Däckhelv&%¤...behöver teknisk hjälp

Tegen

Ny medlem
Har en bakfälg till min 29er som strular. Har haft den hos två olika handlare och den är helt rak och ej oval enligt deras "hjulriktningssnurra". Har även bytt både däck och slang till sprillans nya. Inspekterat fälgbana, fälgtejp, rengjort osv. Däcket vägrar ändå krypa ut som det ska på fälgen vilket ger en oval rullbana och gör att cykel skumpar. Fattar fan inte vad jag gör fel?.
Någon som har något/några tips?

Vad är det för grejor?
Såpat fälgen?
Hur hårt pumpar du? Vissa kombinationer verkar kräva mer än maxtryck för att ploppa på plats.
Man kan massera (böja och bända) med "lagom" tryck för att hjälpa.

/Johan

Fälgen-Bontrager Mustang Disc, sitter på en Trek Superfly Comp från 2013.
Däck- Specialized renegade s-works. Pumpat till ca 4kg (kanske ska dra på mer?) initialt och hörde faktiskt det klassiska knakande ljudet och tänkte att yes..där poppade den på plats, men icke.
Har testat att massera tills jag fick kramp men har faktiskt inte såpat den!.

Jag har haft liknande problem. Såpade, pumpade galet hårt och väntade. Efter tio minuter hördes ett skarpt PLOPP och sen satt det perfekt.

Det var maxxis däck på WTB fälg; Nån slags slanglös-redo modell med klackar på fälg och däck.

Mer såpa, bra mycket högre tryck så borde det ge sig. Har själv skaffat någon gucka som jag smörjer på fälgsidorna vilket gör att däck sätter sig bättre. Verkar vara samma sak som däckfirmor använder när de monterar däck på nya fälgar - kilopriset är såklart högre.

Ok, då finns det fortfarande hopp känner jag, ska såpa och pumpa duktigt så får vi se vad som händer, tackar och bugar!

Såpa ja, mer än 4kg nej !

Tro mig, jag har gjort lite empiriska studier vad som händer om man pumpar för mycket...

Hade samma problem. Gjorde samma åtgärder som du. Visade sig till sist vara "fälgtejpen" som låg liiiite snett upp mot kanten på ett ställe. När det var fixat blev det perfekt igen!

Tegen skrev:
-------------------------------------------------------
> Fälgen-Bontrager Mustang Disc, sitter på en Trek
> Superfly Comp från 2013.
> Däck- Specialized renegade s-works. Pumpat till
> ca 4kg (kanske ska dra på mer?) initialt och
> hörde faktiskt det klassiska knakande ljudet och
> tänkte att yes..där poppade den på plats, men
> icke.
> Har testat att massera tills jag fick kramp men
> har faktiskt inte såpat den!.

Haft samma problem med de fälgarna. Diskmedel och pump till 6 bar för att få ett par Damp Hasse att sätta sig.

Gott mos, tack för alla tips, ska ta tag i det senare i eftermiddag tänkte jag. Får hålla till i källaren om däcket smäller..

Kung_Gustaf skrev:
> Glasögon känns som en bra idé om du ska
> överskrida maxtrycket.

Och proppar i öronen

Scut skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Glasögon känns som en bra idé om du ska
> > överskrida maxtrycket.
>
>
> Och proppar i öronen

Och nya kalsonger..

Det kan ju vara ett dåligt däck också som det blivit fel i tillverkningen med. Har ett Suomy däck som blir skevt på fälgen.

Haha, har fantamig varit ute i skogen och cyklat, därav tystnaden :)
Det finns faktiskt ett skyddsrum i vår källare, gick ner dit, krängde av rubbet och tog en sista titt-allt ok. På med diskmedel, pumpa ca 4,5 kg, knak..knak men inget, röjde lite i förrådet och plötsligt sa det bara pjooiiinngg..sen satt det som en smäck.
Humöret och helgen räddade, ber att få tacka för de handfasta råden!

Senast ändrad:
Skönt att det verkat lösa sig, men ofta på bontragerfälgar så kan original fälgbandet sitta dåligt och ställa till det, så kontrollera där först vid framtida problem

Överskridet maxtryck är nog mer känsligt med slanglöst typ stans-fälgar än vanlig däck och slang, jag gör inte om det i alla fall, det var riktigt obehagligt när däcket small av från fälgen!

Tillbaka
Topp