Däcktips?

Brorsan

Ny medlem
Däcktips?
Tjenare!
Jag skulle behöva lite tips ang däck till min cykel. Jag misstänker att det finns massa trådar om detta, men jag är ny här å har noll koll...
Jag cyklar stig , mestadels i Högbo utanför Gävle. Jag har en 26":are med extrem dåliga, grova och tungrullade däck, så dom måste bytas.
Har ni några tips på däck som rullar lätt men ändå går bra i skogen?

Däcktips?
Brorsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Tackar för tipsen!
> Hur funkar det med slanglöst? Är det nånting
> att satsa på?

Ja det tycker jag. För mej har det funkat kanon. Men en del däck ska tydligen vara lite bökigare att få täta. Om du ska köra swalbe så kan det vara bra att välja en snakeskinvariant då dom har lite tåligare däckssidor.

Däcktips?
Kör nu med Hutchinso Toro Tubeless Hardskin RR och är mycket nöjd med dem, funkar på alla underlag (med undantag för asfalt där de känns lite tungrullade, vilket i iofs är helt ointressant). Hade tidigare Racing Ralph / Rocket Ron kombo men hade problem med att få dem täta tubeless, "burpade" och kändes allmänt sladdriga.

Däcktips?
Tackar för tipsen! Känner dock att jag ändå har lite för dålig koll på en del saker.
Det här med slanglöst, hur funkar det rent praktiskt när man ska montera?
Hur funkar det med ventilen?
Tänkte att jag skulle beställa från bikester, men tycker att "beskrivningarna" där är kass. Hur vet man om det är ett slanglöst däck man beställer och ingår det en lös ventil då?

Däcktips?
Brorsan skrev:
> Tackar för tipsen! Känner dock att jag ändå
> har lite för dålig koll på en del saker.
> Det här med slanglöst, hur funkar det rent
> praktiskt när man ska montera?
> Hur funkar det med ventilen?
> Tänkte att jag skulle beställa från bikester,
> men tycker att "beskrivningarna" där är kass.
> Hur vet man om det är ett slanglöst däck man
> beställer och ingår det en lös ventil då?

Däcktips?
Mitt stalltips.

Racing Ralph bak och Nobby Nic eller Rocket Ron fram. Viktigast är att köpa Evo gummit och inte Performance, det suger.

Förstår inte heller grejen med slanglöst om man inte kör extremt låga tryck. Men många gillar ju det uppenbarligen.

Däcktips?
Jag är seriöst intresserad av vad som är den stora grejen med slanglöst?

Som jag har förstått det så är en fördel att kunna gå ner till lägre tryck, då genomslagspunka inte existerar. Korrekt?

En annan fördel verkar ju vara att vissa småpunkteringar har en tendens att lyckas laga sig själva. Korrekt?

Det är väl inte lättare än slang?

Det är väl mycket söligare när man ska byta däck?

Vissa fälgar eller däck verkar hopplösa att få täta?

Ofta "fylla på" med luft?

Personligen så gillar jag att kunna byta till olika däck beroende på var jag ska hoja. Är det några mil grus på schemat så blir det just nu Racing Ralph och Thunder Burt, ska jag ut i skogen så blir det Rocket Ron och Nobby Nic, om man orkar byta såklart. Händer inte varje gång. Men ett antal gånger på ett år så byts ju däcken fram och tillbaka. Hur smidigt går det när man kör slanglöst? Är inte det mer en lösning för att lägga på däcken och låta dom ligga hela året typ?

Vad gäller punka risken så tror jag jag har punkat MTB typ en gång sedan jag köpte den första för fem år sedan. Visst, jag kör inte tokmycket, men punkteringar är uppenbarligen ingen nagel i ögat för mig, går ju även att köra kraftigare slang om man vill, men dom är såklart tyngre då. Men det är ju bara min nyans. Så, seriöst, vad är det som är bäst med slanglöst?

/Putteman

Däcktips?
Putteman skrev:
> Jag är seriöst intresserad av vad som är den
> stora grejen med slanglöst?
>
> Som jag har förstått det så är en fördel att
> kunna gå ner till lägre tryck, då
> genomslagspunka inte existerar. Korrekt?

Det ger också en bättre känsla och bättre rull vid låga tryck så bara däcket och ingen slang ska deformeras. Men det är nog ganska marginellt utom vid jämförelse med tyngre slangar.

> En annan fördel verkar ju vara att vissa
> småpunkteringar har en tendens att lyckas laga
> sig själva. Korrekt?

Japp. Jag har nog gått från en punka i veckan i snitt till en sedan april förra året. Har sett ett litet hål i framdäcket tätas medan jag cyklade, först små vita fontäner sedan tätt.

> Det är väl inte lättare än slang?

Jo. Men kanske inte jättemycket beroende på hur man gör. Jag har nog sparat ett knappt hekto på hjulparet. Från 150-200g slangar som ändå inte höll till dryga decilitern tätnintsvätska plus tejp och ventil. Jag hade nog kommit undan med mindre vätska men prioriterar att slippa kleta med det.

