöde för den delen.
Gucka som i däcksmörj. Sådant klet man har på hink och smetar på innan man monterar däcket. Inte tubelessgucka :-)
Rätt mängd smörj på rätt ställe gör det omöjligt för däcket att inte ploppa på plats, i min mening i alla fall... Men vem vet, detta kanske är någon kombination från yttre rymden.

Däcket poppar inte
Jag lägger gärna kyld fälg till listan över saker som inte hjälper vid 6 bar och slang. Däcket ska justeras med minskad friktion eller ökat våld. Våld under pumpning, vid max tryck är det för sent.

Däcket poppar inte
Gucka som i däcksmörj. Sådant klet man har på hink och smetar på innan man monterar däcket. Inte tubelessgucka :-)
Rätt mängd smörj på rätt ställe gör det omöjligt för däcket att inte ploppa på plats, i min mening i alla fall... Men vem vet, detta kanske är någon kombination från yttre rymden.
Jag fick för mig att att talades om stans tidigare, men tyckte det var konstigt ja.

Ja, det är kanske omöjligt men man undrar ju.
Det kan vara lite knixigt med fotpump men det har gått än så länge.

Däcket poppar inte
Äh jag vet inte, har inte läst så noga så jag kanske missat nåt. Men tyckte TS skrev att han använt däcksmörj.
Jo, jag dubbelkollade början av tråden nu. En del pumpar visst med stans. Det är nytt för mig. Jag behöver rotera och klappa uppmuntrande med en hand medan jag pumpar med andra. Skulle inte gå med vätska i. Såpa däremot har hjälpt nån gång när jag poppade med slang. Tubeless har det räkt med våld.
Men jag har inte testat med tusen däck. Bara ett antal schwalbe och några maxxis.

Däcket poppar inte
Jag lägger gärna kyld fälg till listan över saker som inte hjälper vid 6 bar och slang. Däcket ska justeras med minskad friktion eller ökat våld. Våld under pumpning, vid max tryck är det för sent.

Så klart du har rättare än alla andra. Varför skulle man behöva pröva ett tips som inte har prövats än när du säger att det inte går?

Däcket poppar inte
Pröva att fyll i 3bar i slangen och ta en gummiklubba och slå stett utåt på däcket, lr slå lite mot golvet. Så har jag fått göra med crossdäck.

Får man inte däcket att hamna rätt med slang känns de väl meningslöst att hålla på med tubless?

Däcket poppar inte
Pröva att fyll i 3bar i slangen och ta en gummiklubba och slå stett utåt på däcket, lr slå lite mot golvet. Så har jag fått göra med crossdäck.

Får man inte däcket att hamna rätt med slang känns de väl meningslöst att hålla på med tubless?
Eller lite mindre tryck, lägg det på golvet, stå med halva fötterna på däcket dra upp bortre sida med händerna och kräng.
Tycker ändå det enklaste är att släppa tryck och sen belasta med handen under pumpning så glider det rätt. Därför tror jag på snöret ovan.

Vid högt tryck tänker jag att normalkraften kan öka friktion mer än sidokraften och det är enklast under pumpning eftersom det ger en rörelse. Så har jag upplevt det men jag är som påpekats ingen expert.

Däcket poppar inte
Har du provat detta? Sen jag fick veta detta trick har jag aldrig haft problem med att poppa däck. Du behöver inte ens en kompressor.
Jag håller med! Jag har svettats vid pumpen några gånger under åren, nån gång fått dra till farsan och låna kompressorn, men generellt tyckte jag att jag hade koll och kunde det där med slanglöst. Ingen rädsla för det. Men den där videon var en ögonöppnare för mig, den har tagit bort all osäkerhet ur ekvationen. Skitbra trick att kunna!

Men jag tror det kan fungera dåligt för TS som ju helt enkelt har ett för litet däck (feltillverkat, felbeställt (27,5? ?), extrem otur med däck-fälg-kombon). Prova annat däck. Fungerar det som det ska kan du nog kassera problemdäcket... 6bar med slang, smörj på däcksidorna, kompressor och borttagen ventilkägla? Däcket är ej användbart även om du tillslut får upp det. Vad gör du om däcket hoppar loss (ok, det lär väl sitta bättre än vanligt) ute i fält? Det lär bli slutet på cykelturen.

Däcket poppar inte
Men jag tror det kan fungera dåligt för TS som ju helt enkelt har ett för litet däck (feltillverkat, felbeställt (27,5? ?), extrem otur med däck-fälg-kombon). Prova annat däck. Fungerar det som det ska kan du nog kassera problemdäcket... 6bar med slang, smörj på däcksidorna, kompressor och borttagen ventilkägla? Däcket är ej användbart även om du tillslut får upp det. Vad gör du om däcket hoppar loss (ok, det lär väl sitta bättre än vanligt) ute i fält? Det lär bli slutet på cykelturen.

Tack

Däcket poppar inte
Kan vara så men har själv haft liknande upplevelser. Tre månader senare gör man det i sömnen.... Men självklart kan det vara knas.

Edit. När jag gick över till moderna cyklar 2018 så wobblade framhjulet 2cm eftersom jag inte fattat att det måste poppa. Om jag inte minns fel gnällde jag också att det var nästan omöjligt att få på däcken......

Däcket poppar inte
Kan vara så men har själv haft liknande upplevelser. Tre månader senare gör man det i sömnen.... Men självklart kan det vara knas.

Edit. När jag gick över till moderna cyklar 2018 så wobblade framhjulet 2cm eftersom jag inte fattat att det måste poppa. Om jag inte minns fel gnällde jag också att det var nästan omöjligt att få på däcken......
Lite otydligt att bara skriva tack såklart.
Jag uppskattade när någon sammanfattade mina egna tankar i ett inlägg.

Jag kommer aldrig förstå att personer helt utan koll skriver rekommendationer på forum.
Jag kommer heller aldrig för mitt liv begripa att personer stångas med däck som inte sen kommer gå att fixa i fält. Kan väl funka med flera hjulpar i någon park iofs men aldrig annars.

Om det inte passar så byt någon av komponenterna.

M

Däcket poppar inte
Lite otydligt att bara skriva tack såklart.
Jag uppskattade när någon sammanfattade mina egna tankar i ett inlägg.

Jag kommer aldrig förstå att personer helt utan koll skriver rekommendationer på forum.
Jag kommer heller aldrig för mitt liv begripa att personer stångas med däck som inte sen kommer gå att fixa i fält. Kan väl funka med flera hjulpar i någon park iofs men aldrig annars.

Om det inte passar så byt någon av komponenterna.

M
Fast det är lika vanligt att happy rekommenderar reklamation eller vinkelslip och 3 inlägg senare visar det sig är TS monterat skiten bak och fram.

Visst kan man ta för givet att det inte passar och tro på cykelproffs som tycker att schwalbe generellt är otroligt svårt att poppa.

Däcket poppar inte
Jag har 2st MM i SG som går på utan problem på två olika hjuluppsättningar. Krävs lite förmassage för att trycka ut dem i kanterna och sedan kör jag bara med en airshot, först utan gucka. Låter mer som en olycklig däck-fälg kombo här tyvärr.

Däcket poppar inte
schwalbe har ratat däcket som max 3 bar, jag har smällt av ett big betty förr, vid 3.5 bar, det var ratat till 4 bar.
Däcket var toast, kevlarkanttråden kom fram och jag fick ett hål i väggen i kaklet, från qr kopplingen, som böjdes av smällen, jag kan säga att det ringde rätt duktigt i öronen efter det, litet helkaklat badrum.

om den skulle smälla av vid 6 bar finns det nog risk för personskador, med det sagt, poppar det inte vid 6 bar å såpvatten, då skulle jag lägga ner. Köp något annat. Får du på skiten, så får du inte av det sen. Det är inte värt det.

Däcket poppar inte
Det här var en förvirrande tråd eftersom du beskriver två helt olika problem. Om det pyser under däckkanten när du försöker pumpa upp slanglöst så är däcket oftast för slappt mot fälgen. Om det däremot inte vill hoppa ut mot fälgkanten när det väl börjat täta (eller med slang) så är det oftast för tajt. Raka motsatserna allså.

