Dagens aktivitet

Dagens aktivitet
Åkte en distansrunda med Hisingens CK idag. Geologen hade förberedd sig för starkt solsken med ett halvcentimeter tjock lager solgucka på armarna! Mycket snuggt!

Dagens aktivitet
IngvarW skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag och min kompis gled också runt kring något
> sånt. Kul när man som 50+ känner sig pigg hela
> racet och de yngre släpper efter ett tag. Vid
> cirka 6 mil kvar kom vi in i en Fredrikshof Sub
> 8.30 och det var ganska lagom om än ibland lite
> ojämnt tempo. Irriterande med de som inte riktigt
> förstått att bakom två led skall man åka just
> i två led. En "nybörjare" envisades med att
> ligga i mitten och tränga folk än till höger
> och än till vänster. Fast man är ju snäll och
> säger inget..

Åkte i en Sub 8.5 grupp idag på RV. När man ligger sist så brukar jag passa på och dricka och äta lite, det är ganska irriterande med svansåkare som ligger alltför nära både till höger och vänster. Vi var udda par idag, jag blir inte helt nöjd med att hitta en svansåkare till vänster om mig när jag ska byta led. Dessutom om man skulle råka tappa en flaska eller vingla till så är det bra att ha säkerhetsavstånd, därför äter och dricker man när man ligger sist.

Är man stark så dra igång en egen kedja, hur kul är det att svansåka hela vägen?

Dagens aktivitet
izar skrev:

>
> Är man stark så dra igång en egen kedja, hur
> kul är det att svansåka hela vägen?

Blir lite förbannad på ditt svar. Det är inte så enkelt. Startordningen vid RV lämnar en del övrigt att önska. Jag är själv medlem i Hovet och körde i klubbkläder idag. När man står i startfållan och jag stod långt fram så släpps en mängd interna sub grupper iväg i mellan medan vi oorganiserade får stå och glo. Det känns inte helball. När man sen kommer iväg så blir det ofta så att olika grupper slås ihop men kommer man ifatt eller blir omkörd av Er då förväntas vi släppa.....det är ju befängt.

Vidare får vi inte hjälpa er, vilket jag förstår, men gnäll då inte om vi ligger ett par meter bakom. Nu trailade inte jag din grupp men i min grupp var det förutom jag själv flera andra hovare, snubbar ni tränar med normalt men just denna dag så ska vi, vadå, stanna och plocka blommor när ni kommer?

När ni sedan blir krokiga och släpper, vilka är det då ni hamnar med, jo oss, ska vi fräsa åt er då. Bilda din egen jävla grupp!

Allt jävla sub grupperande är störande.

Dagens aktivitet
izar skrev:
> IngvarW skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag och min kompis gled också runt kring
> något
> > sånt. Kul när man som 50+ känner sig pigg
> hela
> > racet och de yngre släpper efter ett tag. Vid
> > cirka 6 mil kvar kom vi in i en Fredrikshof Sub
> > 8.30 och det var ganska lagom om än ibland
> lite
> > ojämnt tempo. Irriterande med de som inte
> riktigt
> > förstått att bakom två led skall man åka
> just
> > i två led. En "nybörjare" envisades med att
> > ligga i mitten och tränga folk än till höger
> > och än till vänster. Fast man är ju snäll
> och
> > säger inget..
>
> Åkte i en Sub 8.5 grupp idag på RV. När man
> ligger sist så brukar jag passa på och dricka
> och äta lite, det är ganska irriterande med
> svansåkare som ligger alltför nära både till
> höger och vänster. Vi var udda par idag, jag
> blir inte helt nöjd med att hitta en svansåkare
> till vänster om mig när jag ska byta led.
> Dessutom om man skulle råka tappa en flaska eller
> vingla till så är det bra att ha
> säkerhetsavstånd, därför äter och dricker man
> när man ligger sist.
>

Haha, just i det här fallet var det en snubbe som inte var med i SUB-guppen utan en svansåkare som låg och vinglade omkring. Att kisarna i den roterande kedjan skall få plats att byta led längst bak har jag full koll på..

Dagens aktivitet
izar skrev:

Det är inte kul alls, men vi som inte åker med egna subgrupper får varken starta med eller snurra med i era, och glöm att få igång en fungerande kedja med en massa "friåkare" där den absoluta majoriteten verkar ha ungefär noll intresse av att ligga längst fram, och skulle de ändå råka hamna där sjunker hastigheten direkt.

Det är som det är, ni får köra med grindvakter och bra kommunikation som alla andra. Du lär ju inte få mer ensamhet längst bak på vättern, om man säger så.

(Och som Axel kommenterade är det lite märkligt att vi plötsligt är välkomna efter ~10 mil, det var exakt likadant i den sub-klunga jag hakade på efter grusgropsdepån i höstas.)

Dagens aktivitet
AxelSthlm skrev:
> izar skrev:
> --------------------------------------------------
> Vidare får vi inte hjälpa er, vilket jag
> förstår, men gnäll då inte om vi ligger ett
> par meter bakom. Nu trailade inte jag din grupp
> men i min grupp var det förutom jag själv flera
> andra hovare, snubbar ni tränar med normalt men
> just denna dag så ska vi, vadå, stanna och
> plocka blommor när ni kommer?

Det är helt ok att ligga någon meter bakom, det stör mig inte, helt ok. Men när svansåkarna ligger 10-20cm bakom så är det inte ok, hoppas att vi är överens om det.

> När ni sedan blir krokiga och släpper, vilka är
> det då ni hamnar med, jo oss, ska vi fräsa åt
> er då. Bilda din egen jävla grupp!
>
> Allt jävla sub grupperande är störande.

RV var för vår grupp en träning med gruppen, när någon kroknade så sänkte vi tempot helt enkelt. Det handlade inte om att sätta en bra tid utan att försöka få in helt okända åkare i gruppen.

Dagens aktivitet
Vägen är väl i någon mening fri. Vill man inte ha in folk i sin rotation får man nog berätta det, det enklaste är väl att ha grindvakter. Och att "folk" ligger på rulle får man nog också stå ut med.

Dagens aktivitet
>
> Det är som det är, ni får köra med grindvakter
> och bra kommunikation som alla andra. Du lär ju
> inte få mer ensamhet längst bak på vättern, om
> man säger så.
>

+1

Jag och min starke kompis, friåkare denna gång på RV, försökte få igång lite normal hederlig klungkörning med andra friåkare men antingen fattade de aldrig hur man gör eller blev lite trötta. Det vart sedan kul att hänga på en hofvet-klunga även om jag självklart vet att de olika SUB-grupperna åker RV för att träna sin egen grupp och inte vill ha in andra i roteringarna. (På Vättern är det mer vanligt att man släpper in folk när gänget börjar bli trött). Vi låg snyggt bakom denna gång och lät SUB-gruppen växla runt i egen takt. Däremot fanns det en friåkare som vinglade så förbannat i svansen vilket vart lite störande när han började tränga oss både till höger och vänster men han släppte efter ett tag han också :-). Hofvet-klungan hade fin disciplin vilket var trevligt att se. Tack för skjutsen!

Dagens aktivitet
IngvarW skrev:
> Jag och min starke kompis, friåkare denna gång
> på RV, försökte få igång lite normal hederlig
> klungkörning med andra friåkare men antingen
> fattade de aldrig hur man gör eller blev lite
> trötta.

Det är just av denna anledning man inte vill ha in friåkare in i en fungerande klunga. Körde Skandisloppet förra veckan och upplevde exakt samma sak som IngvarW förutom att det inte fanns några sub-grupper att ta rulle på. Att försöka dra igång något var i stort sett omöjligt dom första 7 milen, sen blev det belgisk kedja men mottot "hitta den svagaste länken". Resultatet var givetvis ganska ryckig körning med ganska många luckor i vänsterledet.

Sluta var så arga nu och kramas på vägarna :-)

Dagens aktivitet
Jag vill ha lika fin ordning i klungan som Conti Test Team hade på en massa fina bilder för några år sedan. Såg ut att vara en enda organism typ :-). Då fungerar klungkörning fullt ut!

Dagens aktivitet
Dagens aktivitet blev 4 timmars cykling i söndagstempo, 95 km från Akalla till Sigtuna (kungsängen, bro, Sigtuna)

Fika sen Märsta och ner till Sollentuna innan man fikade igen i barkarby :)

Dagens aktivitet
VARNING : MÅNGA BILDER

Cylkade från Viksjö in till söder för en sväng på Addnature. Tog sedan pendeln till Barkarby och cyklade hem därifrån igen.
addnature.jpg

Strax innan Brommaplan.
IMG_1824.JPG

GPS fästet fungerar väldigt bra, nöjd!
IMG_1826.JPG

Stannade för lite korv vid Kungsholmen.
IMG_1832.JPG

Riktigt fint väder idag.
IMG_1833.JPG

Framme vid Addnature på Högbergsgatan. Första gången jag cyklar in hit gick väldigt smidigt faktiskt. Cyklade i ett väldigt bekvämt tempo snitt 20km/h men tog ändå bara strax över 1h.
IMG_1834.JPG

Fastlåst cykel.
IMG_1836.JPG

Tog pendeln tillbaka till Barkarby och cyklade hem igen. Detta är vid Veddesta där de bygger väldigt mycket. Ska bli en stormarknad här om jag inte är helt ute och cyklar.
IMG_1839.JPG
IMG_1840.JPG

Köpte en ny sovsäck från Marmot till mig själv, ett par fräscha merinoull shorts från icebreaker (http://addnature.com/product.aspx?pf_id=ICEBREAKER_SEEKERSHORT) samt ett flaskställ från sportson.

Flickvännen provar men den är lite för stor för henne.
IMG_1842.JPG
IMG_1845.JPG
IMG_1847.JPG

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
I sympati med vätternrundarna trampade jag runt den lokala pölen.
Kändes skönt när jag kom hem att inte ha 2/3 kvar att cykla. :-/

Matstopp i Hjo, lokalt kallat Giresta. ;-)
IMG_0501.jpg

Dagens aktivitet
Järvarunda 1A.

(den här Australiensiska bildöverföringsmetoden är jättekul btw. Verkligen.)
2013-06-15T11-37-22_24.jpg

2013-06-15T11-37-22_30.jpg

2013-06-15T11-37-23_34.jpg

2013-06-15T11-37-23_39.jpg

Pb i rullsnitt berodde sannolikt på mitt vredesmod efter att jag suttit och trasslat med Windows 8/Skydrive till morgonkaffet. Inte fullt lika vresig när jag kom hem, bra terapi med cykling.

Distans: 45.73 km
Tid: 1:37:52
Medeltempo: 2:08 min/km
Medelfart: 28.0 km/h
Höjdstigning: 221 m
Kalorier: 2,181 C
Medelpuls: 85 % av maximal
Maxpuls: 93 % av maximal

Dagens aktivitet
Bytte tillbaka till den nya kedjan, som fått en veckas konvalesens med stärkande bad, skrubbning och oljeinpackning.
Den gamla kedjan kändes mjukare och flöt bättre, men ville kugga över ibland. Den nya är nu grymt exakt efter 100 mils inkörning. :-)

Dagens aktivitet
60 min på löpbandet medans det spöregnade. Avslutade med att kränka mig med flåsettor med löpbandet på 15.

Nu har jag tagit mig upp i soffan och lämnat fosterställning.

Dagens aktivitet
Jörgen_A skrev:
> Lite hederligt kroppsarbete till skillnad från
> att flytta ettor och nollor på jobbet.
>
> Jag tänker döpa spången till "Ohh så många
> myggbett"
>

Härligt att se att någon är ute och sliter även dagen efter midsommarafton.

//j

Dagens aktivitet
Klämde 10 mil racer solo idag på Munsö, Ekerö, Lovö och Färingsö. Bra fart för att vara jag hela tiden när det cyklades. Stopp för smörgåstårta, auktionstittning, bad. På vägen hem ett stopp på den pizzeria som jag anser är i särklass Ekerös bästa. Vind fanns det i alla riktningar som sig bör när man gör en runda i hästskoform två gånger. Fantastisk dag! Att jag hann träffa min syster som bor på Ölsta och att min familj kom med dit, fast med bilen, var ett stort extraplus. En bil tutade på mig på Färingsö vilket får anses lite, plus där alltså. Min drivlina rasslar i ytterlägena pga för lite tillsyn, minus på mig där.

Dagens aktivitet
Cyklat fram och tillbaka till min mamma 20 km. Det var ingen prestation. Men sonen hakade på och då blev det en prestation både av mig och för honom. På vägen dit hittade vi ett par tyskar som hojade runt på Dahoncyklar och sökte efter rymdstenar från tillfället då en meteorit anses ha slagit ned där Björkö befinner sig idag. Vet inte om de lyckades hitta nån sten. Jag fixade en del grejer hemma hos mamma och vi käkade. Sen cyklade vi hem igen.

Dagens aktivitet
Inte dagens men förra helgens aktivitet, hjulbygge.

Superstarnav, Switch EVO (återanvändes från gamla hjulparet).
Och nya WTB Frequency i23 Team-fälgar, DT Competition-ekrar + mässingnipplar.
DSC_1251.JPG

Dagens aktivitet
Just ja, passade på att färscha upp Formulabromsarna med nya pads också.

Brake Authority - Burly sintered.
DSC_1253.JPG

DSC_1254.JPG

Har bara hunnit köra två rundor med dom än så länge men padsen verkar sköta sitt jobb finfint.

Tillbaka
Topp