Däckval till stålracer för tripp mellan Milano - Barcelona

Berga88

Medlem
Hej!

Ska cykla Milano - Barcelona i sommar och funderar på däck val till en stålracer. Det finns ju flera tjocklekar i dimensionen 622.

Funderat på thick slicks men det finns ju också flera varianter från continental. Frågan är om man behöver ett extra tjockt däck eller köra på "standard tjocklek".

23 25 32 är frågan?

Här har vi mellanrummet
Fil2016-05-27213602.jpeg
Fil2016-05-27213804.jpeg
Fil2016-05-27213838.jpeg

Panaracer Pasela är en klassiker för touring men enligt min ringa erfarenhet är asfalten söde om alperna i regel slät som en barnarumpa så valet bör väl bli enligt Bengt-res rekommendation här ovan. Bättre grepp. Synd bara att GP inte finns i 32 mm som ser ut att få plats.

Ser att GP four season finns i 32 mm. Men som är vägarna fina så lär GP 4kS2 funkar bra, och så stor skillnad på 32 och 28 kan de inte vara, eller?

Berga88 sa:
Ser att GP four season finns i 32 mm. Men som är vägarna fina så lär GP 4kS2 funkar bra, och så stor skillnad på 32 och 28 kan de inte vara, eller?

GP 4kS2 är bredare än nominellt mått. Närmare 30 i verkligheten. De rullar fint. Kör latexslangar om du ids pumpa varje dag så blir det ännu goare.

Köpte just 28 gp 4000. Vilken komfort mot 23:or. Alla vibrationer borta på vanlig grov svensk asfalt.

Hmm.... ekipagevikt lite över 100kg och kör på 21mm Vittoria..... känner mig lite som den där ekorren i Ice age som klyver hela jordskorpan......

Mvh Ulf S.

Hur står sig ett par Schwalbe one i förhållande till Gp4ks II?

Det jag har att välja mellan nu är:
Schwalbe one 28 mm (1 år)
GP 4000s II 25 mm (Nya)
Schwalbe Lugano 25 mm (Nya)

28mm kanske ger bäst komfort och snällare mot fälgarna. Köpte dock GP precis innan.

Tillbaka
Topp