Att pumpa till 6 bar är att be om hörselskador. Varken fälg eller däck är gjorda för det och smäller det, ja då jävlar i helvete smäller det högt. Risk för permanenta skador skulle jag säga. På dig alltså.

Först försökte jag slanglöst. Men däcket sluter inte mot fälgkanten tillräckligt för att luften ska blåsa upp däcket. Spruta gukka överallt.
Har tagit bort ventilen, kört såpvatten på däckkanten och värmt däcket men omöjligt. Kör då med kompressor.
Blev förbannad och tänkte att jag kör väl med slang då. Då kom det i luft såklart men inte i närheten av att poppa. Har kollat så att det ska funka med fälg och däck tillsammans.
Så huvudproblemet är att det inte går att få det att sluta tätt mot fälg. Jag vill ju inte ha slang eftersom jag försöker göra det tubeless.

Däcket poppar inte
Jag menade att makten hade rätt att läget är lite oklart.
Jag hade inte haft i gucka innan däcket är poppat.

Jag är nybörjare. På min sealantförpackning står det att gukkan ska i först. Så jag bara gjorde så.
På däckets bruksanvisning drar de i gukkan sist. De kanske vet hur mycket bekymmer de orsakar?.
Skämt åsido. Tänkte göra så men det står på min gukka att den inte får köras genom ventilen då den täpps igen om man gör det.

Däcket poppar inte
Först försökte jag slanglöst. Men däcket sluter inte mot fälgkanten tillräckligt för att luften ska blåsa upp däcket. Spruta gukka överallt.
Har tagit bort ventilen, kört såpvatten på däckkanten och värmt däcket men omöjligt. Kör då med kompressor.
Blev förbannad och tänkte att jag kör väl med slang då. Då kom det i luft såklart men inte i närheten av att poppa. Har kollat så att det ska funka med fälg och däck tillsammans.
Så huvudproblemet är att det inte går att få det att sluta tätt mot fälg. Jag vill ju inte ha slang eftersom jag försöker göra det tubeless.
Du beskriver fortfarande två separata problem som vanligtvis beror på helt motsatta orsaker. Det måste vara nåt generalfel här alltså. Passningen mellan däck och fälg kan liksom inte vara för slapp och för tajt samtidigt.

Vad är det för fälg? Vad har du använt för tejp, eller vad sitter det för fälgband på? Det är inte så att du försöker använda ett fälgband som inte är avsett för slanglöst, och att luften sticker iväg den vägen? Eller att du sabbat tejpen vid montering för att däcket var så tajt? Är fälgen bucklad av genomslag sen tidigare? Hur vet du att däcket inte "poppat" när du hade slang i; kan du ta en bild?

Däcket poppar inte
Bilder på fälg, däck, däck på fälg, etc vore bra. Eller kanskr t.ex en videosnutt när du försöker pumpa upp det.

Tror inte denna tråd kommer så mycket längre utan detta..

Däcket poppar inte
@Makten har rätt. Vi har alla varit nybörjare som börjat med slanglöst - d finns många misstag att begå. Har själv gått igenom misstagen Makten beskriver, o d tar en hel del klurande innan man konsekvent lyckas. Och i detta avseendet är forum till stor hjälp - här får du de flesta vinklar från diverse misslyckanden som följts av lyckanden beroende på metod. Olika misslyckanden kräver olika metoder, o svaret ligger oftast i detaljerna varpå bästa tips uppnås endast genom utförlig beskrivning samt bilder.
En detalj skulle kunna vara att du inte tryckt ner tejpen ordentligt i fälgdalen, och/eller att du bara dragit tejp ett varv när det kanske ska dras två varv.
Oavsett om tipsen från olika personer motsäger varann så e alla tipsen värda att prövas.
Ett sista tips e att offra en nyfödd till Slanglösgudarna i fullmåne närmast efter vintersolståndet. Naken.

Däcket poppar inte
Testa att bara ha 1-1,5 bar, lägg hjulet på backen och trampa lite på däcket där det inte poppat. Så gör vi i fält när vi inte orkar pumpa upp jättehögt tryck. Funkar riktigt smidigt.

