Dagens aktivitet

Dagens aktivitet
PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom precis tillbaks efter två timmars japansk
> te-ceremoni hos goda vänner (offentlig helgdag
> idag p g a Id). Något som jag bara sett på TV
> och läst om fick vi uppleva på riktigt -
> superhäftigt! Har redan börjat planera semester
> till Kyoto - synd att man precis köpt en fixed

Blir man svettig av te-cermoni? vrkar colt

Dagens aktivitet
Tja - har vid ekvatorn blir man svettig av aven enkla saker - som till exempel tedrickning. Allvarligt talat - nagot som man bara sett pa TV och last om i bocker fick man nu vara en del av - rekommenderas om ni har mojlighet.

I morgon blir det skotsk bal och haggis - blir nog ocksa kul och avsevart svettigare an tedrickning ;)

Dagens aktivitet
Lämnade tre cykelkartonger med cyklar i hos PerryE som skall ta hem dem till Sverige igen.
Fick då också med mig ett par kilo cykeltidningar tillbaka.

Sen skulle han iväg på nån mysko japansk te-seans...

Dagens aktivitet
Och dagen avslutades med att min fru och jag bar ner tre cykelkartonger i källaren ... hon tyckte gott att dans och jag borde gjort det i stället för att prata massa cykelstrunt som gjorde att vi blev lite sena;)

Många timmars läsing av MTBUK, What mountainbike, Utemagasinet, Cycling Weekly, Cycling Plus, Ride, Bicycling SA (South Africa) med mera väntar dans ... har redan memorerat innehållet så det är OK att ge bort dem

Dagens aktivitet
Har paketerat lite cykelprylar som förhoppningsvis gör de nya ägarna glada.

Passade också på att bättra på ego och kompislappen på min vinterhoj. Silvertejp fungerar riktigt bra.

Dagens aktivitet
Eftersom det drog över midnatt räknas det nog till dagens aktivitet - i går kväll var det Skotsk bal p g a St Andrews. Den hölls för 103:e gången här i Kampala och Haggis har nog aldrig smakat så gott! Dessutom mycket dans till det skotska band som flugits in speciellt för kvällen. Varje bord hade olika typ av single malt och en skål (vår var från 1910) med whisky skickades runt kontinuerligt varifrån alla drack. Kändes bra i dessa svininfluensatider att alkoholen förhoppningsvis dödade bakterier och virus!

Vid ett intilliggande bord satt Paul Sherwen (i alla fall enligt bordsplaceringen - var fullt upptagen med att äta och dricka) som har en guldgruva i östra Uganda så visst fanns det cykelanknytning ;)

Dagens aktivitet
Hehe - det stämmer. Skottarna hade ju rykte om sig att ge engelsmännen på nöten (även om det brukade straffa sig ...) och det var väl en av anledningarna till att han tyckte om skotsk kultur. Faktum var att en av gästerna var nog ett snätt större än Idi Amin - ganska coolt att se honom i kilt. Kombon ugandier och kilt är ju annars lite speciell men som du säger var ju Idi först med det ;)

Gårdagen var nog ett av de mer absurda inslagen under vår tid här i Uganda. Svårt att förklara men man flyttades tillbaks till kolonialtiden på något sätt

Dagens aktivitet
PerryE skrev:
> Hehe - det stämmer. Skottarna hade ju rykte om
> sig att ge engelsmännen på nöten (även om det
> brukade straffa sig ...) och det var väl en av
> anledningarna till att han tyckte om skotsk
> kultur. Faktum var att en av gästerna var nog ett
> snätt större än Idi Amin - ganska coolt att se
> honom i kilt. Kombon ugandier och kilt är ju
> annars lite speciell men som du säger var ju Idi
> först med det ;)
>
> Gårdagen var nog ett av de mer absurda inslagen
> under vår tid här i Uganda. Svårt att förklara
> men man flyttades tillbaks till kolonialtiden på
> något sätt

Tillbaks? Hela Afrika lever fortfarande kvar i ett slags master and servant mentalitet. Känns som om de svartas självförtroende förblir obefintligt gentemot de vitas.

Senast redigerad av en moderator:
Dagens aktivitet
smiley skrev:
> PerryE skrev:
> --------------------------------------------------
> men man flyttades tillbaks till kolonialtiden
> på något sätt
>
> Tillbaks? Hela Afrika lever fortfarande kvar i ett
> slags master and servant mentalitet. Känns som om
> de svartas självförtroende förblir obefintligt
> gentemot de vitas.

För att inte tala om kinesernas pågående frammarsch i Afrika, you ain´t seen nothing yet....

