däckstryck räcer

Atlas

Aktiv medlem
däckstryck räcer
Vad kör ni med? I skogen har vi ju nya råd och rön och lågtrycksmaffian har vunnit. Hur är det på landsväg? finns det tyska tester (skulle verkligen uppskattas, en mycket god kompis och jag dividerar). Ni har ju luftmotstånd och vikt som är avgörande på ett helt annat sätt men misstänker att också ni kan bli lurade av känslan av ett par stenhårda däck. Hur gör proffsen?
-inte att förglömma, mtb proffsen körde stenhårt för inte så länge sedan med.

däckstryck räcer
Michelin har en graf över rekommenderat lufttryck baserat på vikt

justepression.gif

http://two-wheels.michelin.com/2w/f...codePage=8092004154733_17092004111118&lang=EN

Det står inget om däcksbredd, men jag antar att de använder 23mm?

/Håkan

däckstryck räcer
jag kör med 7 bar fast jag väger 83 kg, så jag passar inte in i grafen...
Jag har provat högre tryck men inbillar mig att jag blir tröttare av skakningarna från vägen, rullmotståndet märker inte jag så stor skillnad på.

däckstryck räcer
Jag kan hålla med om att det blir lite stötigt. Jag brukar köra lägre tryck på träning. Men när det är tävling så tror jag på att lura hjärnan. Högt tryck och nyrakade ben måste gå fortare ;)

däckstryck räcer
Ju högre tryck, desto lägre rullmotstånd orsakat av själva däcket. Men, när trycket är högre kommer däcket att tillbringa lite mer tid utan kontakt med underlaget, vilket kan öka framdrivningsförluster och ger sämre grepp, särskilt när det är fuktigt på vägytan (då är greppet huvudsakligen bestämt av kontaktytans storlek, för ett och samma däck). Nånstans, olika beroende på däck, vägytans kondition och belastningen på däcket, finns ett tryck som ger lägsta möjliga effektförluster sammantaget. Utan effektmätare blir det nog svårt att hitta precis rätt, men nära kan man säkert komma med lite enklare jämförande tester på egen hand.

däckstryck räcer
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ju högre tryck, desto lägre rullmotstånd
> orsakat av själva däcket. Men, när trycket är
> högre kommer däcket att tillbringa lite mer tid
> utan kontakt med underlaget, vilket kan öka
> framdrivningsförluster och ger sämre grepp,
> särskilt när det är fuktigt på vägytan

På vilket sätt skulle framdrivningsförlusterna öka genom mindre markkontakt?

däckstryck räcer
>På vilket sätt skulle framdrivningsförlusterna öka genom mindre markkontakt?

Tänk dig extremfallet att cykla på fälgen utan däck. Hur fort skulle det gå?

däckstryck räcer
MagnusA skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ju högre tryck, desto lägre rullmotstånd
> > orsakat av själva däcket. Men, när trycket
> är
> > högre kommer däcket att tillbringa lite mer
> tid
> > utan kontakt med underlaget, vilket kan öka
> > framdrivningsförluster och ger sämre grepp,
> > särskilt när det är fuktigt på vägytan
>
>
> På vilket sätt skulle framdrivningsförlusterna
> öka genom mindre markkontakt?

Slir.

däckstryck räcer
Ahh, aber bitte ein deuche test ;) Intressant läsning faktiskt. Jag följer med intresse, har funderat på "Ju högre tryck, desto lägre rullmotstånd orsakat av själva däcket". Kan förstå hur detta är applicerbart på ett slätt betongunderlag men asfalt som oftast är ganska grov måste ju vara något helt annat.
-Ju hårdare däck desto större blir kraften som går åt att deformera däcket så att det kan rulla över ojämnheterna.

däckstryck räcer
Ja, spinner man så går det inte så bra, naturligtvis, men då Geologen skrev "...öka framdrivningsförluster och ger sämre grepp..." så tolkade jag det som om det var två olika saker som avsågs.

Men jag har svårt att se att man skulle kunna öka trycket i däcket så mycket att man skulle få högre förluster pga att man spinner.

däckstryck räcer
Inte spinner så man själv märker det. Troligtvis handlar det om mikroskopiska episoder. Men om man spinner en millimeter för varje decimeter, så gör det en procent... (Bara som räkneexempel!)

däckstryck räcer
men motståndet pga av det ojämna underlaget mot för hårt pumpade däck måste ju vara intressantare? Och längd kontra bredd på däckets deformationszon.

däckstryck räcer
Vilka orsakerna än är, så är slutsatsen ändå att det finns en gyllene medelväg, så att säga. Ett tryck för varje given situation, som ger lägst förluster totalt sett. Gissningsvis är det trycket lägre än många tror.

däckstryck räcer
hmm, enligt Franskt fint test så kör jag ju med 0,8bar för högt. Kanske får sänka trycket till våren. Men innan dess blir det inte mer än 3bar någon gång. :)

däckstryck räcer
Framförallt är det väl att det det vibrerar mycket mer med högt tryck, och att det då försvinner en massa energi för att flytta cykeln och dig upp och ned, plus att din kropp tar upp vibrationerna som gör att det inte är bra med för högt tryck. Om däcket istället direkt får ta hand om ojämnheterna i vägen slipper man alla de energiförlusterna. Jag kan slå vad om en miljon att det inte vibrerar så mycket att däcket tappar greppet om vägen vid vanlig landvägskörning.