> Det är väl mycket söligare när man ska byta
> däck?

Ja. Inte mycket att säga om det ;-)
> Vissa fälgar eller däck verkar hopplösa att få
> täta?

Ja. Även inom samma sorts däck verkar det kunna variera. Och vissa däck-fälgkombinationer verkar också hopplösa. Funkar bäst med tyngre däck, typ 700g plus, där däcket är rätt tjockt. Men även lättare fungerar med lite tur och tålamod.

> Ofta "fylla på" med luft?

Inte oftare än slang om det funkar som det ska. Inte så länge däcken är hyfsat fräscha iaf. Med några hål som tätats behöver det pumpas oftare.

Däcktips?
> täta?

Ja. Även inom samma sorts däck verkar det kunna variera. Och vissa däck-fälgkombinationer verkar också hopplösa. Funkar bäst med tyngre däck, typ 700g plus, där däcket är rätt tjockt. Men även lättare fungerar med lite tur och tålamod.

Schwalbes och specializeds däck som väger runt 500-550g är helt galet enkla att få täta.
Specialized fastrak control har jag provat att köra helt utan vätska och det funkade :)

Däcktips?
Putteman skrev:
> Jag är seriöst intresserad av vad som är den
> stora grejen med slanglöst?
>
> Som jag har förstått det så är en fördel att
> kunna gå ner till lägre tryck, då
> genomslagspunka inte existerar. Korrekt?
>
> En annan fördel verkar ju vara att vissa
> småpunkteringar har en tendens att lyckas laga
> sig själva. Korrekt?
>
> Det är väl inte lättare än slang?
>
> Det är väl mycket söligare när man ska byta
> däck?
>
> täta?
>
> Ofta "fylla på" med luft?
>
> Personligen så gillar jag att kunna byta till
> olika däck beroende på var jag ska hoja. Är det
> några mil grus på schemat så blir det just nu
> Racing Ralph och Thunder Burt, ska jag ut i skogen
> så blir det Rocket Ron och Nobby Nic, om man
> orkar byta såklart. Händer inte varje gång. Men
> ett antal gånger på ett år så byts ju däcken
> fram och tillbaka. Hur smidigt går det när man
> kör slanglöst? Är inte det mer en lösning för
> att lägga på däcken och låta dom ligga hela
> året typ?
>
> Vad gäller punka risken så tror jag jag har
> punkat MTB typ en gång sedan jag köpte den
> första för fem år sedan. Visst, jag kör inte
> tokmycket, men punkteringar är uppenbarligen
> ingen nagel i ögat för mig, går ju även att
> köra kraftigare slang om man vill, men dom är
> såklart tyngre då. Men det är ju bara min
> nyans. Så, seriöst, vad är det som är bäst
> med slanglöst?
>
> /Putteman

Psst.. vi som känner oss nöjda med slang slipper köra slanglöst.

Däcktips?
Stigtramparn skrev:
> Förstår man inte grejjen med slanglöst har man
> troligen aldrig provat det eller kör på tok för
> mesiga stigar :-)

Eller så är man less på att behöva stanna när folk som kör slanglöst har punkat.

Edit snavfel

Senast ändrad:
Däcktips?
grump skrev:
> Stigtramparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förstår man inte grejjen med slanglöst har
> man
> > troligen aldrig provat det eller kör på tok
> för
> > mesiga stigar :-)
>
>
> Eller så är man less på att behöva stanna när
> folk som kör slanglöst har punkat.
>
> Edit snavfel

Jag har fått stanna betydligt oftare för folk med slang som punkat. Men när slanglöst väl havererar kan det ta en evig tid om personen ska hålla på och pilla istället föratr bara hiva i en slang eller kör med fälgband med fast ventil och saknar fälgtejp under.

Däcktips?
Att testa att köra Race King slanglöst botade mig effektivt från att slösa tid på på kladdet. Hade jag gillat kladd kunde jag utbildat mig till förskollärare istället.

Däcktips?
Ja jag vet inte hur de burit sig åt med det förträffliga slanglösa alternativet. Många stopp har det blivit så jag har inte känt mig så lockad att prova :-p

Däcktips?
Jag har behövt kladda lite en gång. Då hade jag kavlat av däcket och fått med tejpen. I skogen stoppade jag bara i en slang, ungefär samma jobb som att byta en slang. Hemma fick jag spola av allt och tvätta fälgen så att den kunder tejpas om. Det var lite kladdigt.

Däcktips?
Brorsan skrev:
> Tjenare!
> Jag skulle behöva lite tips ang däck till min
> cykel. Jag misstänker att det finns massa trådar
> om detta, men jag är ny här å har noll koll...
> Jag cyklar stig , mestadels i Högbo utanför
> Gävle. Jag har en 26":are med extrem dåliga,
> grova och tungrullade däck, så dom måste bytas.
>
> Har ni några tips på däck som rullar lätt men
> ändå går bra i skogen?

Jag var där och cyklade förra veckan och det gick bra med Thunder Burt överallt, även på den orangea 20km slingan som är allt annat än fin. Annars skulle jag rösta på Rocket Ron det är fina däck.

Däcktips?
Putteman skrev:
> ..... Så, seriöst, vad är det som är bäst
> med slanglöst?
>
> /Putteman

I prioriterad följd:
1. Man kan ha lägre däcktryck utan att punktera viket ger bättre grepp och lägre rullmotstånd på stig och grus.
2. Färre punktering genom att risken för snake-bites elimineras och att mindre hål tätas automatisk av geggan
3. Friktionen mellan slang och däck elimineras vilket också sänker rullmotståndet oavsett underlag
4. Något mindre vikt. Jag använder ca 60 g gegga per däck som är ca. hälften av vikten på en bra slang

Däcktips?
För att utgå från ursprungsfrågan så kan jag tipsa om att inte köpa contenintal raceking, dra mej i tasken vilket skit däck, funka bra på grusväg men så fort man kom in på nån stig med en liten rot eller kotte eller vad som helst så blev det hjulspinn med följd av att man fick kliva av cykeln mitt i vissa backar,FYFAN. Nu beställde jag schwalbe noby nic för dom vet jag är bra, trevlig kväll alla

Däcktips?
Då är ju frågan vilken gummiblandning var det på Raceking? Det är ju stor skillnad på de olika.
Sedan spelar ju trycket stor roll med, men visst det är lägre nobbar än Nobby Nic.

Frid!

Senast ändrad:
Däcktips?
gyttorparn skrev:
> För att utgå från ursprungsfrågan så kan jag
> tipsa om att inte köpa contenintal raceking, dra
> mej i tasken vilket skit däck, funka bra på
> grusväg men så fort man kom in på nån stig med
> en liten rot eller kotte eller vad som helst så
> blev det hjulspinn med följd av att man fick
> kliva av cykeln mitt i vissa backar,FYFAN. Nu
> beställde jag schwalbe noby nic för dom vet jag
> är bra, trevlig kväll alla

Så illa är det inte. Inte black chilli varianten iaf med normalt tryck. Man får tänka lite annorlunda för att svänga dock, men rötter och stenar går ju bra så länge det inte är dyngblött iaf. Lera däremot förvandlar cykeln till en trainer - det bara spinner med lite lätt motstånd...

Men å andra sidan finns det ju massor av däck som har bättre grepp. De rullar dock oftast klart sämre.

Däcktips?
Jag har inte testat andra däck än Rapid Rob men jag har varit jättenöjd. Ett par genomslagspunkeringar utan en skråma i däcket, och har klarat lågt tryck så många gånger att corden i däcksidan börjar komma fram. Men håller än.
Bästa omdömet har nog varit dom gånger cykelsällskapet påpekat dåligt underlag och jag inte ens reagerat på det.

Däcktips?
Bytte från halvslitna Conti Race King till Schwalbe Thunder Burt Liteskin Tubeless. Totalt smått otroliga -300g per hjul...

Ganska enkla att montera. 50ml tätningsvätska i varje och så drog jag liksom ut däcksidorna mot fälgkanten. Tryckluft. Helt täta idag efter natten och ingen tätningsvätska någonstans!

Däcktips?
Ni som testat många olika däck vilka av de snabba däcken har bäst blöt förmåga typ berghällar rötter.

Jag har kört på Raceking X-king båda BC samt har nu rocket ron evo och jag upplevde continental däcken som ok fäste men RoRo är som bambi på hal is så fort jag kommer ut på en blöt berghäll så är det nollfäste.

Är RaRa samma som RoRo i fäste?

Däcktips?
Jag tycker som nån skrev att Racing Ralph är ett toppenval för Gästrikeskogar. Med EVO gummi så funkar de fint på sten och rötter och är ändå lagom på släta sandmoar och finstigar.
Har kört Gästrike XC cup med dom och det har funkat fint

Däcktips?
Fråga: Jag satte på Schwalbe Thunder Burt Liteskin, TL. Bytte från Conti RaceKing med slang. Idag när jag provade med samma tryck som med slang så kändes det lite såsigt & däcken deformerades o hasade - ja, ni vet..

Så, med TL ska man gå upp lite i tryck jmf med däck med slang för att få motsv känsla?

Däcktips?
julgus skrev:
> Fråga: Jag satte på Schwalbe Thunder Burt
> Liteskin, TL. Bytte från Conti RaceKing med
> slang. Idag när jag provade med samma tryck som
> med slang så kändes det lite såsigt & däcken
> deformerades o hasade - ja, ni vet..
>
> Så, med TL ska man gå upp lite i tryck jmf med
> däck med slang för att få motsv känsla?

Nej nej nej, tvärt om, hela tanken med tl är att kunna gå ner i tryck och få skönt och bra grepp, MEN välj inte liteskin, utan stabila/förstärkta sidor. Då slipper du sladder känslan.

Tillbaka
Topp