Dagens aktivitet
dans skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > PerryE skrev:
> >
>
> > men man flyttades tillbaks till kolonialtiden
> > på något sätt
> >
> > Tillbaks? Hela Afrika lever fortfarande kvar i
> ett
> > slags master and servant mentalitet. Känns som
> om
> > de svartas självförtroende förblir
> obefintligt
> > gentemot de vitas.
>
> För att inte tala om kinesernas pågående
> frammarsch i Afrika, you ain´t seen nothing
> yet....

Bedrövligt. Såg ett långt reportage om Zambia och hur kineserna fullkomligt tagit över allt i landet och hur arbetslösheten hos de svarta eskalerat tack vare det.

Dagens aktivitet
smiley skrev:
> Bedrövligt. Såg ett långt reportage om Zambia
> och hur kineserna fullkomligt tagit över allt i
> landet och hur arbetslösheten hos de svarta
> eskalerat tack vare det.

Ja just Zambia var mitt hemland under ett antal år, så jag följer det hyfsat även nuförtiden.

Att kinesrna tagit över allt där är nog att ta i, men en ny företeelese är att det är fler och fler kineser som kommer dit som "arbetare", alltså har "vanliga" jobb där man skulle kunna kunna tänka sig att det finns möjlighet att rekrytera från landets egna befolkning.

Dagens aktivitet
Att fortfarande skulla allt på de vita känns väl inte helt korrekt med tanke på att många länder haft självständighet ganska många år - det enda som hände i samband med att "de vita" förlorade makten var att strukturen bibehölls men numera med inhemska förmågor vid grytorna. Finns en intressant bok som behandlar kenyansk politik men är applicerbar på många länder i regionen som heter ungefär "It's our turn to eat now" - skall skaffa den vid tillfälle p g a en bra recension jag läst.

Vad gäller kinesernas frammarsch på olika fronter är det en diskussion som är väldigt komplex - ingen tvivlar nog på att det är nästa stormakt vi ser. När jag såg invigningsceremoning i Beijing fick jag rysningar ...

Dagens aktivitet
Nu blir det off topic. Sorry. Nä, att skylla på de vita känns inte aktuellt då det trots allt var ett tag sen första landet i Afrika fick sin självständighet. Ghana-59? Orkar inte googla.

Finns många anledningar till att det ser ut som det gör. En av dem: Afrika: oenighet-dedatt-våldsam konflikt-vinnaren tar allt-stagnation. Sverige: oenighet-debatt-kompromiss-utveckling.

Jämför sedan Afrika med Asien på sjuttiotalet och vad som har hänt med de båda kontinenterna sedan dess. Det är mycket intressant läsning.

Dagens aktivitet
Att trådar spårar ur på happy hör väl till vanligheterna och inget man behöver be om ursäkt för ;).

Att jämföra med Asien är intressant - man undrar lite var Afrika skulle varit idag med en annan inställning.

Dagens aktivitet
PerryE skrev:
> Vad gäller kinesernas frammarsch på olika
> fronter är det en diskussion som är väldigt
> komplex - ingen tvivlar nog på att det är nästa
> stormakt vi ser. När jag såg
> invigningsceremoning i Beijing fick jag rysningar
>
Att kineserna verkligen är på frammarsch är inget tvivel om. Fick ett erbjudande från ett kinesiskt telekom jätte. Halva intervjuven handlade om ett par patent som ett annat stort telekom företag äger rättigheterna till. Jag avsa mitt intresse och trotts det så återkom de med flera erbjudande. Jag blev kontaktad av det andra stora telekom företaget där de informerade om att kineserna håller på och stoppar dessa patent i Kina så jag satt en kväll förra veckan på det andra stora telekom företaget för att justera ansökan något. Denna ansökan har gått igenom i EU, USA, Australien, och stora delar av Asien men i Kina blev det problem.

Helt klart att kineserna är att räkna med även här i Skandinavien framöver.

Dagens aktivitet
Washington Posts Afrikakorrespondent jämför kontinenterna i sin bok "Out of America - a black man confronts Africa", och 2001 kom The Economist ut med ett nummer under temat "Den hopplösa kontinenten".

Den som sedan bäst fångat the essence of Africa är Ryszard Kapuscinski med sina böcker "Ebenholts", "Kejsaren" och "Fotbollskriget".

Dagens aktivitet
5 grader varmt, Fint rengn, lera över allt. Men 36km blev det. Fan vad leriga spår är skoj.

Bilagor

• cykel.jpg
    cykel.jpg
    55 KB · Besök: 101
Dagens aktivitet
Promenad i det sköna soldimmiga vädret med sambon och hunden. Det blev 7 km inkl. det nya elljusspåret som skär likt en motorväg genom Amazonas genom Indianer&Vita i Sicklaskiftet. Jag kan inte riktigt komma över sorgen, men det blir nog några löparrundor där ändå framöver. Mycket folk i rörelse idag.

Senare ikväll blir det promenad med hund och sambo Bagis-Gullmars ToR (2x5km) för att titta på El Classico hos Campa.

/K

Dagens aktivitet
Sitter nu o dricker kaffe o värmer sakta tårna efter dagens isvak träning med fullutrustning på.. gött. Hitta ett lämpligt ställe och göra ett rejät hoppstomp så var vinterns första dopp avklarat. =)

Dagens aktivitet
Inte supersvettigt men väl pulshöjande...

Jag har börjat programmera små plugin till flygsimulatorn X-Plane, och det senaste var lite klurigt.
Tanken är att det ska vara ett hjälpmedel för motorseglare (alltså segelflygplan med hjälpmotor). När motorn är påslagen ska joystickens gasreglage styra motorn, men när motorn slås av ska reglaget i stället styra luftbromsen, som på ett segelflygplan. Så långt gick allt bra, men det struliga är att få till en lösning som memorerar luftbromsens läge från före motoravstängningen och sen återställer det läget när motorn startas igen.

Jag har inte lyckats med det, trots att jag tycker att koden ser ut att göra rätt saker... Tröttsamt!

Får fortsätta felsökningen efter helgen...

Dagens aktivitet
Dagens aktivitet blev 1,5t xc-mtb i hellas med pajj rygg, den blev inte bättre av det men det var nog värt det onda iaf... Ska straxt dra till syrran på glöggbjudning :-) T

Dagens aktivitet
Har precis cyklat distans i 3h, någon plusgrad och snö. Nu ska jag väl äta sen blir det antingen att chilla eller sticka ut och triala ett tag. =)

Dagens aktivitet
Första turen på några veckor. T.o.r. Vaxholm. Några plusgrader, lätt regn, tunga dubbdäck - inte gick det fort inte. Hoppas att vinterskorna från CRC dyker upp snart, idag blev det kallt om fötterna.

Dagens aktivitet
dagens underhållning bestog av att träna svärmors unghäst. Det är en ettåring så den tränas från marken, vilket innebär att man går eller springer runt på ett fält. Idag blev det 20 minuter skritt, trav och spännande saker som att gå slalom mellan träden och så vidare.

När vi var klara var hästen lite trött och jag var svettig, men det gick bra.

Dagens aktivitet
premiäråkt skidor, sneglade sugen mot railsen på väg mot liften och såg inte alls det där jävla "hoppet".. ingen vidare skön landning kan jag säga. Imorgon blir det att besöka farbror doktorn så dom drar bäckenbenet rätt igen om det inte blir bättre. Att det kom på bild, tja.. vad fan ska man säga?
Det är helt enkelt ett "Big V half backflip" trick.. liftkön sa faktiskt "aj" men kommentaren från ngn "att det där gjorde nog ont" enligt polarna i liftkön.. fuck.

klant-2609.jpg ht=312

Dagens aktivitet
Kvällens aktivitet blev en mils pannlampetur i flottsbroskogen med Jonas och Anders...

Startade med gamla mtb spåret vid Kästa och kombinerade med lite andra slingor, främst den röda... sen så hakade vi på det nyare röda mtb spåret... som är jäkligt tekniskt med några riktigt branta backar i stökig stenig terräng... blev lite feg ibland :-/ men det var jäkligt halt och blött.
Något jag fick erfara när jag skulle över en bred spång som gick över ett djupt dike, spången lutade liiite, men det räckte för ett toksläpp och fall ner i diket. Inga skador som tur var.

JOnas hade inte lika mycket tur... när vi följt mtb spåret och närmade oss Flottsbroliften så knäckte han sin ram, eller rättare sagt en fog släppte. Slutcyklat för hans del, surt :-(.

Fast nu får han anledning att köpa ny hoj :-)

Jag och Anders fortsatte på en mix av lite olika stigar och grusvägarna bort mot Kästa och startplatsen.

10,2km på 65 minuter blev det. Inte högsta tempot direkt.

Dagens aktivitet
Sprungit från bussen till jobbet, idag med, som alla dagar denna vecka...:) Tre och en halv kilometer, men kör på så att jag ligger mellan 80-90% av maxpuls. Någon gång under helgen ett intervallpass på trainer´n. Är det tänkt;)

Tillbaka
Topp