Inklistrat från tråden om tyskt mtbdäckstryckstest:

"Jag läste ett liknande test i somras i Bicycle Quarterly där man testade olika landsvägsdäck i praktiken, på vanlig asfalt. Slutsatsen blev att bredare däck i sig är snabbare, och att breda däck inte påverkas speciellt mycket av lågt tryck. Problemet är bara att det inte finns några breda däck som är konstruerade på samma vis som racingdäck, breda däck har övervägande grovmönstrat gummi, grövre kord, och är inte lika välgjorda och påkostade som smala racingdäck.

Jag själv blir helt klart lurad av att det _känns_ snabbt med hårt pumpade däck. När jag efter att ha läst testet i BQ släppte ut en hel del luft ur mina Schwalbe Kojak 35 mm, efter att alltid ha haft maxtryck i dem, var första intrycket nästan som om jag cyklade i lera. Men när jag sedan provrullade och tog tid nedför en flack backe, var det snabbast med lägre tryck.

däckstryck räcer
Jag har helt enkelt följt michelin-grafen senaste halvåret. Innan dess körde jag med något bar högre.
Eftersom det står på papper måste det ju vara bäst.... Om det gjorde någon skillnad har jag ingen aning om.

Senast redigerad av en moderator:
däckstryck räcer
Gafen ovan skall man nog ta som en rekomdenation. +- 20 % är inget fel. Kolla vad som står på däcket. Om du väger 70 kg så lägger du dig lite över medelvärdet. väger du mer så pruta uppåt.

En annan tumregel är att tänka på att man skall ha lika stor mängd luft i däcket. Om du kör med 8 kg i ett par 23 mm däck skall du ha 9.5 i ett par 21 mm:s och 11.5 i ett par 19 mm:s. Luftenmängden i däcket är det samma som energi. Samma energi skall dämpa dig oavsett hur stora eller hur smala däck du har. Om vi översätter resonemanget till ett 2" MTB däck så hamnar du på 1.7 kg vilket väll är vad "lågtrycksmaffian" tycker är lagom.

däckstryck räcer
Jag har Schwalbe Ultremo. När jag hämtade cykeln sa de till mig att -"både vi och tillverkaren har testat och rekomenderar att aldrig ha lägre tryck än 7 bar, de här däcken kan bete sig underligt då."

Jag har kört med 8.5 - 9 bar och väger ca 73 +- nåt kilo beroende på säsong och kost. Det kanske är lite mycket men jag provar mig fram eftersom cykeln är ny för hösten.

däckstryck räcer
Kom på att jag har hört att däcket ska sjunka ca 15% av höjden vid belastning för att rulla optimalt. Men bredare däck rullar alltså lättare än smalare, Michelin pro2race 25 mm ger mindre motstånd än 23 och 21.

däckstryck räcer
Vid högre tryck försvinner rörelseenergi som från början var riktad framåt upp i hojen och kroppen. mindre vibrationer = lägre rullmotsånd. det försvinner mindre energi om endast däcket anpassar sig till ojämnheterna i marken, ska hela ekipaget flyttas i höjdled försvinner mer energi. Naugas jämförelse mellan 21,23 och 25 mm stämmer nog. däckskonstruktion spelar också in, optimal form på kontaktytan kombinerat med att däcket anpassar sig efter underlaget borde alltså vara optimalt.
Tyska tester kanske håller med mig.

däckstryck räcer
Jag drar alltså slutsatsen att man håller på att exprementera och revidera inom lvg också? Det är ju ganska ofta som gamla sanningar växer fast och slutar ifrågasättas. Skall bli kul att höra vad kompisen säger efter helgens träningscyklande på löparbanan på bosön. Han skulle prova runt lite efter vårat snack, 14bar och 19mm tub på zip matchat mot 26 mm kanttråd och rejält sänkt tryck skall testas.

däckstryck räcer
Smala däcks, under 25-28 sisådär, optimala tryck är högt, och rullmotståndet ökar snabbt vid för låga tryck. Bredare däck är mindre känsliga. Som jag skrev tidigare har jag tyckt mig förstå att optimalt tryck ligger vid ca 15% kompression av däckshöjd/-bredd, dvs ca 5 mm för 32 mm däck, 3,5 för 23 osv. Däckets konstruktion spelar mycket större roll än bredden vad gäller rullmotstånd, men är däcken "lika" rullar bredare däck lättare.

däckstryck räcer
Riktiga lvg-cyklister kör väl alltid med maximalt tryck. Det är helt enkelt coolare, ser bättre ut och måste således vara snabbare.
Optimalt är däck som klarar extremt tryck som Tufo, 14-16 bar på tempohjulen & sen iväg!!!

