Dagens aktivitet

Dagens aktivitet
"Lagat" framväxeln på pendelcykeln (tvådelat lvgreglage, kunde inte växla upp på stora iom vajern satt för långt ut på armen):
Före:
DSC_1591.JPG

Efter:
DSC_1594.JPG

/T

Dagens aktivitet
Byter drivlina på pendelhojen.
56 länkar på bägge kedjorna. Är det dags? ;-)

Enligt Parktools mätverktyget ska man byta vid 0,75, den gamla kedjan är en bra bit över 1.

DSC_0997.JPG

Dagens aktivitet
fhloston sa:
Enligt Parktools mätverktyget ska man byta vid 0,75, den gamla kedjan är en bra bit över 1.

I ditt fall är det nog för sent att byta just kedjan. Alla andra drivlinas delar är nu lika mycket alltför slitna; de kommer acceptera endast din gamla kedja. En ny icke-sträckt kedja kommer troligen hoppa på kuggar som galen.

I mitt fall bytte jag en översliten kedja mot en ny på en enkelväxlat hoj. Sedan sprack den nya kedjan efter några få kilometer eftersom den inte satt rätt på kuggarna. I mitt annat fall hoppade en ny kedja mellan kassettkuggar så blev jag tvungen att installera gamla kedjan tillbaka.

Om du kan tåla den gamla drivlinans prestanda rekommenderar jag att du fortsätter använda alla gamla komponenter tillsammans tills du är redo att byta dem allihop.

Dagens aktivitet
Atakua sa:
fhloston sa:

I ditt fall är det nog för sent att byta just kedjan. Alla andra drivlinas delar är nu lika mycket alltför slitna; de kommer acceptera endast din gamla kedja. En ny icke-sträckt kedja kommer troligen hoppa på kuggar som galen.

I mitt fall bytte jag en översliten kedja mot en ny på en enkelväxlat hoj. Sedan sprack den nya kedjan efter några få kilometer eftersom den inte satt rätt på kuggarna. I mitt annat fall hoppade en ny kedja mellan kassettkuggar så blev jag tvungen att installera gamla kedjan tillbaka.

Om du kan tåla den gamla drivlinans prestanda rekommenderar jag att du fortsätter använda alla gamla komponenter tillsammans tills du är redo att byta dem allihop.

Prestandan var inte acceptabel. Jag bytte alla delar.

Dagens aktivitet
Det gick lite bättre idag. Nu ska jag bara lista ut hur jag ska aptera samt komma på hur jag ska kunna lasta stockar som är 50 cm i diameter i rotändan på hästvagnen...

IMG_20190224_121543694.jpg

Dagens aktivitet
Arsozath sa:
Det gick lite bättre idag. Nu ska jag bara lista ut hur jag ska aptera samt komma på hur jag ska kunna lasta stockar som är 50 cm i diameter i rotändan på hästvagnen...

Göra plank av dem redan i skogen?

Bilagor

• 1892-40-brda.jpg
    1892-40-brda.jpg
    130.3 KB · Besök: 118
Dagens aktivitet
Har promenerat i skogen, monterat en toalettsits, tvättat händerna ? och lagat mat till mig och min far.

Senast redigerad av en moderator:
Dagens aktivitet
Lyfte ut crossen ur bilen i eftermiddags och tog en 57km tur som utgick från Scandic i Hbg.

Turen gick norrut via Maria Park, Pålsjöskog upp till Nyhamnsläge innan jag vände söderut igen via Väsby, Mjöhult & Allerum tillbaks till hotellet.

I Domsten mötte jag ett större (och mycket glatt) gäng lvg cyklister, det kan berott på att DE hade 8-9 m/s i medvind.... Det hade inte jag ?
Iaf inte förrän jag vände söderut igen...
Gött iaf när kroppen får komma ikapp skallen vad gäller tröttheten.

