Däckexplosionen. Går fälg att rädda…?

SörenS

Aktiv medlem
Däckexplosionen. Går fälg att rädda…?
Pumpade gubbcyklen till 4.2 bar. 5 min senare hör jag en mycket kraftig smäll. Tror ni fälgen går att rädda ;-)
Det som är svagt böjt är alltså inte däcket utan fälgen…
 

Bilagor

  • image.webp
    image.webp
    352.8 KB · Besök: 106
Senast ändrad:
Däckexplosionen. Går fälg att rädda…?
Är det fälgbroms? Då har du nog kört en bra bit under bromsytans slitagegräns. Nytt hjul behövs. Eller ny fälg om man vill krångla lite. Förmodligen billigare och enklare med ett nytt hjul av inte alltför dyr modell. Kolla även framfälgen efter slitage.
 
Däckexplosionen. Går fälg att rädda…?
Pumpade gubbcyklen till 4.2 psi. 5 min senare hör jag en mycket kraftig smäll. Tror ni fälgen går att rädda ;-)
Det som är svagt böjt är alltså inte däcket utan fälgen…

Svagt böjt? Det ser ut att ha gått hål i fälgen....jag hade kasserat.
Ja det är ett stort hål i fälgen samt att fälgens vägg har böjt sig 90 gr ut på en stor del av fälgen. Trodde ironin skulle framgå bättre.
Ja fälgen är bortom räddningen
 
Däckexplosionen. Går fälg att rädda…?
Ja, det ser onekligen ut som att fälgen är spräckt.
Antagligen var godset så nerslitet och tunnt där, så det gav sig när du pumpade däcket.
 
Däckexplosionen. Går fälg att rädda…?
Är det fälgbroms? Då har du nog kört en bra bit under bromsytans slitagegräns. Nytt hjul behövs. Eller ny fälg om man vill krångla lite. Förmodligen billigare och enklare med ett nytt hjul av inte alltför dyr modell. Kolla även framfälgen efter slitage.
Ja du har sannolikt rätt. Det är dumsnålt att inte byta bromsklossar i tid. Brukar tyvärr byta först när jag inte längre står ut med metallljudet. Du menar att det finns slitagegräns? Hur märker jag det?
 
Däckexplosionen. Går fälg att rädda…?
Du menar att det finns slitagegräns? Hur märker jag det?
En del fälgar har (hade?) olika markeringar.
Annars kunde den ambitiöse mäta fälgsidans tjocklek vid bromsytan och byta/kassera fälgen när det var ~1-2mm kvar. Oftast blev bromsytan konkav och sprack då förstås där den var som tunnast

Här är en googlad bild på hur det kan bli
0OIGB.jpg
 
Däckexplosionen. Går fälg att rädda…?
En del fälgar har (hade?) olika markeringar.
Annars kunde den ambitiöse mäta fälgsidans tjocklek vid bromsytan och byta/kassera fälgen när det var ~1-2mm kvar. Oftast blev bromsytan konkav och sprack då förstås där den var som tunnast

Här är en googlad bild på hur det kan bli
0OIGB.jpg
Ah, hög igenkänningsfaktor på den bilden
 
Däckexplosionen. Går fälg att rädda…?
Är det fälgbroms? Då har du nog kört en bra bit under bromsytans slitagegräns. Nytt hjul behövs. Eller ny fälg om man vill krångla lite. Förmodligen billigare och enklare med ett nytt hjul av inte alltför dyr modell. Kolla även framfälgen efter slitage.
Det är en biltemacykel och deras reservdelaspriser brukar vara mycket överkomliga.
 
Tillbaka
Topp