Däcktryck

AndreasC

Ny medlem
Däcktryck
Hallå

Har köpt nya däck, Continental X-King RaceSport 26 tum 2.2 med slang. Jag undrar lite över täcktryck. Continental säger att däcktrycket ska vara mellan ungefär 3,5 och 4,5 bar. Jag har pumpat däcken så att blåsan fyller ut hela däckets volym utan att pumpa så pass mycket så att däcken blir stenhårda. Det går alltså att trycka in däcket en aning med tummen. När jag kollar däcktrycket med digitalt instrument så visar den bara omkring 0,5 bar. Tycker detta verkar mycket konstigt. Ska det vara på det viset eller kan instrumentet visa fel? Ska man verkligen ha stenhårda däck?

Har hört att däck ska svikta lite för att få bättre grepp i teräng men om jag släpper ut luft för att få dem att svikta så kommer ju trycket enligt instrumentet bli näst intill obefintligt.

Kan någon kanske upplysa mig lite om detta?

Däcktryck
AndreasC skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska nog göra det. Men jag har hört talas om att
> däck ska svikta lite vid körning i terräng för
> att få bättre grepp. Är detta fel?

Det är riktigt! Men det är ju bättre att kolla svikten med din tyngd på cykeln, mot någon tröskel, rundad trottoarkant eller liknande, och inte bara med tummen. Tänk på att man vill undvika genomslag om man kommer i 20-30 km/h mot en sten eller rot i skogen.

Däcktryck
Mjoo där får man pröva sig fram.

Har du något/någon i din närhet så du kan göra ett jämförande test med din mätare? Kan vara bra att kolla om den är i rätt härad kanske.

Däcktryck
Ja, det kan jag förstå, problemet är att jag inte väger så mycket, bara omkring 55 kg men jag förstår bättre nu när du beskrev det på detta sätt. Ska pumpa upp och kolla.

Vad tror du är absolut minsta däcktryck man kan använda för att undvika genomslag?

Däcktryck
Börja med lite onödigt hårt och testa dig nedåt tills det känns läskigt lågt. Då pumpar du upp lite igen och kollar med tryckmätaren vad du fick så att du kan pumpa lagom i fortsättningen också :)

Enligt min pump har jag runt 1bar. Litar inte på pumpen för fem öre men det är klart lägre än däcken jag klämt på på andras cyklar.

Jag väger runt 65 kg så du kan nog köra med något liknande om du inte kör väldigt aggressivt.

Senast ändrad:
Däcktryck
AndreasC skrev:
> Ja, det kan jag förstå, problemet är att jag
> inte väger så mycket, bara omkring 55 kg men jag
> förstår bättre nu när du beskrev det på detta
> sätt. Ska pumpa upp och kolla.
>
> Vad tror du är absolut minsta däcktryck man kan
> använda för att undvika genomslag?

Beroende på hur pass fort och mjukt du kör borde du kunna gå ner till ca kilot fram och 0,1-0,2 bar lägre fram utan att få genomslag. Jag väger själv ca 70 kg och körde på ca 1,2 bak och 1,0 fram när jag körde RaceKing 2.2. Mycket mer än så ska du nog inte ha om det ska gå någorlunda snabbt och komfortabelt i skogen.

Däcktryck
AndreasC skrev:
> Stort tack. Ska testa mig fram lite.
Hej! Trådkapar lite, har nämligen själv ett par X-King RS men 2,4'or, hatt laborerat en hel del med trycket för att passa mina 80 pannor o körstil (dvs rakt över allt då jag kör FS).
Nu har jag landat på 2.0 bak o 1,8 fram med någorlunda bra ock kontrollerat grepp vs godkänt genomslags skydd.
Problemet är att däckssidorna nu sett ut som sju svåra år! Ann att ha körts med för lågt tryck, ska det vara så?
Om så är fallet måstejag varna andra för att köra dessa däck för lågt, dom sett helt slut ut. Tur att det snart är dax för det mjuka vinter .
// Larsa :(

Däcktryck
Var inte orolig larsa, mina sidor ser också för taskiga, verkar vara gummit på sidorna som släpper så tygtrådarna träder fram. Mina har sett ut så länge och dom håller lika bra för det :-)

Däcktryck
jimmypersson skrev:
> Var inte orolig larsa, mina sidor ser också för
> taskiga, verkar vara gummit på sidorna som
> släpper så tygtrådarna träder fram. Mina har
> sett ut så länge och dom håller lika bra för
> det :-)

+1

Tog en månad innan de såg hemska ut. Sett likadana ut i flera månader till nu.

Tillbaka
Topp