Dagens aktivitet
Jag har finjustera sadel och styre på en cykel efter byte av styrstam och provcykla däremellan. En gnutta justering till sadelvinkeln och jag sitter nog precis som jag vill. Lite knepigt att hitta rätt på S- formade sadlar, men det skall nog bli bra tillslut och är det inte bra är inte justerandet slut. Man kan ju undra varför jag köpte en annorlunda sadelform än vad jag använt sedan 80-talet iofs.... Speciellt som jag haft precis noll problem med klassiskt formade sadlar....

Märkligt nog har jag justerat mig så att vackert väder pendlaren är den cykel där jag sitter mest aggressivt och racern mest avslappnat. Nåväl skall gå över inställningarna på racern också där jag nu sitter väl gubbigt, men behöver byta stam där också för att hamna där jag vill - bytte när jag hade ont i ryggen för något år sedan, men onödigt nu när ryggen är kry sedan länge.

Jaja - bacconet steker inte sig själv och rosevinet avdunstar för långsamt utan hjälp!

Trevlig Lördag!

Dagens aktivitet
Skjutsat till träningar, cyklat 63km racer mitt på dagen = varmt, besvarat 1000 mail/pm om cyklar jag har till salu, vattnat 119 plantor häck x 60sek/planta....

Inte en lugn stund, för än nu :)

Dagens aktivitet
Kunde inte sova inatt, vaknade konstant, vid 3-4 gav jag upp & kokade ett rejält last pasta, packade väskorna & drog ut, ja, sjukt långsamt jämfört med många här men min tidigare längsta distans var 20 mil där jag storknade, å backarna idag från Lidköping & upp till Skara, sen upp till Falköping & sen upp över Falköping var riktigt dräpande ??

strava.png

PS: Körde du en silvrig Audi A4 B5 eller B6 i höjd med Skara mot Hornborgasjön klockan 16 idag så NEJ, det är inte imponerande att lägga sig på sidolinjen i 140km/h när cyklister kör på väggrenen, skulle nästan kalla det mordförsök

Dagens aktivitet
JesperA sa:
Kunde inte sova inatt, vaknade konstant, vid 3-4 gav jag upp & kokade ett rejält last pasta, packade väskorna & drog ut, ja, sjukt långsamt jämfört med många här men min tidigare längsta distans var 20 mil där jag storknade, å backarna idag från Lidköping & upp till Skara, sen upp till Falköping & sen upp över Falköping var riktigt dräpande ??

PS: Körde du en silvrig Audi A4 B5 eller B6 i höjd med Skara mot Hornborgasjön klockan 16 idag så NEJ, det är inte imponerande att lägga sig på sidolinjen i 140km/h när cyklister kör på väggrenen, skulle nästan kalla det mordförsök

Det är respekt!

Bilagor

• quote-it-s-not-about-how-fast-you-go-it-s-not-about-how-far-you-go-it-s-a-process-amby-burfoot...jpg
    quote-it-s-not-about-how-fast-you-go-it-s-not-about-how-far-you-go-it-s-a-process-amby-burfoot...jpg
    36.1 KB · Besök: 193
Dagens aktivitet
Bengt-re sa:
Tack ;) Medan jag cyklade fick jag en nyvunnen respekt för cyklisterna i "Trans am bike race", "Race across America" & alla 400/600km randonee trådarna i forumet, dom är omänskliga, riktigt imponerande, samma med dom som cyklar VR med +40km/h i snitt; känns sinnessjukt & det finns människor som klarar sånt.

Vet inte om jag någonsin cyklar längre än jag gjorde häromdagen, min fysik kan jag träna upp men jösses vad psykiskt det var också, cyklade samma sträcka dit som hem så på hemvägen var man väl medveten om hur långt kvar man hade kvar hem, dålig strategi av mig ;)

jingleyschmidt sa:
Grymt Jesper! Fan vad du matar på med din Roadlite! Jag får ju skämmas. :(
Du har väl inget att skämmas för, ser ju dig posta flitigt i din tråd så du måste ju matat på du med ;)

Har hunnit med 18 turer nu, hade hoppats på fler men som solskenscyklist så var det ju ett tag där det regnade oavbrutet men men, kollade statistiken nu, har avverkat 110 mil på Roadlite:n & dom 2 längsta står för nästan hälften av distansen :D

stravastats.png

Dagens aktivitet
Plockat några kantareller ikväll. Skönt att lulla omkring till fots som omväxling till skogscyklandet.

IMG_20190719_192136982_HDR2.jpg

Dagens aktivitet
Vilken breddgrad bor du? Tänkte också skörda lite kantareller (Västra Götaland) men har helt glömt av det, tack för påminnelsen ? Börjar bli dags nu kanske

Dagens aktivitet
JesperA sa:
Vilken breddgrad bor du? Tänkte också skörda lite kantareller (Västra Götaland) men har helt glömt av det, tack för påminnelsen ? Börjar bli dags nu kanske
Befinner mig i Dalsland - Bengtsfors för tillfället. ?

Dagens aktivitet
Var ute på nya stigar idag, jättetrevligt jovisst, men att man fortfarande inte lärt sig att man inte ska chansa över okända surhål...

Det tog liksom bara stopp, framhjulet sögs fast några decimeter ner av det glupska surhålet, och när jag tvingades hoppa av åt sidan så sjönk jag ner med lervälling över knäna! Hade nog sjunkit ner en bit till om jag stått kvar kändes det som. ?

IMG_20190819_1150550392.jpg

IMG_20190819_1151545312.jpg

IMG_20190819_1152176352.jpg

Dagens aktivitet
Själv har jag sminkat en gris (eller i alla fall en Focus 26 HT från 2010). Nya kakor fram, ny kedjan, ny kassett, nytt styre, ny stam, nya plattisar, nya belägg och nya handtag. Samt en ringklocka ?
Blev skitfint ?

Dagens aktivitet
Städat och packat om i ett förråd för att kunna tömma ett sovrum för att imorgon flytta över alla prylar från ett annat sovrum.
Vill juh egentligen cykla...

Dagens aktivitet
Cyklat hela ? 3,5 mil landsväg i regn på min älskade landsvägs-mtb med långa skärmar med Crazy Bob-slicks däck 2,35 tum breda. Det tog 90 minuter...

Dagens aktivitet
Bump

Förlängt livet, förhoppningsvis, på min Garmin Edge 1000.

DSC_0837.JPG

Ja, jag har vikt tvätt också, men det gör sig kanske inte så bra på bild i detta forum. På Hemmaliv kanske ?

Dagens aktivitet
Svartrace av Barkarbys nya vårrunda (200 km). Riktig solskensrunda i dag, svårt att hitta någon misär! Jag klockade in på 7:59, vilket jag är mycket nöjd med. Tidigare har jag kört på 8:20-8:40. Största tidsbesparingen var att skippa pizzastoppet i Öresundsbro. Jag kompenserar med Pizza i kväll :geek:

När jag kom till Welcome hotell stod där ett trevligt gäng uppenbara Randonneurer (tell tale: tröja med Randonneur Stockholm-tryck). De frågade om jag ville följa med.
-Följa med var?
-Rättvik, tur och retur!
-Nja, jag nöjer mig med vår-rundan :LOL:

Jo, en liten sak att misär-rapportera: Det kommer inte att bli några fler Barkarby rundor med den klassiska målgången och ölen på Lilla Barkarby. :cry: Lilla Barkarby har visst tackat för sig och lämnat över till Sizzler! Det kanske är bra, kanske dåligt vad gäller maten, det har jag ingen åsikt om. Men finns det pommes på indiska restauranger?

DSC_1160.JPG

För att öka autenticiteten på min runda, och kompensera för slitaget på Barkarbys gpx, har jag swishat 150 kr till Barncancerfonden.

Tillbaka
Topp