däckstryck räcer
Naugas: Känns som tur att jag inte väger mer än jag gör då, ser ut att behöva kör med en 11bar om inte mer i däck till våren. Är mycket de för mig på 60kg.

däckstryck räcer
Atlas skrev:

> -inte att förglömma, mtb proffsen körde
> stenhårt för inte så länge sedan med.

va? kör dom pluffs pluffs däck i xc spåren nu? tur man är omodern.

däckstryck räcer
caprain8track: 1,5-2 bar i xcdäcken ja beroende på teknik och vikt. Om man kör med stans vill säga, säkert lite högre med slang. runt 2,1-2,3". Grymt bra.

däckstryck räcer
Ingen här som läser Kadens?
På framsidan av senaste numret står det "Stort test! Landsvägsdäcken som rullar bäst", och i artikeln finns tabeller över 1: Effektförlust i watt på slätt & grovt underlag, 2: Däckens genomsnittliga effektförbrukning (slätt/grovt) 3: Däcktrycktest (Conti US vs, Vittoria OC CX)
4: Praktiskt test av däcktryckets betydelse för accelerationsförmågan.

Atlas: Tubisar har väl "alltid" lägre rullmotstånd än kanttråd? Och på Bosön ligger väl nån gummibeläggning dessutom? Det kommer nog bli svårt att överföra resultaten till asfalt?

däckstryck räcer
mamme1 skrev:
> Ingen här som läser Kadens?
> På framsidan av senaste numret står det "Stort
> test! Landsvägsdäcken som rullar bäst", och i
> artikeln finns tabeller över 1: Effektförlust i
> watt på slätt & grovt underlag, 2: Däckens
> genomsnittliga effektförbrukning (slätt/grovt)
> 3: Däcktrycktest (Conti US vs, Vittoria OC CX)
> 4: Praktiskt test av däcktryckets betydelse för
> accelerationsförmågan.
>
> Atlas: Tubisar har väl "alltid" lägre
> rullmotstånd än kanttråd? Och på Bosön ligger
> väl nån gummibeläggning dessutom? Det kommer
> nog bli svårt att överföra resultaten till
> asfalt?

Tvärtom är det väll om man ska tro de där tyska testerna. Kantråd har lägre rullmotstånd?

Dock föredrar jag tubdäck. Enda ti man får punktering då.....

däckstryck räcer
Ja och inte hjälpte det till att han hade med sig fel dojjor... det blev inget testat den helgen. Och det är någon typ av gummibeläggning, det roliga var att ingen av träningscyklisterna där hade funderat på att köra något annat än smalt och stenhårt.

däckstryck räcer
cerro skrev:
> caprain8track: 1,5-2 bar i xcdäcken ja beroende
> på teknik och vikt. Om man kör med stans vill
> säga, säkert lite högre med slang. runt
> 2,1-2,3". Grymt bra.

tacka vet jag när man körde Dart/Smoke kombinationen och bara pumpa lite extra på tävlingsdagar. Har jag inte mina python stenhårda så kränger dom jävlarna av fälgen (717disc) i kurvorna!!!

däckstryck räcer
cerro skrev:
> Naugas: Känns som tur att jag inte väger mer än
> jag gör då, ser ut att behöva kör med en 11bar
> om inte mer i däck till våren. Är mycket de
> för mig på 60kg.

Enhjuling med 20mm-däck? :)

däckstryck räcer
VCN: 2-hjuling så klart. Var väl det testet var med eller?

captain8track: Hur är stenhårt då? Python har ju jättestor luftkammare så de är perfekta att köra med lågt tryck. Jag kör med 2,2" Race King som är i samma storlek om inte större med 1,8-1,9bar med slang. Iofs då med FRMfälgar som har lägre kanter där däcket sitter bättre än på XC717 men ändå.

däckstryck räcer
Du måste titta fel i tabellen cerro - dina 2,2" är ca 55 mm breda, tabellen jag postade är nog tänkt för landsvägsåkare och går bara upp till 37 mm bredd, men 37 mm och 60 kg ger ca. 2,5 bar bak (35 kg vikt på bakhjulet). Och det blir ändå lägre för dina 55 mm, under 2 bar i bakhjulet åtminstone.

däckstryck räcer
Naugas: När jag pratade om tabellen var det mina kommande 20mm lvgdäck jag pratade om. då tubdäck med iofs. Men såg nu när jag läste texten under tabellen att jag tänkt fel. Känns som det blir väldigt lågt lufttryck på racer med de om man är lätt.

däckstryck räcer
Du får väl lägga på dig några kilon helt enkelt...! Är det av estetiska skäl du vill ha smala däck? De är ju lättare men rullar tyngre och är mer obekväma än bredare. Fast det är väl svårt att hitta lite bredare tubdäck, det finns några modeller kring 25-28mm men var de går att få tag i vete fanken.

Tillbaka
Topp