Dagens aktivitet

Dagens aktivitet
Jobbar lite. Kul när en legend kikar förbi.

20180401_154345.jpg

Dagens aktivitet
Idag var det dags för en första premiär med nya cykeln. Det är verkligen som att lära känna en ny vän. Dottern följde med på brorsans Puky. Den passade henne alldeles utmärkt i det högsta läget.

Jag hade inte rört en cykel på ca. 7-8 år.

Dagens övning: bli kompis med SPD pedalerna. Klicka i/ur ett tusen ggr. Hade svårt med urklickingen och ramlade ett par gånger. Lite blod hit och dit men det gick bra :) Även förra årets ledbandsskada hörde av sig.

Tips och trix för att underlätta urklicking mottages tacksamt =)

Cykeln är underbar att köra. I'm officially in love ❤️

20180402_135113.jpg

20180402_144513.jpg

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
CosmicGirl sa:
Idag var det dags för en första premiär med nya cykeln. Det är verkligen som att lära känna en ny vän. Dottern följde med brorsans Puky. Den passade henne alldeles utmärkt i det högsta läget.

Dagens övning: bli kompis med SPD pedalerna. Klicka i/ur ett tusen ggr. Hade svårt med urklickingen och ramlade ett par gånger. Lite blod hit och dit men det gick bra :) Även förra årets ledbandsskada hörde av sig.

SPD har som regel en liten skruv med ett plus och minus uppmärkt. Ställer man dem på minus blir det lättare att klicka ur. I övrigt handlar det mest om att vara redo och få in en metod i ryggmärgen.

Dagens aktivitet
Hasse#7 sa:
CosmicGirl sa:
Idag var det dags för en första premiär med nya cykeln. Det är verkligen som att lära känna en ny vän. Dottern följde med brorsans Puky. Den passade henne alldeles utmärkt i det högsta läget.

SPD har som regel en liten skruv med ett plus och minus uppmärkt. Ställer man dem på minus blir det lättare att klicka ur. I övrigt handlar det mest om att vara redo och få in en metod i ryggmärgen.

En liten brasklapp som kan vara bra att slänga in här, är att om man sätter det för löst, finns det en risk att man råkar dra ur foten när man trampar. Vilket kan få ännu värre följder än en SPD-vurpa. :-)

Dagens aktivitet
gerrardsdobbar sa:
Hasse#7 sa:
CosmicGirl sa:

En liten brasklapp som kan vara bra att slänga in här, är att om man sätter det för löst, finns det en risk att man råkar dra ur foten när man trampar. Vilket kan få ännu värre följder än en SPD-vurpa. :-)

:) Jag förutsatte att man inte kombinerar övning på SPD tillsammans med sitt barn och 800W/120 kadens. Men visst när man börjar få rutin och ta i bör man absolut ha hårdare fjäderspänning på pedalerna.

Dagens aktivitet
Hasse#7 sa:
gerrardsdobbar sa:
Hasse#7 sa:
CosmicGirl sa:

:) Jag förutsatte att man inte kombinerar övning på SPD tillsammans med sitt barn och 800W/120 kadens. Men visst när man börjar få rutin och ta i bör man absolut ha hårdare fjäderspänning på pedalerna.

Ok, tack! Jag ska testa att sänka fjäderspänning nästa gång. Jag kör snarare åt typ 100W/60 rpm-hållet för tillfället =) Men såna parametrar är bra att veta man borde hålla koll på (och att de "finns" överhuvudtaget)...
Återkommer med uppdatering (eller ev. blåmärken ;) )

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
Än en cykelträning kunde inte förbättra min dålig stämning idag. Jag rullade ut för att träna balansen med wheelies osv, men efter 15 minuter orkade jag inte längre och kröp tillbaka hem. Jag är trött på vintern, den dumma blåsvinden. Så satt jag hemma och åt smörgåsar.

