Däcktryck cyclocross

richardmanuel

Ny medlem
Däcktryck cyclocross
Hej,

Har köpt en begagnad cyclocross men vet inte vilket tryck jag ska ha i däcken. Cykeln är en Crescent Zepto 648. Vittoria cross xg pro 700cx32c heter däcken. Slangen är CST 700x19/23C FV 48MM. Jag är 187 och väger 80 kg. Vad tror ni är lämpligast? Ska mest cykla landsväg men kan även bli grusväg.

Med vänlig hälsning,
Richard

Däcktryck cyclocross
3 bar fram å 3,5 bar bak, kanske kan vara en startpunkt.
Så lågt det går utan genomslag för bästa funktion på grus å stig. Lite mer för bättre rull på asfalt.

Beror lite på däcken, skulle jag tro.

Mina CycloXKing funkar ganska bra med lägre tryck även på slätmark.

frid!

Däcktryck cyclocross
Om däcken mäter 32 mm bredd i verkligheten, mätt med skjutmått:

6,3 bar är stenhårt och vad du max bör använda i däcken.
5,5 bar är normalhårt, för lvg i torrt väder för bra rull.
4,7 bar är komfort/greppmjukt, för regnblöt asfalt och grusväg.
3,9 bar är mjukt med risk för genomslag om du är oförsiktig.

Om du vill individualisera tryck fram/bak kan du öka 5% bak och minska 5% fram, från ovanstående.

Däcktryck cyclocross
Sixten Fors sa:
Vid det trycket krävs det nog att man kör rakt in i en hög trottoarkant för att få genomslag.
Om jag kör CX med slang (väldigt ovanligt), så brukar jag ha ~2,5 bar för att ligga på den säkra sidan. Väger också 80 kg.

Däcktryck cyclocross
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Vid det trycket krävs det nog att man kör rakt in i en hög trottoarkant för att få genomslag.
Om jag kör CX med slang (väldigt ovanligt), så brukar jag ha ~2,5 bar för att ligga på den säkra sidan. Väger också 80 kg.

Hej Stumpy.
Vad menar du med detta? Är som sagt nybörjare och har ingen uppfattning om tryck, däck och slangar.

Däcktryck cyclocross
Om du cyklar huvudsakligen landsväg med kortare grussträckor eller bättre stigar så sätt på landsvägsdäck på 25-28mm.
Dessa fyller du till runt 5.5 bar

Om du cyklar huvudsakligen hårt gräs, skogsstig och grusväg och bara kortare asfaltssträckor så kör på CX-däck 32-33mm med filmönster.
Dessa fyller du till 3 á 3.5 bar.

Om du cyklar huvudsakligen gräs, hala stigar och lös jord/sand så kör på CX-däck 32-33mm med grovt mönster.
Dessa fyller du så lite som möjligt utan att få snakebite, vilket väl blir 1.5 bar ungefär (högre vid sämre teknik, lägre vid bättre).

Däcktryck cyclocross
richardmanuel sa:
Tack, Sixten Fors.
Vad menar du med om däcken är 32 mm i verkligheten?
Mina 5 bar verkar ju ganska normalt för mina syften då.
1) Däcket är inte alltid lika brett i verkligheten som det står tryckt på sidan av däcket
2) Däcket blir olika brett i verkligheten beroende på fälgen är 15 eller 22 mm bred invändigt.
3) Skjutmått för att mäta däcket och digital tryckmätare för att mäta trycket är bra verktyg.

Mina GP4000S II 25 mm mäter 27,5 mm i verkligheten och 28 mm däcket mäter 30,5 mm i verkligheten.
Det är den faktiska luftvolymen som är intressant i relation till trycket, inte vad det står skrivet på däcket.

Däcktryck cyclocross
emmer sa:
Om du cyklar huvudsakligen landsväg med kortare grussträckor eller bättre stigar så sätt på landsvägsdäck på 25-28mm.

Om du cyklar huvudsakligen hårt gräs, skogsstig och grusväg och bara kortare asfaltssträckor så kör på CX-däck 32-33mm med filmönster.

Om du cyklar huvudsakligen gräs, hala stigar och lös jord/sand så kör på CX-däck 32-33mm med grovt mönster.
Dessa fyller du så lite som möjligt utan att få snakebite, vilket väl blir 1.5 bar ungefär (högre vid sämre teknik, lägre vid bättre).

Jag kommer cykla mest landsväg och delar på grusväg. Helst vill jag inte byta ut de hjul och däck som sitter på. Så vilket tryck skulle funka då, tror du?
Om man ska cykla på gräs, stigar och lös jord skaffar man väl inte en cyclocross utan en MTB?

Däcktryck cyclocross
richardmanuel sa:
emmer sa:
Jag kommer cykla mest landsväg och delar på grusväg. Helst vill jag inte byta ut de hjul och däck som sitter på. Så vilket tryck skulle funka då, tror du?
Om man ska cykla på gräs, stigar och lös jord skaffar man väl inte en cyclocross utan en MTB?
Om du vill köra på däcken du har så tryck i 3.5 bar.
Livslängden poå däcken kommer dock vara begränsad (inte på grund av trycket utan på grund av typen av däck :-) )
MTB? Äh, det är utmärkt CX.underlag. Går även cykla MTB på om det kniper och man inte har så bråttom.

Däcktryck cyclocross
emmer sa:
richardmanuel sa:
emmer sa:
Om du vill köra på däcken du har så tryck i 3.5 bar.
Livslängden poå däcken kommer dock vara begränsad (inte på grund av trycket utan på grund av typen av däck :-) )
MTB? Äh, det är utmärkt CX.underlag. Går även cykla MTB på om det kniper och man inte har så bråttom.

Bara 3,5 bar? Varför?
Vad menar du med att livslängden är begränsad? Det är den väl per se?

Däcktryck cyclocross
richardmanuel sa:
Hej Stumpy.
Vad menar du med detta? Är som sagt nybörjare och har ingen uppfattning om tryck, däck och slangar.
Jag menar bara att du inte behöver vara speciellt orolig för genomslag om du inte går ner på riktigt låga tryck.

richardmanuel sa:
Tror du missat vad en cyclocross egentligen är.

Däcktryck cyclocross
Stumpy sa:
richardmanuel sa:
Hej Stumpy.
Jag menar bara att du inte behöver vara speciellt orolig för genomslag om du inte går ner på riktigt låga tryck.

richardmanuel sa:

Okej, ja men upplys mig då. Det är ju därför jag har skapat tråden. Om du känner för att spela besserwisser kan du gå vidare. Tack.

Däcktryck cyclocross
Cyclocross är visst en tävlingsgren, alla äkta cx-nördar på happy blir skogstokiga så fort någon som inte tränar/tävlar i grenen cx råka använad ordet cx på ett i deras mening felaktigt sätt. Det hör liksom till tävlingsgrenen cx att man måste vara ultrakonservativ. Så även om du skriver att du köpt en beg cykel för att cykla landsväg och lite grusväg spelar det ingen roll, du har använd ordet cx och då måste du tävla i cx enligt UCI-konstens alla regler gällande material och etikett. Hade du istället använt det o-laddade ordet Gravel hade du klarat dig helskinnad från cx-mobbens illa spelade oförståelse och hån.

Däcktryck cyclocross
Däcktryck cyclocross
Sixten Fors sa:
Cyclocross är visst en tävlingsgren, alla äkta cx-nördar på happy blir skogstokiga så fort någon som inte tränar/tävlar i grenen cx råka använad ordet cx på ett i deras mening felaktigt sätt. Det hör liksom till tävlingsgrenen cx att man måste vara ultrakonservativ. Så även om du skriver att du köpt en beg cykel för att cykla landsväg och lite grusväg spelar det ingen roll, du har använd ordet cx och då måste du tävla i cx enligt UCI-konstens alla regler gällande material och etikett. Hade du istället använt det o-laddade ordet Gravel hade du klarat dig helskinnad från cx-mobbens illa spelade oförståelse och hån.

Det verkar onekligen vara känsligt.
Mitt mål är ju att kunna pendla under vintern i Skåne men även ta längre sträckor under hyfsad fart på grusväg och landsväg. Hastighet är inte ett självändamål och inte heller hoppa runt i skogen.

Däcktryck cyclocross
richardmanuel sa:
Stumpy sa:
richardmanuel sa:
Stumpy sa:
Okej, ja men upplys mig då. Det är ju därför jag har skapat tråden. Om du känner för att spela besserwisser kan du gå vidare. Tack.
Börja med att kolla videon. Sedan är Google en god vän.

Okej, tack för din dryga ton. Hittar du ut själv?

Oavsett I vilket tonläge du tolkat Stumpys uttalande, så har han ju rätt. Om du tror att "gräs, stigar och lös jord" inte är underlag för en cyclocross så är du ju fel ute.

Däcktryck cyclocross
Sixten Fors sa:
Hade du istället använt det o-laddade ordet Gravel hade du klarat dig helskinnad från cx-mobbens illa spelade oförståelse och hån.
Jag vill bestämt hävda att man inte behöver oroa sig för genomslag på 33mm-däck vid 3,5 bar även om man kallar cykeln för en Gravel. Men jag har fått lära mig att allt som Canyon-Sixten skriver är sant, så det är säkert så.

