Däckmärken i golv

Mapenier

Medlem
Däckmärken i golv
Hej!
Efter en lång tur i skogen tidigare i sommar så var jag för lat när jag väl kom hem, och ställde bara cykeln i hallen precis innanför lägenhetsdörren istället för att göra rent den, bära in den, och hänga upp den på sin hedersplats i vardagsrummet.
När jag sen nästa dag flyttade cykeln så hade det blivit bruna märken i golvet (vit/svart plastmatta) från däcken.
Har skrubbat och skurat och testat mycket men vill inte heller skrubba sönder golvet. Finns det nån som har råkat ut för detta problem och har nån bra lösning...?

Däckmärken i golv
Kemikalier från gummit har trängt in i mattan. Frågan hur djupt, risk stor att det inte går att få bort med mekanisk åverkan. Utan någon kemisk/uv poses är ända lösningen. Du får nog kontakta en matt tillverkare. jag har nämligen samma "problem" Då jag ändå skal få mattan bytt har den fått stå ut mycket på sistone var köpte du/vilka däck är det

Senast ändrad:
Däckmärken i golv
Sabbade ett nyslipat parkettgolv med racerdäck. Fick absolut inte bort det. Provade tom med fälgrengöringsspray.

Har flyttat från lägenheten nu. Fick ingen anmärknimg vid flyttbesiktningen. Geologen hade visst inte samma flyt med sin hyresvärd, he he.

Däckmärken i golv
Jag föreslår som vanligt suddgummi, tandkräm, autosol. Prova i den ordningen jag skrivit. Det har funkat för mig. Till och med på rostfläckar. Kan tyvärr inte ta något ansvar för ditt försök. Lycka till!

Däckmärken i golv
Jag brukar använda radergummi för blyerts men det fungerar nog inte om det löst sig kemikalier på djupet i mattan, funkar dock bra på ytliga gummimärken. Inget toppentips men kan vara värt ett försök.
Edit
Såg att du redan fått det förslaget

Senast ändrad:
Däckmärken i golv
Tack för alla tipsen!
Ska testa lite och se. Som tur är så har jag sparat spillbitar av det golvet så kan testa på en spillbit först och se så det inte förstör mattan än mer...

Däckmärken i golv
Har testat med suddgummi och tandkräm (dock inte båda samtidigt) utan minsta synliga effekt. Ska köpa sånt fläcksudd och testa.

Vad gäller vilka däck det är så är jag osäker eftersom jag bytt däck oftare än cykelbyxor under sommaren, men av mönstret att döma så ser det ut att vara två olika bontrager-däck.

Vad gäller att sy däckskydd så hade det inte hjälpt i detta fall eftersom jag förmodligen hade varit för lat för att sätta på dom iaf. Men i fortsättningen lär jag ju alltid se till att hänga upp cykeln på sin rätta plats.

I värsta fall får jag investera i en ful hallmatta att lägga över fläckarna så är problemet löst... typ...

Däckmärken i golv
Har det gått på djupet så är det nog svårt att fixa. Om du har en spillbit över så kanske du kan experimentera på den genom att först (be)fläcka den. Lite sjukare ideer som man kan tänka sig är ju om man kan "förtunna" färgpåslaget och dra ut det i fuktigt tillstånd. Typ med salt, mjöl eller sågspån. Eller kanske tygbit och strykjärn på. Men det blir ju förmodligen bara en massa dödfött jobb.

Tillbaka
Topp