Däcket släpper från fälg (gammal cykel)

Wangler

Ny medlem
Cykeln i fråga är en gammal damcykel och problemet är att bakdäcket släpper från fälgen (kanttråden hoppar över läppen på fälgen) när man fyller i rimligt mycket luft.
Däcket är gammalt torrt och slitet och märkt 44-635 (28x1 5/8 x 1 ½) samt tillverkat i Czech Republic om det är intressant. I däcket sitter en slang märkt 28x1 5/8 x 1 ½ som var helt ny.
Fram på cykeln sitter ett däck med samma märkning (fast tillverkat i Finland) vet inte vad det sitter för slang i men där finns inte detta problem. Jag antar att det är samma fälg fram och bak eftersom båda ser gamla ut.
Jag försökte byta bakdäcket mot ett nytt märkt med samma tumstorlek men med ETRTO 40-622, efter en timme med blödande tummar och en skruvmejsel (hade inga verktyg med mig och brukar inte behöva) gav jag upp att försöka få på däcket.
Skall jag försöka få på 622 mm däcket med mer våld, kanske lite vaselin och verktyg. Eller skall jag köpa ett nytt 635 mm däck och hur vet jag i så fall att det inte släpper från fälgen (kan en för stor slang trycka av däcket från fälgen?)?
Jag känner inte till så mycket historia kring cykeln men det känns rimligt att den har rullat utan problem på de fälgar och däck som sitter på, det enda som verkade nytt var slangen i bakdäcket (jag har inte kollat fram eftersom det ser bra ut där).
Några andra idéer?

Tagit av däcken o slangarna gjort rent allt m. fälgarna? De kanske har "klibbat" fast under många år. :)

Står det Rubena på däcket som släpper? I vilket fall.. olika däck kan ha olika passform trots att märkningen är samma, särskilt om det är billiga däck. Har du kollat att kanttråden är hel hela vägen? Den kan vara en anledning att det släpper. Om fälgen är skadad på något ställe (bucklad inåt mot navet eller utåt) tex vid genomslag så kan man också få problem med att däcket vill släppa. Det är med största sannolikhet 635-däck som du ska ha! Även om det står 28" på bägge så är det inte samma storlek- förenklat kan man säga att 635 är den gamla 28" och 622 är den nya 28". Så jag förstår om du fick kämpa för att få på 622-däcket- det hade nog inget på fälgen att göra... :) En sak till- om slangen ligger i kläm mellan fälg och däck så kan det vara svårt att få däcket att ligga rakt på fälgen, med däckkrängning som följd. Pumpa upp slangen lite när du lägger i den i däcket när du byter (bara så mycket att den får lite form) och tryck in ventilen i däcket när du fått däcket på plats.

Senast ändrad:
Wangler skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykeln i fråga är en gammal damcykel och
> problemet är att bakdäcket släpper från
> fälgen ...> Däcket är gammalt torrt och slitet och märkt
> 44-635 (28x1 5/8 x 1 ½) ...> Jag försökte byta bakdäcket mot ett nytt märkt
> med samma tumstorlek men med ETRTO 40-622, efter
> en timme med blödande tummar och en skruvmejsel
> .. gav jag upp att försöka få på
> däcket.
> Skall jag försöka få på 622 mm däcket med mer
> våld, kanske lite vaselin och verktyg.

Nej. 635-622=13 mm fel i diameter. Sluta bryta. Läs här:http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Wangler skrev:
> Eller
> skall jag köpa ett nytt 635 mm däck

Ja.

Fast du kan försöka kontrollmäta lite först. Gamla cyklar kan ha haft intressanta liv bakom sig. Att bägge fälgarna ser lika gamla ut är ingen garanti för nånting. Ett vanligt måttband funkar fint för jämförande mätning. Eller slå två spikar rakt igenom en bräda så att spetsarna precis matchar fälgens ytterdiameter och använd den för att jämföra hjulen
Finns ju 27" (630 mm ETRTO) också som eventuellt kan funka.

Wangler skrev:
> ..hur vet
> jag i så fall att det inte släpper från fälgen

Rätt däck för fälgen så släpper det inte för normala tryck - om inte antingen däck eller fälg är felproducerat - vilket är osannolikt.

Wangler skrev:
> (kan en för stor slang trycka av däcket från
> fälgen?)?

Nej.
Även en smal slang hade bar töjt sig tills dess att den fyllt däcket ändå, ger ingen skillnad på hur högt trycket blir.
Däremot kan en för stor slang göra monteringen knepigare, och öka risken för att slangen kläms mellan kanttråd och fälg. Men vanligaste konsekvensen av det är bara punktering vid pumpning.

Wangler skrev:

> det känns rimligt att den har rullat
> utan problem på de fälgar och däck som sitter
> på,

"logic is a way of going wrong with confidence"

I det här läget - mät.

Wangler skrev:
> Några andra idéer?

Brusten kanttråd kanske? Då släpper däcken lätt och kvickt

Hmm. Rubena låter bekant, så stod det kanske.
Så jag skall satsa på ett nytt 635 däck och anledningen att det gamla släpper är att det är gammalt?
Jag är ganska säker på att jag inte haft några slangar i kläm.

Wangler skrev:
> Så jag skall satsa på ett nytt 635 däck och
> anledningen att det gamla släpper är att det är
> gammalt?

Du kan ju alltid prova att montera framdäcket på bakhjulet. Om det funkar så vet du att det är samma fälgdimension fram och bak, och då ska du ha ett nytt 635 mm däck.

dabac skrev:
> Wangler skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så jag skall satsa på ett nytt 635 däck och
> > anledningen att det gamla släpper är att det
> är
> > gammalt?
>
> Du kan ju alltid prova att montera framdäcket på
> bakhjulet. Om det funkar så vet du att det är
> samma fälgdimension fram och bak, och då ska du
> ha ett nytt 635 mm däck.

Det tycker jag lät fiffigt, tackar! Skall prova det.

Tillbaka
Topp