Dagen teknikpryl för sport/cykling

ErikPe

Aktiv medlem
För alla som letar efter en bra cykel dator.

Detta kan vara lösningen. En liten smidig gps som enkelt kan ligga i väskan, ha på armen eller monteras av någon händig på styret. Jag tycker i alla fall att det är en kul pryl som inte kostar en förmögenhet.

x300_front_1.gif

[Info]
[Specifikation]

Senast redigerad av en moderator:
Finns ju liknande saker från andra leverantörer, dock verlkar den "ultimata" datorn inte finnas (vad jag kan hitta).

Timex har ju puls, och "gps". (är det någon som vet om ma nkan få GPS-spår via timex bodylink?)
Polar har ju puls och höjd.
Garmin har ju Puls och GPS.

Men var är den som har både GPS, puls och höjd?
Vore ju trevligt att ha en låda som spelar in all rolig statistik så man kan få lite skojiga grafer på sitt cyklande.

// MickeM

*sweeeeet* en sån skall det köpas in när jag är rik igen... dvs. lagom tills nästa sesong el. ngt...

Fast det är klar 699€ är inte direkt gratis :)

// MickeM

OdenXT skrev:
-------------------------------------------------------
> mickem >> GPS = position även i höjdled...
>

Som jag fattat det är det inte så tillförlitligt, därför som dyrare GPS:er kompletterar med en höjdmätare för att få "korrekt" höjd.

// MickeM

mickem skrev:
> *sweeeeet* en sån skall det köpas in när jag är
> rik igen... dvs. lagom tills nästa sesong el.
> ngt...

Men titta där dök den lilla oranga upp som jag yradee om sist vi såg, visste att jag sett den någonstans ;)

Jag köpte precis en Garmin Forerunner 301 som har GPS, höjd och puls.
Polaren testade sin första gången under Lida Loop och blev riktigt nöjd. Roligt att se puls och höjdkurvor i jämförelser.
=)

Min befinner sig nånstans mellan .dk och .se nu... pris 2587:- inkl. frakt på www.sportextreme.com.

//C

Rätta mig gärna om jag har fel men mer precist än GPS höjd är nog svårt att få, den mäter ju avståndet till olika sateliter som ligger i orbit runt jorden på en spcifik höjd och felmarginalen borde bli inom någon meter vilket väl borde räcka!!

Lantmäteriet och andra mäter/anger höjd på kartor utifrån GPS höjd numera ju, däremot lufttryck är inte helt 100%

Bosse

lonewolf:

Ptja, exact när du får bra mottagning till samtliga sateliter ja, risken är ju att du under en tur i skogen inte får det hela tiden och således tappar. Sen är det ju möjligt att den har en upplösning som är så pass "dålig" att det inte funkar någe vidare, ofta är ju "höjder" i skogen kanske bara +- 1-2 meter och då ger det ju knappast utslag misstänker jag (jämför med att GPS ofta hamnar ett par meter fel)

Sen är det ju så att de dyrare GPS:erna har ju en barometerstyrd höjdmätare, och använder (gissar jag) GPS höjden för att syncha med jämna mellanrum men barometerhöjden för att få lite mer pressision.

// MickeM

mickem skrev:
Sen är det ju så att de dyrare GPS:erna har ju en barometerstyrd höjdmätare, och använder (gissar jag) GPS höjden för att syncha med jämna mellanrum men barometerhöjden för att få lite mer pressision.

// MickeM

Det var mer än vad jag visste, trodde dem använde bara satelitsignaler jag !!

Då har du sannolikt rätt, och jo det smärtar att erkänna ;-)

Bosse

Mickem >> Jag har en Polar S720i och under en löprunda, som igår, på ca 60 min där jag utgår från och kommer tillbks till samma ställe visar höjdmätaren att jag är ca 10 m lägre än när jag startade. På LL tappade jag ca 27 m i höjd från start till mål...

Tror personligen att GPS-höjden är mer exakt än vad man kan få från en lufttrycksmätarförsedd pulsklocka. Sen beror det naturligtvis på om GPSen har kontakt med satelitterna men det är en helt annan fråga.

OdenXT skrev:
> Mickem >> Jag har en Polar S720i och under
> en löprunda, som igår, på ca 60 min där jag utgår
> från och kommer tillbks till samma ställe visar
> höjdmätaren att jag är ca 10 m lägre än när jag
> startade. På LL tappade jag ca 27 m i höjd från
> start till mål...
>
> Tror personligen att GPS-höjden är mer exakt än
> vad man kan få från en lufttrycksmätarförsedd
> pulsklocka. Sen beror det naturligtvis på om GPSen
> har kontakt med satelitterna men det är en helt
> annan fråga.
>
>
> --------------------------------------------------
> ---
> Här skulle min signatur stå om jag kom på nån...

Bara ett tips...
OdenXT, du vet väl om att man i polarprogrammet kan gå in i Redigera/Felkorrigering/Höjd och ställa in "samma start- och målhöjd"? Detta för att korrigera för "glidande" barometertryck... Mycket användbart när man kör en runda på några timmar med samma start och mål alt. att du vet att du har samma start- och målhöjd (t ex om du startar och stoppar nere vid en sjö eller havet.

Nebuchadnezzar skrev:
> Bara ett tips...
> OdenXT, du vet väl om att man i polarprogrammet
> kan gå in i Redigera/Felkorrigering/Höjd och
> ställa in "samma start- och målhöjd"? Detta för
> att korrigera för "glidande" barometertryck...
> Mycket användbart när man kör en runda på några
> timmar med samma start och mål alt. att du vet att
> du har samma start- och målhöjd (t ex om du
> startar och stoppar nere vid en sjö eller havet.
>
>

Menar du att jag manuellt skall ändra sista mätvärdet? För någon sådan kryssruta har inte jag i min version (4.02.037)

Jag har det i min 4.02.037...

Redigera - Felkorrigering, klicka på höjd-fliken. Ser du knappen som heter "Avancerad felkorrigering av höjd"? Därunder finns det godis....

/Jonas

Edit: 2 slow.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp