Framförallt är det väl att det det vibrerar mycket mer med högt tryck, och att det då försvinner en massa energi för att flytta cykeln och dig upp och ned, plus att din kropp tar upp vibrationerna som gör att det inte är bra med för högt tryck. Om däcket istället direkt får ta hand om ojämnheterna i vägen slipper man alla de energiförlusterna. Jag kan slå vad om en miljon att det inte vibrerar så mycket att däcket tappar greppet om vägen vid vanlig landvägskörning.
Inklistrat från tråden om tyskt mtbdäckstryckstest:
"Jag läste ett liknande test i somras i Bicycle Quarterly där man testade olika landsvägsdäck i praktiken, på vanlig asfalt. Slutsatsen blev att bredare däck i sig är snabbare, och att breda däck inte påverkas speciellt mycket av lågt tryck. Problemet är bara att det inte finns några breda däck som är konstruerade på samma vis som racingdäck, breda däck har övervägande grovmönstrat gummi, grövre kord, och är inte lika välgjorda och påkostade som smala racingdäck.
Jag själv blir helt klart lurad av att det _känns_ snabbt med hårt pumpade däck. När jag efter att ha läst testet i BQ släppte ut en hel del luft ur mina Schwalbe Kojak 35 mm, efter att alltid ha haft maxtryck i dem, var första intrycket nästan som om jag cyklade i lera. Men när jag sedan provrullade och tog tid nedför en flack backe, var det snabbast med lägre tryck.