Däcket sitter fast i fälgen?

Hej
Tänkte byta till ett par bredare däck men får ej bort det gamla däcket. Vill inte släppa alls från fälgen. Vill inte vålda för mycket så att något går sönder.
Tacksam för tips.
163145302258168886284871111551.jpg
16314530677197618143263903994989.jpg

Ta en däckavtagare i plast och försök trycka in den vertikalt mellan däcket och fälgen samtidigt som du försöker bände däcket bort åt motsatt sida. Får du upp en glipa så kan du dra däckavtagaren längs med fälgkanten och jobba upp ett allt större mellanrum tills det poppar av.

Har däcket kanske varit för litet pumpat förut? Prova att pumpa upp till max, det borde ge ett jämnt tryck runtom.

Har däcket kanske varit för litet pumpat förut? Prova att pumpa upp till max, det borde ge ett jämnt tryck runtom.
Nej, däremot är Bontragerfälgarna notoriska för att vara rätt jävliga att montera / demontera däck på. Så när däcket väl är på sitter det som sjutton pga. konstruktionen på fälgen.

Med vissa kombinationer av fälg,däck och fälgband så fastnar det något in i h-e. Jag har en sån kombination på en lvg-hoj och det är knappt att handkraft räcker

Du bör skaffa en sådan här. När du applicerar detta på gummit får du av och på däcken riktigt smidigt och enkelt. Alla andra råd skadar bara fälgen som jag ser det.
IMG_8430.JPG

Vilka djävla skitfälgar bontrager är!
om nu inre kanten på däcksätet håller däcken på plats 'för bra', kan man väl med fördel slipa ner den lite...

angående att få kanttråden in mot mitten av fälgen upplever jag att man får bättre kraft om däcket inte är helt tomt på luft.

Har du ett skruvstäd? När jag skulle göra mitt första däckbyte höll jag på att bli knäpp efter tre timmars slitande. Hittade en Youtube video där han skruvade fast däcket så nära fälgen det gick utan att skada fälgen såklart, och sedan vickade fram och tillbaka. Testade det och däcket var av från fälgen på en minut.

Tillbaka
Topp