Dagens aktivitet
Klicka i och klicka ur med båda fötterna tills det sitter. Det andra tramset kommer senare. Gräs utan kanter eller asfalt utan kanter är bra underlag. Går man omkull kan man lägga sig istället för att bryta handleden. Lycka till!

Dagens aktivitet
CosmicGirl sa:
Hasse#7 sa:
gerrardsdobbar sa:
Hasse#7 sa:
CosmicGirl sa:

Ok, tack! Jag ska testa att sänka fjäderspänning nästa gång. Jag kör snarare åt typ 100W/60 rpm-hållet för tillfället =) Men såna parametrar är bra att veta man borde hålla koll på (och att de "finns" överhuvudtaget)...

Öva också in rörelsen att klicka ur med hälen, det är den som ska utåt. Börjar man försöka lyfta av foten från pedalen, eller dra främre delen av foten åt sidan, så är det lätt hänt att man ramlar.

Dagens aktivitet
xyz-saft sa:
CosmicGirl sa:
Hasse#7 sa:
gerrardsdobbar sa:
Hasse#7 sa:
CosmicGirl sa:

Öva också in rörelsen att klicka ur med hälen, det är den som ska utåt. Börjar man försöka lyfta av foten från pedalen, eller dra främre delen av foten åt sidan, så är det lätt hänt att man ramlar.

Ja, just det. Jag märkte att första reflexen efter att ha misslyckats klicka ur via hälen-utåt rörelsen var att snabbt försöka via hälen-innåt (alltså nån slags överlevnadsinstinkt eller nåt). Även om jag lyckades ett par ggr. vill jag inte utveckla denna dåliga vana. Ledbandet i foten gick delvis av i somras och den spökar fortfarande; kommer även testa köra med extra stöd runt ankeln nästa gång :)

Dagens aktivitet
CosmicGirl sa:
xyz-saft sa:
CosmicGirl sa:
Hasse#7 sa:
gerrardsdobbar sa:
Hasse#7 sa:
CosmicGirl sa:

Ja, just det. Jag märkte att första reflexen efter att ha misslyckats klicka ur via hälen-utåt rörelsen var att snabbt försöka via hälen-innåt (alltså nån slags överlevnadsinstinkt eller nåt). Även om jag lyckades ett par ggr. vill jag inte utveckla denna dåliga vana. Ledbandet i foten gick delvis av i somras och den spökar fortfarande; kommer även testa köra med extra stöd runt ankeln nästa gång :)

Med tiden försöker man klicka ur gaspedalen när man kör bil och skall flytta högerfoten till bromspedalen...

Eller. Oroa dig inte. Om ett tag kommer du inte ens minnas att det var ett problem.

Dagens aktivitet
Ute och sprang-halkade i skogen, blev tyvärr bara 8km för isen låg till störrde del av spåret fortfarande kvar.
Fick dock ett par uppmuntrande ord av en äldre kvinna som var ute med sin hund att det inom en vecka skulle vara isfritt,
och eftersom hon inte såg ut som någon som jobbar på SMHI så litar jag på henne!.

Jag valde imorse mellan att äta ostbågar eller att gå ut och springa.. jag tror jag valde rätt trots allt.

Dagens aktivitet
andrewmtb sa:
Ute och sprang-halkade i skogen, blev tyvärr bara 8km för isen låg till störrde del av spåret fortfarande kvar.
Fick dock ett par uppmuntrande ord av en äldre kvinna som var ute med sin hund att det inom en vecka skulle vara isfritt, och eftersom hon inte såg ut som någon som jobbar på SMHI så litar jag på henne!

Tack! Det är precis sånt jag behöver höra just nu. Eftersom du låter som någom som vet hur en person som jobbar på SMHI skulle kunna se ut så litar jag på dig =)

Dagens aktivitet
Sonen har fått nya växel-och bromsreglage. Vajrar och höljen är bytta. Nu ska vi ut en sväng och testa att det funkar inför första träningen med klubben i morgon.
IMG_20180407_104114_405.jpg

Dagens aktivitet
Ibland har man flyt!
Sonen ringer från skolan och berättar att cykeln blivit stulen (eftersom han glömt låset hemma (suck)).
Sticker tidigare från jobbet och söker av diken och skogsdungar runt skolan. Tar sedan omvägen hem via ett centrum i närheten, och ta mej tusan. Där kommer ett gäng grabbar gåendes, och en cruisar på Alexanders cykel.

Efter de vanliga hälsningsfraserna...

- Hej.
- Är det från polisen eller?

...bjuds jag på en historia (som jag väljer att tro på) om hur cykeln har hittats i skogen. Inga skador på cykeln, och nu tillbaka i garaget igen. :-)

Dagens aktivitet
Boom ?
Plötsligt händer det.

Postnord kom, efter många om och men, till slut på besök.
Så jag fick ägna eftermiddagen åt trevliga saker som t.ex. att kränga på ett par Magic Mary på mojo'n.

Passade även på att ta en kort premiärtur o fippla med gaffel-/dämparinställningar... ?

IMG_20180416_190633__02.jpg

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
Lite cykelunderhåll ute i solen.
Först skulle jag byta belägg fram på pendlaren, visade sig att det även var punka bak. Ett ganska stort hål vid en svets/skarv. Skönt att jag upptäckte det idag, och inte i morgon bitti ?

Sen bytte jag från trainerdäck till utedäck på lansvägshojarna. Passade även på att sanera kedjan som lbs smorde med någon tjock spillolja senast den var inne på en garantijustering. Och jag skojar inte om spillolja. Maken till geggig svart sörja har jag aldrig sett på en cykel. Dock gjorde jag bara ett halvt jobb. Jag behöver även ta bort kassetten och sanera den.

Dagens aktivitet
Morgontur I skogen. Trevlig tur på 3 mil.
Blev utskälld av en schäfer. Ägaren orkade knappt hålla hunden samtidigt som han skrek "cykla på cykla på!". Motivationshöjande för att höja hastigheten.

Dagens aktivitet
fhloston sa:
Morgontur I skogen. Trevlig tur på 3 mil.
Blev utskälld av en schäfer. Ägaren orkade knappt hålla hunden samtidigt som han skrek "cykla på cykla på!". Motivationshöjande för att höja hastigheten.

Att inte bli uppäten är en bra motivator! ?

Bilagor

• f9b5d254b8db6e85cfd2b3795acc4c24.jpg
    f9b5d254b8db6e85cfd2b3795acc4c24.jpg
    80.3 KB · Besök: 139
Dagens aktivitet
Vad göra en sån här solig och fin dag med 27 grader varmt?
Ja, man kan ju alltid förbereda sig för vintern genom att röja i garaget och hänga upp den fådda 55-tummaren.

1B04F970-C17B-4998-A7FD-B7C8B4B28223.jpeg

Dagens aktivitet
På min vanliga runda finns det ett segment som heter Rodelbanan, vilket går upp för en gammal rodelbana till toppen av Brukets skidbacke (nära Jakobsberg).
I dag fick jag ett nytt PR i Strava. Härligt! 4 minuter, bra jobbat!
_20180603_211156.JPG

4e snabbast i dag, av 5 "startande", nåja.
_20180603_211504.JPG

119e snabbast all time, av 288 startande, nåja inte så illa för en medelålders man i lycra utan tidigare idrottsliga karriärer.
_20180603_211855.JPG

Men WTF! KOM på 1:56!?!
_20180603_212033.JPG

Jag hade en snitthastighet på 7,5 km/h. Mr Flockhart snittade alltså 15 km/h. Uppför en backe med 11,5% lutning I snitt med några korta partier på 20+.
_20180603_212727.JPG

Jag får återgå till att känna mig långsam. ?

Dagens aktivitet
Eftersom jag inte har wattmätare så postar jag här. Ska ta bilder och video på wattmätaren. Är ju väldigt olyckligt alltihop och lite fail. Men men

https://www.strava.com/activities/1680885897/segments/42131196601

Kan inte skaka av mig paranoian när jag är ute. Kan man få in segments i garmin 520? Som det är nu när jag ser en backe så vet jag ju inte var man ska börja så att säga. .

Just det ja! Idag ska jag garantera att jag får i mig så att jag ligger på överskott. Ska vi se imorgon vad det ger i min favoritbacke.

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
09CBF282-7CD3-4E05-8596-0D0B1F4E0813.jpeg

542BB370-29A6-43DF-933E-094710686C0D.jpeg

Efter att ha klättrat över denna trädhög två gånger på samma runda, så tröttnade jag. En sväng upp i skogen med sågen och stigen är rensad.

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
Distanscykling sa:
Eftersom jag inte har wattmätare så postar jag här. Ska ta bilder och video på wattmätaren. Är ju väldigt olyckligt alltihop och lite fail. Men men

https://www.strava.com/activities/1680885897/segments/42131196601

Kan inte skaka av mig paranoian när jag är ute. Kan man få in segments i garmin 520? Som det är nu när jag ser en backe så vet jag ju inte var man ska börja så att säga. .

Just det ja! Idag ska jag garantera att jag får i mig så att jag ligger på överskott. Ska vi se imorgon vad det ger i min favoritbacke.

Google är din vän. Mindre paranoia och mer söka fakta skulle nog göra livet lättare. https://support.strava.com/hc/en-us...s-on-Garmin-Devices-Premium-?mobile_site=true

Dagens aktivitet
Nu gills det säkert inte just här med två hjul med förbränningsmotor om e-mtb är ett gränsfall, men jag gjorde just en JärnRumpa (Iron Butt). Det känns, och jag har 30 mil kvar på min F800GS som är ökänd för en riktigt, riktigt obekväm sadel?

Dagens aktivitet
mcperand sa:
Ubbe73 sa:
En runda på 6mil varav i 3mil i hällregn. Att det kunde vara så uppskattat!! ??
Var i hela friden hittar du ösregn idag? Kan du inte turnera genom Sveriges jordbrukslandskap som en annan regngud?

Norr om Halmstad. Vart så mycket på vägen att en förbipasserande bil tryckte upp en rejäl dusch över mig. Som vanligt vid kusten så är det lokala regn oftast. Rätt gött i alla fall.

Dagens aktivitet
Har verkligen jätte mycket att läsa in så blir i stort sett bara det jag gör om dagarna. Men tryckte in 1h på pendlingscykeln idag i lagom tempo. Min racer pysslar jag fortfarande med gällande kraftmätaren. Sedan ska jag inte ljuga om att jag är lite nojig på bilvägar.

Har lite mål här inför hösten.
1. Göra mig en ruta i trädgården där jag kör nu på vinterhalvåret när jag kör virtuellt. 2h där varje dag.
2. Köpa mig en racer som jag använder i min pendling, har cykelskåp och får in 1h där varje dag. Cykeln jag köpte förra året var skit, orkar inte köpa nya hjul till fanskapet.

Imorgon måste jag verkligen köra mig lite intervaller.

förresten jag vet att vissa menar att less is more. Det är ju rent bullshit. Min puls kryper bara under 40 när jag kör mycket cykling, och hur man än vrider och vänder på steken så indikerar det på något.

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
Nyss kommit hem från en timmes intensiv stigcykling varvat med några långa varma klättringar och snabba avsvalkande utförslöpor på grusväg också. Fast så mycket svalka blir det ju inte trots korta etapper med fartvind i ca 30-40 km/h när lufttempen envisas med att ligga och trycka omkring 30 - 33 grader.

Svalkan blev i duschen hemma istället, och nu glufsar jag i mig kylskåpskall Fjällfil med havre och blåbärssylt... :D

Tillbaka
Topp