däcktips önskas till mtb ss/fixed

• Trådstartare Trådstartare mao
  • Start datum Start datum

mao

Aktiv medlem
26" mtb med följande setup: 44-16 fixed för gatan och 40-20 ss för stigarna.
Cykelpendlar de flesta milen varvat med oftast torra skogsturer.
Tänkte själv på Continental Double Fighter men efter att ha hört en del tveksamma omdömen så valde jag bort det.
Det ska helst av naturliga skäl (flipflop) vara symmetriskt i mönstret.
Gärna hyfsat billigt alternativt grymt slitstarkt.
Någon som har tips?

Hatar att vara en glädjedödare men:

Saker som rullar bra på gatan rullar mindre bra i skogen. Samma sak med skogsdäck på asfalt, ren skit. Detta då skogsdäck har ganska höga mönster på sidorna för att greppa göttigt på lösa stigar/grus. Höga kanter på asfalt ger ostabil känsla och minimalt med grepp vid sväng. Streetdäcken har rundare profil vilket ger större anläggningsyta på asfalt men dessvärre sämre gepp ute i skogen.

//Fredrik

Det är nästan omöjligt att rekomendera någonting då man inte vet vad du prioriterar i en omöjlig kompromiss. Men jag gör ett försök -Kenda Tomac Small Block Eight.

KEN093-195.jpg ht=200

http://www.cyclecomponents.com/1/sv...-21/kenda-tomac-small-block-eight-26x195.html

Ett "skogsdäck" med lågt rullmotstånd på asfalt som klarar både högre och lägre däcktryck än ett standard MTB-däck. Dyra är de också.

Senast redigerad av en moderator:
Finns ett liknande däck kendadäcket, från Michelin. XC dry tror jag att de heter, 2 tum breda, med jämnt mönster över hela däcket. Grymt rullmotstånd, bra luftkammare, med lite lägre tryck rätt så bra grepp. Jag kör dom på pendelhojjen som får agera xc-cykel på allt från grusväg till blöt stig. Är nog lite billigare än kendadäcket också.. (orkar inte leta fram länk dock..)

Kendadäcken verkar närmast perfekta, lite dyra men jag får väl spara på något annat. En del fina omdömen på ex. mtbr.com
Michelindäcket kanske kan funka fram.
Tack ska ni ha!

Inte alls en omöjlig kompromiss, mitt tips är flyhweight 330:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5842

Mtb däck som rullar sjukt bra och funkar i skogen (med lågt tryck) om det är torrt och man kör lite mjukt. Roliga snarare än greppiga dock. Just nu har dom suttit på pendlaren ett bra tag, och dom verkar hålla helt ok för att vara lättviktsprylar. Dåligt punkaskydd men funkar bra om du kör slanglöst.

Eftersom du ska köra flipflopp så gissar jag att du kommer att ha bromsar, det här däcket lär ju inte hålla att skidda med. Rättvänt på asfalt och felvänt i skogen skulle jag köra.

Tillbaka
Topp