Däcktråden om FMT

superbrat

Medlem
Däcktråden om FMT
Jag kör
Torrt: Hutchinson Python 2,0:or fram o bak
Blött: Schwalbe NN 2,25 fram och bak

trycker nog i 2,6-2,8bar oavsett vilka jag kör, vill inte ha genomslag
Upplever Pythons som mer genomslagsbenägna.

Vad skall ni köra på?

(Däckval är väl rätt överskattat va?)

Däcktråden om FMT
conti explorer supersonic 2,10 (tror jag) troligtvis oavsett väder. det är så pass lite tekniska stigar så jag tror det funkar hyffsat även när det är blött.

2,7 bar

Däcktråden om FMT
Torrt: hutchinson piranha 2,0 fyller i 2,8 - 3,0 bar (om revbenen blir tillräckligt bra)
Blött: tränar racer hemma istället

Däcktråden om FMT
WipeClean skrev:
-------------------------------------------------------
Men vad kör ni på för tryck?
> Kör på runt 3,5 i tryck... Lägre är ju
> ocykelbart! ;)

De flesta ovan ditt inlägg har ju skrivit vilket tryck de tänker ha...

3,5 bar? känns otroligt hårt om du inte väger 100+ vilket jag inte tror att du gör om du är den jag tror du är... ;-) Genomslagspunka lär du ju inte få iaf ;-)

Däcktråden om FMT
Jag kommer köra Continental SpeedKing Supersonic 2.3 oavsett väder, de är grymma allround-däck. Körde dem på helgens lerfestival på Ymerracet och det utan problem.

Jag brukar slänga i runt 2bar i dom, men då kör jag med tätningsvättska

Däcktråden om FMT
lågt tryck för att få lägre rullmotstånd, mer komfort, bättre grepp..... men 2,2 bar är inte lågt i min värld. Senaste tävlingen körde jag 1,7-1,8 bar.

Däcktråden om FMT
WipeClean skrev:
> Varför så lågt tryck?

Tja, 2,7 bar för mina knappt 75 kilo gör att det rullar lätt på grusväg utan att det bli för stökigt över ojämnheter. Ett högre tryck gör bara att varje ojämnhet känns mer.
Känslan med samma tryck för olika däcktyper, bredd mm varierar säkert kraftigt vilket gör att det kan vara svårt att jämföra.

> Nä, 100+ väger jag inte, men snart där... ;)
> (85kg)

Vill du nå dit så ska du nog avstå från FMT, eller träning öht, går nog fortare då ;-)

> Du får väl se vem jag är på FMT, startnummer
> 76.

Jag vet redan var din postlåda bor... ;-)

Däcktråden om FMT
Micke S: Lågt tryck ger mer komfort å bättre grepp - det är jag med på. Men att rullmotståndet blir lägre hänger jag inte med på. Kan du förklara?

Har precis inhandlat RR 2.1 UST som jag tänkte köra på i år. Har aldrig kört slanglöst tidigare. Nåt att tänka på?

//Patric

Däcktråden om FMT
tja... detta kan ju resoneras om i oändlighet, det starkaste argumentet är väl att tester visar att lägre tryck ger lägre rullmotstånd på ojämnt/mjukt underlag.

eftersom däckets rullmotstånd till stor del består av att däcksväven och gummit deformeras efter underlaget så är det logiskt att ett däck med lägre tryck deformeras lättare än ett med högt. samma princip som en stel och en heldämpad cykel. rulla med båda utför en stig eller en riktigt grov grusväg så är skillnaden i (rull)motstånd uppenbar.

på fin väg och asfalt är skillnaderna proportionellt sett mindre än på "dåligt" underlag. så nåt form av energiresonemang ger nog att det ger minst energiförlust (rullmotstånd) med ett mjukare pumpat däck.

(observera avsaknad av referenser)

Däcktråden om FMT
Tack! Gjorda tester är argument nog. (Och med slanglöst så slipper jag ju genomslagspunkor. Oj, vad snabb jag blir i år.)
/Patric

Däcktråden om FMT
Micke S skrev:

> eftersom däckets rullmotstånd till stor del
> består av att däcksväven och gummit deformeras
> efter underlaget så är det logiskt att ett däck
> med lägre tryck deformeras lättare än ett med
> högt. samma princip som en stel och en heldämpad
> cykel. rulla med båda utför en stig eller en
> riktigt grov grusväg så är skillnaden i
> (rull)motstånd uppenbar.
>

bra förklaring, har alltid undrat varför "the top dogs" kör med så lågt tryck. Synd bara att mina UST hjul har sett sina bästa dagar så då får det bli slang...
undrar bara om man ska våga chansa och gå ner i tryck, och kanske köra en fetare slang samt vara lätt på rumpan i nerförsbackarna. förmodligen fegar jag och går upp i tryck istället till 2,7-2,8

Däcktråden om FMT
Kommer att köra på Continental Speed king 2,3". Tryck runt 2 bar, har funkat bra hittills i år så jag tänker inte ändra något.

/Pär

Däcktråden om FMT
Väldigt vad alla är bra på att veta vad däckstrycket är. Jag vet inte riktigt vilket tryck jag har eftersom det är olika på olika pumpar. Fyll till ex 2 bar med olika pumpar och känn med tummarna så förstår ni vad jag menar.

Lagom på långlopp brukar vara att med ett ben på varje sida av hjulet tynga ner däcket med båda tummarna. När jag precis känner fälgens båda sidor mot tummen är det lagom. Då visar min pump på 2,0 bar. Om det är ett blött XC-lopp har jag lite lägre tryck.

Jag kör på UST med Schwalbe NN fram och RR bak, båda 2,1-bredd, och jag har nästan aldrig genomslag.

Däcktråden om FMT
olika däck är ju olika följsamma, olika fälgbredd påverkar stabiliteten. stans, slang eller ust? vanlig fälg, ust-fälg eller stans-fälg?

2,4 bar kan vara sladdrigare än 1,8 bar om det är olika däck och fälgar.

det spelar ju även roll hur man kör med däcket också. en aggressiv tung tävlingscyklist behöver mera marginaler i däcksfjädringsväg än en lätt söndagscyklist.

alla får prova själv vad som fungerar för dem med deras uppsättning, och givetvis hålla sig till samma pump. att veta att andra kör samma tryck som en själv stärker väl endast självförtroendet, vilket inte är att underskatta. så det gör väl tryckfrågan berättigad i den här tråden, ovetenskapligt analytisk diskuterad som det ska vara här.

Senast redigerad av en moderator:
Däcktråden om FMT
Patric m.fl.:

Även om detta är mitt första inlägg på happy så känner jag mig behörig att förklara varför däck med lågt lufttryck rullar lättare på mjukt underlag. Micke S har helt rätt i sin förklaring även om den är lite oprecis. Jag försöker mig därför på en alternativ förklaring som förhoppningsvis rätar ut några eventuella kvarvarande frågetecken kring detta.

För underlag som är mycket styvare än däcket (asfalt, betong, velodrombane-trä) är den gyllene regeln att en liten anliggningsyta ger ett lägre rullmotstånd än en stor yta. En liten anliggningsyta ger ett högt tryck mellan däck och underlag (yttryck) men ett hårt underlag deformeras inte nämnvärt av de höga tryck som t.ex. landsvägsdäck skapar.

Är underlaget däremot mjukt (i förhållande till däcket) gäller det istället att skapa ett så lågt yttryck som möjligt mellan däck och underlag för att på så sätt minska spårdjupet. En större anliggningsyta, och därmed mindre yttryck, skapas genom att öka däckets deformationskapacitet, vilket i sin tur minskar underlagets deformation, d.v.s. spårdjupet. Spårdjupet är den faktor som allra mest påverkar rullmotståndet eftersom det framför däcket bildas en uppförsbacke av material som måste pressas ned för att däcket ska kunna rulla framåt. Detta jordmaterial måste pressas ihop precis så mycket som krävs för att det ska kunna bära trycket ifrån däcket och för denna ihoppressning krävs det energi. Denna energi stjäls givetvis ifrån cyklistens rörelseenergi vilket gör att farten minskar. Precis som Micke S säger sker det en samtidig deformation av både däck och underlag, så det exakta sambandet är mycket mer komplext - men målet är alltid att öka däckets deformationskapacitet då underlaget är mjukt.

Slutsatsen blir således att lägre lufttryck ger högre fart i lera, mjuka grusvägar och i sand. Att man dessutom får bättre komfort och grepp gör att vi har tre egenskaper som förbättras med lågt lufttryck.

Ledsen om detta blev för akademiskt beskrivet eller uppfattas som alltför messerschmittande, men jag
vill bara försöka bringa ordning i denna fråga (även om målet bör vara en "ovetenskapligt analytisk" diskussion ;-)

Själv väger jag 92 kg och kör på Speed King 2.3 med 2.7 bar både fram och bak.

/Gunnar

Däcktråden om FMT
RR 2.25 tror jag det blir stan-sade, 2.3-2.5 bar typ. Får se hur den känns när man står med pumpen i handen.

FMT är grymmaste loppet på året. Långt och backigt. Synd att det går så sent på året när man sabbad all vintercykling med flickvänssemester. Jag satsar på sub 5h, men vetefan om den formen finns i verkligheten.

Lycka till alla.

Däcktråden om FMT
För övrigt är väl FMT ormbettsloppet numbero uno. Svinsnabba branta grusvägar med lite sköna vassa katthuvven. Första backarna kryllar det ju av ormbitna cyklister.

Däcktråden om FMT
DrGT skrev:
> Patric m.fl.:
>
> Även om detta är mitt första inlägg på happy
> så känner jag mig behörig att förklara varför
> däck med lågt lufttryck rullar lättare på
> mjukt underlag. Micke S har helt rätt i sin
> förklaring även om den är lite oprecis. Jag
> försöker mig därför på en alternativ
> förklaring som förhoppningsvis rätar ut några
> eventuella kvarvarande frågetecken kring detta.
>
> För underlag som är mycket styvare än däcket
> (asfalt, betong, velodrombane-trä) är den
> gyllene regeln att en liten anliggningsyta ger ett
> lägre rullmotstånd än en stor yta. En liten
> anliggningsyta ger ett högt tryck mellan däck
> och underlag (yttryck) men ett hårt underlag
> deformeras inte nämnvärt av de höga tryck som
> t.ex. landsvägsdäck skapar.
>
> Är underlaget däremot mjukt (i förhållande
> till däcket) gäller det istället att skapa ett
> så lågt yttryck som möjligt mellan däck och
> underlag för att på så sätt minska
> spårdjupet. En större anliggningsyta, och
> därmed mindre yttryck, skapas genom att öka
> däckets deformationskapacitet, vilket i sin tur
> minskar underlagets deformation, d.v.s.
> spårdjupet. Spårdjupet är den faktor som allra
> mest påverkar rullmotståndet eftersom det
> framför däcket bildas en uppförsbacke av
> material som måste pressas ned för att däcket
> ska kunna rulla framåt. Detta jordmaterial måste
> pressas ihop precis så mycket som krävs för att
> det ska kunna bära trycket ifrån däcket och
> för denna ihoppressning krävs det energi. Denna
> energi stjäls givetvis ifrån cyklistens
> rörelseenergi vilket gör att farten minskar.
> Precis som Micke S säger sker det en samtidig
> deformation av både däck och underlag, så det
> exakta sambandet är mycket mer komplext - men
> målet är alltid att öka däckets
> deformationskapacitet då underlaget är mjukt.
>
> Slutsatsen blir således att lägre lufttryck ger
> högre fart i lera, mjuka grusvägar och i sand.
> Att man dessutom får bättre komfort och grepp
> gör att vi har tre egenskaper som förbättras
> med lågt lufttryck.
>
> Ledsen om detta blev för akademiskt beskrivet
> eller uppfattas som alltför messerschmittande,
> men jag
> vill bara försöka bringa ordning i denna fråga
> (även om målet bör vara en "ovetenskapligt
> analytisk" diskussion ;-)
>
> Själv väger jag 92 kg och kör på Speed King
> 2.3 med 2.7 bar både fram och bak.
>
> /Gunnar

Hur är det då med bredden, typ RR 2,10 mot 2,25?

Tack för informationen!

Däcktråden om FMT
stef skrev:
> Sol till Torsdag sen regn :(
>
> Måtte de ha fel igen

Det verkar så för kolla här: :-)
http://tv4vadret.se/#/lan.dalarna/orter.ludvika

Vädret ser ut att bli helnajs... tror jag släpper ut 0,3 bar per däck för att på så sätt höja snittfarten med 0,05 km/h. Jag som alltid trott att högt tryck alltid ger bättre rull oavsett underlag. Ack så fel man kan ha.

Fan va laddad jag är nu. Käkar vitlökskappslar och dricker echinagard i förebyggande syfte för att motverka ev förkylningar. :-)

Däcktråden om FMT
DrGT skrev:
> Patric m.fl.:
>
> Även om detta är mitt första inlägg på happy
> så känner jag mig behörig att förklara varför
> däck med lågt lufttryck rullar lättare på
> mjukt underlag. Micke S har helt rätt i sin
> förklaring även om den är lite oprecis. Jag
> försöker mig därför på en alternativ
> förklaring som förhoppningsvis rätar ut några
> eventuella kvarvarande frågetecken kring detta.

Grymt förklarat! =D

Däcktråden om FMT
> Hur är det då med bredden, typ RR 2,10 mot
> 2,25?
>
> Tack för informationen!

enl test så rullar rr 2,25 (57) mm bättre än 2,1 (54) mm. lägst rullmotstånd är med stans i. men nu pratar vi ojämt underlag.

rr 2,4 har jag tävlat på också, skulle jag bara få in det i årets ram skulle jag nog köra mer med det på stökiga banor.

Däcktråden om FMT
Tack Gunnar & Micke S för era förklaringar!
Jag hör också till de vilseledda som kört med för mycket bar i däcken. Jag är nu precis hemkommen efter sista passet inför FMT. Det blev en skön runda på 2.40. Denna gång med slanglöst för första gången. Racing Ralph 2.1 med 2.3-2.4 bar cirkus. Kändes mycket bra. Framförallt komfortmässigt i skogen men även på grusvägarna där det inte hoppade å studsade så mycket längre. Hade heller inga problem att ta mig uppför några steniga knixbackar som gett mig lite problem tidigare.
Än en gång tack - det här blir skoj!
//Patric

Däcktråden om FMT
Det här börjar likna skidåkarnas testande innan tävling för att hitta paret skidor med bästa glidet. Känner att jag behöver minst 5 par likadana cyklar med olika däckfabrikat och bredder där jag kan laborera med olika tryck för att kunna hitta den optimala kombinationen inför stundande tävling.

Nu börjar det på allvar bli dyrt med cykling... :-)

Tillbaka
Topp