Däcktryck cyclocross
ceel sa:
richardmanuel sa:
Stumpy sa:
richardmanuel sa:
Stumpy sa:

Oavsett I vilket tonläge du tolkat Stumpys uttalande, så har han ju rätt. Om du tror att "gräs, stigar och lös jord" inte är underlag för en cyclocross så är du ju fel ute.

Du verkar inte heller förstå – jag tror ingenting. Jag är här för att lära mig. Jag kan väldigt lite om cykling. Det är därför jag frågar folk här. Kan du utveckla ditt resonemang?

Däcktryck cyclocross
richardmanuel sa:
Har köpt en begagnad cyclocross men vet inte vilket tryck jag ska ha i däcken. Cykeln är en Crescent Zepto 648. Vittoria cross xg pro 700cx32c heter däcken. Slangen är CST 700x19/23C FV 48MM. Jag är 187 och väger 80 kg. Vad tror ni är lämpligast? Ska mest cykla landsväg men kan även bli grusväg.
om jag knappar in de parametrarna i Berto Tire Pressure-appen får jag: 5.0 bak och 3.2 fram. Kör nästan samma på min Zepto och det funkar bra :)

Senast ändrad:
Däcktryck cyclocross
Vi kommer aldrig att enas om det "perfekta" däcktrycket... men om det är fint underlag (asfalt och grus), ca 32 mm däck, 80kg cyklist så skulle jag säga att du inte är fel ute om du lägger i 3,5 fram och 4 bak. Sen testar du själv att gå upp eller ner i steg om ca 0,2 bar tills du tycker det rullar hyfsat fort och bekvämt men att du slipper genomslag annat än undantagsvis.

Däcktryck cyclocross
Sambal Oelek sa:
richardmanuel sa:
om jag knappar in de parametrarna i Berto Tire Pressure-appen får jag: 5.0 bak och 3.2 fram. Kör nästan samma på min Zepto och det funkar bra :)

Tack för behjälpligheten! Ska forska vidare och testa mig fram.

Däcktryck cyclocross
Lejon sa:
Vi kommer aldrig att enas om det "perfekta" däcktrycket... men om det är fint underlag (asfalt och grus), ca 32 mm däck, 80kg cyklist så skulle jag säga att du inte är fel ute om du lägger i 3,5 fram och 4 bak. Sen testar du själv att gå upp eller ner i steg om ca 0,2 bar tills du tycker det rullar hyfsat fort och bekvämt men att du slipper genomslag annat än undantagsvis.

Tack för hjälpen. Ska prova mig fram.

Däcktryck cyclocross
richardmanuel sa:
ceel sa:
richardmanuel sa:
Stumpy sa:
richardmanuel sa:
Stumpy sa:

Du verkar inte heller förstå – jag tror ingenting. Jag är här för att lära mig. Jag kan väldigt lite om cykling. Det är därför jag frågar folk här. Kan du utveckla ditt resonemang?

Videon som Stumpy länkade visade ju ganska tydligt vilket underlag cyclocross är tänkt för. Istället för att se den som ett utförligt svar på din fråga så kallade du honom för dryg och sen uppvisade du själv ganska så dryg ton genom att be honom dra. Om man är här för att lära sig (och här fick mycket bra kunskap att lära sig) så kan man inte ha taggarna utåt från början. Det här är ett forum. Gör inte misstaget att från början misstolka kortfattade svar som dryghet.

Däcktryck cyclocross
Nedan är rimlig utgångspunkt, oavsett typ av mönster på däcken. Däckets bredd (höjd, volym) är av största vikt, vilket få verkar fatta. Sov sig troligtvis igenom grundskolans fysiklektioner.

Bilagor

• tryck3.png
    tryck3.png
    13.7 KB · Besök: 158
Däcktryck cyclocross
verkar som att humöret&attityden var på topp här idag!

nu cyklar jag varken CX eller gravel, men mitt tillvägagångssätt vad gäller däcktryck är:
1: välj en runda som stämmer hyfsat överrens med den terrängen du vill cykla
2: välj ett däcktryck som är rätt högt, är du helt osäker så ta bara typ 80% av maxtrycket däcket klarar eller nåt sånt
3: kör rundan
4: sänk trycket typ 10% och kör rundan igen
5: känn efter om du känner någon skillnad
6: upprepa steg 3-5 tills du börja känna av negativa effekter, typ att däcket kränger (kanske bara ett mtb problem), det känns som att du slår i fälgen i gupp os.v. sweetspoten borde då vara samma som föregående runda

ett tips är ju att försöka få en så kort runda som möjligt som ändå innehåller alla terrängtyper du är ute efter. jag kör detta på MTB för både däck och dämpare och tycker det funkar bra.

Däcktryck cyclocross
Sixten Fors sa:
Nedan är rimlig utgångspunkt, oavsett typ av mönster på däcken. Däckets bredd (höjd, volym) är av största vikt, vilket få verkar fatta. Sov sig troligtvis igenom grundskolans fysiklektioner.

Nej, vi strävar väl efter att det ska vara av minsta vikt? Men vad vet jag, jag sov ju mig igenom fysiklektionerna....

Däcktryck cyclocross
Max tryck som står skrivet på däckssidan eller i däckkatalogen kan vara en bra indikation, men ofta är det helt åt skogen. Conti t.ex. anger ofta maxtryck för sina däck som väldigt få fälgar klarar av, medan Schwalbe anger maxtryck som de flesta normala fälgar/hjul klarar. Stan's ZTR garanterar betydligt lägre gränser för tryck i sina mtb-fälgar som Crest, Arch och Flow. Däremot Stan's Grail ligger på samma nivå som Mavic, alltså 200.

Tryck4.png

Däcktryck cyclocross
Bara att inse, däckstryck är ungefär lika individuellt som skostorlek eller padding i cykelbyxan. Jag själv utgår från underlag när jag väljer däckstryck. Just nu har jag 5 bar i mina 32 mm Gatorskin (men eftersom det är Conti så är de säkert bredare, något Sixten säkert redan konstaterat med sitt skjutmått), men så rullar den för närvarande på asfalt. De nya hjulen som ska få originaldäcken som cykeln kom med (Schwalbe X-One) så kommer de säkert inte att pumpas med mer än 3,5 bar eller så, men då kommer de att användas i lite mer oländig terräng. De är också märkta 32 mm och nej, de är inte heller kontrollmätta... Både 5 bar och 3,5 fungerar på asfalt, om än inte lika bra. Värre är det på en lerig stig. Min slutsats är iaf att trycket bestäms i första hand av underlag, varken av märke på däcket, utseende på mönster eller bredd (uppgiven eller kontrollmätt).

Däcktryck cyclocross
richardmanuel sa:
ceel sa:
richardmanuel sa:
Stumpy sa:
richardmanuel sa:
Stumpy sa:

Cyclocross är en tävlingsform där man tar en cykel med bockstyre och cyklar den på gräs, stigar och lös jord. Den mest populära sporten i Belgien, näst efter fotboll.

Svar på din fråga: pumpa till 3-4 bar, men byt hellre till andra däck (landsvägsdäck) om du ska cykla asfalt. Du behöver inte byta hjul, utan bara själva gummit.

Däcktryck cyclocross
tinkerbell sa:
Bara att inse, däckstryck är ungefär lika individuellt som skostorlek eller padding i cykelbyxan. Jag själv utgår från underlag när jag väljer däckstryck. Just nu har jag 5 bar i mina 32 mm Gatorskin (men eftersom det är Conti så är de säkert bredare, något Sixten säkert redan konstaterat med sitt skjutmått), men så rullar den för närvarande på asfalt. De nya hjulen som ska få originaldäcken som cykeln kom med (Schwalbe X-One) så kommer de säkert inte att pumpas med mer än 3,5 bar eller så, men då kommer de att användas i lite mer oländig terräng. De är också märkta 32 mm och nej, de är inte heller kontrollmätta... Både 5 bar och 3,5 fungerar på asfalt, om än inte lika bra. Värre är det på en lerig stig. Min slutsats är iaf att trycket bestäms i första hand av underlag, varken av märke på däcket, utseende på mönster eller bredd (uppgiven eller kontrollmätt).
Dina tryck är väl helt i linje med de tryck jag har i tabellen ovan för 32-33 mm däck, vilket är en rimlig gissning på hur breda dina däck faktiskt är på dina hjul. Och du väger?

Däcktryck cyclocross
Sixten Fors sa:
tinkerbell sa:
Dina tryck är väl helt i linje med de tryck jag har i tabellen ovan för 32-33 mm däck, vilket är en rimlig gissning på hur breda dina däck faktiskt är på dina hjul. Och du väger?
Jag ligger normalt runt 78kg, men det varierar lite med dagsformen. Just nu väger jag säkert närmare 80 men det är efter att jag klämt i mig en stoor kanelbulle och sedan jagat ner den med en kardemummabulle och ett glas mjölk. Fast det är efter att jag monterat skärmar på sambons hybrid - där gick säkert hälften av kalorierna åt bara till svordomarna...

Tillbaka
Topp