däcktryck pendlare/racerdäck

Tjena cykelentusiaster!

Är nybliven cykelpendlare och behöver införskadda en vettig cykelpump med fungerande manometer till skillnad från min gamla...

Är inne på att köpa en elektrisk Xiaomi-pump (kompakt bärbar och med digital tryckmätare) eftersom likvärdiga pumpar ändå ligger i damma prisklass. Skillnaden är däck att Xiaomin "endast" kan pumpa till 150 psi, medan bättre cykelpumpar gör 160 psi.

Är detta något jag bör ha i åtanke? Mitt däck säger max 160 psi, och vad jag förstått är det att föredra att pumpa max då man minskar risken för punktering. Har racerdäck med prestaventil på min cykel.

Du ska INTE pumpa i 160 psi.
Och det verkar helt galet att ditt däck skulle ha 11 bar som maxtryck på en pendlarhoj.
Mem för ett vettigt svar, vad är det för däck?

Tack för svaret, det är ett par Maxxis Detonator 700x32C. Wiggle rekommenderar runt 90 psi på 25mm däck men jag antar att det är rimligt även på 32mm?

Tack för alla svar, kanske finns någon mer märkning på däcket som jag missat eftersom 160 psi är extremt högt. Ska utgå från 3-3,5 bar istället!

Kör du med det trycket så kommer däcken inte fjädra alls och du kommer att småstudsa över alla ojämnheter på vägen. Dessutom är det inte alls säkert att fälgen klarar krafterna den utsätts för.

Ett tips är att skaffa appen bike tyre preassure. Där lägger du in din plus cykelns vikt och däckbredden så får du svar på däcktryck. Det är en bra riktlinje att börja med. Sedan är det bara att prova sig fram vilket tryck som känns bäst.

Du är galet högt och elektriska pumpar är väl rätt onödigt? En bra fotpump med manometer är ett utmärkt verktyg.

Varför anstränga sig fysiskt? Så onödigt. En elcykel löser nästa problem.

Meh...

Tror att de är långsamna och allmänt usla de där elpumparna. En fotbump är bra! Och med ett silca 17-4 huvud underbar!

silca-17-4-presta-head-stainless-steel-1.jpg

Jag har sedan många år en Biltemapump, med manometer, i kallgaraget på landet
Vad den ger i PSI har jag ingen aning om men den räcker fortf till för att pumpa till 6-8 Bar
Jag tror jag gav 200 SEK för den, eller troligare 199,90 SEK det är ju ändå Biltema...

Jag har sedan många år en Biltemapump, med manometer, i kallgaraget på landet
Vad den ger i PSI har jag ingen aning om men den räcker fortf till för att pumpa till 6-8 Bar
Jag tror jag gav 200 SEK för den, eller troligare 199,90 SEK det är ju ändå Biltema...

Den är bra. Förstår vilken du syftar på, har en likadan. Men den modellen finns inte längre att köpa på BT utan i bästa BT-anda har man hittat på billigare lösningar....

På mitt Detonator i 32-622 står det max 6,8 bar (100 psi)!
Fick det billigt och har som backup till mina UltraSport 32or. I dem kör jag på omkring 4,5 bar, och då är de hårda, med en totalvikt på ca 85kg (jag+cykel), men det beror också på var jag ska cykla!
Vet jag att det är slätt och fint så pumpar jag dem riktigt hårda, för bästa möjliga rull.
Men anledningen till att köra på relativt breda slicks är ju annars komfort och ett visst terränggående, men det får man med lägre tryck!
Det är däremot trevligt att kunna ändra egenskaper efter behov och under färd! Så på hemmapumpen (fot) har jag manometer och den lilla i ramväskan (Blackburn AirStik SL) grejar de höga trycken, men utan manometer, där kan man gå på känn istället!

Nödvändigt däckstryck faller rätt rejält med varje extra mm bredd. 10-11 bar är väl bara aktuellt för 23or typ, och även där bara i extrema lägen.
Det ökar något med ökande vikt, men om jag inte minns helt fel så kompenserar varje extra mm för typ tio kilo vikt (med samma tryck), och skulle man råka vara ett tyngre ekipage så skulle jag rekommendera att bredda däcken tills man klarar sig omkring 3-5 bar, för komforten. Men då tenderar jag också att prioritera den över toppfart… ?

Tillbaka
Topp