Däcket poppar inte
En sak som kan hjälpa är att slänga i inserts typ barbieri anaconda eller liknande (rörisolering funkar också), de håller ut däcken lite mer och de faller på plats lättare då. Eller det blir lite halvtätt från start och sen är det bara att ha det smort och pumpa så poppar det.. Jag var på pendlaren tvungen att slänga i ett par inserts då jag använde icke TL ready däck med stålvajer. Det bara blåste förbi liksom.

Däcket poppar inte
Om det nu är så att däcken inte är för tighta trots allt, utan att det ”blåser förbi”. Köp inserts, dra ett spännband längs omkretsen eller kolla videon ovan. (Snälla, kolla videon ovan).

Däcket poppar inte
Jag är nybörjare. På min sealantförpackning står det att gukkan ska i först. Så jag bara gjorde så.
På däckets bruksanvisning drar de i gukkan sist. De kanske vet hur mycket bekymmer de orsakar?.
Skämt åsido. Tänkte göra så men det står på min gukka att den inte får köras genom ventilen då den täpps igen om man gör det.
Det löser du med att skruva ur själva ventilkäglan när du häller i guckan.

Däcket poppar inte
Du beskriver fortfarande två separata problem som vanligtvis beror på helt motsatta orsaker. Det måste vara nåt generalfel här alltså. Passningen mellan däck och fälg kan liksom inte vara för slapp och för tajt samtidigt.

Vad är det för fälg? Vad har du använt för tejp, eller vad sitter det för fälgband på? Det är inte så att du försöker använda ett fälgband som inte är avsett för slanglöst, och att luften sticker iväg den vägen? Eller att du sabbat tejpen vid montering för att däcket var så tajt? Är fälgen bucklad av genomslag sen tidigare? Hur vet du att däcket inte "poppat" när du hade slang i; kan du ta en bild?

tack för alla svar. Jag funderade på detta med ”två olika problem”. Med slang kommer ju luft in men då poppade inte däcken och utan slang kom det öuft överallt. Fick hjälp av en kompis med starkare kompressor. Inför besöket hade jag värmt däcken inomhus, smort däck och fälgar med såpvatten och bett en bön. Efter att ha masserat och dragit och pressat från alla håll med hjälp av golv, vägg och 3 händer så lyckades vi till slut. Vilken lycka.
tack för feedback. Men att det ska vara så svårt alltså ?

Däcket poppar inte

Inte nödvändigtvis. Skulle dona lite, så drog på och av ett däck idag och upplevde ungf detta som beskrivs. På ett ställe ville inte däcket glida ut till kanten, följden blev att luften pös ut där. Slutade med att jag smörjde in med redigt med smörjfett där eftersom det inte verkade räcka med diskmedel. Gjorde susen. Hoppas det inte förstör på något annat sätt.

Däcket poppar inte
tack för alla svar. Jag funderade på detta med ”två olika problem”. Med slang kommer ju luft in men då poppade inte däcken och utan slang kom det öuft överallt. Fick hjälp av en kompis med starkare kompressor. Inför besöket hade jag värmt däcken inomhus, smort däck och fälgar med såpvatten och bett en bön. Efter att ha masserat och dragit och pressat från alla håll med hjälp av golv, vägg och 3 händer så lyckades vi till slut. Vilken lycka.
tack för feedback. Men att det ska vara så svårt alltså ?
Gött.
Träna på att släppa däcket från ena fälgkanten med verktyg du har med dig när du cyklar så att det funkar att lägga i en slang i skogen.

Däcket poppar inte
Har du låtit hjulet stå någon dag med slang, även om det inte poppade? Sen släppa ut luft, utan att ta av däcket) och såpa de sektioner som inte gått ut och pumpa upp igen.

Däcket poppar inte
Härligt att du lyckades TS.
Just det däcket kommer töja sig av att faktiskt vara på plats. Men ett tips för punkor på stigen är att ha "maxsalami"eller likande istället för att försöka kränga av o på däck och slang. Oftast får man det tätt (man kan också ha med lite extra tubelessvätska), och man slipper risken att paja slangen vid montering, eller att inte få loss ventilen, förutom det eventuella/troliga bekymret med att kränga däcket....

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp